handdator

Visa fullständig version : Livsnjutning a.k.a. Running free a.k.a. Det är världsrekord!


Linnet
2010-04-17, 17:05
Förmiddag: Styrketräning

Eftermiddag: 15 min 2 lyktstolpar löpning, en lyktstolpe gång. Första passet utomhus efter op.

Linnet
2010-04-17, 19:39
Ny journal
Vem är då jag? Jag är en 26-årig psykologstudent som har flyttat upp till Norrland för att förhoppningsvis skapa mig en yrkeskarriär som idrottspsykolog.

träningsbakgrund: Alltid idrottat sedan jag var 5, mest i olika lagidrotter och oftast som målvakt, men det är nästan lättare att räkna upp de idrotter jag inte hållit på med än de jag sysslat med.

När jag var 16 år och lade ner fotbollen gjorde jag en satsning på löpning under en säsong och fick väldigt bra utveckling, gick från strax under 50 min på 10 km till höga 38 minuter och jag gjorde även 5-km med draghjälp på någonstans strax under 17 min. När jag började gymnasiet så kände jag mig liten och tunn och lade ner löpningen och började styrketräna vilket blev startskottet för ett 8 år långt skadehelvete. För 3 år sedan kände jag att jag fått nog och bestämde mig för att prioritera ner styrketräningen och satsa på mer konditionsbaserad träning igen.
Det visade sig bli problem det med då jag genast fick problem med vad som visade sig vara Compartment syndrome. Är nyopererad och har precis börjat springa försiktigt igen.

Min målsättning är hög, det skulle vara kul att jaga mina gamla pers. Det viktigaste är dock att ha kul och att träna för att det är något som får mig att må bra! Jag kommer att jobba hårt för att komma ihåg detta denna gång!

Linnet
2010-04-17, 19:48
Drar förresten iväg till Hemavan imorgon och min sjukgymnast har ordinerat att sitta i solen och dricka en och annan öl mellan skidåkningen, så ni lär inte höra ifrån mig på ett tag. :)

Linnet
2010-04-25, 15:13
Tillbaka från en underbar vecka i fjällen.

Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 3:1

tot 15 min.

Linnet
2010-04-26, 13:26
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 4:1

tot 15 min.

Linnet
2010-04-28, 15:52
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 5:1

tot 15 min.

Känslan är bra.

Jondahl
2010-04-28, 19:25
Hoppas det fortsätter gå bra. Måste vara ganska god praktiskt träning för en idrottspsykolog att träna upp sig igen efter problemen du haft (för att hålla en lagom nivå på träning, revidera målsättningar, osv).

Jag kommer iaf fortsätta kika in här då och då för att se hur det går för dig.
Lycka till.

Linnet
2010-04-28, 20:35
Hoppas det fortsätter gå bra. Måste vara ganska god praktiskt träning för en idrottspsykolog att träna upp sig igen efter problemen du haft (för att hålla en lagom nivå på träning, revidera målsättningar, osv).

Jag kommer iaf fortsätta kika in här då och då för att se hur det går för dig.
Lycka till.

Tackar och välkommen. Jag håller verkligen med dig om praktisk träning. Det är tom inte alls omöjligt att jag kommer välja att titta närmare på just skaderehabilitering i framtiden. Vissa kontakter är redan tagna, men om det blir något av det lär framtiden utvisa..

Linnet
2010-04-30, 10:44
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 6:1

tot 15 min.

Man vet att man är svältfödd på löpning när man njuter av löpning i tre plusgrader och regn.. *drool*

Poxeman
2010-04-30, 10:45
Denna journalen har jag ju missat... kör hårt!

Linnet
2010-04-30, 10:51
Denna journalen har jag ju missat... kör hårt!

Tack så mycket och välkommen! :thumbup: Köra hårt har dock aldrig varit svårt för mig, det som är svårt för mig är att inte göra det. Jag jobbar aktivt för att försöka hålla tillbaka. Löpdjävulen viskar i mitt öra hela tiden om att det är klart att jag kan springa 15 min kontinuerligt och att det inte kan vara någon fara att öka till 20 min, detta trots att jag har uttryckliga order att inte öka mer än 15 min och att jag inte skall springa hela sträckan i ett svep innan återbesök. Förhoppningsvis ska du dock få se hårdkörning så småningom.. ;)

Lars Brinkhoff
2010-04-30, 11:02
Kör försiktigt!

Fast inte för försiktigt heller...

Kör lagom!

Linnet
2010-04-30, 14:12
Kör försiktigt!

Fast inte för försiktigt heller...

Kör lagom!

Min garmin sa mig att jag toppat 3,40-tempo på dagens pass, så du behöver nog inte vara orolig för det senare.. ;)

Linnet
2010-05-03, 21:06
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 7:1

tot 15 min.

Linnet
2010-05-05, 10:31
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 8:1

tot 15 min.

HulkH
2010-05-05, 11:40
Kör försiktigt!

Fast inte för försiktigt heller...

Kör lagom!

KÖR HÅÅÅRT!! :d :)

Linnet
2010-05-05, 15:49
KÖR HÅÅÅRT!! :d :)

Tackar!

Linnet
2010-05-07, 16:35
Löpning antal lyktstolpar löpning/gång: 9:1

tot 15 min.

Linnet
2010-05-08, 12:25
Styrketräning ben och lite rygg.

Linnet
2010-05-09, 12:29
löpning 15 min, kort vila efter halva tiden.
Distans: 3,14 km.

Linnet
2010-05-11, 16:56
löpning 15 min, kort vila efter halva tiden.
Distans: 3,06 km.

Linnet
2010-05-13, 13:03
Först styrketräning blandad kompott mest överkropp sedan:
Löpning 15 min, kort vila efter halva tiden.
Distans: 2,86 km.
Drog på mig pulsbandet för första gången idag och satte det att varna vid 165 bpm och som jag trodde har jag tidigare legat på för hårt. Lär fortsätta med pulsbandet åtminstone tills jag är igång ordentligt, just som en preventiv åtgärd. När man springer så lite som jag gör är det lätt att vilja smiska på för hårt.

Linnet
2010-05-13, 19:04
Löpdjävulen viskar i mitt öra, vill springa mycket, långt och fort genast! Det är när man tvingas hålla igen på träningen psyket sätts på prov!

forslund
2010-05-13, 19:10
Roligt att du är på G igen!!

Ska själv försöka få igång löpningen igen nu, börjar med ett besök på runners store imorgon. :) Ta det lugnt nu så du inte skadar dig! Så får du vara på mig så jag gör samma sak. ;)

Linnet
2010-05-13, 20:28
Vågintervaller crosstrainer: 2,3,4,4,3,2 min med två min vila mellan intervallerna.

Idag har det alltså blivit tre träningspass av den enkla anledningen att jag älskar att träna! :hbang:

Linnet
2010-05-13, 20:30
Roligt att du är på G igen!!

Ska själv försöka få igång löpningen igen nu, börjar med ett besök på runners store imorgon. :) Ta det lugnt nu så du inte skadar dig! Så får du vara på mig så jag gör samma sak. ;)

Will do. Fick du ordentlig diagnos på dina smärtproblem förra gången du tog upp löpningen? Själv trodde ju jag i tre års tid att det som visade sig vara compartment var kroniska benhinneinflammationer.

forslund
2010-05-14, 04:51
Will do. Fick du ordentlig diagnos på dina smärtproblem förra gången du tog upp löpningen? Själv trodde ju jag i tre års tid att det som visade sig vara compartment var kroniska benhinneinflammationer.

Nej. Det var nog inte ens en regelrätt benhinneinflammation utan bara en överansträngning deluxe, typ. Får helt enkelt trappa upp mycket smartare än vad jag gjorde då. :)

Linnet
2010-05-14, 08:37
Nej. Det var nog inte ens en regelrätt benhinneinflammation utan bara en överansträngning deluxe, typ. Får helt enkelt trappa upp mycket smartare än vad jag gjorde då. :)

Låter bra, se till att du i förväg bestämmer progressionen och håller dig till den! :thumbup:

Linnet
2010-05-14, 14:21
Inlines med stavar
Tid: ca 1 tim 10 min.
Årsdebut för linne och korta tights :hbang:

Linnet
2010-05-15, 16:37
Löpning 15 min, kort vila efter halva tiden.
Distans: 2,67 km.
Direkt efter: Inlines med stavar
Tid: ca 1 tim 10 min.
Sträcka: 18 km.

Linnet
2010-05-17, 18:04
Löpning 15 min, kort vila efter halva tiden.
Distans: 2,76 km.

Återbesök hos sjukgymnast imorgon, hoppas han skall säga att jag får trappa upp löpningen ytterligare ett snäpp.

Ska även kolla om en ev morot inför hösten skulle kunna vara realistisk, har ett lopp i åtanke, men mer säger jag inte..

forslund
2010-05-17, 18:11
Hoppas det går bra imorgon!

Låter roligt med loppet, ser fram mot att höra om det. Har funderingar på samma sak själv. Bara man inte stressar sig av det, så.

Linnet
2010-05-18, 08:35
Återbesök idag, sjukgymnasten var mycket positiv och ville tom byta vader med mig. Kontrollerad ökning av löpmängden a 4 pass i veckan blir det hädanefter. :thumbup:Veckan kommer dock gå från onsdag till måndag. Det blir löpning Måndag, onsdag, fredag, söndag med stegring veckovis på onsdagarna.

Hoppas det går bra imorgon!

Låter roligt med loppet, ser fram mot att höra om det. Har funderingar på samma sak själv. Bara man inte stressar sig av det, så.

Som synes gick det bra :thumbup: Det tilltänkta loppet kommer dock inte bli av i år då sjukgymnasten tycket det var lite för ambitiöst så tidigt. Ev letar jag upp något annat istället. :)

forslund
2010-05-18, 09:00
Kul att det gick bra och att du fått order att öka i alla fall!
Att bara löpa 2-3 km är så frustrerande.

Linnet
2010-05-18, 12:33
Kul att det gick bra och att du fått order att öka i alla fall!
Att bara löpa 2-3 km är så frustrerande.

Yes, han är förvånad över att jag är så bra redan och jag ligger tydligen långt före vanligt förlopp efter denna typ av op. Dessutom ska jag inte på återbesök om inget inträffar och rehaben inskränker sig till att tänka löpinriktat när jag styrketränar samt regelbunden stretching. Alltså skall jag försöka leva ett liv som "vanlig" tränande hädanefter.

Lars Brinkhoff
2010-05-18, 12:42
Alltså skall jag försöka leva ett liv som "vanlig" tränande hädanefter.

Härligt! :thumbup:

Jondahl
2010-05-18, 15:23
härligt! :thumbup:

+1.

Linnet
2010-05-18, 18:01
Styrketräning ben och rygg samt biceps.

Värt att notera: Hittade ett trevligt dragläge på 90 kg i marklyft och 5 rep bogserades upp komfortabelt.

Kul att det gick bra och att du fått order att öka i alla fall!
Att bara löpa 2-3 km är så frustrerande.

Ja, oftast, men under denna tiden har det även inneburit glädje att bara kunna springa.

Härligt! :thumbup:

+1.

Verkligen!

Linnet
2010-05-19, 11:04
Inlines med stavar
Tid: 49 min.
Sträcka: 12,1 km.

Snart 15 eller ev 20 min löpning.

Linnet
2010-05-19, 12:35
Löpning 20 min
Distans: 3,7 km.

Första passet utan någon vila utan allt i ett svep. Har klockan att varna vid 165 bpm då jag inte vill ligga på för hårt. Det är underbart att springa och att träna! Det här är verkligen livsnjutning! Klart jag vill springa längre, snabbare och mer så småningom, men jag är så tacksam just nu för att jag kan springa och att träningsglädjen som lyst med sin frånvaro i så många år har återkommit med full kraft! Trots allt gör jag det här för att det får mig att må bra, tider, sträckor osv är trots allt sekundärt!

Linnet
2010-05-20, 08:14
Inlines med stavar
Tid: 41,38 min.
Sträcka: 12,28 km.

10 Km passerades på 33,58 tänk att få göra den tiden löpandes..*drool*

Lars Brinkhoff
2010-05-20, 09:32
10 Km passerades på 33,58 tänk att få göra den tiden löpandes..*drool*

Liten jämförelse mellan 10000m-rekorden för olika förflyttningssätt:

Skridskor: 12:41.69
Inlines: 13:46.801 (tusendelar?!?)
Löpning: 26:17.53
Roddmaskin: 33:09.3 (riktig rodd går bara över 2000m?)
Simning: 1:51:51.6 (inofficiellt?)

Linnet
2010-05-21, 16:41
Löpning 20 min
Distans: 3,8 km.

Linnet
2010-05-22, 12:46
Löpning 20 min
Distans: 4,06 km.

Kunde inte hålla mig, sista 10 kände jag på lite tempo.

Som synes har jag gått ifrån löpning mån, ons, fre, sön utan kör istället mån, ons, fre, lör så får jag ökning i början på varje vecka. Löpdjävulen sitter och viskar ännu mer på min axel, gäller att vara smart nu..

Linnet
2010-05-23, 12:39
Inlines med stavar
Sträcka: 12 km.

Får se om det blir styrka sen, fick väja för en tanta på cykel och sitter nu här med ett lätt blödande och uppskrapat baklår/skinka. Kanske bättre att låta det vila lite.

Linnet
2010-05-24, 16:15
Löpning 25 min
Distans: 4,7 km.

Blev ingen styrka igår lår/rumpa ömmade lite för mycket, men idag gick det bra att springa, även om det var det första lite tunga passet sedan återkomsten, känns att man lokalt är väldigt otränad då benen känner av sträckan innan pumpen gör det. pulsvarning på 165 bpm.

Poxeman
2010-05-24, 18:43
Det ser bra ut, tråkigt med vurpan men det är väl sånt man får räkna med som inlinesåkare... fortsätt såhär!

Linnet
2010-05-24, 19:14
Det ser bra ut, tråkigt med vurpan men det är väl sånt man får räkna med som inlinesåkare... fortsätt såhär!

Den var inte så farlig och förutom en lite lätt öm tumme och lite skrapsår klarade jag mig undan väldigt bra. Inga problem att springa idag och imorgon lär det bli styrka. Nästan lite skönt att slå sig lite och ha lite ont i vetskapen om att smärtan är borta helt om några dagar. Ja, än så länge känns det oförskämt bra och det är urkul att träna!

Linnet
2010-05-25, 14:41
Styrketräning ben, marklyft, bröst och axlar.

Linnet
2010-05-26, 10:57
Löpning 25 min
Distans: 4,7 km.

exakt samma tempo och medelpuls som förra passet.

Linnet
2010-05-27, 10:05
Styrketräning, ben, övre rygg, biceps, triceps, mage.

Linnet
2010-05-28, 13:05
Löpning 25 min
Distans: 4,57 km.

Mindre trötthet lokalt, men istället en viss trötthet centralt. Iofs är det kanske inte så konstigt har tränat varje dag sedan den 17 maj, några dagar dubbla pass. Träningsvolymen har ökat dramatiskt för mig på kort tid, men det är ju så kul att träna! Funderar ändå på en vilodag på söndag alternativt tisdag.

Linnet
2010-05-29, 17:18
Löpning 25 min 13 sek.
Distans: 5,0 km

Första passet som nått distansen 5 km sedan uppehållet. Det känns som en liten men ändock varande, milstolpe. Lugn löpning fram till 12,5 min sedan tryckte jag på rätt så bra men inte helt max.

forslund
2010-05-29, 17:30
Oj, det är långt! Kul att det flyter på så bra för dig.

Hur har du lagt upp stegringen i distans/fart?

Linnet
2010-05-29, 18:16
Oj, det är långt! Kul att det flyter på så bra för dig.

Hur har du lagt upp stegringen i distans/fart?

Jag springer 4 pass vecka, ökar 5 min per pass/vecka. för att hålla tillbaka ansträngningen springer jag med pulsvarning på 165 bpm. Jag tillåter mig själv att frångå detta vid inspiration 1 gång/vecka. Sjukgymnasten tycker att jag kan återgå till mer normalt schema när jag nått 45-60 min löpning per pass. Nästa vecka blir det alltså 4 pass ā 30 min.

Linnet
2010-05-31, 13:22
Löpning 30 min
Distans: 5,55 km

Efter en välbehövlig vilodag var det dags för ännu en milstolpe, löpning en halvtimme i sträck. :hbang: Idag Ville jag verkligen bara gå ut och springa skiten ur mig, ni vet den där känslan som är som om kroppen bara ska sprängas av löplust och det riktigt kliar i kroppen efter att få springa, hårt tufft och länge! En dag som denna är det bra att ha en Garmin så man håller igen. Men jag längtar verkligen till dess att jag en dag som denna vågar gå ut och kuta tills hjärtat hoppar ur bröstet!

Linnet
2010-05-31, 19:06
Funderar på att inte springa specifik kvalité på hela sommaren annat än att låta sig trycka på lite någon gång vecka som i nuläget, vad tror folk om det? Känns som att det går emot allt man läst genom åren, men vore samtidigt att ge lite Lydiard-inspirerad träning chansen. Jag är ju i det läget då han förespråkar total avsaknad av kvalité.

forslund
2010-05-31, 19:19
Jag springer 4 pass vecka, ökar 5 min per pass/vecka. för att hålla tillbaka ansträngningen springer jag med pulsvarning på 165 bpm. Jag tillåter mig själv att frångå detta vid inspiration 1 gång/vecka. Sjukgymnasten tycker att jag kan återgå till mer normalt schema när jag nått 45-60 min löpning per pass. Nästa vecka blir det alltså 4 pass ā 30 min.

Okej. Möjligt att jag mesar lite överdrivet med min egna ökning.

Funderar på att inte springa specifik kvalité på hela sommaren annat än att låta sig trycka på lite någon gång vecka som i nuläget, vad tror folk om det? Känns som att det går emot allt man läst genom åren, men vore samtidigt att ge lite Lydiard-inspirerad träning chansen. Jag är ju i det läget då han förespråkar total avsaknad av kvalité.

Det tror jag är en klok idé och det är så jag själv har planerat att löpa.
Inga kvalitetspass det här året, utan de får komma på cykeln.

Har man en gång varit skadad ska man passa sig för att öka intensiteten för fort. Eftersom tävling är uteslutet för både dig och mig det här året känns det ju onödigt att träna för att bli riktigt snabb och ha de där extra procenten.

Det är viktigare att hålla sig skadefri och få in en stor bas i träningen för att kunna springa hårdare nästa år. Så resonerar i alla fall jag. Det är ju heller knappast så bara för att man inte löper på 90%+ av maxpuls att man inte får konditionsökningar.

Linnet
2010-05-31, 19:43
Okej. Möjligt att jag mesar lite överdrivet med min egna ökning.





Det tror jag är en klok idé och det är så jag själv har planerat att löpa.
Inga kvalitetspass det här året, utan de får komma på cykeln.

Har man en gång varit skadad ska man passa sig för att öka intensiteten för fort. Eftersom tävling är uteslutet för både dig och mig det här året känns det ju onödigt att träna för att bli riktigt snabb och ha de där extra procenten.

Det är viktigare att hålla sig skadefri och få in en stor bas i träningen för att kunna springa hårdare nästa år. Så resonerar i alla fall jag. Det är ju heller knappast så bara för att man inte löper på 90%+ av maxpuls att man inte får konditionsökningar.

Hur snabbt ökar du då?

Här håller jag verkligen med. Den enda reservationen är att jag vill öva upp ett bra löpsteg och funderar på hur jag bäst uppnår detta, men regelbunden löpskolning och fokus på teknik under löprundorna kanske räcker långt.

forslund
2010-05-31, 20:11
Jag ökar inte mer än 0,5 - 1 km per vecka.
Ska ge mig på att löpa 5 km imorgon är det tänkt. Så så himla mycket mindre än din stegring är det inte.

Löpskolning ska ju också vara bra prehab, så det genomför jag varje uppvärmning. Det kanske är för mycket, jag vet jag inte.

Linnet
2010-05-31, 20:14
Jag ökar inte mer än 0,5 - 1 km per vecka.
Ska ge mig på att löpa 5 km imorgon är det tänkt. Så så himla mycket mindre än din stegring är det inte.

Löpskolning ska ju också vara bra prehab, så det genomför jag varje uppvärmning. Det kanske är för mycket, jag vet jag inte.

Hur många km/vecka gör du i nuläget?

Angående löpskolning beror det nog på hur mycket du kör, men att köra det varje pass i stor omfattning kanske är lite overkill?

forslund
2010-05-31, 20:55
2,5 3,3, 4,3 km har varit mina ökningar, utslaget på lika många veckor. Siktar på runt 5 km den här veckan, så antar att mina ökningar är ungefär lika stora som dina, när jag ser efter. Hehe.

Det är inte mycket alls utan en del av uppvärmningen. Kör kanske 15 sekunder låg skipping och 15 sekunder hög skipping. Max två repeditioner.
Men du har säkert rätt. Vet inte vad "best practice" är. Kanske ska köra det varannat pass istället.

Lars Brinkhoff
2010-06-01, 06:23
Funderar på att inte springa specifik kvalité på hela sommaren annat än att låta sig trycka på lite någon gång vecka som i nuläget, vad tror folk om det? Känns som att det går emot allt man läst genom åren, men vore samtidigt att ge lite Lydiard-inspirerad träning chansen.

Korta "strides", typ 50 meter, tror jag kunde vara bra om du bedömer att du klarar det. Man kan ju börja med en långsam och bygga vidare därifrån. Tror Lydiard hade med en del sånt.

Linnet
2010-06-01, 10:06
Korta "strides", typ 50 meter, tror jag kunde vara bra om du bedömer att du klarar det. Man kan ju börja med en långsam och bygga vidare därifrån. Tror Lydiard hade med en del sånt.

Stämmer, han har med strides redan från början. Jag klarar det säkert. Jag har inget intervall-förbud heller. Men jag tänker att jag lär gå framåt utan intervaller ändå under sommaren, dessutom har jag svårt att inte gå väldigt hårt i min intervall-löpning. Men om jag håller löptekniken tränad med strides (koordinationslopp?) och löpskolning ser jag ingen eg anledning att köra specifik intervall i nuläget.

Linnet
2010-06-01, 10:07
2,5 3,3, 4,3 km har varit mina ökningar, utslaget på lika många veckor. Siktar på runt 5 km den här veckan, så antar att mina ökningar är ungefär lika stora som dina, när jag ser efter. Hehe.

Det är inte mycket alls utan en del av uppvärmningen. Kör kanske 15 sekunder låg skipping och 15 sekunder hög skipping. Max två repeditioner.
Men du har säkert rätt. Vet inte vad "best practice" är. Kanske ska köra det varannat pass istället.

Du kan ju alltid använda dig av 10% regeln. Låter inte överdrivet tufft, så så mycket kan du säkert köra.

Lars Brinkhoff
2010-06-01, 10:25
Men om jag håller löptekniken tränad med strides (koordinationslopp?) och löpskolning ser jag ingen eg anledning att köra specifik intervall i nuläget.

Nej, jag tror man kommer ganska långt och kan ha en bra långsiktig utveckling med bara jogg och koordinationslopp. Det är ungefär vad jag har hållit mig till under denna våren, och det har gett förvånansvärt ok resultat.

Linnet
2010-06-01, 14:15
Nej, jag tror man kommer ganska långt och kan ha en bra långsiktig utveckling med bara jogg och koordinationslopp. Det är ungefär vad jag har hållit mig till under denna våren, och det har gett förvånansvärt ok resultat.

Ja precis, han är ju inte vetenskaplig som många andra gurus, men ändå håller systemet väldigt bra fortfarande. Pratade med en snubbe på idrottsmedicin för ett tag sedan på en föreläsning (gammal elitfriidrottare) och han avfärdade definitivt inte Lydiards prat om acidosis. Sen att jag inte har intervallpass planerade lär inte betyda att jag inte kommer springa fort då och då om jag känner mig själv rätt..

Linnet
2010-06-02, 14:02
Löpning 30 min
Distans: 6,2 km

Första gången över 6 km :)

Kände att det var idag som jag skulle tillåta mig att trycka på lite så sista 3 km gjordes på 12,33. Bedömer att jag åtminstone redan är god för 12,20 på distansen vilket visar att jag redan ligger längre fram konditionsmässigt än jag trott. :)
Detta var även första passet med ett totalsnitt under 5 min/km. :thumbup:

Detta under ett pass löpt utan att kolla på klockan.

Linnet
2010-06-03, 14:59
Styrketräning ben, rygg, biceps.
Värt att notera: Marklyft 100 kg 2 x 5.

Lars Brinkhoff
2010-06-03, 15:42
Kände att det var idag som jag skulle tillåta mig att trycka på lite så sista 3 km gjordes på 12,33. Bedömer att jag åtminstone redan är god för 12,20 på distansen

Var det verkligen "trycka på lite" då?

Marklyft 100 kg 2 x 5.

Starkt! Vilka vikter var du uppe i under toppen av din styrkekarriär?

Linnet
2010-06-03, 16:17
Var det verkligen "trycka på lite" då?


Starkt! Vilka vikter var du uppe i under toppen av din styrkekarriär?

Nej, det kanske man inte kan säga. :D

Tja, om jag minns rätt har jag reppat på 150 i böj (inte jättemånga reps, och kanske något över SL-djup, men kanske 3-5 reps), bänkat 120 och dragit en 180 i mark. Kommer nog aldrig böja 150 igen, kan inte bänka p.g.a. en axel (kör grunda hantelpressar istället). Tror inte jag kommer marka 180 heller, men det är väl det som jag skulle kunna ha chans på om jag satsade. Allt detta gjordes på välnärda 85-90 kg.

Linnet
2010-06-04, 11:21
Löpning 30 min
Distans: 5,7 km

Idag ville kroppen ligga på, hittade en sweet spot då löpningen flöt mjukt som sammet runt 5,00 min/km-tempo. Trots att känslan var rejält lätt så gick pulsvarningen på då, så jag fick sakta ner tempot. Kroppen sökte dock denna sweet spot så pulsvarningen började larma titt som tätt, sjukt irriterande! *gah!*Specielt som känslan inte var alls lika skön i det lägre tempot utan kändes tyngre..

Linnet
2010-06-04, 15:27
Nej, jag tror man kommer ganska långt och kan ha en bra långsiktig utveckling med bara jogg och koordinationslopp. Det är ungefär vad jag har hållit mig till under denna våren, och det har gett förvånansvärt ok resultat.

Blir nog till att löpa på nuvarande upplägg till dess att jag springer en veckodistans över 35 km för att sedan gå på detta upplägg:

forslund
2010-06-04, 18:01
Har du skrivit upplägget själv?

Min spontana tanke var att viloveckorna inte är speciellt mycket kortare. Nu är jag ingen löpguru, men jag hade dragit ner distansen mycket mer på viloveckorna och behållt intensiteten.

Linnet
2010-06-04, 18:21
Har du skrivit upplägget själv?

Min spontana tanke var att viloveckorna inte är speciellt mycket kortare. Nu är jag ingen löpguru, men jag hade dragit ner distansen mycket mer på viloveckorna och behållt intensiteten.

Självskrivet ja. Ser vad du menar, kanske får skriva om det.

Linnet
2010-06-04, 19:05
Självskrivet ja. Ser vad du menar, kanske får skriva om det.

version 2

Linnet
2010-06-06, 13:25
5-juni

löpning 30 min
distans: 5,65 km

Linnet
2010-06-09, 10:05
7-juni

löpning 35 min
distans: 6,6 km

Linnet
2010-06-09, 16:10
löpning 35 min
distans: 6,2 km

Linnet
2010-06-11, 19:50
löpning 35 min
distans: 6,3 km

3 koordinationslopp som avslutning.

Lars Brinkhoff
2010-06-11, 20:01
om jag minns rätt har jag reppat på 150 i böj (inte jättemånga reps, och kanske något över SL-djup, men kanske 3-5 reps), bänkat 120 och dragit en 180 i mark.

Mycket starkt!

version 2

En fördbubbling av volymen på 22 veckor. Det skulle gå att vara mer försiktig om det var motiverat.

Linnet
2010-06-11, 20:10
Mycket starkt!



En fördbubbling av volymen på 22 veckor. Det skulle gå att vara mer försiktig om det var motiverat.

Kanske, men då var jag wannabe-byggare också..

Har sett det med, och en version tre är under uppbyggnad där jag drar ut på tiden på programmet med rätt många veckor/månader till.

Linnet
2010-06-13, 17:10
löpning 35 min
distans: 7,2 km

*cupid*

Linnet
2010-06-14, 19:18
Löpning 40 min
distans: 7,2 km

Det är härligt att springa, dock längtar jag till dess att jag kan börja basera träningen på km/v istället för min/pass som nu. Bör ske om ca 3 veckor.

Linnet
2010-06-15, 12:51
Styrketräning: quads, bröst, axlar, rygg, armar.

provträning på värdelöst gym i hemstaden. Om atletklubben har hyfsade öppettider lär det bli träning där istället.

Linnet
2010-06-16, 18:32
Löpning 40 min
distans: 7,7 km

Lite lite öm i vänster ben idag. Blir till att hålla koll på det.

Linnet
2010-06-19, 16:26
18-juni
Löpning 40 min
distans: 7,5 km

19-juni
Löpning 40 min
distans: 8,1 km

Första passet över 8 km och en veckodistans på 30,4 km. första veckan över tre mil alltså. :thumbup:

Linnet
2010-06-21, 12:56
Löpning 45 min
distans: 8,6 km

Fortsatt viss ömhet i vänster ben. Men tycker inte det blir värre när jag springer, snarare att det minskar successivt under rundan. Håller fortsatt koll. Men ännu inte oroad så att det är dags att vila, eller kontakta idottsmedicin.

Linnet
2010-06-23, 21:52
Löpning 45 min
distans: 9 km

forslund
2010-06-24, 06:37
Milen närmar sig!

Linnet
2010-06-24, 08:32
Milen närmar sig!

Kanske nästa vecka..:thumbup:

ulfalf
2010-06-24, 21:11
Här jag har inte kommenterat än ser jag, men jag läser med stort intresse! Måste säga att jag är imponerad av din målmedvetenhet att följa din plan, och det verkar ju funka bra. Man vet ju med sig hur svårt det kan vara att inte springa liiiite extra bara för att man tror man kan fastän man inte borde.

Linnet
2010-06-25, 13:07
Här jag har inte kommenterat än ser jag, men jag läser med stort intresse! Måste säga att jag är imponerad av din målmedvetenhet att följa din plan, och det verkar ju funka bra. Man vet ju med sig hur svårt det kan vara att inte springa liiiite extra bara för att man tror man kan fastän man inte borde.

Tackar. Om det är något min kropp lärt mig är det att jag måste lyssna på den och att överilade beslut alltid straffar sig.

På detta tema. Dagens löpning avbröts efter 5 km. Ömheten i vänster ben tilltog och jag är verkligen mycket hellre safe than sorry! Avvaktar, men ingen löpning på några dagar iaf. Sjukgymnasten har förvarnat mig om att detta skulle kunna hända, meddelande är även intalat på hans telefonsvarare. Jag får se vad han säger helt enkelt.

Linnet
2010-06-29, 16:07
Så du kände ömhet veckan innan, men ökade ändå?!

Snackat med sjukgymnasten som inte var särskilt imponerad som synes.. Vila och stretch samt alternativträning tills smärtan är HELT borta sedan börja om igen på halverad tid.. Det som inte härdar dödar eller hur var det man sa.. Nyttig läxa också, ibland behöver man en tillrättavisning.

I övrigt styrketräning helkropp.

Linnet
2010-07-04, 16:08
Idag har jag provat en landsvägsracer för första gången, kul! :thumbup:

forslund
2010-07-04, 16:11
Berätta mer!!!

Linnet
2010-07-04, 17:39
Berätta mer!!!

Nog inte så mycket att berätta, lånade min svågers hoj (han är gammal tävlingscyklist som fortfarande tränar men för närvarande inte tävlar) och tog den på en liten runda på ca 20 min. Vingligt, ovant, men med ett himla driv när man tryckte på (trots vanliga skor). Umgås med tankar på att skaffa en hoj och har så gjort ett tag, men än så länge är ekonomin inte på plats. Blir ev en längre runda imorgon. Närmar mig även att prova att springa igen, men avvaktar några dagar till och ev även hela nästa vecka.

Linnet
2010-07-05, 14:19
landsvägscykel 8,5 mil. Nu är jag trött..

Linnet
2010-07-08, 17:36
7 juli styrketräning helkropp.

Linnet
2010-07-10, 17:44
omstart:

Löpning 20 min
distans: 3,7 km

Paranoid som få, men tittade mig djupt i spegeln och kunde ärligt säga att jag inte haft minsta lilla känning på flera dagar kanske tom en vecka. Så ett pass på mer än halverad tid jämfört med när jag fick ont avverkades. Det hela verkar ha gått bra. Kommer börja igen, men vid minsta lilla smärta blir det vila.

Linnet
2010-07-12, 08:32
Löpning 20 min
distans: 3,75 km

Linnet
2010-07-14, 19:20
Löpning 20 min
distans: 3,75 km

Linnet
2010-08-09, 18:52
Ursäkta röran vi bygger om..

Ett köp av landsvägscykel närmar sig. Har satt en övre gräns på 10 000 tips på nytt eller begagnat? I övrigt närmar sig omstart på löpningen, men olika cykelpass har kommit emellan.. Är så skönt att träna utan att känna sig skadeparanoid som omväxling.. Känns ovärt att logga de passen dock då jag håller på att lära mig aktiviteten.

Linnet
2010-08-12, 10:55
Börjar från noll igen i löpningen, nyss avverkat första passet sedan 14 juli. I övrigt har flera cykelpass körts de senaste dagarna. Lär inte uppdatera löpningen innan jag kommit igång ordentligt.

Linnet
2010-08-18, 22:12
Pass värt att nämna 10 mil landsvägscykel.

Lars Brinkhoff
2010-09-22, 10:13
Hoppas att löpningen har ökat från noll nu.

Lars Brinkhoff
2010-11-08, 07:46
Nu när det börjar lacka lite mot jul, undrar man hur det går med vänsterskinkan?

Linnet
2010-11-08, 10:49
Nu när det börjar lacka lite mot jul, undrar man hur det går med vänsterskinkan?

You funny man! Jag löper så smått, ej oftare än varannan dag och jag har helt släppt tid/distans. Träning får ske helt utan krav eller planering vilket blev 5 pass förra veckan. Lär springa ikväll känns det som, hur långt eller fort det går lär jag inte kunna svara på dock.. ;)

Rehab utförs meddelst excentrisk träning och mycket av den..

Lars Brinkhoff
2010-11-09, 12:28
Träning får ske helt utan krav eller planering

Låter livsnjutningsfullt! :thumbup:

Linnet
2011-02-04, 14:18
Låter livsnjutningsfullt! :thumbup:

Ny njutning, har precis avverkat mitt första milpass sen operationen förra våren. *cupid*

Lars Brinkhoff
2011-02-04, 14:32
Ny njutning, har precis avverkat mitt första milpass sen operationen förra våren. *cupid*

Härligt! :thumbup:

Då måste du väl vara på, eller ganska nära, banan igen?

Linnet
2011-02-04, 14:58
Härligt! :thumbup:

Då måste du väl vara på, eller ganska nära, banan igen?

Nej, jag är låååååååååååååååångt ifrån banan. under julen kunde jag inte springa 6 km i sträck för att orken var för dålig. jag snittar i nuläget ca 2 mil/v, (har fortfarande slängt klockan åt helvete så jag mäter ej distanser eller tid) springer max 3 ggr/vecka och kommer så göra åtminstone till juni. Idag tog jag fram klockan och unnade mig att springa lite längre. Det är viktigare för mig att få ha roligt och träna kravlöst och kontinuerligt än att satsa och få resultat. hela detta år skall ägnas åt detta, distans osv kommer givetvis ökas sakta osv, men känner jag mig inte sugen på att träna gör jag helt enkelt inte det. Dagens pass är givetvis en stor framgång, men jag gräver där jag står och håller mig medvetet tillbaka.

Karvig
2011-02-04, 15:27
Fett! Grattis till milpasset. :)

Linnet
2011-02-05, 18:55
Fett! Grattis till milpasset. :)

Tackar, myser idag och benen känns fräscha, så det blir ett pass imorgon, om än kortare.

Linnet
2011-02-18, 17:57
Ny njutning, eftersom det var blidväder idag (-14) unnade jag mig 12 km i strålande sol. Tänkte försöka lägga mig på 30 km per vecka under 6 veckor för att sedan successivt smyga mig uppåt i distanserna om allt känns bra. Blir det 9 km på söndag blir detta första 30 km-veckan.

Lars Brinkhoff
2011-03-18, 09:56
Nej, jag är låååååååååååååååångt ifrån banan.

Är det Gammliavallen som gäller annars, eller?

Linnet
2011-03-18, 20:12
Är det Gammliavallen som gäller annars, eller?

Gammliavallen finns numer bara som fotbollsplan. Nuförtiden bor jag ca 150 meter ifrån den nybyggda friidrotsstadion. Så på så sätt är jag närmare banan än någonsin..

Linnet
2011-05-10, 17:53
Första passet utan seghet och stelhet i underbenen sedan operationen avverkat. :) Hoppas att jag kanske knäckt koden för pigga ben, men som alltid en dag i taget!

Linnet
2011-05-15, 18:35
42-45 km avverkade denna vecka, inga känningar i kroppen och ett par underbara Newline Iconic Sprinters inhandlade *cupid*

Lars Brinkhoff
2011-05-16, 06:38
Härligt att det går framåt!

Linnet
2011-05-16, 07:16
Härligt att det går framåt!

Ja, verkligen! Om jag håller och får kontinuitet och jag kan ligga på dessa veckodistanser skulle jag vara mycket nöjd!

Linnet
2011-05-29, 16:43
förra veckan ca 42-45 km. Denna vecka blev det ca 38-40 km. Idag inhandlades ett par neongula Saucony Kinvara :thumbup:

Cno
2011-05-29, 20:17
Hur ser planerar du framtiden nu när juni nalkas?

Linnet
2011-06-01, 12:40
Hur ser planerar du framtiden nu när juni nalkas?

Vad syftar du på? Om du menar löpmässigt blir det inga direkta förändringar. Lär ligga kvar på ca 4 pass/vecka. Är rätt nöjd med de mängder jag legat på de tre senaste veckorna så det lär bli ungefär samma mängd sommaren igenom. Eller var det något annat du funderade på?

Cno
2011-06-04, 06:38
Jag syftade på löpningen. Du skrev i något tidigare inlägg att du skulle fortsätta springa 3 gånger i veckan fram till juni, därför undrade jag. Lite nyfiken bara:)

Linnet
2011-06-04, 09:08
Jag syftade på löpningen. Du skrev i något tidigare inlägg att du skulle fortsätta springa 3 gånger i veckan fram till juni, därför undrade jag. Lite nyfiken bara:)

Ok, då förstår jag :) Ligger som sagt på ca 4 pass/v nu och distansen är runt omkring 4 mil i veckan. Om inget oförutsett händer lär jag ligga kvar där under sommaren.

Linnet
2011-06-05, 13:09
Ca 42 km denna vecka. Detta gör att totalen blir ca 17 mil de senaste 4 veckorna. Ingen smärta i kroppen känner jag heller :)

Linnet
2011-06-06, 10:43
Jävlar det riktigt kliar i benen av löplust!!! Jag har vilodag idag och skall hålla mig, men jag vill inget hellre än att gå ut och springa skiten ur mig!

Linnet
2011-06-12, 19:34
ca 46 km denna vecka.

Linnet
2011-06-24, 14:02
har bra kontinuitet nu och har inte missat ett pass på sex veckor. Är väldigt nöjd över detta! Funderar dock på framtiden och hur jag skall gå vidare. Eftersom jag har ett sommarjobb där jag står och går hela dagarna finns ingen chans att öka just nu då jag får köra rejält med prehab för att mina vader inte skall bli ledsna. Dåäremot bör jag kunna omstrukturera till hösten. Funderar då på om jag ev skall gå upp till 5 pass/v och om jag skall börja introducera strukturerad kvalité en gång i veckan.

oavsett detta får jag önska alla en glad midsommar!

Linnet
2011-06-28, 17:08
Testlopp cooper 3 km på tid: 13,13.

Helt ok, kroppen var riktigt trött idag och banan allt annat än idealisk för att springa snabbt. Finns redan klart bättre tider i kroppen, men detta blir bra att utgå ifrån.

Linnet
2011-07-08, 21:28
Första passet sedan den 28e juni. Skadade ryggen på jobbet dagen därpå och det tog sin lilla tid att fixa till det.