handdator

Visa fullständig version : Lånelöfte till bostadsköp?


Pepparkakssmurfen
2010-04-19, 14:41
Hejsan.

Jag och tjejen letar efter ny bostad och fick ett lånelöfte för några månader sedan från en bank.
Nu har vi fått ett bättre erbjudande från en annan av våra banker vi använder och undrar om det är dumt att ha 2 stycken lånelöften?
Har någonstans djupt inne i bakhuvudet att det kan vara negativt om man har 2 lånelöften i historiken(man får papper från UC)?
Kan den nya banken reagera negativt när(/om) de ser att man redan har ett lånelöfte hos en konkurrent?

pragmatist
2010-04-19, 14:46
Nej. Det är snarare väldigt bra att kunna spela ut banker mot varandra.

Vinter
2010-04-19, 14:58
Om du diskuterar saken med bank nr1, finns alltid chansen att de tom ger ett bättre bud än nya banken. Annars är det bara att strunta i dem. Det är du som är konsumenten så du väljer självklart det bättre alternativet. Du har ju inte tagit ett lån ännu utan bara fått, löftet på papper.

shut teh face
2010-04-19, 15:27
Kan man verkligen gå till banken och säga "Titta vilket lånelöfte jag fick hos XxX"... "Ge mig bättre tack .."

Känns som banker aldrig ändrar sina ståndpunkter och regler, det skulle kanske vara min "hembank" där jag har allting, om de vill ha mig på lånet också .. men

Pepparkakssmurfen
2010-04-19, 15:32
Kan man verkligen gå till banken och säga "Titta vilket lånelöfte jag fick hos XxX"... "Ge mig bättre tack .."

Känns som banker aldrig ändrar sina ståndpunkter och regler, det skulle kanske vara min "hembank" där jag har allting, om de vill ha mig på lånet också .. men

Nja,det är räntan som gärna får bli lägre,inte storleken på lånet.

shadowfire
2010-04-19, 16:10
Nej. Det är snarare väldigt bra att kunna spela ut banker mot varandra.

En modifikation.
TVÅ lånelöften dör du nog inte av, men för varje lånelöfte görs en kreditupplysning. Det är inte helt taktiskt att samla på sig fem, sex lånelöften - söker du ett vanligt blancolån sedan, så får du en lägre scoring om du har många kreditupplysningar på dig inom en sammanhängande period.

Kruxet är att dessa lånelöften sällan ger en summa på kreditupplysningen, utan de görs blanka eftersom det är oklart hur mkt pengar du som kund verkligen kommer att låna. Det som också är blankt är när kronofogden eller indrivningsföretag tar kreditupplysningar. Därför är det satt som varningsflagg i de flesta scoringtabeller. En person med många blanka kreditupplysningar kan alltså få avslag och få hålla på med omprövningar mm för att få ett lån.

Men som svar på TS fråga så nej, två lånelöften är ingen fara på taket, dra inte på dig ett gäng till bara.