handdator

Visa fullständig version : Roadtrip i USA - Bilråd hyra/köpa?


brobban
2010-04-19, 20:56
Nu är USA-resan i sommar bokad, nästan 50 dagar, landar i NY och åker från LA hem. Jag hade tänkt spendera 3-4 dagar i NY först och sedan bege mig ut på vägen, har tittat på olika biluthyrningsfirmor(Budget, Economy car rentals, National car, Avis, Alamo, m.fl) men i.o.m. att jag bara är 24 och är själv så sticker hyran iväg mot 25-30k för ca 45 dagar beroende på bil och firma. Detta blir ju givetvis en dyr kostnad, har hört att man kan köpa en bil på plats och sedan sälja den istället för att hyra men det känns lite osäkert. Budget är väl inget skriande problem men alltid skönt att komma undan så billigt som möjligt.

Fördelar Hyrbil: Enkelt, säkert, bra bil och lätt att få hjälp vid bilfel
Nackdelar hyrbil: Dyrt

Fördelar köpbil: Kan sälja bilen och få det mesta av pengarna tillbaka, jag behöver inte vara rädd om den.
Nackdelar köpbil: Försäkringar? Hur går det när man bara är turist där på Visa Waiver får man köpa bil då? Ifall skiten pajar kan det sticka iväg i kostnader och tid.

Vill gärna höra med er från erfarenheter med att hyra eller köpa bil för att bila runt i USA en längre tid. Alla tips uppskattas och speciellt ifall ni sitter på någon billig biluthyrningsfirma.

The Swedish Oak
2010-04-19, 21:25
Kanske inte aktuellt i ditt fall, men har ett tips.

Sök igenom blocket och Ebaymotors och jämför priser på de lite ovanligare bilarna som ofta importeras (mustang/camaro/Escalade osv) Sen köper du en bil i USA, kör den så mycket du vill. Importerar den till Sverige och möjligtivs få en 20-30.000kr för affären.

...gäller självklart att du blir insatt i alla importregler och vet hur mycket du kan få för bilen i Sverige.

Hemi
2010-04-19, 21:48
Hyrde av Alamo och körde en lång sträcka. Fördelen var att den bekväma nya något gubbiga chevan fungerade bra hela vägen och skulle den inte tror jag att de skulle ersätta den. Sen är man ju rädd om bilen förstås och man håller sig till bra vägar. Man har fullt upp med att uppleva saker ändå så det blir ingen stresskörning. Endast tröttheten kan vara ett problem om man missberäknar tiden från plats till plats.

tsp
2010-04-19, 22:58
Köp en bil alla gånger. Du kan få en hygglig bil i ganska fint skick för 10 000-20 000kr. Ett par bekanta som åkte till Kanada köpte nån stor jeep-aktig bil för 3500kr (omräknat till svensk valuta) och den har dem rullat runt med hit och dit i 3 månader ungefär.

brobban
2010-04-20, 17:35
Någon som vet att det funkar bra att köpa och försäkra en bil då på visa waiver? eller måste man ha visum då?

omnibus
2010-04-20, 18:11
J6wvdwwUlDM
Börjar vid ~2min.

Remote
2010-04-20, 21:09
Jag spenderade en sommar på maui och tittade på Rent-a-wreck, köpa osv.. slutade med att jag hyrde över sommaren av en liten uthyrningsfirma. Rent eller buy-a-wreck konceptet är bra!