handdator

Visa fullständig version : Har jag en chans öht? Tjej, helt novis inom träning. Tips och råd mottages tacksamt.


Tusseliten
2010-04-18, 19:38
Hej!

Är ny här på forumet. Postar säkerligen på fel ställe :em:

Har efter många års dåligt psykiskt mående slarvat med kost och motion. Ja, motion har i princip varit icke existerande.

Jag kan absolut ingenting om träning. Jag har sporadiskt gått på pass och till gymmet. Men jag har ingen kunskap om hur jag ska göra för att skaffa mig en kropp som jag är tillfreds med.

Nu äter jag iaf enligt lchf, och det fungerar bra. Mår bättre fysiskt. Har gått ner drygt åtta kg på kanske 8 månader. Jag vet inte exakt.

Min vikt just nu är 62 kg. Jag är 162 cm kort.
Jag vill för det första gärna hamna runt 50 kg viktmässigt. Jag känner även att jag inte har en speciellt estetiskt tilltalande kropp och det vill jag gärna ändra på om det är möjligt.

Jag är även rätt klen, inte så konstigt kanske då jag det senaste året varit nere i en djup depression och enbart legat hemma och sovit och haft ångest. Har alltså inte rört på mig någonting, i princip.

De senaste veckorna har jag ändå tagit tag i mitt liv litegrann, och försöker gå 8 km per dag. Det funkar bra.

Jag tänkte lägga upp några bilder här. De är från drygt tre år sen. Då vägde jag runt 53 kg. Då gick jag bara powerwalks, det var min enda träning, men jag gick varje dag kanske. Så var lite fysiskt aktiv i alla fall. Hit tror jag kan kan komma på egen hand, alltså genom kost och vardagsmotion. Men jag vill forma om min kropp utifrån detta.

Jag vill väldigt, väldigt gärna ha åsikter från er här, om ni tror att jag har en chans att omforma min kropp, och vad ni i så fall tror att jag kan åtgärda? En sak som jag kommer på direkt är att jag har riktigt veka axlar, de skulle jag gärna få lite större. Nu ser jag typ ut som en "flaskhals". Axelband och axelremsväskor vägrar att hålla sig uppe. Övre delen av låren har jag även ganska mycket fett.

Jag vill helt enkelt att min kropp ska se proportionerlig ut. Var så ärliga ni bara kan. Har inget emot om jag får lite definierade muskler. Är det önsketänkande från min sida? Klicka på länken nedan så ser ni två bilder på mig.

http://kanselsprot.blogg.se

Petoria
2010-04-18, 19:43
Tycker verkligen inte du behöver gå ner något mer i vikt, att du dessutom vill gå ner 12kg låter verkligen överdrivet. Du har en helt normal kroppsform

Tusseliten
2010-04-18, 19:55
Tycker verkligen inte du behöver gå ner något mer i vikt, att du dessutom vill gå ner 12kg låter verkligen överdrivet. Du har en helt normal kroppsform

Tack för din åsikt. Jag var nog lite otydlig. Jag vägde alltså 53 kg på bilderna. Jag vet inte exakt vilken vikt jag vill väga, men någonstans mellan 50-55 kg låter bra. Absolut inte mindre än så.

Det var inte så att jag ville bli smalare än på bilden, det jag snarare vill är att forma kroppen lite mer. Få lite mer styrka, mer muskler och så. Det är mer det jag är ute efter.

Fatalist
2010-04-18, 20:31
Välkommen till kolozzeum.

1. Du har alla chanser i världen att få den kropp du vill ha, det är helt upp till dig själv.
2. Det finns jättemycket kunniga människor på detta forum, här är ett axplock grymma länkar som kanske kan vara av intresse:

Deffguiden (bättra på formen): http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Lite om träningsprogram: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Best of (samling av bra trådar): http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19

Rekommenderar att du kikar igenom best of-delen och sedan ställer frågor om sådant du tycker är oklart. Lycka till!

Lellan
2010-04-18, 20:47
1. Du är säkert finare nu än vad du tänker om dig själv.
2. SJÄLVKLART kan du både förbättra mående, kroppskomposition mm genom träning.

Är övertygad om att träning inte bara kan förbättra kroppen, utan även psyket. Jag vägde 130 kg plus och insåg det väl inte då, men idag skulle jag säga att jag förmodligen då var deprimerad. Träningen och bättre kost bidrog till bättre mående överlag. Lchf är bra anser jag, hoppas du mår bra av den kosten! Med tanke på depression skulle jag om jag vore du vara extra noga med att äta högkvalitativt fett, tex gärna fet lax, avocado osv.

Så, fortsätt äta mat som du mår bra av - och träna hårt och med rätt rörelsebana, alla muskelgrupper. Finns en övningsbank i styrkedelen som är bra, där du kan välja helkropp, 2 split el 3 split. Be instruktör visa om du är osäker, mkt lättare att lära in rätt från början än att korrigera el skada sig pga felaktigt utförande. Och var inte rädd för att ta i! Blir det för mkt muskler är det ju bara att ta det lugnare, men oftast är det ju inte "ramen" dvs skelett med muskler som ger formen, man brukar känna är stor... Utan det där lite lösa otränade isf, och det lägger sig ju finare med muskler under precis som du är inne på.

Helt övertygad om att du kommer bli nöjd med dina framsteg om du kämpar på, som sagt, såg bra ut på bilderna och de extra kg du har nu du inte hade på fotona är ingen match. Styrketräning kan ju ta ett tag att komma in i, men när du är inne i det är det riktigt härlig träningsform. Blanda upp med lite annan träning som du tycker är kul om du behöver lite variation el motivation..

Hoppas du snart mår toppen i kropp och knopp! :)

Lycka till!

Madame
2010-04-18, 20:51
välkommen till kolo, du har hamnat helt rätt, kolo är Bästa plejset 2 B! :thumbup: :hbang:

Klart att du kan nå dina mål, handlar bara om tid som med alla mål, men absolut kan du, precis som vilken annan människa som helst, omforma kroppen!!

Och det där med axelband som åker av, jag känner igen det, tyvärr kommer både axelremsväskor och bh-band fortsätta åka av även om du biffar axlarna. Så skaffa en bättre BH säger jag bara ;) :D

Tusseliten
2010-04-18, 21:17
Oj vad glad jag blir för alla svar! Nu känner jag mig nästan lite peppad att sätta igång :) Ska sätta mig och läsa igenom allt ordentligt. Tack så mycket!

En sak som är jobbigt med gym är att jag har social fobi. Har försökt ta mig till gymmet flera gånger, varje gång har slutat med panikångestattack och att jag varit tvungen att sticka därifrån. Men jag vill en gång för alla övervinna rädslan.

Haha jag trodde jag var ensam om att inget vill hålla sig uppe, men tji fick jag :) Får investera i en bättre bh.

Madame
2010-04-18, 21:43
Oj vad glad jag blir för alla svar! Nu känner jag mig nästan lite peppad att sätta igång :) Ska sätta mig och läsa igenom allt ordentligt. Tack så mycket!
Bara nästan? :( Vad krävs för att du ska bil AS-peppad? :D

En sak som är jobbigt med gym är att jag har social fobi. Har försökt ta mig till gymmet flera gånger, varje gång har slutat med panikångestattack och att jag varit tvungen att sticka därifrån. Men jag vill en gång för alla övervinna rädslan.

Okej, nu är jag inte så insatt i hur sånt där funkar, men du kanske inte behöver planera att köra ett helt pass? Du måste ju inte stanna tills du inte pallar mer, du kan kanske planera att sticka dit, och göra nån liten grej bara, sen sticker du innan du får panikångest, och så kan du faktiskt vara väldigt nöjd med att ha lyckats göra exakt som planerat?! Bara en idé :)

Tusseliten
2010-04-19, 07:51
Bara nästan? :( Vad krävs för att du ska bil AS-peppad? :D



Okej, nu är jag inte så insatt i hur sånt där funkar, men du kanske inte behöver planera att köra ett helt pass? Du måste ju inte stanna tills du inte pallar mer, du kan kanske planera att sticka dit, och göra nån liten grej bara, sen sticker du innan du får panikångest, och så kan du faktiskt vara väldigt nöjd med att ha lyckats göra exakt som planerat?! Bara en idé :)

Hmm, det har nog mest med mig själv att göra. Mår inte psykiskt "bra" än, men motivationen härifrån är såklart på topp!

Mmm det är precis så jag måste göra, och så jag fått lära mig att göra i exponeringsträning för social fobi. Så det var ett bra tips. Bra att bli påmind. :) Ju oftare jag går dit, oavsett hur mycket eller lite jag gör så minskar ångesten till slut.

Nu ska jag ut på "powerwalk" innan frukost. Ett steg i rätt riktning>!

Tusseliten
2010-04-19, 10:49
Finns det nån funktion här för att fixa en träningsjournal, eller är det bara att skapa en ny tråd som gäller? Vill gärna hålla lite koll på hur mycket jag tränar o så.

rooz
2010-04-19, 11:02
Finns det nån funktion här för att fixa en träningsjournal, eller är det bara att skapa en ny tråd som gäller? Vill gärna hålla lite koll på hur mycket jag tränar o så.
Denna tråd ligger i träningsjournaler. Be en Moderator ta bort denna, och skapa en ny!

Välkommen till kolo, här får du vara som du vill:D