handdator

Visa fullständig version : Oxhjärta?


powderdog
2010-04-17, 16:21
Hej!

Häromdagen så såg jag en kock på tv som skulle tillaga oxhjärta nästa program. Han nämnde då att det endast kostade 10kr/kg. Då tändes min nyfikenhet.

Efter en del googlande har jag inte kommit fram till särdeles mycket, då nästan alla träffar handlar om oxhjärta som man får vid doping eller om fiskmat.

Jag undrar om det finns några här på forumet som äter oxhjärta, hur det smakar och om ni har några bra recept. Samt vart man köper det.

När jag söker på slv får jag fram följande information:

Per 100g
Ener 138 kcal
Prot 16,6 g
Kolh 0,0 g
Alko 0,0 g
Fett 8,0 g

Om det verkligen bara kostar 10kr/kg så får man således 166g protein för ynka tio kronor. Det är ju sensationellt billigt!

Halldin
2010-04-17, 17:14
Har ej sett oxhjärtan, men kycklinghjärtan är vanliga om du kan tänka dig det.

Stats per 100g:

Kalorier: 147
Kolhydrater: 0,3
Fett: 9,3
Protein: 15,6

Järn: 6mg
Kalcium: 12mg
Zink: 6,6mg


Kostar nog runt 30kr/kg iofs.
Säg till om du hittar oxhjärtan för 10kr/kg i någon vanlig affär. :)

Degpekka
2010-04-18, 05:05
Har du kollat på city gross ifall du har någon sån i närheten? dem brukar ha bra kött och lite speciella grejer... minns att jag såg hjärta där förra veckan, fast jag kan inte minnas om det var gris eller oxe, tyvärr. :(

Eriic
2010-04-18, 08:53
1kg hjärta? för mig känns det lite obehagligt mycket. hur smakar det?*spy*

Alone_in_the_dark
2010-04-18, 09:30
Det var en inälv som mina jyckar gillade mycket, oxhjärta köpte jag på djuraffären (fryst) sen om det är samma som du letar efter vet jag inte:D

Annars brukar man kunna beställa det ifrån köttdisken. Jag brukade ofta beställa 3 l blod visst kollade de konstigt på mig men men ;)

Här har du ett recept iallafall

http://www.vinochgastronomi.se/marinerat-oxhjarta-med-pepparrot/

Jense
2010-04-18, 09:59
Det var en inälv som mina jyckar gillade mycket, oxhjärta köpte jag på djuraffären (fryst) sen om det är samma som du letar efter vet jag inte:D

Annars brukar man kunna beställa det ifrån köttdisken. Jag brukade ofta beställa 3 l blod visst kollade de konstigt på mig men men ;)

Här har du ett recept iallafall

http://www.vinochgastronomi.se/marinerat-oxhjarta-med-pepparrot/

Hehe, bara det, att det är mat till hundar borde väl släcka intresset ganska omgående.
annars finns det i köttaffärer och mataffärer med välsorterad köttdisk.

tosson85
2010-04-18, 11:00
Jag kan inte uttala mig om oxhjärta men där emot älghjärta har jag ätit en del, Skytten får nämligen hjärta tunga och levern:)

Brukar lämna in både hjärta och tunga på rökning, är riktigt gott och ha på hårdbrödmackan:)

Halldin
2010-04-18, 12:06
Jag kan inte uttala mig om oxhjärta men där emot älghjärta har jag ätit en del, Skytten får nämligen hjärta tunga och levern:)

Brukar lämna in både hjärta och tunga på rökning, är riktigt gott och ha på hårdbrödmackan:)
Hur är smaken/konsistensen på tunga?

stridis
2010-04-18, 12:41
Har ätit oxtunga och den var god, lite knepig smak kanske. Konsistensen, tänk dig tillagad tunga i skiva helt enkelt, bättre än så kan jag inte formulera mig är jag rädd.

Pepz
2010-04-18, 13:04
kotunga och kohjärta har jag ätit flera gånger tillagade på boliviansk vis

kotungan kokt med massa annat och hjärtat strimlas och grillas och serveras med en stark jordnötssås och en potatis

tosson85
2010-04-18, 15:39
Hur är smaken/konsistensen på tunga?

Smaken är kanon, nästan lika som härtat men konsistensen är väl annorlunda rätt seg, man ska väl hälst koka den först innan rökning. Lämnade in en tunga på rökning en gång utan att ha gjort rent den alls, hadde förväxlat den med ett hjärta:em: Så när jag fick tillbaka den så var det forfarande gräsrester kvar på den;)

Men den gick åå äta den med

DocH
2010-04-23, 02:46
Första inlägget på kollo. Hej alla!
Går ut starkt och sätter ribban lågt, och går ot direkt. Sorry.

Hur är det med ox/tjur/get etc testiklar.

Landet jag bor på befolkas tyvärr av en massa Fransmän och brukar alltid ligga div inälvs mat i kyl disken. Bla testiklar och pennisar. Aldrig vågat mig på att testa, men måste alltid gå förbi och förundras och lite äkligt är det med. Men det är sjukt billigt typ $2 för ett.

Eddie Vedder
2010-04-23, 07:52
Första inlägget på kollo. Hej alla!
Går ut starkt och sätter ribban lågt, och går ot direkt. Sorry.

Hur är det med ox/tjur/get etc testiklar.

Landet jag bor på befolkas tyvärr av en massa Fransmän och brukar alltid ligga div inälvs mat i kyl disken. Bla testiklar och pennisar. Aldrig vågat mig på att testa, men måste alltid gå förbi och förundras och lite äkligt är det med. Men det är sjukt billigt typ $2 för ett.

Jag har ätit lammtestiklar i alla fall. Lite udda känns det när man snittar upp alla de där hinnorna och tar bort senor och grejer. Nästan så det känns lite obehagligt i mina egna balls när står och skär.:D

Men gott var det. Och gott på ett lite "trist" sätt t.o.m. Dvs att testiklarnas smak inte skiljer sig så värst från köttet i övrigt. Samma sak med lammtunga. Lamm har ju en ganska egen smak och många gillar det inte överhuvudtaget. Men gillar man smaken av lamm gillar man även smaken av lammtunga och lammtestiklar. Bara konsistens som är lite annorlunda.

Min gissning är att det är samma sak med testiklar och tunga från andra djur.

Lite mer on topic: Det här inlägget postade jag igår med bild på ett grishjärta som jag tillagade och åt i somras:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4317100&postcount=23