handdator

Visa fullständig version : Har ni någon gång talat osanning om eran träningsmängd?


Man and Machine
2010-04-18, 17:46
Att folk som inte tränar så mycket gärna påstår sig köra X pass mer per vecka än vad dom egetligen har väl dom flesta som tränat ett tag stött på. Men har ni någon mörkat er egen träningsmängd till det mindre?

Pratade träning med några bekanta varpå den ena frågar hur ofta jag tränar. Höftade till med 8 gånger i veckan. Rätt mycket tyckte dom. En dålig vecka tänkte jag. Men sa inget.

Jag kände väl mest att jag inte orkar motivera mitt höga antal pass per vecka.. jag gillar det nuff said. Är det en form av varningssignal ifall man inte vill säga hur ofta man egentligen tränar? Har ni talat osanning? Varför?

Hejnomax
2010-04-18, 17:52
Oh shit hur mycket tränar du egentligen?

davvvan
2010-04-18, 17:52
Kanske åt motsatt håll någon gång på skoj :D

Man and Machine
2010-04-18, 17:56
Nja alltså ett "pass" är ju ett ganska flyktigt begrepp. Jag räknar ju t.ex en intensiv promenad på en timme som ett träningspass. Medan vissa ser det som ingenting. Det jag egentligen vill veta är ju ifall ni uppger att ni tränar mindre än vad ni gör.

rbs
2010-04-18, 17:57
Ja det har hänt. Har märkt avundsjuka från personer som jag aldrig tror skulle orka ta tag i sitt liv. För att undvika jobbiga situationer har jag svarat "nja, inte så ofta". Om jag talat sanning hade de nog trott att jag var sjuk i huvet, och jag tränar inte så ofta (tycker jag). Däremot strikt och frekvent.

emi23j
2010-04-18, 17:58
Min syn på det hela med träningsmängd är att alla lag-idrottare är experter på att överdriva hur länge man tränar i snitt per dag, och då är även jag lag-idrottare.

emi23j
2010-04-18, 17:59
Men för att svara på din fråga.

Ja jag brukade mörka hur många pass i veckan jag tränade förrut.

emi23j
2010-04-18, 18:00
Nja alltså ett "pass" är ju ett ganska flyktigt begrepp. Jag räknar ju t.ex en intensiv promenad på en timme som ett träningspass. Medan vissa ser det som ingenting. Det jag egentligen vill veta är ju ifall ni uppger att ni tränar mindre än vad ni gör.

Det är ingen träning enligt mig.

I såna fall kommer man upp i väldigt många pass per vecka.

von huff
2010-04-18, 18:03
Vill man visa att man är flitig om man tränar mycket?Jag tycker inte det är coolare om man tränar 6 ggr/vecka eller 3

hampusss
2010-04-18, 18:05
Det beror ju på vem man pratar med, att få till 8 pass på en vecka förstår ju vilken hockey eller fotbollsspelare att det inte är så svårt. 5 pass fotboll och 3 gym tex. Men är det då någon inbiten datanörd som knappt ser solens ljus så kan det vara svårt för dem att förstå och då mörkar man gärna lite :)

von huff
2010-04-18, 18:08
Man hör ju ofta t.ex mma fighters eller friidrottare som berättar att dom kör 3 pass/dag.Det låter mycket men antar att det stämmer.Man är väl bara för insatt i styrketräningen som kräver mer vila

Slartibartfast
2010-04-18, 18:11
Vill man visa att man är flitig om man tränar mycket?Jag tycker inte det är coolare om man tränar 6 ggr/vecka eller 3

+1

Jag trodde uppriktigt tråden skulle ta en helt annan riktning. Har aldrig fattat varför det skulle vara "bra" att säga att man tränar fler pass i veckan än färre (inom rimliga gränser). Den naturliga responsen blir ju "åfan, du ser inte ut som om du tränade 10 pass i veckan".

Det är väl snarare bättre om folk blir överraskade över hur lite man faktiskt tränar.

Fysiken ska tala för sig själv :)

joasimo
2010-04-18, 18:15
Jag skyltar aldrig med hur mycket jag tränar, ingen vet hur ofta jag tränar, eller ja dom i laget har väl en liten aning, och min träningspolare! :P
Om någon frågar brukar jag oftast säga att det blir en del.

Och en intensiv promenad räknar inte jag som träning i alla fall.

Scoffan
2010-04-18, 18:16
Jo brukar väl bli att man säger man har tränar mindre än vad man gör, annars kommer bara kommentaren: fan borde inte du vara mycket större osv.

Scratch89
2010-04-18, 18:28
+1

Jag trodde uppriktigt tråden skulle ta en helt annan riktning. Har aldrig fattat varför det skulle vara "bra" att säga att man tränar fler pass i veckan än färre (inom rimliga gränser). Den naturliga responsen blir ju "åfan, du ser inte ut som om du tränade 10 pass i veckan".

Det är väl snarare bättre om folk blir överraskade över hur lite man faktiskt tränar.

Fysiken ska tala för sig själv :)

Slarti for prez!

Själv tränar jag mindre och mindre för varje år, då jag märker att det funkar bättre. I början så tränade jag kanske sex dagar i veckan, ibland ett par pass om dagen, vad det nu skulle vara bra för.

Brickhead
2010-04-18, 18:31
Jo brukar väl bli att man säger man har tränar mindre än vad man gör, annars kommer bara kommentaren: fan borde inte du vara mycket större osv.

Sånt hatar jag, när man har sagt hur länge man har tränat och pass/vecka, sen har dom börjat "- Borde inte du vara större? Du borde sluta gymma, du får inga resultat"

Så nu för tiden brukar jag säga att jag tränar mindre än vad jag gör.

ceejay
2010-04-18, 18:31
Njä, har typ alltid sagt 4 gånger per vecka ;)

HyunJin
2010-04-18, 18:34
Med tanke på att jag är en lite, spinkig kille är det pinsamt att bara nämna att jag tränar öht!

mikaelj
2010-04-18, 18:39
Slarti for prez!

Själv tränar jag mindre och mindre för varje år, då jag märker att det funkar bättre. I början så tränade jag kanske sex dagar i veckan, ibland ett par pass om dagen, vad det nu skulle vara bra för.

Opti, ju?

qwer
2010-04-18, 18:40
I de flesta konditionsidrotter så är det väldigt vanligt att man mörkar ner sin träningsmängd för att det anses vara "fint" att kunna leva på sin talang. Att man då egentligen är mycket bättre om man nu hade tränat lika mycket som de som tränar mest. Ibland med humoristisk touch, ibland på blodigt allvar.

Tolkia
2010-04-18, 18:42
Ja, i perioder när jag haft ett neurotiskt förhållande till träningen och (föga förvånande) inte tyckt att det känts så fräscht att erkänna det. Känner man att man måste mörka hur mycket man tränar kanske man behöver fundera över vad man håller på med och varför.

pwnyou
2010-04-18, 19:07
Jag har börjat mörka lite med hur ofta jag tränar.

Först sa jag: "Ja, jag tränar drygt 11 gånger i veckan."

Då blir alla förvånade och säger att jag kommer bli övertränad o skit. Då är jag alltid tvungen att förklara för dem att jag bara kör styrka 4 gånger i veckan, och kondition/fotboll/innebandy/idrottslektion/långa promenader ungefär 7 gånger i veckan.

Eftersom det är så jobbigt att förklara så brukar jag numera bara svara "4 gånger. På gym."

mikaelj
2010-04-18, 19:35
Jag brukade bli avundsjuk på de som påstod sig träna 3-4 gånger i veckan, eftersom jag också ville känna mig så engagerad...

Sedan dess har jag insett att det inte är bättre att träna ofta. Särskilt då när jag inte hade några direkta mål (Friskis) och bara tränade för tränandet skull. Numera styrketränar jag efter mina mål som jag rör mig mot sakta men säkert på 1-2 träningspass i veckan.

MtotheM
2010-04-18, 20:09
Jag tror att i många fall så vill man skapa intrycket att man har bra gener hur kassa dom en är och därmed säger att man har tränat kortare/mindre för att det ska verka som om man hade grymt bra gener.

Vad det gäller mig så har det isf hänt att jag sagt att jag tränat i 1år men egentligen tränat någon månad över det. Det tycker iaf. jag att inte borde klassa som lögn dock :P

Fatalist
2010-04-18, 20:38
Aldrig ljugit om träningsmängden, jag tränar för min egen skull, inte för andras.

hejhopp79
2010-04-18, 20:47
Faktiskt inte. Jag har svårt att ljuga för mig själv om hur mycket jag tränar och med tanke på att jag faktiskt är väldigt disciplinerad med träningen så stämmer antal pass jag tränar i stort sett alltid överens med verkligheten. c:a 5 dagar i veckan, varav 3-4 styrketräningspass och 1-2 korta konditionspass.

thompaboy
2010-04-18, 20:53
Är oftast uppriktig med hur mycket jag tränar vilket är 6-7 dagar i veckan, ett pass löpning/styrketräning om dagen. I de fall konversationen gäller en person där jag inser att jag måste hålla ett föredrag och inte orkar det, så brukar jag ta ett av alternativen och säga "gymmar 3 dagar i veckan" eller "löper 3-4 ggr i veckan". Som tur är blir jag oftast inte genomskådad med frågan "löpningen" eller "styrketräningen då?"

svennebanan
2010-04-18, 20:56
Ljuger bara för läkare. :D

von huff
2010-04-18, 21:03
Slarti for prez!

Själv tränar jag mindre och mindre för varje år, då jag märker att det funkar bättre. I början så tränade jag kanske sex dagar i veckan, ibland ett par pass om dagen, vad det nu skulle vara bra för.

+1.Tränade 6 dagar i veckan det första halvåret.Sedan 4 dagar i kanske 2-3 år och nu 3.4 Dagar var nog optimalast då man körde 4-split så det blev inte lika många muskelgrupper/övningar än då man kör 3-split.Kvalitet framför kvantitet

pwnyou
2010-04-18, 21:08
Jag förstår inte varför ni mäter "hur mycket man tränar" med hur ofta man tränar. Syftar på mikaelj, Scratch89 och Von Huff.

Kom ihåg detta:

40 set bänkpress till fail 1 gång i veckan kommer alltid vara mer än 1 set bänkpress till fail 4 gånger i veckan.

Jag tränar också mindre och mindre ju längre jag tränar (styrketräning). Men inte färre gånger i veckan.

spoon
2010-04-18, 21:09
Jepp det händer. Vill inte prata om träning privat överhuvudtaget så jag brukar släta över den frågan. Brukar svara att det blir ett par pass i veckan.

svennebanan
2010-04-18, 21:10
Jag förstår inte varför ni mäter "hur mycket man tränar" med hur ofta man tränar.

Kom ihåg detta:

40 set bänkpress till fail 1 gång i veckan kommer alltid vara mer än 1 set bänkpress till fail 4 gånger i veckan.


Ja det har du rätt i!

40 > 4

pwnyou
2010-04-18, 21:13
Ja det har du rätt i!

40 > 4Ett överdrivet exempel, javisst, men min poäng går fortfarande fram hoppas jag. De använder orden "träna mindre" när tråden handlar om "hur ofta". Bara för att man tränar ofta behöver man inte träna mycket.

von huff
2010-04-18, 21:15
Jag förstår inte varför ni mäter "hur mycket man tränar" med hur ofta man tränar. Syftar på mikaelj, Scratch89 och Von Huff.

Kom ihåg detta:

40 set bänkpress till fail 1 gång i veckan kommer alltid vara mer än 1 set bänkpress till fail 4 gånger i veckan.

Jag tränar också mindre och mindre ju längre jag tränar (styrketräning). Men inte färre gånger i veckan.

Det är inte alltid så.Jag anser att t.ex 3x5 på 100kg i bänk är bättre än t.ex
80*8,90*6,95*6,105*3 altså pyramidträning.Ju oftare man kan träna en muskel desto bättre

Whoopie
2010-04-18, 21:18
Har faktiskt aldrig ljugit om de :)
Får dock ofta respons av att jag tränar mycket, har dock aldrig fått någon som har sagt" shit, du borde vara större" o.s.v. Men om det skulle hända så kan man säger att man tränar mindre, eftersom (som många säger ) så låter det som man utvecklas bra fast man tränar "lite". :)

Eriic
2010-04-18, 22:05
Näpp aldrig, förstår inte riktigt varför man ska ljuga om det.

L-Sami
2010-04-18, 22:06
Inte vad jag minns. Jag vet inte varför jag skulle ljuga om sånt.

The Swedish Oak
2010-04-18, 22:11
Inte vad jag minns. Jag vet inte varför jag skulle ljuga om sånt.

Säger det samma, frågar någon så ger jag dom ett ärligt svar utan att tänka på hur dom uppfattar mig.

Alter ego
2010-04-18, 22:12
Jag tycker att det är roligt att med en kort statusrad upplysa den försoffade bekantskapskretsen (personer runt 30 som vill göra något åt formen men orkar inte/"har inte tid"...ni fattar) när jag ska träna eller kommit hem från ett pass. Ibland är facebook bra. :devil:

Los
2010-04-18, 22:21
Jag tränar mycket och som regel underdriver jag när någon frågar. Märker jag personen är intresserad av träning berättar jag gärna mer.

Generellt verkar folk ha svårt för personer som tränar mycket. Antingen har de otroligt många fördomar/okunskap eller så är de totalt ointresserade.

JoeyP
2010-04-18, 22:29
Jag har aldrig ljugit om hur många gånger jag tränar.

Säger typ, jag tränar precis lika mkt som alla andra ungefär 4gånger i veckan, men tänker lite mer på maten bara.

Johan_P
2010-04-18, 22:45
Har heller aldrig ljugit om min träningsmängd. Nu är den i och för sig ganska normal. Men jag ser ingen anledning till att ljuga/skymma om det.

LadyG
2010-04-18, 22:51
Jag tränar mycket och som regel underdriver jag när någon frågar. Märker jag personen är intresserad av träning berättar jag gärna mer.

Generellt verkar folk ha svårt för personer som tränar mycket. Antingen har de otroligt många fördomar/okunskap eller så är de totalt ointresserade.

+1

"-Men så mycket kan väl aldrig vara nyttigt att träna?"
"-Du vet att det finns nån sån där störning som gör att man blir besatt av att träna, du kanske..."

*gah!*

EkarN
2010-04-18, 22:54
Jag har överdrivit antalet timmar någon gång, inget mer.

L-Sami
2010-04-18, 23:12
Oavsett så är det inte fel på folk som tränar, utan tvärtom. Kroppen är gjord för att hålla igång, utan rörelse dör vi.

inzie92
2010-04-18, 23:25
Har väl hänt att man avrundat om man haft rullande schema, men direkt ljugit. nej.

Landström
2010-04-18, 23:27
Det är ingen träning enligt mig.

I såna fall kommer man upp i väldigt många pass per vecka.

Varför skulle en timmes rask promenad inte kunna vara träning?

1911
2010-04-18, 23:35
Jag brukar säga att jag bara tränar lite då och då om någon oinvigd frågar. Det är nog ett smart drag.

ARMSTARK
2010-04-19, 07:40
Man får känna av lite vad folk tycker om träning. Är det nån som tycker att man är dum i huvet för att man bor på gymet så säger man bara att man tränar "rätt mycket" och så byter man samtalsämne.

"Man kan int förklar för en som int begrip." Ingemar Stenmark

fiskebulle
2010-04-19, 08:04
"Man kan int förklar för en som int begrip." Ingemar Stenmark



Ingemar hade verkligen koll på läget här. Jag undviker i princip alltid träningsrelaterade samtalsämnen när jag inte är med andra som tränar eller insatta människor. Det är helt enkelt för jobbigt att förklara/få saker förklarat för sig av folk som inte riktigt 'begrip'

Om någon frågor, och det inte går att undvika att svara, så brukar jag säga 3 kärnfulla pass i veckan + "lite" skidåkning.

rooz
2010-04-19, 08:06
Man får känna av lite vad folk tycker om träning. Är det nån som tycker att man är dum i huvet för att man bor på gymet så säger man bara att man tränar "rätt mycket" och så byter man samtalsämne.

"Man kan int förklar för en som int begrip." Ingemar Stenmark
+1

Ibland får man säga att det är helkropp 2ggr vecka och husmanskost som gäller.

Adama
2010-04-19, 08:53
Ser ingen som helst anledning till att ljuga, ingen i min bekantskrets bryr sig nämnvärt om sådant ändå. Säger jag tre ggr i veckan så är det ändå 100% mer än de flesta ;) ("Jag borde börja jag med, men -insert random anledning- .. ").

L Johnsson
2010-04-19, 09:03
Det är ingen träning enligt mig.

I såna fall kommer man upp i väldigt många pass per vecka.

Kan tycka att det visst kan räknas som ett pass. Däremot så brukar jag ju inte hålla koll på alla mina längre promenader osv. Brukar säga att jag förutom min schemalagda träning har en aktiv livsstil istället^^

juulia_
2010-04-19, 09:06
jag tränar mycket och som regel underdriver jag när någon frågar. Märker jag personen är intresserad av träning berättar jag gärna mer.

Generellt verkar folk ha svårt för personer som tränar mycket. Antingen har de otroligt många fördomar/okunskap eller så är de totalt ointresserade.

+1

Tolkia
2010-04-19, 09:17
Det här med att folk i omgivningen inte gillar/stör sig på/etc. att man tränar mycket brukar dyka upp någon gång emellanåt, nu även i den här tråden. Min egen erfarenhet är att det är ganska sällan någon stör sig, och jag kan inte låta bli att undra några saker kring de som upplever det som ett problem att omgivningen irriterar sig på deras träning: Vilka man umgås med egentligen, hur man egentligen pratar om sin träning, vilken attityd man själv har till folk som inte tränar lika mycket som man själv och hur man själv hanterar att andra har och vill prata om intressen man själv inte delar?

eiri
2010-04-19, 09:23
Ja håller med, är det någon som är intresserad eller har kunskap om träning berättar jag gärna. Nu när man deffat ner sig så är det många som undrar om man är någon träningsnarkoman, men brukar bara svara att jag inte har så mycket bättre för mig på dagarna så kan lika gärna träna istället för och dega framför datorn/tv som de flesta andra gör. Kommentarer som jag avskyr är tex, vad smal du har blivit ÄTER DU INGET?! DET ÄR INTE BRA ATT SVÄLTA SIG VET DU! MAN MÅSTE ÄTA. Vet inte varför men oftast är det dom som är överviktiga själva som reagerar mest.

Langster
2010-04-19, 09:28
Jag tränar 3 ggr/vecka. Det är inte något jag varken skäms eller är stolt över.

Folk brukar TRO att jag tränar mer, men jag förklarar att när det gäller styrketräning är inte mer=bättre. Det handlar snarare om mängden år man tränat än mängden pass i veckan.

Varför skulle man träna så pass mycket att man inte ens vill säga hur mycket man tränar? Visst, träning kanske är det roligaste man vet, men allvarligt, hur kul har man i så fall?
Är man inte elitidrottare så kastar man faktiskt bort en hel del LIV på att träna så pass mycket tycker jag.

Langster
2010-04-19, 09:30
Det här med att folk i omgivningen inte gillar/stör sig på/etc. att man tränar mycket brukar dyka upp någon gång emellanåt, nu även i den här tråden. Min egen erfarenhet är att det är ganska sällan någon stör sig, och jag kan inte låta bli att undra några saker kring de som upplever det som ett problem att omgivningen irriterar sig på deras träning: Vilka man umgås med egentligen, hur man egentligen pratar om sin träning, vilken attityd man själv har till folk som inte tränar lika mycket som man själv och hur man själv hanterar att andra har och vill prata om intressen man själv inte delar?

Håller med, samma sak gäller folk som blir hemskt upprörda när de blir "anklagade" för steroidmissbruk. Känns som att en del går runt med grava sociala handikapp, och det är kanske därför de väljer att träna så förbaskat mycket.

Fredrik_S
2010-04-19, 09:48
Anpassar svaret för att få så mycket vinning som möjligt så det beror vem som frågar.

Är det någon jag vill imponera på, ge bra intryck på,(snygg tjej eller liknande) drar jag ner på mängden och säger då och då... blir väl ibland... osv
Ingen vidare hit att säga till någon tjej som inte tränar att man tränar varje dag och bantar, trots att man har intill perfekt kropp redan, om man inte är ute efter att ge henne komplex och tycka illa om en...

Är det någon jag inte bryr hur personen regarar kan jag vara mer ärlig

Whistler
2010-04-19, 10:18
Jag har alltid varit ganska ärlig med min träning, men nu när jag ser hur mycket folk verkar tolka in i vad man säger så ska nog hålla käften i fortsättningen.

"Hur ofta tränar du?"
"Ja."

LadyG
2010-04-19, 10:24
Det här med att folk i omgivningen inte gillar/stör sig på/etc. att man tränar mycket brukar dyka upp någon gång emellanåt, nu även i den här tråden. Min egen erfarenhet är att det är ganska sällan någon stör sig, och jag kan inte låta bli att undra några saker kring de som upplever det som ett problem att omgivningen irriterar sig på deras träning: Vilka man umgås med egentligen, hur man egentligen pratar om sin träning, vilken attityd man själv har till folk som inte tränar lika mycket som man själv och hur man själv hanterar att andra har och vill prata om intressen man själv inte delar?

Vi har olika erfarenheter då helt enkelt, och det är som det ska vara. Alla kan inte leva identiska liv och ha identiska erfarenheter :)

Irriterar sig är fel ord i mitt fall, det är inte så att folk "stör sig" eller "retar sig" på träningsmängden men de har en tendens att fälla plumpa kommentarer och göra sig allmänt jobbiga (ofrivilligt säkert) om jag inte bara sveper över frågan med att "jag joggar väl lite då och då, går till gymmet och så, ja du vet..." och eftersom jag inte ids ta den diskussionen med folk en gång till ljuger jag hellre och underdriver. Varför käfta när jag vet hur det blir?

De jag umgås med är TV-spelande, datorälskande sitta-still-och-ha-det-bra-personer och de är jättetrevliga i övrigt, så det är inga underliga zombies eller så jag umgås med heller. Jag diskuterar ogärna mitt tränande med andra öht och undviker ämnet om jag kan. Diskuterar mycket hellre deras intressen, alla är centrum i sin lilla värld och får man bara igång dem slipper man svara på en massa frågor. Då är man den som frågar istället, mycket lugnare så.

Martin Löwgren
2010-04-19, 14:18
Kanske åt motsatt håll någon gång på skoj :D

Haha exakt.

Skönare att svara att man styrketränar då och då när någon gammal bekant frågar :)

VoDaresVins
2010-04-19, 15:41
Öh...nej aldig. Kan inte tänka mig nån vits. Inte som en fråga när man miste oskulden. Jag var 7 år då. :D

jakke
2010-04-19, 16:05
Jag tycker det jobbigaste att man alltid får höra att den man pratar med minsann ska komma igång med träningen nu osv. Samma visa varje gång...

z_bumbi
2010-04-19, 16:16
Jag tycker det jobbigaste att man alltid får höra att den man pratar med minsann ska komma igång med träningen nu osv. Samma visa varje gång...

Då är svaret ganska så lätt, "Vilken dag den här veckan vill du ha hjälp med träningen?"

Anton Fräs
2010-04-19, 16:42
Då är svaret ganska så lätt, "Vilken dag den här veckan vill du ha hjälp med träningen?"

Jag har dragit liknande några gånger. Lyckats få med 4 personer. Men de ger upp direkt, vilket är lite tråkigt. Men alla kan inte gilla gymträning :)