handdator

Visa fullständig version : Rullande schema eller vecko-schema??


emi23j
2010-04-19, 15:07
Har funderat på om det kanske skulle vara smartare att övergå till ett rullande schema istället för att ha ett vecko schema som fallet är nu.

Vad föredrar ni? Kör ni vecko scheman eller rullande scheman?

Definition:

rullande schema: du rullar helt enkelt på. t ex kör underkropp var 3 dag.
Vecko schema: man lägger upp schemat efter veckans dagar. t ex måndag och fredag kör man underkropp.

Fördelen med rullande schema är som jag ser det att man får längre tid till återhämtning om man har många olika typer av styrkor man vill träna. t ex explosiv styrka med vikter, plyometrisk hoppstyrka och snabbhets/agility träning.

Gör en poll för att höra hur ni kör, och föredrar.

Lillstadspojken
2010-04-19, 15:37
Alltid kört rullande schema och kommer nog alltid att göra. Passar bäst in i min vardag då jag oftast väljer att vila vissa dagar när jag känner mig trött eller har mycket i skolan/ inom kompisgänget.

Hbgjjgjh
2010-04-19, 15:50
Jag har körde vecko schema ett bra tag men numera kör jag på rullande. Tycker det fungerar bättre för då gör det inte speciellt mycket om det kommer upp något som gör att jag inte kan träna eller om jag känner mig trött och bestämmer mig för att ta en vilodag.

Men det finns väl för och nackdelar med båda, är man lite lat en vecka kan det väl bli lite väl många vilodagar :P

LoTiX
2010-04-19, 15:54
Rullande schema och vila när jag känner det behövs. Att använda ett veckoschema och bestämda vilodagar är ofattbart för mig.

karlingen
2010-04-19, 16:02
Rullande schema och vila när jag känner det behövs. Att använda ett veckoschema och bestämda vilodagar är ofattbart för mig.

Anledningen till att folk väljer vekoschema är pga att man har barn, fritidsaktiviteter förutom styrketräning, flickvän/fästmö/fru, skola, jobb etc.

Livet är inte styrketräning. Man ska njuta av de år man lever och därför tkr jag personligen inte att ett rullande schema är ngt för en livsnjutare :)

Frågan är inte hur ofta i veckan man tränar utan mer ATT man gör det :)

emi23j
2010-04-19, 16:03
Bra synpunkter.

Själv har jag alltid använt vecko-scheman hitills för att det helt enkelt varit enklast att planera utefter det pga basketträningar. I sommar funderar jag dock på att köra rullande så jag får tillräckligt med återhämtning mellan mina underkropps pass, men får se hur det passar in sen när man börjar jobba. Är nästan ett måste att köra dubbla pass på helgdagarna då.

z_bumbi
2010-04-19, 16:26
Anledningen till att folk väljer vekoschema är pga att man har barn, fritidsaktiviteter förutom styrketräning, flickvän/fästmö/fru, skola, jobb etc.

Livet är inte styrketräning. Man ska njuta av de år man lever och därför tkr jag personligen inte att ett rullande schema är ngt för en livsnjutare :)

Frågan är inte hur ofta i veckan man tränar utan mer ATT man gör det :)

Jag brukar motivera ett rullande schema med de flesta av de skäl som du använder som invändningar mot det. :)

Numse
2010-04-19, 16:30
Mitt liv är styrketräning just nu, och jag har veckoschema. Tycker det funkar bäst. Men sen gillar jag att strukturera upp saker och ting.

emi23j
2010-04-19, 16:41
Mitt liv är styrketräning just nu, och jag har veckoschema. Tycker det funkar bäst. Men sen gillar jag att strukturera upp saker och ting.


Jo. fast det är ju strukturerat med ett rullande schema också. det enda som ändras är ju dagarna som du tränar på.
Egentligen får man ju fler träningspass per år med ett rullande schema.

z_bumbi
2010-04-19, 16:47
Egentligen får man ju fler träningspass per år med ett rullande schema.

Det beror ju helt på hur man lägger upp det.

emi23j
2010-04-19, 17:01
Det beror ju helt på hur man lägger upp det.


Sant i ofs.

Sättet jag tänkte på är att ha ett visst antal dagar mellan varje pass. Säg t ex att du kör underkropp med 2 dagars vila emellan.
vecka 1 blir det då underkropp på måndag, torsdag och söndag.
vecka 2 blir det onsdag och lördag.
vecka 3 tisdag och fredag.
Vecka 4 Måndag, torsdag och lördag.

Om man då jämför så får man 2 pass mer under 4 veckor än om man kört 2 "fasta" pass i veckan.

Whoopie
2010-04-19, 17:15
kör på veckoschema :)

Funkar bra och blir bra struktur o.s.v på de. Tränar då alla dagar i veckan.

Har aldrig testat rullande schema, men tror det skulle funka ungefär lika bra :)

Phille
2010-04-19, 17:25
Veckoschema, sovmorgon till 12+en lektion+fredagsgym is the shit!

Numse
2010-04-19, 17:33
Jo. fast det är ju strukturerat med ett rullande schema också. det enda som ändras är ju dagarna som du tränar på.
Egentligen får man ju fler träningspass per år med ett rullande schema.

Nej, det är inte strukturerat på samma sätt med ett rullande schema.

Nej, man behöver inte få fler träningspass per år med ett rullande schema. Det beror helt enkelt på hur mycket du tränar, inte vilken typ av schema du har.

Matsa
2010-04-19, 17:46
Bägge delarna funkar fint för min del. Det beror dels på yttre omständigheter och dels på hur träningsprogrammet i övrigt ser ut.

När jag tränade tresplit gick jag efter ett rullande schema eftersom 7 dagar inte riktigt räckte till för att hinna igenom schemat två gånger utan det blev en 8-9 dagarsvecka i stället. Det passade dessutom bättre med mitt skiftarbete, på kvällsveckorna kunde det hända att man inte hann träna lika mycket. Nu tränar jag någon sorts halvkroppsvariant efter ett veckoschema, 4 styrkepass i veckan. Jag pluggar numera så det passar bra att träna på väg hem från skolan, dessutom är det skönt att ha helgerna mer eller mindre lediga.

Så svar på frågan = både och. :D

LoTiX
2010-04-19, 18:09
Anledningen till att folk väljer vekoschema är pga att man har barn, fritidsaktiviteter förutom styrketräning, flickvän/fästmö/fru, skola, jobb etc.

Livet är inte styrketräning. Man ska njuta av de år man lever och därför tkr jag personligen inte att ett rullande schema är ngt för en livsnjutare :)

Frågan är inte hur ofta i veckan man tränar utan mer ATT man gör det :)

Bumbi har redan svarat samma som jag gör nu men för mig innebär ett rullande schema flexibilitet. Att köra ett veckoschema ser jag mer som en rutin och på det viset kan den nog vara bättre i ett späckat schema eftersom den då alltid är inbokad i kalendern vid en specifik tid varje gång eller något sådant.

emi23j
2010-04-19, 18:24
Nej, det är inte strukturerat på samma sätt med ett rullande schema.

Nej, man behöver inte få fler träningspass per år med ett rullande schema. Det beror helt enkelt på hur mycket du tränar, inte vilken typ av schema du har.


givetvis är det inte samma exakt samma struktur på ett rullande schema. det är ju ett rullande schema. det säger ju sig själv. Men om du menar att det skulle vara mindre strikt kan jag inte hålla med om? kanske bara får intrycket av det men det låter som att du menar det i af.

Ja. Men om du t ex vill träna en viss muskelgrupp så ofta som möjligt (med återhämning inräknat) så kommer du troligen få ut mer pass på ett år med ett rullande schema än med ett veckoschema.

z_bumbi
2010-04-19, 18:33
Nej, det är inte strukturerat på samma sätt med ett rullande schema.

Nej, man behöver inte få fler träningspass per år med ett rullande schema. Det beror helt enkelt på hur mycket du tränar, inte vilken typ av schema du har.

Det går att köra precis lika strukturerar med rullande som icke-rullande, det hela handlar bara om hur man planerar det.

kalajset
2010-04-19, 18:57
Kör, och har alltid kört, ett "veckoschema". Blev litet förvånad av att rullande scheman var såpass vanliga som pollen ger intryck av faktiskt, är inte det intryck jag tidigare fått.

Funderar på att pröva rullande schema i sommar, men jag är inte alls säker på att det är en fördel. Som vanligt handlar det troligen inte mer än om tycke och smak.

Alter ego
2010-04-19, 19:10
Jag kör ett fast rullande schema. Hur gör ni med veckoscheman ifall ni får förhinder? Faller det passet bort då? Nä, att binda dagar till specifika pass lockar inte alls.

Matsa
2010-04-19, 19:20
Ett rullande schema kan fortfarande vara precis lika strukturerat som ett veckoschema och ett veckoschema behöver inte vara fullständigt hugget i granit.

Jag kör ett fast rullande schema. Hur gör ni med veckoscheman ifall ni får förhinder? Faller det passet bort då? Nä, att binda dagar till specifika pass lockar inte alls.

Om förutsättningarna ändras så ändrar jag givetvis även schemat så att det passar de nya förutsättningarna. Är det bara en tillfällig ändring det gäller så brukar det inte vara speciellt svårt.

MtotheM
2010-04-19, 20:44
Veckoschema, kör 3 dagar i veckan och det blir Onsdag fredag söndag som man gymmar. Så det blir nästan som ett rullande schema med 2 dagar emellan förutom att det finns en paus vid ett tillfälle då det blir en extra dag.

Detta kör jag eftersom det passar fint in med skolan (håltimmar osv) och därmed så har jag i princip lika mycket fritid som vanligt (förutom söndagen då) samtidigt som kroppen hinner återhämta sig från förra passet.

Och som tidigare nämnts om det krockar så går det alltid att ändra lite på det. (speciellt då det mellan söndag och onsdag finns en extra dag)

Whoopie
2010-04-19, 21:12
Jag kör ett fast rullande schema. Hur gör ni med veckoscheman ifall ni får förhinder? Faller det passet bort då? Nä, att binda dagar till specifika pass lockar inte alls.

Beror helt på hur schemat ser ut enligt mig.

Och för mig har det aldrig blivit en utebliven träning hittils :)

Ungrim
2010-04-19, 21:12
Alltid kört rullande, funkar bäst för mig och mina sexuella behov

dupper
2010-04-19, 21:58
Rullande schema och vila när jag känner det behövs. Att använda ett veckoschema och bestämda vilodagar är ofattbart för mig.

+1.

Man vilar när man behöver vila, har man kraft och energi är det självklart att gå till gymmet.

När jag körde veckoschema så blev det att man missade muskelgrupper pga div händelser, med rullande blev det lättare att rulla på.

Numse
2010-04-19, 22:14
Det går att köra precis lika strukturerar med rullande som icke-rullande, det hela handlar bara om hur man planerar det.

Poängen med ett veckoschema är att man slipper planera det och därför, i min åsikt, så är det mer strukturerat.

LoTiX
2010-04-19, 22:17
Poängen med ett veckoschema är att man slipper planera det och därför, i min åsikt, så är det mer strukturerat.

Kan inte ett rullande schema också vara strukturerat?

Jämför "Nu kör jag två dagar, vilar en dag och upprepar" med "Nu kör jag Måndag, Onsdag och Lördag varje vecka."

emi23j
2010-04-19, 22:22
Kan inte ett rullande schema också vara strukturerat?

Jämför "Nu kör jag två dagar, vilar en dag och upprepar" med "Nu kör jag Måndag, Onsdag och Lördag varje vecka."


Ja.

Som jag nämner tidigare i tråden. man kan ju helt enkelt ha som grund idé att träna ben (eller någon annan muskelgrupp) med 2 dagars mellan rum.

Gpajpen
2010-04-20, 20:46
Kör veckoschema, dyker det upp någonting på t.ex bendagen måndagen då kör jag ju ben på tisdagen istället? Svårare än så är det inte, inte alls mindre flexibelt med veckoschema. Slänga in en dags förskjutning, worst case scenario.

Erazor
2010-04-20, 21:11
Kör veckoschema, gillar att veta vilka dagar jag skall träna och vilka muskler som skall tränas när osv, brukar fungera bra. Skulle det uppstå förhinder så brukar det alltid gå o lösa, dagarna är inte satta i sten utan mer som en riktlinje =)

spoon
2010-04-20, 22:38
Kör veckoschema. Den bestämda vilan har gjort susen för styrkan och intensiteten på passen. Kör jag oftare kan tanken "ä det kan jag ta imorgon" dyka upp i mitt huvud. Är det en dag som jag ska prestera på så måste jag göra det den dagen. Annars får jag vänta till nästa möjlighet.

må-bänk/böj
on mark
fr bänk/böj
lö sånt man missat.

Alter ego
2010-04-20, 23:22
Låter som en hektisk lördag. ;)

Kimball
2010-04-20, 23:57
Jag hade aldrig pallat dra mig till gymet med samma 110%iga glöd på helgerna som jag gör mån, tis och tors som jag tränar nu. Rutiner osv, de går alltid ändra, men att ha 2 pass på helgen planerade när någon oplanerad fest kommer upp vore inte optimalt. Nej, veckoschema ftw! På helgerna ska det lökas. :D