handdator

Visa fullständig version : Ordning?


Karl_alfred
2003-10-04, 11:53
Vad finns det för för respektive nackdelar med dessa två sätt att träna?

1. Man börjar med en tyngre vikt och gör få reps. I nästkommande set tar man en något lättare vikt och gör några fler reps osv.....

2. Man börjar istället med en lättare vikt i första setet och arbetar sig upp i de tyngre vikterna.

Har alltid kört enligt 1 alternativet. Jag har aldrig förståt varför man skall göra enligt alternativ 2 så det skulle ju vara kul att höra era åsikter om vad som är bäst.

Castro
2003-10-04, 11:59
Själv går jag aldrig ner i vikter...Eller har då hittils aldrig gjort det. Vet inte varför, men det känns bara inte bra. Jag börjar tungt och sedan när jag inte håller på att klara mer reps på den tunga vikten så ökar jag.

MrT
2003-10-04, 12:00
För min del så kör jag med 2:an. Detta eftersom jag inte kommer upp på toppvikterna annars.

Börjar med typ 40% av träningsvikt sedan 60, 80, 100 och känner jag att det finns mer och ta så blir det 110%.

King Grub
2003-10-04, 12:01
På de allra flesta övningar och muskler börjar jag, efter ett eller ett par koordinationsset, med en så tung belastning jag kan. Men när det gäller övningar som t ex knäböj ökar jag gradvis belastningen och sänker repetitionerna; det känns inte bra att gå direkt in på 200 kilo, hur uppvärmd man än är. Det känns som om man skulle gå av.

Karl_alfred
2003-10-04, 12:20
Men man behöver ju inte köra arbetsset innan man går på den riktigt tiunga vikten. Jag värmer på väldigt lätta sen har jag 1-2 känna på set på hyfsat tunga vikter innan jag börjar med ett väldigt tungt arbetsset. Sen kör jag oftast 2 lite lättare set på samma övning.

Oskis
2003-10-04, 12:54
Jag har alltid kört som Karl Alfred och det har funkar bra hitentills iaf.

FlexOnline
2003-10-04, 15:49
Jag går alltid på det tyngsta jag kan i alla övningar...dock ser uppvärmningen ut:20 reps på 20%max; 4 reps på 40%max; 4 reps på 60%max; 2 reps på 80%max...... Annars blir jag föruttröttad o får inte lika bra genomträning av muskeln...

snasern
2003-10-04, 20:22
Börjar med uppvärmning med 12 och 10 reps på 50% av max,6 reps på 70% max,3 reps på 85% max,1 reps på 95 % max,
kör sedan på det tyngsta jag kan i samtliga övningar,fungerar bra för mig.

Fartman
2003-10-05, 00:49
jag kör typ rätt "basic" i dom flesta övningarna... typ först kör jag ett hyfsat lätt uppvärmnings set sen börjar jag med arbetsvikten, den tyngsta som jag orkar, sen kör jag kanske en 3set med den..
men i tex hacken(som jag kör istället för böj för att jag är en tönt) så måste jag börja med ganska låg vikt för att sen kanske höja med 10kilo åt gången tills man är uppe på kanske en riktigt tung fyra eller så