handdator

Visa fullständig version : Varför ska jag ha gainer?


coolboynesko
2010-04-17, 18:50
Tja, jag har tränat i ca 1 månad nu, jag tar whey-80 sen två veckor tillbaka. Och de en pt i gymmet som säger att jag "måste" börja ta gainer också :S Jag väger 77 kg,jag är ca 176 cm lång och jag är 15 år. jag har nästan 8 pack så jag är inte "tjock"


Så varför ska jag ta gainer då? Jag behöver inte direkt gå upp i vikt:S eller varför har man de ?

Christyle
2010-04-17, 18:53
Säger han att du "MÅSTE" ta en gainer kan du säga det MÅSTE jag inte alls. han menade väl nog bara att du behöver kolhydrater i samband med träning oxå men det får du redan från kosten antar jag

coolboynesko
2010-04-17, 18:59
Han menar att jag kommer bygga muskler snabbare då.

Dreas
2010-04-17, 19:28
Han menar att jag kommer bygga muskler snabbare då.Lyssna inte på honom, han pratar massa goja, tydligen är det mer regel än undantag att PTs saknar någon djupare förståelse för vad de håller på med....

Sålänge du äter mycket och ligger på överskott så kommer du gå upp i vikt, en gainer kan hjälpa dig på vägen men är inget måste. Många gillar att ta protein före och efter för att sedan äta tätt inpå passet.

Giljotinen
2010-04-17, 19:37
Satsa på protein istället om det är styrketräning som gäller.

Ristretto
2010-04-17, 19:45
PT:n är avundsjuk på dina rutor och vill få dig att bli fet.

Som ovan nämnts, ät kolhydrater från mat och drick eventuellt protein om du inte får i dig nog från vanlig mat.

Joe Hardgainer
2010-04-17, 20:10
För att det låter coolare att säga att man tar HYPER MASS 5000 XL som gymet där pt:n jobbar säljer, så han kanske får lite extra provision, än att säga att man käkar potatis och kyckling.

Sniggel
2010-04-17, 20:12
Om han har sagt att du "måste" ta gainer så förtjänar han en lavett över huvudet imo.
Gainer är något som man bara ska rekommendera i nödfall när inget annat funkar om en person vill upp i vikt, eller om man har ett intresse av att sälja gainers, då är det också befogat.

coolboynesko
2010-04-17, 20:36
okej ska inte köpa skiten, sen jag börja träna så har inte jag ätit tex pizza, ska jag göra de? eftersom de är mycket kalorier och de tydligen bra om man ska bygga muskler :S

King Grub
2010-04-17, 20:42
Det är inget skadligt eller dåligt med pizza. Du kanske inte bör basera kosten på det, men visst kan du äta pizza, regelbundet t o m.

Ristretto
2010-04-17, 21:03
Är det inte väldigt mycket salt i pizza vilket inte ska vara bra?

LoTiX
2010-04-17, 21:19
Gainer och andra typer av kaloririka pulver och drycker bör väl mest ses som ett sista alternativ för folk som över en längre tid försökt gå upp i vikt men inte orkar få i sig tillräckligt med mat för att göra just det.

Glöm inte heller att din PT diskvalificerat sig från att någonsin ge dig några mer kostråd.

Sjoba
2010-04-17, 21:22
I regel är över 90% av det de flesta PTs säger gojja. Det krävs en "utbildning" på 11 dagar (vilket tidigare var 10 dagar) för att vara personlig tränare på de flesta gym i sverige, vilket jag tycker är riktigt pinsamt.

Läs lite på forumet om energiprincipen och om varför vi äter det vi äter och vad det gör.
Varken gainer eller proteintillskott är ett måste, dock är proteintillskott ett väldigt bra hjälpmedel för att få i sig det protein man vill ha.

Koka lite pasta istället för att ta en gainer hade jag sagt, och jag hade inte lyssnat på ett ord din personliga tränare säger utan att kolla upp det efteråt.

Jorgen
2010-04-17, 21:22
Jag behöver inte direkt gå upp i vikt

Varför tränar du på gym?

coolboynesko
2010-04-18, 08:31
Varför tränar du på gym?

För att jag ska få större muskler, om jag redan är lite mullig behöver jag inte direkt bli fetare? eller?

Ristretto
2010-04-18, 08:55
För att jag ska få större muskler, om jag redan är lite mullig behöver jag inte direkt bli fetare? eller?

När du bygger muskler kommer du att gå upp i vikt eftersom muskler faktiskt väger något.

creperiet
2010-04-18, 09:24
När du bygger muskler kommer du att gå upp i vikt eftersom muskler faktiskt väger något.

Så behöver inte vara fallet.

Jorgen
2010-04-18, 15:25
För att jag ska få större muskler, om jag redan är lite mullig behöver jag inte direkt bli fetare? eller?
Vanligtvis går man upp i vikt när man bygger större muskler, och ofta är en del av den viktuppgången man gör även fett.

Så behöver inte vara fallet.
Det är inte lätt att lägga på sig muskler och samtidigt gå ner i vikt.

Ristretto
2010-04-18, 16:14
Så behöver inte vara fallet.

Nä, inte om man blir av med fett samtidigt, men TS hade redan 8 magrutor, så han är nog i ganska bra form.

Anvendarnamn
2010-04-18, 19:02
Vanligtvis går man upp i vikt när man bygger större muskler, och ofta är en del av den viktuppgången man gör även fett.


Det är inte lätt att lägga på sig muskler och samtidigt gå ner i vikt.

Jo man kan köra periodisk fasta. Då minskar man fett och ökar muskler.

Jorgen
2010-04-18, 19:03
Jo man kan köra periodisk fasta. Då minskar man fett och ökar muskler.

Där ser man. :)

Anvendarnamn
2010-04-18, 19:05
Där ser man. :)

Jag skojjar med dig ;) vet att du kan allt det dära hehe :D

Gorilla
2010-04-18, 19:05
Jo man kan köra periodisk fasta. Då minskar man fett och ökar muskler.
Nej, det beror på betydligt mer saker än att bara äta vissa timmar på dygnet. Att tappa fett och bygga muskler är i praktiken inte genomförbart, iallafall inte för en person med rent mjöl i påsen. Korta perioder skulle det nog gå, men överlag, Nej!

Dreas
2010-04-18, 19:06
Nej, det beror på betydligt mer saker än att bara äta vissa timmar på dygnet. Att tappa fett och bygga muskler är i praktiken inte genomförbart, iallafall inte för en person med rent mjöl i påsen. Korta perioder skulle det nog gå, men överlag, Nej!Du kunde ha läst två inlägg till och sett att han skämtade :D

creperiet
2010-04-18, 21:49
Det är inte lätt att lägga på sig muskler och samtidigt gå ner i vikt.

Jag känner till den biten. Men nu är trådskaparen 15 år, har tränat en månad och har ett utgångsläge på 176cm/77kg - tränar han progressivt är det i princip ett under om detta inte sker i åtminstone någon utsträckning "samtidigt".

Gorilla
2010-04-19, 14:54
Du kunde ha läst två inlägg till och sett att han skämtade :D

mm, fast om du tittar på tiderna så skrev han att det var ett skämt under tiden jag skrev mitt inlägg. Ironi över internet funkar inte så bra, särskilt inte i det inlägget. :em: