handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikter efter hand


TheOne1994
2010-04-18, 20:09
Hej på er !

Kan jag köra så här nu i början av min karriär ? Syftet med min träning är lite mer muskler och bättre hållning , ingen byggare utan en mer allround tränare. 87 kg - 187 cm.

Exempel: Biceps i Ez stång

20kg - 10 reps x 2
25kg - 10 reps x 1
15kg - 20 reps x 1

Är det rätt att att "gå ner i vikt" och köra slut på sig så att säga ? Jag får mer pump på detta viset. men det kan kanske lika bra att göra omvänt ?

Pelle

Masterpan
2010-04-18, 20:11
Om du kör till failure så kan det hända att du inte orkar samma vikt på de sista setten.. dock att dra på med 20 reps tkr ja inte känns vidare nödvändigt..

mikaelj
2010-04-18, 20:33
Hej på er !

Kan jag köra så här nu i början av min karriär ? Syftet med min träning är lite mer muskler och bättre hållning , ingen byggare utan en mer allround tränare. 87 kg - 187 cm.

Exempel: Knäböj ATG

20kg - 10 reps x 2
25kg - 10 reps x 1
15kg - 20 reps x 1

Är det rätt att att "gå ner i vikt" och köra slut på sig så att säga ? Jag får mer pump på detta viset. men det kan kanske lika bra att göra omvänt ?

Pelle

Sådär, fixat. Fokusera på basövningar: knäböj, marklyft, bänkpress, räckhävning ("chins"), barrsänkningar ("dips"), hantel/skivstångsrodd, militärpress.

(dropset kallas det för)

Pjotor
2010-04-19, 07:36
Sträva inte efter pump i första hand, det är ett dåligt mått på träningens effekt. Vid lågrepsträning får man nästan aldrig pump, men styrkan ökar ordentligt ändå.

JimmyJoe
2010-04-19, 13:16
Jag skulle ha stannat på max 15 reps :)

z_bumbi
2010-04-19, 15:04
Alla olika sätt att träna har för och nackdelar men med en allmän målsättning som att "bara" ändra kroppen lite så funkar det föreslagna sättet ganska så bra. Man får mix av styrka, volym och uthållighet i musklerna och man får dessutom en ganska så snabb visuell volymökning. När man sen har tränat ett tag så kan man börja utforska andra delar av träningen och då har man också förberett kroppen för att belasta den lite mer.
Det absolut viktigaste i början är iofs att man har ett vettigt program som man följer så att man får en jämn träning av kroppen och kör något så när vettiga övningar och dessutom gärna har en metod som bestämmer hur man ökar i övningarna.