handdator

Visa fullständig version : Tryck över näsan och underlig lukt före olycka?


mikaelj
2010-04-19, 18:40
När jag är på väg att ramla (snava över trappsteg, cykla in i en lyktstolpe, fastna i betonggrisen med inlinesen, ...) får jag precis vid fallögonblicket (även när jag inte faktiskt ramlar och slår mig) ett tryck över näsan och en konstig lukt. Metallisk, kanske?

Känner ni igen det? Vad beror det på?

PixelMiner
2010-04-19, 18:42
Reaktion på adrenalinet kanske? :confused:

Wao
2010-04-19, 18:44
Tryck över näsan brukar jag med få ibland, känns ganska lustigt faktiskt.

stridis
2010-04-19, 18:49
adrenalin har en metallisk smak, lukt vetefasen?

Annars ifall man får en mindre epileptisk episod så kan det föregås av lukthallucinationer.

mikaelj
2010-04-19, 18:51
Det verkar som att det är adrenalin, helt enkelt. Lukt och smak är rätt tätt sammankopplat, så det kan säkert skett någon korsreaktion där. Tuff grej.

Kek
2010-04-19, 18:53
Your spider sense is tingling

Loke
2010-04-19, 18:55
Blod har väl en metallisk lukt/smak, det är kanske så att rädslan snabbt ökar blodtrycket vilket pressar ut mikroskopiska mängder blod i näsan.

Three pigs
2010-04-19, 18:56
Your spider sense is tingling

mm kan nog vara nåt sånt. nästa gång, försök få kontroll över känslan och bli ett med spindeln i dig.

stridis
2010-04-19, 18:59
Jo men det är olika sorts metallisk smak än blodsmak (som har järnsmak) om vi pratar om adrenalinsmak. Enligt folk som med övertygelse har sagt så till mig.

Fatalist
2010-04-19, 19:01
Det är adrenalinet, som så många andra sagt. Smaken av att för en kort stund ha blivit en supermänniska.

Loke
2010-04-19, 19:05
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_taste_adrenaline

Jag vill nog se en riktigt bra källa innan jag tror på att det är just adrenalin som smakar, med tanke på att det inte är stora mängder det handlar om och att adrenalin i så fall måste ha en extremt stark smak.

stridis
2010-04-19, 19:11
Hmm, vad har vi för annat som smakar metalliskt i sådana situationer förutom järnsmaken som de sagt att det inte var? Kanske kan vara någon annan blodkomponent?

Alter ego
2010-04-19, 19:14
Jag har inte råkat ut för olyckor så pass ofta att jag börjat fundera på vad den återkommande lukten kan bero på. När det händer så är det mer "WTFBBQ!!!11" än "hmm...nu är det den där lukten nu igen". Jag borde nog leva mer på kanten.

mikaelj
2010-04-19, 19:19
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_taste_adrenaline

Jag vill nog se en riktigt bra källa innan jag tror på att det är just adrenalin som smakar, med tanke på att det inte är stora mängder det handlar om och att adrenalin i så fall måste ha en extremt stark smak.

Det är inte den lukten/smaken. Dessutom känns lukten enbart i näsan, ihop med just trycket. Känslan man får precis innan man slår i näsan, huvudet eller nå't annat ömtåligt.

Doctor Snuggles
2010-04-19, 19:21
Kanske ökat temporärt blodtryck pga adrenalinet? Sen är tidsåtergivelsen/minnet inte riktigt perfekt runt olyckor, så att sannolikt känner du det i samband med olyckan, t.o.m. lite efter och inte direkt innan.

Alexlindgren
2010-04-19, 19:24
Exakt likadant för mig. Känner igen det, trodde faktiskt jag var ensam om det.

mikaelj
2010-04-19, 19:41
Kanske ökat temporärt blodtryck pga adrenalinet? Sen är tidsåtergivelsen/minnet inte riktigt perfekt runt olyckor, så att sannolikt känner du det i samband med olyckan, t.o.m. lite efter och inte direkt innan.

Det sker även när jag inte råkar ut för olyckan. Räcker med själva varseblivningen om att en olycka skulle kunna ske. Som en förberedande försvarsmekanism.

Exakt likadant för mig. Känner igen det, trodde faktiskt jag var ensam om det.

Nix!

eternallord
2010-04-19, 19:58
Det är inte den lukten/smaken. Dessutom känns lukten enbart i näsan, ihop med just trycket. Känslan man får precis innan man slår i näsan, huvudet eller nå't annat ömtåligt.

Jag är lite förvirrad, hur ofta hinner man veta tillräckligt långt innan man är på väg att slå sig att man hinner notera lukten precis innan fallögonblicket? Om man snubblar sker det ju på någon sekund.

Fatalist
2010-04-19, 20:04
Jag är lite förvirrad, hur ofta hinner man veta tillräckligt långt innan man är på väg att slå sig att man hinner notera lukten precis innan fallögonblicket? Om man snubblar sker det ju på någon sekund.

Aldrig trillat med en cykel t ex? Jag hinner då iaf tänka väldigt många tankar på den sekunden det tar att träffa marken.

Pepparkakssmurfen
2010-04-19, 20:27
Jag brukar känna en stark metallisk/sur smak bak på tungan när jag bli skiträdd.
Känns nästan som om någon sticker med en nål. Känner smaken under kanske en halv sekunds tid.
Händer när jag fattar att det håller på att gå åt helvete,t.ex sladd med bilen,attackerad av random snubbe ute på stan,vurpar med cykeln etc.

Loke
2010-04-19, 20:48
Det är inte den lukten/smaken. Dessutom känns lukten enbart i näsan, ihop med just trycket. Känslan man får precis innan man slår i näsan, huvudet eller nå't annat ömtåligt.

Men det är ju för den sakens skull knappast adrenalin. Det lär ju för övrigt inte spridas så pass snabbt i kroppen.