handdator

Visa fullständig version : Muskelvikt


bondelid
2003-10-04, 13:22
Jag har tränat lite i nästan ett år nu. Först lite simning ibland, sen långpromenader, lite senare även jogging. Just nu joggar, styrketränar och jympar jag. Joggingen har jag hållt på med lite mer än tre månader, och styrketräningen i lite mer än en månad. Jag styrketränar två gånger per vecka just nu (gjorde det tre gånger i veckan ungefär månaden som har gått). Ungefär hur mycket är det troligt att jag går upp i muskelvikt just nu (per månad/vecka...). Jag är 181 cm lång, tjej och väger ungefär 68 kg just nu. Fråga gärna om ni vill veta nåt mer för att kunna besvara min fråga =).

Survivor
2003-10-04, 13:37
Originally posted by bondelid
Jag är 181 cm lång, tjej och väger ungefär 68 kg just nu.
Hjälp. Börja ÄTA människa, ÄT ;) Nyttigt förstås.
Har inte den blekaste om hur mycket vikt i muskler du kan tänkas öka var månad. Men en sak är säker. Desto bättre du sköter din kost och sömn samt ger din kropp tillräcklig vila för att orka träna desto snabbare och bättre resultat belönas du med.

King Grub
2003-10-04, 13:44
Som sagt, näringstillförseln och vila är det som kommer att avgöra hur mycket, eller ens om, du ökar i muskelvikt. Träning är nedbrytande, och för att kunna överkompensera behövs byggstenar = mat i stora och välkomponerade portioner plus tillräcklig vila. Saknas det byggstenar stagnerar resultaten och muskelökningarna, eller i värsta fall uteblir eller till och med går tillbaka.

Big_Vik
2003-10-04, 13:49
Originally posted by Survivor

Hjälp. Börja ÄTA människa, ÄT ;) Nyttigt förstås.
Har inte den blekaste om hur mycket vikt i muskler du kan tänkas öka var månad. Men en sak är säker. Desto bättre du sköter din kost och sömn samt ger din kropp tillräcklig vila för att orka träna desto snabbare och bättre resultat belönas du med.

68 kg på 180 är väl rätt bra för en tjej? men klart hon ska äta ifall hon vill bulka, vilket jag tvivlar på. :)

King Grub
2003-10-04, 13:53
Originally posted by Big_Vik


68 kg på 180 är väl rätt bra för en tjej? men klart hon ska äta ifall hon vill bulka, vilket jag tvivlar på. :)

Det är en låg normalvikt, men BMI och liknande tar ju inte hänsyn till att en tränande individ ofta har större andel fettfri vikt än medelpersonen, så 68 kilo är inte så mycket.

Survivor
2003-10-04, 14:06
Originally posted by Big_Vik
68 kg på 180 är väl rätt bra för en tjej? men klart hon ska äta ifall hon vill bulka, vilket jag tvivlar på. :)
Det skulle iaf inte göra något om hon gick upp 5-10 kg. Lättare att bygga då med. Det är ju muskler hon är ute efter.

bondelid
2003-10-04, 14:49
Jag är faktiskt inte så smal som det låter som att jag är. Kan faktiskt hålla med om att det låter rätt lite med 68 kg, och jag har gått ner 10 kg sedan i vintras, men jag väger absolut inte för lite (väger ganska lagom tycker jag, men jag vill gärna lägga på mig mer muskler, och bli av med lite mag- och rumpfett).

Men hur mycket gick ni upp på ett ungefär under erat första styrketräningsår?

Karl_alfred
2003-10-04, 14:53
tycker det är en alldeles utmärkt vikt för en tjej i din längd.

Nike
2003-10-04, 15:05
tycker också det låter som en helt normal vikt för den längden

bondelid
2003-10-04, 15:12
Fast nu är det inte just min vikt som är grejen, utan det jag undrar är faktiskt hur mycket man går upp i muskelmassa (mest av nyfikenhet)?

King Grub
2003-10-04, 15:23
Originally posted by bondelid
Fast nu är det inte just min vikt som är grejen, utan det jag undrar är faktiskt hur mycket man går upp i muskelmassa (mest av nyfikenhet)?

Det går inte att säga. Det är oerhört individuellt, och det finns massor av faktorer som spelar in. Din träning, din kost, din vila, ditt psyke, vad du gör omkring, och inte minst dina genetiska förutsättningar. Det finns ingen matematisk ekvation som kan räkna ut svaret på din fråga.

Om ett år vet du. :)

bondelid
2003-10-04, 16:18
Originally posted by King Grub
Om ett år vet du. :)

Det var därför jag även frågade er hur mycket som hände under erat första år med styrketräning. ;)

Kul att veta tycker jag nämligen. :)

Big_Vik
2003-10-04, 16:40
Grub: jag tänkte väl mer generellt.
normala, ickestyrketränande killar
är väl runt 1.80 och väger ca 80
tjejer ligger väl lite grann under.

annars har du väl rätt som vanligt.

Ninjasmurf
2003-10-04, 20:01
Originally posted by bondelid


Det var därför jag även frågade er hur mycket som hände under erat första år med styrketräning. ;)

Kul att veta tycker jag nämligen. :)

första året med seriös träning och mycke mat: 72 kg till 85 kg (dom första 12 kilona gick jag upp dom första 3 månaderna).

sen har det varit en stadig ökning till dagen 94kg..

Pressarn
2003-10-04, 21:41
Originally posted by Big_Vik
Grub: jag tänkte väl mer generellt.
normala, ickestyrketränande killar
är väl runt 1.80 och väger ca 80
tjejer ligger väl lite grann under.

annars har du väl rätt som vanligt.
:MrT:
Du menar "bulkande" normala, ickestyrketränande killar?