handdator

Visa fullständig version : creatinin = hemolys?


emmzan
2003-10-04, 19:13
Får kasta in ytterligare en skum fråga denna vecka :).

Vår föreläsare har vid en föreläsning sagt något om att höga creatininhalter i blodet kan orsaka hemolys, hittar dock inget på nätet om detta vilket gör mig lite förbryllad.

Är lite nyfiken på vid vilka mängder detta kan ge hemolys?



Nästa fråga: Vid vilka mängder kan myoglobin påverka njurfunktionen. Tränar man väldigt hårt bör man ju ha en del myoglobin från nerbrutna muskler i cirkulationen, knappast patologiska mängder men ändå...

Hur mkt krävs det här för att skador ska kunna uppstå..?


(svar: JA. jag har tenta om några veckor :D)

fibre
2003-10-04, 19:18
han/hon kanske menade att kreatin + hård träning kan ge sammantryckande hemolys? ( avsevärt mer än vanlig träning)

fast annars har jag svårt att förstå varför

Ozz
2003-10-04, 19:40
Kan det inte vara tvärtom? Att hemolys kan leda till njurproblem (och därmed höga kreatinin nivåer).

(vad pluggar du emmzan?)

emmzan
2003-10-04, 19:55
fibre> Föreläsningen handlade om hemopoes och lymfoida organ och läraren tog en sammanfattning i vad som kan ge kemiskt inducerade hemolyser.. Inget om träning mao.

ozz> pluggar till veterinär.

O ja.. Hemolysen kan ju helt klart sabba njurarna (mår inte alltförbra av Hb och Mb som filtreras) men i detta fall var det faktiskt så att hemolysen i sig skulle orsakas av höga creatininhalter...

Njursvikt--> höga kreatininhalter--> hemolys är det händelseförlopp som jag tror läraren ville förmedla.

LunaSpice
2003-10-05, 11:54
Originally posted by emmzan
Får kasta in ytterligare en skum fråga denna vecka :).

Vår föreläsare har vid en föreläsning sagt något om att höga creatininhalter i blodet kan orsaka hemolys, hittar dock inget på nätet om detta vilket gör mig lite förbryllad.

Är lite nyfiken på vid vilka mängder detta kan ge hemolys?



Nästa fråga: Vid vilka mängder kan myoglobin påverka njurfunktionen. Tränar man väldigt hårt bör man ju ha en del myoglobin från nerbrutna muskler i cirkulationen, knappast patologiska mängder men ändå...

Hur mkt krävs det här för att skador ska kunna uppstå..?


(svar: JA. jag har tenta om några veckor :D)

Varför skulle högt krea ökad hemolys? Det låter helt befängt tycker jag. Kan inte koppla det för fem öre. Fråga honom/henne och be honom/henne motivera uttalandet.

Ang. myoglobin så hittar jag inga siffror men om pat. har myoglobinuri så kan man med stor sannolik utgå från njursvikt eller extrema myoglobinvärden i blodet (av någon anledning). Rev.värdena ligger vid 77-98 u g/l för män och 47-56 u g/l för kvinnor. Man kan se höga myoglobinvärden vid myokardnekros av något slag (myokardit, direkt hjärttrauma, svår hjärtsvikt etc) och det ger ett sant värde. Falska förhöjda värden kan uppstå vid skelettmuskelskada samt vid njurinsufficiens (då även höga värden av troponin 1 finns). Exakta vilka värden som ger njurskador är svårt att säga. Det är otroligt individuellt beroende på vilken GFR pat. har från början. De halter som frigörs vid hård träning har som du säger ingen patologisk betydelse alls utan det är inom ramen för vad kroppen klarar att hantera (beroende på GFR återigen). Fråga din FL igen =)