handdator

Visa fullständig version : Svårt att sova av vassle?


Elias
2010-04-19, 10:53
Jag har märkt att varje gång jag tagit en vassledrink någon timme innan jag gått och lägt mig får jag svårt att somna. Kan även vakna på natten och ha svårt att somna om igen.

Är det magen som jobbar för fullt så att kroppen "väcks"/ inte kan somna?

Tycker dock inte jag fått samma problem om jag ätit en riktigt måltid innan läggdags, utan bara när jag tagit vassle.

Ashenshugar777
2010-04-19, 10:58
Med risk för att säga det uppenbara: Ta ett kvällsmål istället för en vassledrink då! :eating:

blondyz
2010-04-19, 11:07
Jag är inte säker, men har för mig att vassleprotein kan höja insulinnivåerna märkbart och därför kan man få en (extremt lätt, men dock) uppiggande känsla. Denna borde dock försvinna relativt snabbt igen.

Pengu
2010-04-19, 11:26
Mitt tips är att om du absolut vill ha en shake på kvällen så kan du testa kasein istället för vassle.

JoeyP
2010-04-19, 11:49
Vassle höjer ju blodsockret och ger ett ordentligt insulinpåslag så det är nog inte konstigt att du inte kan sova?

Ett annat tips kan ju vara att du blandar ditt vassle med mjölk och sen slänger i lite kvarg också. Men vet inte, blir väl ändå stort insulinpåslag.

Har för mig det är så iaf.

SpekkarN
2010-04-20, 22:16
Lånar tråden lite, Tränar oftast på kvällarna och brukar vara klar vid 9/halv 10 och funderar på att skaffa antingen:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Eller
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Tänkte först beställa pure whey, Men är de kanske bättre att jag väljer Fairing - Sloow Protein? Har ingen aning hur de kommer påverka min sömn med whey men ja tänker de kanske är bättre med sloow protein eftersom ja sover bara några timmar efter jag gymmat?

Yeahvlen
2010-04-21, 01:01
Tänkte först beställa pure whey, Men är de kanske bättre att jag väljer Fairing - Sloow Protein? Har ingen aning hur de kommer påverka min sömn med whey men ja tänker de kanske är bättre med sloow protein eftersom ja sover bara några timmar efter jag gymmat?

Ifall du inte tänker äta något mer eller annat efter träningen faller det på mitt val. Utan tvekan.

creperiet
2010-04-21, 06:48
Vassle höjer ju blodsockret och ger ett ordentligt insulinpåslag så det är nog inte konstigt att du inte kan sova?

Ett annat tips kan ju vara att du blandar ditt vassle med mjölk och sen slänger i lite kvarg också. Men vet inte, blir väl ändå stort insulinpåslag.

Har för mig det är så iaf.

Om något sänker vassle blodsockret i och med visst insulinpåslag utan samtida glukostillförsel. Att det skulle ha någon signifikant påverkan är väl dock inte särskilt tänkbart.

Dessutom ger en vassle vad, 100-150kcal (?), vilket ger betydligt mindre insulinpåslag än en normal måltid på kanske 250. Och för det tredje är akut insulinfrisätting från inget att bekymra sig över för en tränande individ med friska värden.

Johan_P
2010-04-21, 07:12
Om något sänker vassle blodsockret i och med visst insulinpåslag utan samtida glukostillförsel. Att det skulle ha någon signifikant påverkan är väl dock inte särskilt tänkbart.

Vassleprotein ökar blodsockernivån signifikant, jo. Allmänt känt att diabetiker dricker mjölk vid låga blocksockernivåer för dess effekt på blodsockret. Det räcker med ett glas, så kan blodsockernivån vara återställd.

Och något samband med vassleprotein och/eller insulinfrisättning och svårt att sova är rena gissningar.

Jag brukar äta ganska mycket innan jag lägger mig, med säkert bra effekt på insulinfrisättning, men jag kan sova bra ändå.

Eriic
2010-04-21, 07:14
Jag har tagit vassle och sov som en stock efter det, däremot när jag prövade kasein så tog det 2 timmar innan jag somnade. Vet dock inte om det hade med något annat att göra :p

Eddie Vedder
2010-04-21, 07:18
Vassleprotein ökar blodsockernivån signifikant, jo. Allmänt känt att diabetiker dricker mjölk vid låga blocksockernivåer för dess effekt på blodsockret. Det räcker med ett glas, så kan blodsockernivån vara återställd.

Jag vet att mjölk ofta dricks för att reglera hypoglykemi men att det skulle vara vassleproteinets effekt har jag då aldrig hört. Mjölk har ju i de senaste GI-mätningarna visat ett högre GI än man tidigare sett så rent logiskt tycker JAG att det helt enkelt borde vara mjölksockret som höjer blodsockret.

Men jag kan ju ha fel.

Johan_P
2010-04-21, 07:27
Jag vet att mjölk ofta dricks för att reglera hypoglykemi men att det skulle vara vassleproteinets effekt har jag då aldrig hört. Mjölk har ju i de senaste GI-mätningarna visat ett högre GI än man tidigare sett så rent logiskt tycker JAG att det helt enkelt borde vara mjölksockret som höjer blodsockret.

Men jag kan ju ha fel.

Laktosen kan säkert ha en betydande effekt. Men jag tror vassleproteinets effekter är större.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det höga insulinsvar som ses efter mjölkprodukter främst är relaterat till vasslefraktionen. En trolig mekanism är att vassleproteinet snabbt spjälkas och orsakar höga nivåer av specifika aminosyror i blodet. Det höga insulinsvar och låga blodsockersvar som ses efter en vasslemåltid erhölls även med en dryck innehållande leucin, isoleucin, valin, treonin, lysin och glukos. Trots att vassle orsakar ett högt insulinsvar sågs ingen negativ påverkan på glukostoleransen vid en efterföljande lunch, när vassle intogs som frukost av friska försökspersoner. Genom att inkludera vassle i frukost- och lunchmåltiderna hos typ 2 diabetiker underlättades deras blodsockerkontroll vilket indikerar att vassle och andra livsmedelsproteinfraktioner kan ha en terapeutisk potential hos dessa individer.

M. Nilsson - Insulinogenic Effects of Milk- and Other Dietary Proteins, Mechanisms and metabolic implications (2006)

Eddie Vedder
2010-04-21, 07:48
Har du verkligen läst den där texten Johan? Du pratar om att akut korrigera hypoglykemi men länkar en text om posprandiell glukostolerans. Jag fattar inte alls hur den styrker något av det du säger. Tvärtom, det står ju t.o.m. att blodsockersvaret blir lågt.

Johan_P
2010-04-21, 07:54
Har du verkligen läst den där texten Johan? Du pratar om att akut korrigera hypoglykemi men länkar en text om posprandiell glukostolerans. Jag fattar inte alls hur den styrker något av det du säger. Tvärtom, det står ju t.o.m. att blodsockersvaret blir lågt.

Kan hända jag misstolkat totalt. Jag ska läsa igen och får återkomma :)

King Grub
2010-04-21, 09:58
Vassleprotein sänker blodsockret, inte höjer.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/1/69

Eddie Vedder
2010-04-21, 11:07
Kan hända jag misstolkat totalt. Jag ska läsa igen och får återkomma :)

Ja om du grundat din teori på DEN texten har du definitivt misstolkat. Den har ingenting med saken att göra.:)

joasimo
2010-04-21, 12:36
Kan man ta en dos EAA innan läggdags? Eller ger det inte speciellt mycket? Eller funkar det helt okej i stället för kasein? Då kasein är så dyrt utesluter jag det, just nu i alla fall.

King Grub
2010-04-21, 12:37
Det stimulerar proteinsyntesen, precis som vid intag vid alla andra tillfällen. Det är ingen skillnad bara för att klockan är kväll. Effekten är kraftfull men kortvarig. Någon timme senare är proteinsyntesen nere på basnivåer igen. Proteinnedbrytningen påverkas inte.

joasimo
2010-04-21, 12:47
Nä det är sant, hur många timmar pratar vi om? 1-2timmar? Om man i stället äter en måltid med ca 50gram protein 1timme innan läggdags, så borde väl ungefär 30gram protein finnas kvar i "reserven" över natten? Och därmed kunna ta protein därifrån? Eller är jag helt ute och cyklar?

King Grub
2010-04-21, 12:52
Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer, men används i den pågående proteinsyntesen och reducerar proteinnedbrytning under många timmar.

joasimo
2010-04-21, 12:58
Ja och det är protein nedbrytningen/muskel nedbrytningen jag vill stoppa upp, det är väl därför man tar nattprotein? Med andra ord om man äter runt 50g protein innan läggdags så kan kroppen använda sig av det under natten?

Johan_P
2010-04-21, 14:34
Vassleprotein sänker blodsockret, inte höjer.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/1/69

Ja, jag har fått det helt om bakfoten. Tack för länken Grub!

Borde man dra slutsatsen av att det är laktosen som står för all höjning av blodsockernivåer när man dricker mjölk, alltså?

creperiet
2010-04-21, 18:54
Ja.