handdator

Visa fullständig version : Operation sned nässkiljevägg/polyper.


leo1
2010-04-19, 12:48
Halloj!

På torsdag smäller det! Efter 10 års problem med näsan ska jag alltså opereras. Nån som gjort en sådan operation?

Hur lång tid tog det innan ni kunde köra på som vanligt med träningen?

Väl mött!

Leo

Jens.Andersson
2010-04-19, 12:52
Vad görs under operationen?

leo1
2010-04-19, 12:55
Man sätter in plastskenor för att räta upp den sneda väggen. Plastskenor som tas bort senare. Eftersom jag har polyper så tas de också bort.

Civilrätt
2010-04-19, 13:10
Man sätter in plastskenor för att räta upp den sneda väggen. Plastskenor som tas bort senare. Eftersom jag har polyper så tas de också bort.

har opererat bort polyper och några år senare "flyttat" min nässkiljevägg.

Träningen kan du säkerligen komma igång med ganska snabbt men jag kan då direkt säga att jag önskar inte min värsta fiende denna operation.

En näsa stor som en citron, jag fick 2 st hårda rör som fick från näsborrarna ner i halsen, 2 hårda silikonplattor som när de väl togs ut var ungefär som att dra ut två femkronor ur näsanborrarna, bandage som man hela tiden fick klippa bort som klättrade sig ur näsan. helt seriöst så var de 2 veckorna efter operation riktigt hemska, jag kunde knappt sova då det bildades stora blodklumpar som man harklade upp, rören i näsan blockerades stup i kvarten av blod och annat skit.

Nu några år efter operationen så blöder jag mer eller mindre alltid i näsan, inte så det rinner men stoppar jag upp en topz så är den blodig. Ena näsborren känns som en vindtunnel medans med den andra känns som att blåsa ut genom ett sugrör.

Visst operationen fick bukt med de problem jag hade (bakterier "lagrades") men vetefan om jag ändå är nöjd.

Aja får du det likadant som jag hade efter operation tycker jag nästan lite synd om dig:D

Lasse Kongo
2010-04-19, 13:14
Fyfan, lycka till, jag skulle behöva göra samma sak, har dock varken mandlar eller polyper, bortplockade för länge sen, men näsväggen kan inte bli mycket sneare.

Fast ärligt talat handlar det nog mest om att våga för min del, gillar inte sånt här skit, opereras etc, men det skulle nog behövas för min del.

En person berättade en sak för mig när han hade opererats för detta, sen den dagen har jag sas dragit mig lite extra för detta xD

När man vaknar så har man ju 2 stora tussar instoppade i näsan typ, långt långt in för att stoppa blödningen, när doktorn skulle ta ut dessa, blodet har ju liksom stelnat och allt näshår etc sitter ju fast i dessa tussar.

Detta kommer göra lite ont sade doktorn och satte handen i pannan och drog till, kompisen sade att det kändes som hela hjärnan följde med ut eftersom tussarna är instoppade ganska långt upp *gah!*

Men lycka till, i övrigt är det nog ingen större fara med ingreppet, jag ska ta tag det med i framtiden :D

edit: tussarna kanske var bandaget/skenorna som civilrätt snackar om =/

Lasse Kongo
2010-04-19, 13:17
har opererat bort polyper och några år senare "flyttat" min nässkiljevägg.

Träningen kan du säkerligen komma igång med ganska snabbt men jag kan då direkt säga att jag önskar inte min värsta fiende denna operation.

En näsa stor som en citron, jag fick 2 st hårda rör som fick från näsborrarna ner i halsen, 2 hårda silikonplattor som när de väl togs ut var ungefär som att dra ut två femkronor ur näsanborrarna, bandage som man hela tiden fick klippa bort som klättrade sig ur näsan. helt seriöst så var de 2 veckorna efter operation riktigt hemska, jag kunde knappt sova då det bildades stora blodklumpar som man harklade upp, rören i näsan blockerades stup i kvarten av blod och annat skit.

Nu några år efter operationen så blöder jag mer eller mindre alltid i näsan, inte så det rinner men stoppar jag upp en topz så är den blodig. Ena näsborren känns som en vindtunnel medans med den andra känns som att blåsa ut genom ett sugrör.

Visst operationen fick bukt med de problem jag hade (bakterier "lagrades") men vetefan om jag ändå är nöjd.

Aja får du det likadant som jag hade efter operation tycker jag nästan lite synd om dig:D

Vad menas med att bakterier lagras, vad händer då?

För jag har just det där andra problemet du skriver om, ena näsborren låter som ett jetplan, den andra låter som en död mus typ.. och då har jag ju som sagt inte opererat mig.

leo1
2010-04-19, 13:20
Dags att bevisa att jag är en viking!

Dom där historierna låter som hämtade från ett DDR-sjukhus på 80-talet.

Lasse Kongo
2010-04-19, 13:24
Dags att bevisa att jag är en viking!

Dom där historierna låter som hämtade från ett DDR-sjukhus på 80-talet.

Det tror jag inte, du ska nog se att någon kommer dra ut grejorna från näsan på dig, och det kommer kännas trots att det är 2010 ;)

tsp
2010-04-19, 13:28
Haha precis den här operationen ska jag få göra i framtiden! helvete alltså, blir inte sugen när man hör era historier :D Jag har problem med polyper som dem ska ta bort samt att näsväggen buktar ut åt ena hållet då..

hahavaffan
2010-04-19, 13:28
Är det en stor operation att ta bort polyperna? Har sjukt dåligt luftflöde i näsan, och det ska tydligen hjälpa?

Lasse Kongo
2010-04-19, 13:31
Är det en stor operation att ta bort polyperna? Har sjukt dåligt luftflöde i näsan, och det ska tydligen hjälpa?

Jag har tagit bort både mandlar och polyper, och det är bland det värsta jag gjort, såg ut som de styckat 10 grisar när de var klara med mig *gah!*

Eller om sanningen ska fram så är det ingen operation att tala om, du vaknar upp lite och har lite ont, mandlarna var värre, det blev till att leva på soppa och glass ett bra tag+starka värktabletter.

Civilrätt
2010-04-19, 13:35
Är det en stor operation att ta bort polyperna? Har sjukt dåligt luftflöde i näsan, och det ska tydligen hjälpa?

ta bort polyper brukar vara ett enkelt ingrepp, det som brukar vara jobbigt i samband med det är när man får en kabel med en kamera instoppad i näsan/munnen ett x antal gånger :)



Efter operationen, angående bandaget man hade i näsan, jag tror jag måste ha klippt av cirka 20 cm av skiten, fastän när läkaren drog ut skiten så hade man typ en meter kvar i vardera näsborre, hur det fått plats där med allt annat skit man hade blivit våldtagen av är fortfarande ett mysterie för moi.

Sinclear
2010-04-19, 13:50
Jag gick igenom detta i augusti förra året, det var ingen lek kan jag säga.

Dessa stora tamponger som sitter uppkörda fick jag själv dra ut dagen efter, det var nog bland det västa jag gjort, satt som berget, och när man drog så kändes det ja, som om hjärnan skulle följa med.. Vette fan om det hade vart lättare om doktorn dragit, men läskigt var det..

Återhämtning: Jag var sängliggande en vecka ca med kraftig värk, sen kunde jag sitta på jobbet och knacka, men träning tror jag att jag väntade med en månad. Men är rätt öm i näsan flera månader efteråt så man känner sig inte direkt pigg på att råka tappa en stång på snoken eller få en squashboll rakt i nyllet.

Nu har det ju gått snart ett år, jag är fortfarande lite öm i näsan men mina besvär är i stort sett borta, jag kan andas hyfsat obehindrat genom näsan, nu är dock den andra näsborren lite trög, men jag antar att det blir bättre med tiden, som föregående skribent sa så kommer det lätt lite blod om man snyter eller trycker upp lite bomull, så läkningen är väl fortfarande igång..

Dock hade jag innan stora problem med att lätt bli täppt och det har blivit bättre, speciellt vid yoga så var det mycket svårt att andas genom näsan i positioner då huvudet var upp och ner, vilket nu blivit mycket bättre..

Lycka till!!!

Lasse Kongo
2010-04-19, 14:11
Jag gick igenom detta i augusti förra året, det var ingen lek kan jag säga.

Dessa stora tamponger som sitter uppkörda fick jag själv dra ut dagen efter, det var nog bland det västa jag gjort, satt som berget, och när man drog så kändes det ja, som om hjärnan skulle följa med.. Vette fan om det hade vart lättare om doktorn dragit, men läskigt var det..

Återhämtning: Jag var sängliggande en vecka ca med kraftig värk, sen kunde jag sitta på jobbet och knacka, men träning tror jag att jag väntade med en månad. Men är rätt öm i näsan flera månader efteråt så man känner sig inte direkt pigg på att råka tappa en stång på snoken eller få en squashboll rakt i nyllet.

Nu har det ju gått snart ett år, jag är fortfarande lite öm i näsan men mina besvär är i stort sett borta, jag kan andas hyfsat obehindrat genom näsan, nu är dock den andra näsborren lite trög, men jag antar att det blir bättre med tiden, som föregående skribent sa så kommer det lätt lite blod om man snyter eller trycker upp lite bomull, så läkningen är väl fortfarande igång..

Dock hade jag innan stora problem med att lätt bli täppt och det har blivit bättre, speciellt vid yoga så var det mycket svårt att andas genom näsan i positioner då huvudet var upp och ner, vilket nu blivit mycket bättre..

Lycka till!!!

Haha, det var ju dessa tamponger jag skrev om som en kompis berättade, hans drog dock doktorn ut *gah!*

theek1
2012-08-27, 18:54
Skulle vara kul att veta vad ni fick betala för att flytta "näsväggen" samt ta bort polyperna?