handdator

Visa fullständig version : Näringstiming...gör mig yr...


VillBliGrov
2010-04-19, 15:45
Hej.
Har alltid levt under "den traditionella byggarprincipen" med snabba kolhydrater + protetin direkt efter passet och sedan 1 timmes efter ungefär mat. EAA kör jag i direkt anslutning till när passet börjar (ev pre-work lite före EAA).
Nu har jag läst Bartolls mkt intressanta bok Maximum Muscle Guide och här blir jag lite orolig och vilsen.
Bartoll menar ju att man laddar med långsamma kolisar ca 45 min före passet sen snabba kolisar direkt när passet startat med snabbt protein och INGET direkt efter träning...

Ngn som kan hjälpa en vilsen...? Vad skall man göra?

mikaelj
2010-04-19, 15:55
Det enda du behöver fundera på för muskeltillväxt är protein före/efter träningen, t ex EAA.

Anton Fräs
2010-04-19, 20:30
Lyssna inte på Bartoll. Han säger mycket vettigt men blandar in väldigt mycket som är tveksamt i sina texter..

Protein i sig räcker gott för att stimulera proteinsyntes.

EAA
Träning
EAA
Mat

Ape3
2010-04-19, 21:03
För att orka träningen då? Själv börjar jag gäspa en bit in i passet och då är det dags att gå hem för då blir jag svag.

vicarious
2010-04-19, 21:13
För att orka träningen då? Själv börjar jag gäspa en bit in i passet och då är det dags att gå hem för då blir jag svag.

PWO, koffein kanske?

Annars, mental styrka och fokus, sov på nätterna.

VillBliGrov
2010-04-19, 21:41
Lyssna inte på Bartoll. Han säger mycket vettigt men blandar in väldigt mycket som är tveksamt i sina texter..

Protein i sig räcker gott för att stimulera proteinsyntes.

EAA
Träning
EAA
Mat

:) Tack för infon.
Men du menar inte:
-EAA
-Träning
-Gainer+Prot
-Mat

Behöver man inte snabba kolisar + protein direkt efter träning?

Dreas
2010-04-19, 21:43
:) Tack för infon.
Men du menar inte:
-EAA
-Träning
-Gainer+Prot
-Mat

Behöver man inte snabba kolisar + protein direkt efter träning?Nej, det behöver man inte.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrater

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3652071&postcount=13

http://forum.body.se/showpost.php?p=27085&postcount=15

VillBliGrov
2010-04-19, 22:06
Ok, så påtimalt näringsintag vid träning (styrketräning med massa som mål) är:
- EAA
- Träning
- EAA
- Mat

Tiden då? EAA direkt vid passets start och slut, maten 60-90 min efter träning? Eller tidigare?
Tack för snabba svar btw.

dupper
2010-04-19, 22:11
EAA tas upp mycket snabbt, så direkt innan och direkt efter. Rejäl måltid så nära inpå du kan.

VillBliGrov
2010-04-19, 22:21
Sweet.
Blir till att slänga gainern nu då :)

Något annat nytt och "galet" någon har på hjärtat? ;)
EAA på morgon,innan läggdags? Vassle-protein, fortfarande ok under dagen som mellanmål?

Kul att lära sig av lite nya fakta.
Tack för hjälpen!

Dreas
2010-04-19, 22:30
Sweet.
Blir till att slänga gainern nu då :)

Något annat nytt och "galet" någon har på hjärtat? ;)
EAA på morgon,innan läggdags? Vassle-protein, fortfarande ok under dagen som mellanmål?

Kul att lära sig av lite nya fakta.
Tack för hjälpen!Släng inte gainer, ät upp den är mitt tips. Att inta kolhydrater inom en snar tid efter passet är att föredra, det måste dock inte vara i form av maltodextrin. Efter att den är slut så kör på som du sa tidigare.

Jag siktar på att gå hem och äta direkt efter passet. EAA sedan 20min hem, mat.

Nils.R
2010-04-19, 22:30
Att slänga gainern är väl lite overkill imo om du inte ska vara super-opti, gör slut på det du har först anser jag iaf.

Edit: dreas var snabbare

Sniggel
2010-04-20, 16:54
Ok, så påtimalt näringsintag vid träning (styrketräning med massa som mål) är:
- EAA
- Träning
- EAA
- Mat


Om man inte har några problem att äta tillräckligt med mat så ser näringstimingupplägget ovan i princip optimalt ut.

Har man stora problem med att få i sig tillräckligt med kalorier kan jag nästan förstå valet av gainer efter träning.

VillBliGrov
2010-04-20, 17:46
Tack för goda råd boys.

Bara så jag inte lurar mig själv här...vi snackar i syfte att bygga maximalt med massa? Inte deff eller stryka som mål.

Psyla
2010-04-20, 18:03
Hej.
Har alltid levt under "den traditionella byggarprincipen" med snabba kolhydrater + protetin direkt efter passet och sedan 1 timmes efter ungefär mat. EAA kör jag i direkt anslutning till när passet börjar (ev pre-work lite före EAA).
Nu har jag läst Bartolls mkt intressanta bok Maximum Muscle Guide och här blir jag lite orolig och vilsen.
Bartoll menar ju att man laddar med långsamma kolisar ca 45 min före passet sen snabba kolisar direkt när passet startat med snabbt protein och INGET direkt efter träning...

Ngn som kan hjälpa en vilsen...? Vad skall man göra?

Du ska sluta bry dig allt för mycket övertolka inte fakta, använd sunt förnuft.

Anpassa din kost utifrån dina behov och ditt välmående... Det finns inget ''optimalt xx2323243'' sätt att bygga på.

VillBliGrov
2010-04-20, 18:16
Du har rätt. Finns inget optimalt sätt att bygga på. Alla är vi olika osv.
Men om jag tex visste det jag vet idag för 10 år sedan hade jag varit i bra mkt bättre form idag (klassiska nybörjarmisstag de första åren: va?! varför växer inte mina biceps? bäst jag tränar dem 4 gånger i veckan osv...).

Mao, det är väl inte fel att fråga för att optimera sin träning och kost? Själv är jag ingen forskare och är inte alls lika beläst som andra här. Så därför frågar jag och tar emot information och synpunkter för att förbättra min träning och kost.
Tack ändå!

cero
2010-04-20, 18:19
Du ska sluta bry dig allt för mycket övertolka inte fakta, använd sunt förnuft.

Anpassa din kost utifrån dina behov och ditt välmående... Det finns inget ''optimalt xx2323243'' sätt att bygga på.

Eller så kanske det är så att han strävar efter att vara så "optimal" som möjligt - något konstigt med det? Det gör dom flesta, men alla besitter inte den kunskapen för att kunna göra det, just därför frågar han om råd i tråden.

Psyla
2010-04-20, 19:39
Eller så kanske det är så att han strävar efter att vara så "optimal" som möjligt - något konstigt med det? Det gör dom flesta, men alla besitter inte den kunskapen för att kunna göra det, just därför frågar han om råd i tråden.

Definiera ''optimal'' - Att slita arslet av sig och lägga ner tid på saker som inte kommer att göra märkbar skillnad?

Det finns ett flertal trådar på forumet som tar upp de grundliga principerna kring att bygga muskler, det är mer än tillräckligt.