handdator

Visa fullständig version : förhårdnader på händerna


bluhme
2010-04-19, 18:50
Hej!

Jag har förhårdnader på händerna som har med sin tid börjat göra ganska så ont. Någon som har några tips? Kan man fila ner dom ibland, någon spec. kräm? Vill helst inte använda handskar.

/Tack

ceejay
2010-04-19, 18:51
Hej!

Jag har förhårdnader på händerna som har med sin tid börjat göra ganska så ont. Någon som har några tips? Kan man fila ner dom ibland, någon spec. kräm? Vill helst inte använda handskar.

/Tack

fila ned och smörja med kräm

Ungrim
2010-04-19, 18:53
Eller ett långt varmt bad så de mjuknar och sen sliter man bort dem.

Tolkia
2010-04-19, 18:56
Hudkräm kan inte överskattas. Komfortskillnaden mellan valkar i hel och smidig hud respektive valkar i torr och sprickig är ... påtaglig. Helosansalva är juste om man har väldigt misshandlade händer.

Mineur
2010-04-19, 18:57
fila, klia, riv, , klipp, bit bort dem efter ett tag, det kommer blir bättre med tiden

jag har tränar runt 1år och har fortfarande såna men de är hårdare och mer härdade för var dag som går, nu går dem knappt upp längre

Tolkia
2010-04-19, 19:04
Faktum är att ett väldigt intensivt rivande och bortfilande mest stimulerar tillväxten (ju mer huden nöts, desto tjockare blir den, det är därför valkarna först uppstår överhuvudtaget). Lagom är bäst även här.

bluhme
2010-04-19, 19:04
kul med en massa svar direkt :)

Jag river och sliter ständigt i dom, har nog blivit en ganska ful vana. Ser ofta på bilder att man sitter och river i handflatan :P

det blir fila och helosan!

creperiet
2010-04-19, 19:11
Klipp och sandpappra regelbundet.

Pjotor
2010-04-19, 19:20
Du får mindre valkar om du använder magnesia och håller redskapen så att de inte rör sig i greppet.

EkarN
2010-04-19, 21:05
Låt dom vara, snart känner du inget.

creperiet
2010-04-19, 21:13
Låt dom vara, snart känner du inget.

Dom är ju i vägen?

gajka
2010-04-19, 21:18
Jag använder rakblad och hyvlar bort förhårdnaden. Funkar bra för mig. Till skillnad från av riva bort så ger denna metod lite mer precision tycker jag.

Eriic
2010-04-19, 21:20
Jag river och sliter bort dom, lättare om de är hårda och lite slitna än mjuka. Roligt att pilla om man sitter på tex tunnelbanan eller så ;)

bizniz
2010-04-19, 21:23
Dom är ju i vägen?

Kanske kan vara obekvämt vid självtillfredställning, men annars, nää.

Makemefit
2010-04-19, 21:24
Kanske ofräscht men jag biter bort minna hahaha ^^

Kimball
2010-04-19, 21:32
Kanske kan vara obekvämt vid självtillfredställning, men annars, nää.

Valkarna placerade "precis under fingrarna i handflatan" mår väldigt dåligt om jag ska greppa en hantel eller stång för att curla med, de kläms så dumt att stång/hantel måste placeras precis i första fåran som blir av fingrarna = sämre grepp om inte lindor används :/

TyskenGBG
2010-04-19, 21:33
Kniv , Bit , sandpapper . . bara att köra på , när det blöder har du tagit för mycket !

Mr.Sarkastisk
2010-04-19, 22:07
Kniv , Bit , sandpapper . . bara att köra på , när det blöder har du tagit för mycket !

Haha sandpapper? Slipmaskin också eller.. :laugh:

Holtan
2010-04-19, 22:13
http://beastskills.com/calluses.htm

Matsa
2010-04-19, 22:21
Haha sandpapper? Slipmaskin också eller.. :laugh:

Tja, alla sätt är bra utom de dåliga. För ett par år sedan upptäckte jag faktiskt att chucken på tryckluftsborrmaskiner är kanon både för att slipa valkar och fila naglar med. ;) Ska dock vara hygglig fart på dem, 3000-6000 RPM funkade bäst. Sen ska man helst undvika att borra sig i handen med.

(Kanske en aning osmakligt om man har gemensamma verktyg men vi hade personliga borrmaskiner på det jobbet.)

emi23j
2010-04-19, 22:23
Sen jag började köra med magnesium har mina förhårdnader i princip försvunnit. jävligt skönt.

TyskenGBG
2010-04-19, 22:33
Slipmaskin är väll inget konstigt ? Använd typ 80 papper så kommer det gå bra ! tryck bara inte så det går varmt

Vinkelslip funkar med lamell skiva fast risken är rätt stor att fingrar eller hand strycker med

en liten "geting" (luftdriven slip) funkar utmärkt !! På med grov runt lamell (samma som när man putsar och portar topplock tex) och kör på !

Annars vass kniv som sagt och skär av det , går även med förhårdnader på fötterna som kan vara jävliga att slipa ner , tälj lite först så blir det lättare :thumbup:

Bara att prova men jag tar inte ansvar om du lyckas trassla in handen i nått ;)

KniveN
2010-04-19, 23:07
Klipp med nagelsax.

Arne Persson
2010-04-19, 23:33
Är det bara jag som är stolt över valkarna?

Fredrik_S
2010-04-19, 23:34
Alltså...
Jag tycker precis tvärtom vad dom flesta i tråden har som råd.
Förut pillade jag hela tiden och förhårdnaderna blev rispiga skrovliga ojämna men allt annat än mindre.

Nu gör jag inte ett smack och förhårdnaderna är lena som babyhud på ovansidan. Bättre med en len förhårdnad än en skrovlig när man tar på en tjej.

pony
2010-04-20, 01:04
http://beastskills.com/calluses.htm

+1!

Jag har berört ämnet med aningen mindre hårdkår-approach här: http://polebunny.blogspot.com/2009/03/handvard-for-luftakrobater-och-annat.html

Cerberus
2010-04-20, 01:27
Är det bara jag som är stolt över valkarna?

nej, jag ser de som krigsärr. Battle scars!!

Nitrometan
2010-04-20, 09:46
Fila ner dem med en fotfil eller fil av pimpsten.

På Apoteket har de en salva/kräm som heter Canoderm, den är jättebra för att hålla valkarna/huden mjuka.

nmanradnävna
2010-04-20, 09:57
Jag rör aldrig valkarna och smörjer dagligen in händerna med återfuktande och sånt, har aldrig haft några störelsemoment med valkarna

rooz
2010-04-20, 10:04
Jag använder rakblad och hyvlar bort förhårdnaden. Funkar bra för mig. Till skillnad från av riva bort så ger denna metod lite mer precision tycker jag.
+1

Ska de bort funkar rakblad bäst+hudsalva då förstås;)

Mina är inte så farliga, men ibland snider man till dem lite:)

Hbgjjgjh
2010-04-20, 10:50
Fila och smörj, alltid fungerat för mig :P

bluhme
2010-04-20, 11:34
jag har suttit och sandpapprat i 30 min nu, hela golvet är täckt med hudrester. Det känns faktiskt redan mycket bättre, dom gör inte alls lika ont nu :) Ska smörja in dom med helosan nu och hoppas att det gör de ännu bättre! tack!

svennebanan
2010-04-20, 11:39
Är det bara jag som är stolt över valkarna?

Nej det är skithäftigt med valkar. Dom får mig att känna mig unik. *whatever*

EkarN
2010-04-20, 11:43
Dom är ju i vägen?

Haha, vad har du för jäkla valkar?:D Jätteskönt med tjock hud i händerna ju;)

Onigiri
2010-04-20, 11:44
Jag biter på dem (är givetvis en trogen nagelbitare också), japp, hela handflatan i ansiktet och så gnager jag, ibland rivs det bort för mycket så det blöder lite. De kommer aldrig läka.

ViktorLarsson
2010-04-20, 12:55
Detta är inget jag rekommenderar, men jag själv bitit, mosat med pincett och sen slitit bort dom med antingen pincetten eller fingrarna. Att trycka sönder dem med pincett känns ingenting då förhårdnaden är helt död. Som att klippa naglarna. Nu är det dock lite lätt sårigt så jag ser till att hålla rent hela tiden och smörja händerna.

När man skakade hand med folk förut när valkarna var gigantiska fick man ofta en kommentar i stil med: Vad fan har du gjort? åh fy vad äckligt! (flyger bort) vad i hela helv*te var det där du hade på handen?

Vadå? det är valkar? :D

/Peace.

bizniz
2010-04-20, 13:22
När man skakade hand med folk förut när valkarna var gigantiska fick man ofta en kommentar i stil med: Vad fan har du gjort? åh fy vad äckligt! (flyger bort) vad i hela helv*te var det där du hade på handen?

Vadå? det är valkar? :D

Det är skoj :D

Doggeh
2010-04-20, 13:41
Är det bara jag och ett fåtal till som använder handskar? Förut hade jag förhårdnader men nu är de helt borta nu när jag har börjat med handskarna, alltså bar-gloves.

Vissa säger att det är löjligt med handskar men jag tycker det är en själv som ska bestämma vare sig det är löjligt eller inte. Sen om din flickvän gillar förhårdnader i handen så är det ju bara att köra på.

z_bumbi
2010-04-20, 13:57
Sen om din flickvän gillar förhårdnader i handen så är det ju bara att köra på.

Hon har inget val. Eftersom hon inte får använda handskar när hon tävlar så tränar hon självklart utan.

Bite
2010-04-20, 14:08
Jag filar (med fotfil) ca en gång varannan vecka, och smörjer lite då och då, några gånger per vecka kanske. Tycker inte det är så häftigt när valkjäveln blir så stor och hård att den börjar rivas upp när man lyfter.

Grelle-
2010-04-20, 18:29
Jag får ont i händerna utan mina valkar, de sitter strax nedanför fingrarna och efter varje längre träningsuppehåll så är det två-tre jobbiga veckor innan man fått händer som är lämpade för träning igen.

Sen när de sitter där står de mig inte, nån gång i månaden släpper någon liten skinnbit.

Och som någon tidigare sa är jag också stolt över dem. Visar att man gör något annat än bara sitter vid datorn och vid hederligt kroppsarbete är de också guld värda!

AdamK
2010-04-20, 18:51
Kanske ofräscht men jag biter bort minna hahaha ^^

gör jag också.

ont: det härdar, låt dom bara vara

Dreas
2010-04-20, 19:04
Var iväg och köpte en fotfil idag, har nu filat ner till lagom nivå och smörjt med helosan, får se ifall de är värt. En fotfil plus refill för 34kr är inte någon enorm kostnad direkt :)

Sniggel
2010-04-20, 20:50
Nu har jag inte skött mina men de blir hårdare med tiden. Har väl haft mina valkar i snart 6 år nu och de går iaf inte sönder längre. Men det gör fortfarande ont efter några set tunga dragövningar.
Det mesta av smärtan (som är lindrig) brukar dock gå över efter ett dygn.

EkarN
2010-04-20, 21:34
Mina valkar har aldrig gått sönder(jo en gång, men då gled stången och slet med sig en valk), gjort ont i max några sekunder efter avslutade lyft. Om man bara låter kroppen vänja sig(aka låta valkarna vara) så slutar det nog att göra ont, valkarna kommer av en anledning.

Phille
2010-04-20, 22:02
mjölk :D

Kek
2010-04-20, 22:57
Fila+kräm är najs. Blir som lite läderartad hur efter ett tag och då ser det ut som om att man levt ett hårt liv fastän man bara pumpat på gymmet.

mattilainen
2010-04-20, 23:22
Alltså...
Jag tycker precis tvärtom vad dom flesta i tråden har som råd.
Förut pillade jag hela tiden och förhårdnaderna blev rispiga skrovliga ojämna men allt annat än mindre.

Nu gör jag inte ett smack och förhårdnaderna är lena som babyhud på ovansidan. Bättre med en len förhårdnad än en skrovlig när man tar på en tjej.


De flesta av oss här har tyvärr inte kommit så långt i träningen att vi får ta på tjejer än :(

davvvan
2010-04-20, 23:24
[/B]

De flesta av oss här har tyvärr inte kommit så långt i träningen att vi får ta på tjejer än :(

What he said.

svennebanan
2010-04-21, 07:14
Mitt tips till alla som inte tycker valkar är skithäftigt. Inga större kostnader direkt.
http://www.grooming.se/sv/artiklar/vitry-fothyvel.html

Ungrim
2010-04-21, 07:57
Bättre med en len förhårdnad än en skrovlig när man tar på en tjej.

Frun tycker det är perfekta rygg kliare ;)

prOtotype
2010-04-21, 08:36
Ta en vanlig engångshyvel och raka på dom när du duschar. Du märker snabbt hur mycket du kan raka bort, det är enkelt och ger perfekt resultat

Onigiri
2010-04-21, 08:56
Prototype: Aj det låter farligt om man skär sig? Givetvis måste jag testa det sen, som den badboy man är!

z_bumbi
2010-04-21, 09:06
Hur stora valkar får ni av vanlig styrketräning, jag tänker främst på de som skär eller hyvlar bort dem? En vanlig enkel fil och en mjukgörande kräm funkar om man skaffar sig stora valkar, får man mer normal tillväxt så funkar en mjukgörande kräm. Att karva i valkarna i händerna är iofs kul men slarvar man lite så innebär det ett hinder för träningen och med lite otur blir det också under en lite längre period.

Adama
2010-04-21, 09:09
Jag får nästan inga valkar alls längre. Använder magnesium i marklyft och chins... ibland rodd, det verkar räcka för att hålla dem borta.

mjölk-dryck
2010-04-21, 10:06
mjölk :D
Du skola icke häda.

Valkarna är bara najs: skönare när man lyfter och ger ENORMT med street cred! Och så är det jobbigt att hålla på och trimma, förutom att det blir fult.

svennebanan
2010-04-21, 10:49
Du skola icke häda.

Valkarna är bara najs: skönare när man lyfter och ger ENORMT med street cred! Och så är det jobbigt att hålla på och trimma, förutom att det blir fult.

Hur kan något som alla har ge street cred? Vara stolt över valkar är ungefär samma sak som att vara stolt över att man har 2 ben, 2 armar, 10 fingrar, ja ni fattar.

chrilledude
2010-04-21, 11:09
http://4.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/SjfVf-_XCdI/AAAAAAAAAQE/fov8oBKIGsU/s320/osthyvel.jpg

= Problem solved!

prOtotype
2010-04-26, 12:13
Prototype: Aj det låter farligt om man skär sig? Givetvis måste jag testa det sen, som den badboy man är!

Vet inte om du brukar karva upp hela ansiktet när du rakar dig vanligt? Om du gör det så kanske du ska låta bli rakhyvlar helt, annars är det inget du behöver oroa dig för.

prOtotype
2010-04-26, 12:17
Hur stora valkar får ni av vanlig styrketräning, jag tänker främst på de som skär eller hyvlar bort dem? En vanlig enkel fil och en mjukgörande kräm funkar om man skaffar sig stora valkar, får man mer normal tillväxt så funkar en mjukgörande kräm. Att karva i valkarna i händerna är iofs kul men slarvar man lite så innebär det ett hinder för träningen och med lite otur blir det också under en lite längre period.

Prova att använda en rakhyvel en gång så får du se. Jag har inte jättemycket valkar men det funkar väldigt bra och går snabbt. Du rakar ju bara bort den huden som har klämts sönder/döda huden som ligger ovanpå själva hårda valken.