handdator

Visa fullständig version : Deff med 0% kolhydrater?


unit731
2010-04-19, 17:46
Hello,

Jag har tänkt mig prova en deff helt utan kolhydrater, till 100%, skippa dom helt, och jag har nu lite frågeställningar angående det här.

Kallas denna metod för någonting? Hittar bara informatioin om LCHF och VLCD. Men med LCHF skippar man väl inte kolhydraterna till 100%, man minskar väl bara rejält på dom? Och det är ju ingen VLCD jag ska köra heller, jag skall ju inte rasa i vikt.

Kroppen omvandlar ju kolhydrater till glukos, som används som bränsle. Men om man skippar kolhydraterna helt (läs: 100%) så bildas ketoner av fett och protein, som i sin tur istället används (som bränsle) som ett substitut för glukos? Det är alltså en ketogen diet jag skall försöka mig på, men hittar inget om just 0% kolhydrater. Hittar bara om LCHF och VLCD dieter, men det är ju inte riktigt det jag är ute efter som sagt.

Finns det information någonstans om den här typen av diet? Alltså en ketogen diet med absolut 0% kolhydrater, högt proteinintag och högt fettintag.

Kanske skall tillägga att detta är ett skolarbete inom biologi C, som jag skall försöka mig på. Skall helt enkelt göra en studie på mig själv, hur jag påverkas fysiskt och psykiskt, mäta diverse olika värden och se hur de förändras över tid, under en 6 veckors period. Väger 75 i nuläget och skall ned till 70, med målet att behålla så mycket muskler som möjligt kontra bara förlora fett.

Att jag ska köra med 0% carbs är för att jag måste få fram lite (kanske ovanliga) värden till projektet, hur jag påverkas, annars hade jag kört en vanlig deff. Träning och kost behöver inte ingå i ämnet, sånt har jag redan god kunskap om.

Jag är medveten om att jag eventuellt kommer må mycket dåligt i början, och förhoppningsvis må suveränt när kroppen börjar "glömma" kolhydraterna - det är en del av studien.

Missade säkert någon fråga, ser att frågorna är lite luddiga också, men skriv gärna allt ni vet om ämnet. Synpunkter är välkommna också.

Mvh. *drool*

mikaelj
2010-04-19, 17:49
Du kan utesluta kolhydraterna helt i LCHF, det är inget krav, utan bara riktlinjer eftersom det för de flesta blir rätt svårt att inte äta kolhydrater alls. Ett för högt proteinintag gör att du inte når ketos, för övrigt - det blir som en dyr kolhydratkälla.

Lev uteslutande på ägg, kött, fisk, lever, etc., så skall du se att det går utmärkt. Det kanske står något matnyttigt i FAQ:en i min signatur?

unit731
2010-04-19, 17:57
Okej, ah, då är jag med. Kanske därför det nästan enbart ploppade upp information om LCHF, hehe.

Så ska jag skall ligga på 2-3gram protein per kg, d.v.s. som vanligt? Sen bara utöka resten med fett tills jag når mitt dagliga kcal intag minus 500 till 1000 kcal? Är det viktigt med antioxidanter med så högt fett intag?

Jag skall helt klart kika i din signatur, men det får bli senare. :P

stridis
2010-04-19, 18:08
Lev uteslutande på ägg, kött, fisk, lever, etc., så skall du se att det går utmärkt.

Ptja, om du skall få i dig tillräckligt med C-vitamin från levern så blir A-vitaminet tämligen högt.

Till och med tigrar äter ju örter ibland.

tsp
2010-04-19, 18:22
Känns som att du missar en del vitaminer och mineraler om du inte ens får äta grönsaker, bönor osv. Så en passande multivitamin vore nog på sin plats!

unit731
2010-04-19, 18:32
Känns som att du missar en del vitaminer och mineraler om du inte ens får äta grönsaker, bönor osv. Så en passande multivitamin vore nog på sin plats!

Givetvis, i samband med måltid.

Anton Fräs
2010-04-19, 18:39
Förstår inte riktigt varför du vill absolut nolla kolhydraterna. Lägg till fiberrika grönsaker och du får en hälsosammare, mer mättande kost.

Det är dessutom gott (tycker jag.)

mikaelj
2010-04-19, 18:46
Så ska jag skall ligga på 2-3gram protein per kg, d.v.s. som vanligt?

Om du vill nå ketos får du se till att inte äta för mycket protein. 2g räcker alldeles utmärkt, allt över det är bara bro-logic. Styrketräning är en mycket viktigare faktor för att behålla muskelmassa.

Sen bara utöka resten med fett tills jag når mitt dagliga kcal intag minus 500 till 1000 kcal?

Ja, eller vad du nu hade planerat.

Är det viktigt med antioxidanter med så högt fett intag?

Inte om du undviker fett som är lättoxiderat, dvs fleromättade. Ditt fettintag skall bestå av huvudsakligen mättat och enkelomättat fett.

Jag skall helt klart kika i din signatur, men det får bli senare. :P

Den och http://paleonu.com/get-started samt http://kostdoktorn.se/mat
Om du inte läser på mer noga kommer din studie vara tämligen värdelös, är jag rädd.

Ptja, om du skall få i dig tillräckligt med C-vitamin från levern så blir A-vitaminet tämligen högt.

Till och med tigrar äter ju örter ibland.

Åhå. Intressant. Nå, man kan nog också äta blodigt nötkött för att få i sig C-vitamin. Stefansson klarade ju sig fint på bara kött.

Förstår inte riktigt varför du vill absolut nolla kolhydraterna. Lägg till fiberrika grönsaker och du får en hälsosammare, mer mättande kost.

Det är dessutom gott (tycker jag.)

Instämmer helt.

stridis
2010-04-19, 18:54
Åhå. Intressant. Nå, man kan nog också äta blodigt nötkött för att få i sig C-vitamin. Stefansson klarade ju sig fint på bara kött.


Åhå. Aldrig tänkt på rått/lätttillagat kött, hur mycket innehåller det?

mikaelj
2010-04-19, 18:55
Inte en aning, vi får fråga Klein om han behagar ta sig hit.

Är C-vitaminet i blodet, då?

Tolkia
2010-04-19, 19:00
Ett uppsatstekniskt/formuleringstekniskt tips: Skriv inte i uppsatsen att du äter "0%" kollhydrater; det är nog osannolikt att du faktiskt lyckas äta verkligen NOLL procent. Slutresultatet ser proffsigare ut om du hanterar siffrorna snyggt.

stridis
2010-04-19, 19:01
Kolla lite snabbt i dietistXP och enligt den så är nötblod =0 mg c-vitamin, samma med kött och det står inget om att det skulle vara tillagat värde.

Symphony Flex
2010-04-19, 20:07
Inte en aning, vi får fråga Klein om han behagar ta sig hit.

Är C-vitaminet i blodet, då?

ja! vad har hänt med Klein? å vem är denne mystiske/fantastiske man egentligen? verkar på hans blogg som om han dragit till nya zeeland.

sällan man mår så gott som när man läser hans inlägg

unit731
2010-04-19, 21:01
Alltså, det är inte jätte viktigt att köra med 0% kolhydrater. Tänkte kanske mest om det kanske blev någon skillnad i jämförelse mot en diet med lite kolhydrater. Spelar det ingen roll, ja då skippar jag dom inte helt. Finns ju ingen anledning till att pina sig genom det, i början när kroppen skriker efter kolhydrater alltså, om det inte är/gör någon skillnad inom några områden?

Jag skulle dock säkerligen klara av att köra med 0% kolhydrater!

King Grub
2010-04-19, 21:09
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/83/5/1055

Eddie Vedder
2010-04-20, 06:38
Jag skulle dock säkerligen klara av att köra med 0% kolhydrater!

Frågan är inte om du pallar en kost med extremt lite kolhydrater. Det handlar om att just 0% är helt omöjligt att uppnå i princip. Visst finns det säkert kött helt utan kolhydrat som du kan komplettera med olja men det känns ju onödigt.

Så noga är inte ens den mest strikta LCHF-kosten. Så komplettera med lite paprika, lite spenat och lite broccoli här och där så kommer du få i dig C-vitamin och K-vitamin. I övrigt är animaliska livsmedel överlägset ur näringssynpunkt så oroa dig inte över det.

Tolkia
2010-04-20, 07:22
Alltså, det är inte jätte viktigt att köra med 0% kolhydrater. Tänkte kanske mest om det kanske blev någon skillnad i jämförelse mot en diet med lite kolhydrater. Spelar det ingen roll, ja då skippar jag dom inte helt. Finns ju ingen anledning till att pina sig genom det, i början när kroppen skriker efter kolhydrater alltså, om det inte är/gör någon skillnad inom några områden?

Jag skulle dock säkerligen klara av att köra med 0% kolhydrater!
Jag tror inte att du läste vad jag skrev. Det handlar inte om huruvida du klarar att äta på ett visst sätt eller inte, utan på att noll procent är i princip omöjligt att uppnå, varför du skall undvika just uttrycket noll procent i din text om du inte vill att det skall se ut som om du inte kan hantera siffror. Oavsett hur du äter. Nu är det inte ett projektarbete i fysik eller matte, men det är alltid trevligare att göra ett proffsigt och genomtänkt intryck.

mikaelj
2010-04-21, 18:42
Kolla lite snabbt i dietistXP och enligt den så är nötblod =0 mg c-vitamin, samma med kött och det står inget om att det skulle vara tillagat värde.

Hmm...

Den som äter en normal västerländsk kost, dvs där ungefär hälften av kalorierna kommer från kolhydraterna, bör äta mer C-vitamin. Orsaken är att halten av C i de vita blodkropparna är 80 gånger högre än i blodet. Dessutom använder glukos och C samma "dörr" i cellväggen, vilket betyder att en hög glukosnivå kan blockera cellernas intag av C. Tydligen behöver de vita blodkropparna C för ngnting viktigt vilket betyder att de fungerar sämre om halten är för låg. Kanske är det förklaringen till att diabetiker är mera känsliga för div infektioner.

Synpunkter?

Tolkia
2010-04-21, 18:53
Synpunkter?
Ja, ange gärna referenser när du citerar. Det ökar läsarens möjligheter att se citatet i sitt sammanhang, och ökar därmed värdet på ditt citat.

mikaelj
2010-04-21, 18:55
Jag har inga referenser utan hittade bara ett löst påstående. Jag skulle vilja veta huruvida det stämmer eller inte.

Tolkia
2010-04-21, 18:59
Jag har inga referenser utan hittade bara ett löst påstående. Jag skulle vilja veta huruvida det stämmer eller inte.
Antingen har du en referens (någon annan har gjort det lösa påståendet; referensen är att du talar om vem som gjort det, och man kan alltså ange en referens till även "lösa påståenden" och inte bara till saker som är publicerat i typ BMJ) eller så har du hittat på det själv. Påståenden svävar sällan omkring i intet.

eiri
2010-04-21, 18:59
hm kanske ja kan ställa en fråga i denna tråd med då,
När man e klar med deffen och ska ligga på kcal balans kan jag börja äta mera kolhydrater då och dra ner lite på fetterna? Börjar bli drygt me lite kollisar.. tack på förhand!

mikaelj
2010-04-21, 19:10
Antingen har du en referens (någon annan har gjort det lösa påståendet; referensen är att du talar om vem som gjort det, och man kan alltså ange en referens till även "lösa påståenden" och inte bara till saker som är publicerat i typ BMJ) eller så har du hittat på det själv. Påståenden svävar sällan omkring i intet.

Vad spelar det för roll? Jag skulle gärna vilja veta om det stämmer eller inte.

Tolkia
2010-04-21, 19:25
Vad spelar det för roll? Jag skulle gärna vilja veta om det stämmer eller inte.
Det spelar roll för den som vill se hur citatet ser ut i sitt sammanhang, givetvis, vilket man kanske vill göra om man vill ge ett vettigt svar. Jag hade f.ö. inga baktankar med att göra påpekandet (det är ju en rekommendation som du har fördel av att följa), men att göra det till en grej att inte vilja visa varifrån text är hämtad, eller att inte skilja mellan sina egna slutsatser och sådant man hört av andra, är att be om att folk skall börja tillskriva en mystiska motiv (något som i längden brukar vara lite påfrestande, och som jag tror att du av och till har problem med redan, och därför kanske inte vill jobba på).

mikaelj
2010-04-21, 19:29
Jisses vad många bisatser. :-)

OK. Trots att texten är generell är den inte publik. Därav bristen på referens - jag ville inte lämna ut någons namn utan samtycke.

Nå, någon med koll?

Sverker
2010-04-21, 19:47
Skulle askorbinsyra också använda GLUT-4 eller vilken glukostransportör som nu sitter i blodkropparna ?
Inte den blekaste själv.

stridis
2010-04-21, 20:13
The oxidized form of ascorbate, dehydroascorbic acid, is transported into a variety of cells by the glucose transporter Glut-1. Glut-1, Glut-3 and Glut-4 can transport dehydroascorbate, but may not transport significant quantities of ascorbic acid in vivo.

Taget från da internet, som pratar om c-vitamin och hjärnan.

Askorbinsyra är ganska lik glukos men inte då tydligen, i någon större omfattning.

Anton Fräs
2010-04-21, 20:13
Jag har aldrig hört/läst nåt liknande Mikael. Nämns varken i min näringslära eller fysiologibok. :) (skummade dock fort.)

stridis
2010-04-21, 20:22
Tydligen behöver de vita blodkropparna C för ngnting viktigt vilket betyder att de fungerar sämre om halten är för låg. Kanske är det förklaringen till att diabetiker är mera känsliga för div infektioner.

Vi hade inget om immunförsvaret på våran fysiologikurs*grr*. Men iallafall så skulle jag nog tänka mig att själva blodsockret spelar roll. Vitamin C är inte speciellt effektivt att förkorta tiden med förkylningssymtom exempelvis.

Sverker
2010-04-22, 06:05
Taget från da internet, som pratar om c-vitamin och hjärnan.

Askorbinsyra är ganska lik glukos men inte då tydligen, i någon större omfattning.



Det där är dehydroversionen. Den är redan från början oxiderad i ett steg. Den kan jag inte så mycket om. Mer än att den har vitaminaktivitet ifall den reduceras tillbaka till askorbinsyra.

Undrar ifall blodkropparna har någon nytta av den då. Måste då tömma sitt eget förråd på reducerande ämnen för att bilda ett nytt reducerande ämne:Virro

Finns det andra transportörer av askorbinsyra ?

mikaelj
2010-04-22, 10:19
Det skall tydligen stå något i Ottoboni F, Ottoboni A. J Orthomool Med 2005;20:179-83.
Har någon artikeln?

mikaelj
2010-04-22, 13:22
Nu börjar vi röra oss iväg från ämnet.

Lite om immunsystem och C-vitamin.

Conclusion:

The inhibitory effect by glucose
of the actions of ascorbic acid could well
explain the lack of beneficial effect of ascor-
bic administration in many studies re-
ported in the literature because few, if any,
such studies controlled for dietary carbo-
hydrates. In light of the current dietary
sugar excesses and concomitant obesity
epidemic, clinicians should be reminded of
the great importance of the long recognized
but largely unappreciated inhibitory action
of glucose against ascorbic acid. In sum-
mary, ascorbic acid is essential for effec-
tive immune system function and, further,
it can be a potent immune system
stimulator when high glycemic dietary car-
bohydrates are restricted.

Från http://orthomolecular.org/library/jom/2005/pdf/2005-v20n03-p179.pdf

Sverker
2010-04-25, 07:34
Nu börjar vi röra oss iväg från ämnet.

Lite om immunsystem och C-vitamin.



Från http://orthomolecular.org/library/jom/2005/pdf/2005-v20n03-p179.pdf

Vi kan driva bort lite till:D

Artikeln verkar vara mer av ett försvarstal. Referenserna är mer spännande.

Ger ungefär att dehydrosakorbinsyra utnyttjar samma transportör som glukos. Intressant för diabetiker som måste hålla blodsockret på normala nivåer men inte mycket mer.

Vad vill du komma fram till mikaelj ?

mikaelj
2010-04-25, 09:34
Att C-vitaminintaget (bör) korrelatera till kolhydratintaget, och att man på ett väldigt lågt kolhydratintag inte behöver särskilt mycket C-vitamin. Nästan nere på ug-nivå? (10mg räcker väl för att undvika skörbjugg på normalkost?)

Hamstrar och andra djur som producerar C-vitamin själva ökar produktionen när de äter mycket kolhydrater eller röker ( :-( ).

Sverker
2010-04-25, 11:53
Inte speciellt svårt att få i sig tillräckligt* med askorbinsyra med svensk potatis. Även på våren med gammal vinterpotatis.





(*) Allt mellan 60 - 100 mg som är satt med stor marginal.