handdator

Visa fullständig version : Kan nyckelben "ändra riktning"?


kalle_banan
2010-04-19, 12:07
Jag märkte precis att mitt vänstra nyckelben pekar uppåt, och förr i tiden gjorde det inte det. Se bilden för hur det såg ut för fyra år sedan.
Jag har tyvärr ingen bild i nuläget på hur det ser ut idag, men inte kan väl nyckelben utan anledning börja peka mer uppåt?

killenigrillen
2010-04-19, 12:15
Du får lägga upp en bild som visar hur det ser ut nu, svårt att uppskatta utan ens se på bild.
Dum fråga nu kanske men: Vilken del av nyckelbenet pekar uppåt? den inre eller yttre delen?

Tolkia
2010-04-19, 12:18
Det är inte så att du har sned kroppshållning, då? Nyckelbenet sitter fast i trapezius och sternocleidomastoideus; är du sned åt ena hållet där kommer det antagligen att kunna se ut som om nyckelbenet pekar snett.

kalle_banan
2010-04-19, 13:36
Det är inte så att du har sned kroppshållning, då? Nyckelbenet sitter fast i trapezius och sternocleidomastoideus; är du sned åt ena hållet där kommer det antagligen att kunna se ut som om nyckelbenet pekar snett.

Det förvånar mig inte om det har med hållningen att göra, jag har återkommande låsningar i hela ryggraden och har nyligen haft ryggskott, jag brukar luta mig åt höger undermedvetet pga ryggskottet.
Men hur funkar det om det är som du säger, är det en låsning eller lutar jag mig eller...?

Börje H
2010-04-19, 13:42
En jämförande bild skulle inte vara helt fel :) Är det yttre eller innre delen som pekar uppåt är ju en tämligen relevant fråga som ställts tidigare, men ej besvarats.

kalle_banan
2010-04-19, 14:19
Yttre delen är det.

L-Sami
2010-04-20, 12:16
Om du har fallit på axeln eller kört med en tajt bänkpresströja, så kan subluxation ske i acromionclavicularleden. Men, om det bara uppkomm sådär utan någon kraft i den leden, så är det mysteriskt.

Så här kan en subluxerad AC-led se ut. Ser din nyckelben ut så?

kalle_banan
2010-04-20, 12:51
Om du har fallit på axeln eller kört med en tajt bänkpresströja, så kan subluxation ske i acromionclavicularleden. Men, om det bara uppkomm sådär utan någon kraft i den leden, så är det mysteriskt.

Så här kan en subluxerad AC-led se ut. Ser din nyckelben ut så?

Naah, jag tycker snarare att det ser ut som att nyckelbenets lutning har ändrats från rak till en vinkel uppåt, som om axeln lyfts upp av någon anledning.

L-Sami
2010-04-20, 12:53
Naah, jag tycker snarare att det ser ut som att nyckelbenets lutning har ändrats från rak till en vinkel uppåt, som om axeln lyfts upp av någon anledning.

Får du några besvär av att nyckelbenet sitter så?

kalle_banan
2010-04-20, 14:15
Får du några besvär av att nyckelbenet sitter så?

Ja, drar jag axlarna bakåt, som när man bröstar upp sig, så känns det vid nyckelbensleden där den fäster till axeln i båda axlarna, jag har vilat från träning nu sen i fredags och har inte tränat bänkpress sen 3-5 april men känslan har inte ändrat på sig. Jag kör heller inte chins eller andra tunga ryggövningar.
Rullar jag höger axel framåt knäpper det en hel del i nyckelbenet där det fäster till bröstkorgen, det gör lite ont där också, vänster axel gör inte ont när jag rullar den.
I helgen när jag låg i sängen en hel del för att jag var sjuk så låste sig höger axel, jag kunde inte lyfta armen över axeln utan att få ont, men det släppte när jag rullade på axeln.

L-Sami
2010-04-20, 14:40
Ja, drar jag axlarna bakåt, som när man bröstar upp sig, så känns det vid nyckelbensleden där den fäster till axeln i båda axlarna, jag har vilat från träning nu sen i fredags och har inte tränat bänkpress sen 3-5 april men känslan har inte ändrat på sig. Jag kör heller inte chins eller andra tunga ryggövningar.
Rullar jag höger axel framåt knäpper det en hel del i nyckelbenet där det fäster till bröstkorgen, det gör lite ont där också, vänster axel gör inte ont när jag rullar den.
I helgen när jag låg i sängen en hel del för att jag var sjuk så låste sig höger axel, jag kunde inte lyfta armen över axeln utan att få ont, men det släppte när jag rullade på axeln.

Okej.

När började du få ont?
Minns du om du körde någon övning eller någonting annat som ledde till att du fick ont?
Eller kom det bara smygande?
Går det bra att lyfta armarna upp till taket?

Är du allmänt frisk? Några trötthetstecken, feber, tappad aptit, viktnedgång, illamående på sistone?

kalle_banan
2010-04-20, 19:54
Okej.


När började du få ont? Minns du om du körde någon övning eller någonting annat som ledde till att du fick ont? Eller kom det bara smygande?
Går det bra att lyfta armarna upp till taket?

Är du allmänt frisk? Några trötthetstecken, feber, tappad aptit, viktnedgång, illamående på sistone?



Jag vet inte om det började eller eskalerade i samband med att jag körde shrugs i början av mars, men det är först då jag minns att jag hade ont, jag körde shrugs ett par gånger men det gjorde bara ondare hela tiden så jag la ner den övningen helt.
Jag kan lyfta armarna till taket utan problem.

I övrigt har jag inte mer trötthetstecken är vanligt, jag har nyligen haft en såpass kraftig förkylning att jag blev sängliggande men jag har utan tvekan varit med om värre, jag har gått upp i vikt fram tills för några veckor sedan, nu är vikten stabil kring 78kg. Jag har inte varit illamående utan uppenbar anledning.


Vad får du för aningar med tanke på dom frågor du ställer?

L-Sami
2010-04-20, 20:30
Jag vet inte om det började eller eskalerade i samband med att jag körde shrugs i början av mars, men det är först då jag minns att jag hade ont, jag körde shrugs ett par gånger men det gjorde bara ondare hela tiden så jag la ner den övningen helt.
Jag kan lyfta armarna till taket utan problem.

I övrigt har jag inte mer trötthetstecken är vanligt, jag har nyligen haft en såpass kraftig förkylning att jag blev sängliggande men jag har utan tvekan varit med om värre, jag har gått upp i vikt fram tills för några veckor sedan, nu är vikten stabil kring 78kg. Jag har inte varit illamående utan uppenbar anledning.


Vad får du för aningar med tanke på dom frågor du ställer?

Tänkte om smärtan kom i både AC-leden/SC-leden helt smygande utan trauma och du hade varit sjuk och trött, så kunde man ana någon typ av reumatisk åkomma. Inflammation i sternoclavicular (leden mellan bröstben och nyckelben) ledkapseln sk synovit kan vara en tidig symtom till bechterew (en typ av reumatisk åkomma).

Skulle underlätta en del om det fanns bild på ditt nyckelben. Bäst är nog att du tar dig till någon som kan undersöka dig, sjukgymnast exempelvis.

kalle_banan
2010-04-20, 21:03
Tänkte om smärtan kom i både AC-leden/SC-leden helt smygande utan trauma och du hade varit sjuk och trött, så kunde man ana någon typ av reumatisk åkomma. Inflammation i sternoclavicular (leden mellan bröstben och nyckelben) ledkapseln sk synovit kan vara en tidig symtom till bechterew (en typ av reumatisk åkomma).

Skulle underlätta en del om det fanns bild på ditt nyckelben. Bäst är nog att du tar dig till någon som kan undersöka dig, sjukgymnast exempelvis.

:cryout:



Ska kolla upp saken, tack för hjälpen!

butkus09
2010-04-20, 21:26
Tänkte om smärtan kom i både AC-leden/SC-leden helt smygande utan trauma och du hade varit sjuk och trött, så kunde man ana någon typ av reumatisk åkomma. Inflammation i sternoclavicular (leden mellan bröstben och nyckelben) ledkapseln sk synovit kan vara en tidig symtom till bechterew (en typ av reumatisk åkomma).

Skulle underlätta en del om det fanns bild på ditt nyckelben. Bäst är nog att du tar dig till någon som kan undersöka dig, sjukgymnast exempelvis.

Jag har smärta mellan bröst och nyckelben, även ledkapseln smärtar, samt tappat muskelmassa runt axelpartiet. KAN DET vara en inflammation? Har haft det över 1 år, enligt sjukgymnast kan inte en inflammation vara så länge..?

Har kört en massa rotatorcuffövningar utan resultat.

L-Sami
2010-04-21, 15:36
Jag har smärta mellan bröst och nyckelben, även ledkapseln smärtar, samt tappat muskelmassa runt axelpartiet. KAN DET vara en inflammation? Har haft det över 1 år, enligt sjukgymnast kan inte en inflammation vara så länge..?

Har kört en massa rotatorcuffövningar utan resultat.

Inflammation är nog inte om det har varat i ett år. Är inte så insatt i om det det kan vara någon typ tendinos där, det vill säga att degenerativa förändringar har uppstått. Det kan vara så mycket annat också, det är ju det här med refererad smärta, skadan behöver inte vara där smärtan kommer ifrån. Problem i axeln kan leda smärta till där du har ont bröstben och nyckelben.

Varför har du tappat muskler kring axelleden? Pga inaktivitet eller av andra skäl? Några problem med axeln? Problem i bröstryggen?

butkus09
2010-04-21, 15:50
Inflammation är nog inte om det har varat i ett år. Är inte så insatt i om det det kan vara någon typ tendinos där, det vill säga att degenerativa förändringar har uppstått. Det kan vara så mycket annat också, det är ju det här med refererad smärta, skadan behöver inte vara där smärtan kommer ifrån. Problem i axeln kan leda smärta till där du har ont bröstben och nyckelben.

Varför har du tappat muskler kring axelleden? Pga inaktivitet eller av andra skäl? Några problem med axeln? Problem i bröstryggen?

Ojoj, jag har haft så mycket krångel... allt började med en skada vid bröstpress. Smärtan satte sig i axeln... sen har smärtan vandrat runt en massa, trapzen, nacken... har varit hos sjukgymnast, naprapat, haft vissa förbättringar tillfälligt men smärtan återkommer. Har kollat med ultraljud, har vätska vid övre bicepsfästet.

Tränar på som vanligt så gott det går ( förutom tung bänkpress ).Tappat muskelmassa runt axeln och skuldra. Mycket jobbigt, jag skulle vilja röntga hela området men svårt att få remiss verkar det som... *gah!*

Erdbeere
2010-10-16, 21:18
Bump då jag har liknande symtom som trådskaparen. Hur gick det?