handdator

Visa fullständig version : Kass uthållighet i musklerna


ManuelIT
2010-04-19, 18:54
Yo...

Jag har usel uthållighet i musklerna. Detta märks främst när jag kör bröst. Kan tex. börja med lutande hantelpress som förstaövning och då går det bra. När jag tex. sedan kör plana hantelpress så har jag knappt någon uthållighet kvar i musklerna och klarar inte fler än 4-5 reps. Det spelar ingen roll om jag sänker vikterna, klarar typ inte fler än 4-5 reps på 50kg hantlarna, sänker jag till 40kg så klarar jag fortfarande inte fler reps. Måste i stort sett gå ner extremt mycket i vikter för att kunna köra en 8-10 reppare. Det lustiga är att det i början alltid känns rätt lätt, känns som jag kan reppa många, men efter 4-5 reps så är det liksom PANG och allt ork försvinner direkt och jag klarar inte en rep till om mitt liv så stod på spel.

Väldigt konstigt. Har haft det här problemet länge men det har blivit tydligare nu under deffen. Styrkan finns, men uthålligheten är noll.

Finns det någon förklaring till detta, och kan man göra något åt saken?

Rahf
2010-04-19, 18:57
Det kan ju vara så att dina muskler helt enkelt är trötta. Vem tusan är lika stark i flerledsövning nr. 2 där samma muskler är involverade?

Det kan även ha att göra med hur mycket vila du ger kroppen i största allmänhet. Är det tredje dagen i rad med träning så kommer du ha bränt krutet rätt tidigt.

Pjotor
2010-04-19, 19:22
Kaloriunderskott betyder nästan automatiskt sämre uthållighet. Dessutom är plan och sned bänkpress/hantelpress väldigt lika varandra i muskelaktivering, så det är bara naturligt att det går trögt.

Att din maxstyrka är någorlunda oförändrad är ett tecken på att du deffar på ett vettigt sätt.

chrilledude
2010-04-19, 21:53
Träna uthållighet?
Längre setvila?