handdator

Visa fullständig version : Nytt försök...


Herr Spårberg
2010-04-18, 21:31
Då mitt gamla försök till deff inte slutade särskilt lyckat (Dålig disciplin), gör jag härmed ett nytt försök.

Ska försöka att få bort lite fett från kaggen till sommaren, väger i dagsläget 85.2/191 cm. 15 år gammal.

Jag tränar på gym 3-4 ggr/vecka, och kör där crosstrainer runt 45 minuter ( strax över 1 mil), och lite styrketräning. Planerar även att klämma in ett par 6km joggingturer mellan dessa träningspass.

Kosten består av:

Frukost: 2-3 skivor grovt bröd, 1 glas lättmjölk/juice.
Lunch: Skolmat 1 portion + grönsaker, 2-3 glas lättmjölk.
Middag: Det som serveras hemma (Brukar vara relativt nyttigt) + grönsaker.
Kvällsmål: K-Special/Cornflakes flingor m. lättmjölk. Ev. någon frukt eller brödbit.

Skulle vilja ha lite tips ang. planeringen.
Är det överhuvudtaget möjligt att få fram magrutorna tills mitten av juni om man deffar i denna takt?

Kaggen i dagsläget (Gammal bild, nästan oförändrat sedan januari, bara lite mer muskler)
http://img30.imageshack.us/img30/3306/20100131101.jpg

Mvh :)

Masterpan
2010-04-18, 21:45
Kör mer styrketräning och mindre kondition.

Ditt kvällsmål känns ganska onyttigt, de flingorna som du nämner är inte alls bra; måste du käka så käka musli eller havregryn (eller råg w/e)

Och nej, det blir väldigt svårt att få fram magrutor till juni.

Masterpan
2010-04-18, 21:46
Märkte också att du får i dig väldigt lite protein...

GtrHero
2010-04-18, 21:51
Du äter för mycket kolhydrater och för lite protein. Byt frukosten mot havregrynsgröt och kvällsmaten mot kvarg/keso och ägg (försök att avsluta dagen med enbart protein / mindre mängd kolhydrater).

Skippa crosstrainern och satsa på 3-4 ordentliga styrketräningspass istället (glöm inte basövningarna marklyft, bänk och benböj). Ta dagliga promenader på 45-60 minuter.

Räkna ut hur mkt du behöver för att gå plus minus 0 i dagsbehov och se till att du äter 500-700 kcal mindre än denna siffra.

Kör du detta fram tills mitten av juni (9 veckor) kan du räkna med att gå ner ca 5kg. Du kommer vara på god väg till magrutor.

chrilledude
2010-04-18, 22:00
För lite protein..

FLINGOR?! NEJ!

Johan_P
2010-04-18, 22:37
Du äter för mycket kolhydrater och för lite protein. Byt frukosten mot havregrynsgröt och kvällsmaten mot kvarg/keso och ägg (försök att avsluta dagen med enbart protein / mindre mängd kolhydrater).

Skippa crosstrainern och satsa på 3-4 ordentliga styrketräningspass istället (glöm inte basövningarna marklyft, bänk och benböj). Ta dagliga promenader på 45-60 minuter.

Räkna ut hur mkt du behöver för att gå plus minus 0 i dagsbehov och se till att du äter 500-700 kcal mindre än denna siffra.

Kör du detta fram tills mitten av juni (9 veckor) kan du räkna med att gå ner ca 5kg. Du kommer vara på god väg till magrutor.

Nu är Kolozzeum-snacket i full gång i denna tråd. Hur kan ni ens bedömma att det är för lite protein när han inte redovisar vad han äter i skolan eller vad som serveras hemma som middag? Man behöver knappast äta över 2 g/kg för att överleva. Trådskaparen pratar om att gå ner i vikt, inte om att bygga enormt med muskelmassa.

De livsmedel du listar är hur bra mat som helst, om man trivs med en kolhydratrik kost. Trivs du med att äta det, så fortsätt med det. I skolan kan du försöka välja proteinrik mat och gärna, som du redan skriver, grönsaker som broccoli, böner, tomat osv. Ett tips vid viktmiskning är att byta ut bröd mot knäckebröd, om man tycker om det - för dess mindre energimängd per vikt (alltså inte för att bröd skulle vara "onyttigt").

Trivs du med ditt upplägg, alltså gymträning 3-4 ggr/vecka (crosstrainer runt 45 minuter och lite styrketräning), så är det tillräckligt för att du ska gå ner och nå ditt mål. Självklart är det bra att styrketräna hårt, och att ge allt på dina konditionspass. Ett tips, och absolut inget tvång, är att skilja på dina styrke- och konditionspass - men det är en "optimering" av ett redan fungerande koncept.

Du kan också läsa Deffguiden här på forumet, där står massa matnyttigt om viktminskning.

Sist men inte minst, lycka till med din träning! Som du säkert redan vet är det snarare motivation och disciplin, och inte att man dricker tre proteindrinkar/dagen och tar en massa BCAA-tabletter, som bestämmer resultatet.

GtrHero
2010-04-19, 06:45
Nu är Kolozzeum-snacket i full gång i denna tråd. Hur kan ni ens bedömma att det är för lite protein när han inte redovisar vad han äter i skolan eller vad som serveras hemma som middag? Man behöver knappast äta över 2 g/kg för att överleva. Trådskaparen pratar om att gå ner i vikt, inte om att bygga enormt med muskelmassa.

Det är just därför han inte redovisar att han äter mycket protein i de mål han gör själv som jag är övertygad om att han inte äter mkt protein i de mål han inte tillagar själv heller (samt att vanligtvis ligger inte fokus på protein i skolmat eller i den normala "hemmakosten").

Trådskaparen kom hit för att han misslyckats med sin deff tidigare och nu vill ha hjälp med sitt upplägg. Att då säga: "så länge du trivs med ditt upplägg så kör på!" är att göra honom en björntjänst; det ger ungefär samma insikt i et ämne som att läsa en artikel på Aftonbladet.

Jag ger min syn på vad JAG tycker han ska göra för att nå sina mål (och kom ihåg att motivation skapas av resultat). Om han sedan väljer att följa dessa råd är helt hans eget beslut. Jag försöker inte få honom till något muskelberg utan snarare tips för allmän viktnedgång.

Jag håller med om att man ska undvika ett tankesätt där allt måste vara optimalt. Tror jag däremot att han kommer lyckas om han kör på det upplägg han redovisat, hur nöjd han än är med det? Nej.

rooz
2010-04-19, 07:25
Nu är Kolozzeum-snacket i full gång i denna tråd. Hur kan ni ens bedömma att det är för lite protein när han inte redovisar vad han äter i skolan eller vad som serveras hemma som middag? Man behöver knappast äta över 2 g/kg för att överleva. Trådskaparen pratar om att gå ner i vikt, inte om att bygga enormt med muskelmassa.
.
Tror att alla vi som skriver här har gått/går i skolan. Och har fått skollunch serverad. Och det är sällan det är proteinrika livsmedel som serveras. Ekman_ här på brädan vill jag minnas fick korv som innehöll, håll i er nu. 9g protein på 100G. Mycket halvfabrikat i skolan..

Sedan tror jag TS hellre tappar fett, än den muskelmassa han ändå har...

Johan_P
2010-04-19, 16:33
Det är just därför han inte redovisar att han äter mycket protein i de mål han gör själv som jag är övertygad om att han inte äter mkt protein i de mål han inte tillagar själv heller (samt att vanligtvis ligger inte fokus på protein i skolmat eller i den normala "hemmakosten").

Trådskaparen kom hit för att han misslyckats med sin deff tidigare och nu vill ha hjälp med sitt upplägg. Att då säga: "så länge du trivs med ditt upplägg så kör på!" är att göra honom en björntjänst; det ger ungefär samma insikt i et ämne som att läsa en artikel på Aftonbladet.

Du missar en sak - hans mål. Han skriver att han ska "försöka att få bort lite fett från kaggen till sommaren" och han vill ha tips om planeringen. Att man äter en jävla massa protein är inte lösning till allt, även om många här på brädan tyvärr tror det.

Och nej, det är inte hans upplägg det är fel på (man kan utan problem gå bort lite fett från kaggen om man äter som han gör). Det är snarare det han själv skriver - disciplin (och motivation), som är problemet.

Tror att alla vi som skriver här har gått/går i skolan. Och har fått skollunch serverad. Och det är sällan det är proteinrika livsmedel som serveras. Ekman_ här på brädan vill jag minnas fick korv som innehöll, håll i er nu. 9g protein på 100G. Mycket halvfabrikat i skolan..

Sedan tror jag TS hellre tappar fett, än den muskelmassa han ändå har...

Skolmat skulle jag vilja kalla bra mat. Enda faktorn är väl i så fall beroende på skola. Men där finns säkert kvalitetskontroller och massa reglemente om det så skolmaten håller nog ungefär samma standard landet om.

Vänta tills ni läser eftergymnasialt så får ni se hur skoj det är att laga mat var och varannan mat. Det är inte så lätt att duka upp likvärdig buffé där hemma, som man får gratis i skolan :D

Men lever man efter proteinhysteri är det klart att allt utom proteindrinkar och mjölk är dålig mat ;)

tigerofsweden
2010-04-19, 16:48
+1 på Johan_P

Tycker inte det är något fel på trådskaparens upplägg om det handlar om vettiga mängder mat. Men om jag hade fått ändra på något så hade jag bytt ut kvällsmålet mot ett mer proteinrikt mål.

GtrHero
2010-04-19, 18:59
Att man äter en jävla massa protein är inte lösning till allt, även om många här på brädan tyvärr tror det.

Det är en bra början på väg mot hans mål - att "få fram magrutorna tills mitten av juni". Att då säga att allt han strävar efter är att tappa lite fett kring kaggen är naivt imo, därmed inte sagt att han vill bli fitnessmodell. Jag måhända överskattar hans mål, men jag anser du förringar dem.


Och nej, det är inte hans upplägg det är fel på (man kan utan problem gå bort lite fett från kaggen om man äter som han gör). Det är snarare det han själv skriver - disciplin (och motivation), som är problemet.


Jag tror disciplinen står i direkt korrelation mellan tidigare misslyckade försök på liknande diet och bristande motivation.

Men du har rätt i punkten att bristande disciplin och motivation har troligen varit hans förfall innan. Låt oss se till att OP får bra resultat denna gång, så motivationen kvarstår?


Men lever man efter proteinhysteri är det klart att allt utom proteindrinkar och mjölk är dålig mat ;)

Om det gör dig glad att veta så dricker jag inga proteindrinkar och sparsamt med mjölk. Det finns bättre sätt att få i sig protein än proteindrinkar, så att någon i tråden förespråkar proteindrinkar i tid och otid är något du tagit ur luften.

Johan_P
2010-04-19, 19:03
Det är en bra början på väg mot hans mål - att "få fram magrutorna tills mitten av juni". Att då säga att allt han strävar efter är att tappa lite fett kring kaggen är naivt imo, därmed inte sagt att han vill bli fitnessmodell. Jag måhända överskattar hans mål, men jag anser du förringar dem.

Ok.

Jag tror disciplinen står i direkt korrelation mellan tidigare misslyckade försök på liknande diet och bristande motivation.

Bra, då är vi överrens.

Symphony Flex
2010-04-19, 20:03
Det roliga med denna proteinhysteri är att det alltid blir ett jävla snack om att tappa muskler.
vilka muskler!?!?!
TS är 15 år och har omöjligvis kunna skaffa sig såpass mycket muskler medelst träning ännu. som 15åring är han dessutom i sitt hormonella esse fr.o.m. nu och några år fram. behöver knappast oroa sig för muskelförlust. I synnerhet inte någon som kommer att störa.
Mitt tips är hör å häpna. Ät mindre och låt bli skiten. Stå för att du bantar och berätta det för kompisar å tjejer som bjuder på snask! var inte rädd för att vissa dar äta väldigt lite (förutsatt att du inte överkompenserar med skräp)
bra initianiv att du redan i unga år försöker komma ner i god form. kommer hjälpa dig mycket framledes. lycka till