handdator

Visa fullständig version : Näringsfördelning vid icke-deff?


krambanan
2002-05-15, 23:03
Det här kanske låter lite små-mysko men när jag började träna styrketräning seriöst så började jag med att deffa el. snarare dieta. Kan säga att jag har rätt bra koll på man ska äta och inte äta då...

Nu är det iallafall snart dags att avbryta deffen för lite muskelbygge. :D Hur ska man fördela kalorierna? Hur många E% av protein, kolhydrater och fett? Vill helst inte dra på mig de fett jag har lyckats tappa igen även om jag inser att en viss mängd får man räkna med...

Andra tips och idéer? Hade tänkt öka kalorierna sakta så att kroppen inte får en chock. Fortsätta med en liten del konditionsträning? Alla åsikter uppskattas mkt...även de kanske mindre konventionella. :D

Kram Maria

cjs
2002-05-15, 23:43
Jag tycker du kan dra ner lite på konditionen i såna fall, äta mer kolhydrater för att hålla uppe insulinet bättre (mer anabolt) och ev. ta morgonpromenader om du vill bränna lite extra fett. Se till att dundra på bra med snabba kolisar efter styrkepassen.

Prot 20E%, kolh 60E%, fett 20E% är nog rätt lämpligt.

Dasse
2002-05-16, 10:03
Hej Maria!
Gick på PT-skolan för några veckor sedan och lyssnade på bla Fredrik Paulun. Hans senaste rekommendationer är 40e% fett vid normal kosthållning! Ja du läste rätt och är troligtvis lika chockad som jag blev när jag hörde det. Vid diet är det inga problem att ligga på 30E% fett! Detta sänker ju GI och håller fettförbränningen på en hög nivå eftersom ett högre fettintag stimulerar fettförbränningen, men det känner du säkert till redan. För övrigt är en bra kondition alltid en fördel för att hålla borta fettet, men man kan ju inte träna både styrka och kondition hur mycket som helst. Eftersom du är inne i en uppbyggnadsfas kan du ju testa att äta hälften medelsnabba och hälften snabba KH under ca 4 - 6 veckors tid tillsammans med din uppbyggnadsträning som jag förmodar är lite tyngre. Tillräckligt kontroversiella idéer? Tyck till eller fråga om det verkar konstigt.

krambanan
2002-05-16, 10:20
cjs>> Tack! Ungefär som jag själv hade tänkt mig det. Fast kanske 30 % protein å 50 % kolhydrater.

Dasse>> Har också hört att man ska äta snabba å medelsnabba kolhydrater men att man skulle hålla nere fettet på ca 20 E% för att inte lägga på sig för mycket. Jo blev rätt chockad. 40 E% är ju mkt men jag antar att det handlar om det nyttiga fettet då, typ omega 3 och nötter? Kul med lite nya tankar. Sa han nåt mer intressant?

Kram Maria :D

z_bumbi
2002-05-16, 10:46
"Ja du läste rätt och är troligtvis lika chockad som jag blev när jag hörde det."

Dasse: Är inte så himla chockad, värre vore om han började förespråka <10 e% fett. Finns en hel del dieter som bygger på fettmängder upp till och ibland över 40 e% även vid bulk/uppbyggnad.
Medelsnabbt/högt GI i perioder snackade han om för några år sedan när jag var på en föreläsning och pricipen nämns väl i Allt om Glykemiskt Index har jag för mig.

Förövrigt vad tyckte du om kursen ? Vilket steg var det ?
Funderar själv att gå steg 1 nångång men vet inte riktigt när det blir.

Dasse
2002-05-16, 11:08
Jag har gått steg 1. Fruktansvärt tufft, intensivt och lärorikt. Måste rekommendera dig att gå snarast. Själv kan jag ju bekänna att jag under min fååriga träningstid tränat helt galet utförandemässigt i många övningar. Måste rekommendera alla styrketränande att gå på PT- skolan, om inte för annat så för att minska skaderisken och få maximala resultat av träningen. Hade jag börjat träna idag hade jag definitivt anlitat en PT.

Dasse
2002-05-16, 11:11
Sa han nåt mer intressant?

Mycket, tyvärr kan jag inte delge detta här pga utmattningsrisk. :)

krambanan
2002-05-16, 11:20
Du kan ju få berätta för mig i höst... :D Ska ev. flytta till Uppsala då. :D

Kram Maria

z_bumbi
2002-05-16, 12:56
Dasse: Fååriga träningsbakgrund ? Vilken bakgrund har du och vilka böcker om styrketräning och kost hade du läst innan du började på steg 1 ? Jag frågar inte för att nedvärdera på något sätt men jag antar att bakgrunden kan vara avgörande hur givande man tycker en utbildning är.

Dasse
2002-05-16, 21:03
"Vilken bakgrund har du och vilka böcker om styrketräning och kost hade du läst innan du började på steg 1" ?

Hade väl läst samtliga artiklar på www.paulun.com (http://www.paulun.com) + lite böcker typ Effektiv näringslära, Mat för idrottsmän, effektiv diet, Allt om glykemiskt index, Power factor training, Effektiv bodybuilding. klart man har läst lite annat bjäfs också men inget av större vikt. Har bara tränat sammanlagt ca 3 år och är snart färdigutbildad friskvårdsterapeut. Vi har under denna utbildning gått igenom en del saker som kan vara bra att ha med sig när man går pt skolan men inget som du inte kan läsa in själv. Är det något du ska plugga i förväg så är det anatomi och eventuellt fysiologi. Anatomin är den verkligt tunga delen. Om jag inte pluggat i förväg hade jag inte haft en chans att klara provet. :)

Bamse
2002-05-16, 22:04
krambanan: Jaså, är det fler som är på väg till Uppsala :) Kanske ska läsa till Sjukgymnast där. We'll see :cool:

emmzan
2002-05-16, 22:07
Vore ju toppen om lite det kom lite fler kollozeumfolk till uppsala - lova bara att ni kör styrka på stallet då bara!

z_bumbi
2002-05-17, 18:31
"Är det något du ska plugga i förväg så är det anatomi och eventuellt fysiologi. Anatomin är den verkligt tunga delen."

Dasse: Det var den här typen av information jag letade efter :)
Hade räknat med att uppgradera mina anatomikunskaper från att bara kunna de vanliga "styrketräningsmusklerna" innan jag söker kursen.

Ny fråga - Vilka böcker använder man som kursliteratur ?

Dasse
2002-05-17, 19:55
Boken Personal Training används delvis som kurslitteratur även om fria anteckningar gäller för provet. Om du skaffar denna bok och pluggar in alla ursprung, fästen osv ökar du dina chanser markant att få ut maximalt av kursen. Jag måste också nödga dig att gå preparandkursen som jag ser som en nödvändighet i dina kursförberedelser. :)

z_bumbi
2002-05-18, 19:27
>Boken Personal Training används delvis som kurslitteratur även om fria anteckningar gäller för provet. Om du skaffar denna bok och pluggar in alla ursprung, fästen osv ökar du dina chanser markant att få ut maximalt av kursen.

Funkar lika bra med en vanlig anatomibok antar jag och då får man ju även olika böcker om PT ingår som kursliteratur.
(Gillar böcker.)

>Jag måste också nödga dig att gå preparandkursen som jag ser som en nödvändighet i dina kursförberedelser. :)

Har läst vad som ingår där men det är svårt att säga om man behöver den innan man har gått den, är lite tveksam men jag får se när det är dags att anmäla sig till kursen (När det nu blir.).

Petrus
2002-05-18, 21:14
>krambanan,,,
Jag tycker att du ska behålla energifördelningen likadan som under deffen/dieten... Bara öka kcal-intaget. ;)
Vänligen,

Petrus

krambanan
2002-05-19, 00:07
Du är ju galen Tinner. Skulle pappas ( ;) ) ekonomi aldrig klara. Inte min heller om man ska hålla på med samma mängd proteinpulver som nu. :D Vill du sponsra mig kanske? :p

Kram Maria

Flood
2002-05-19, 00:23
Varför inte bara slappna av och käka vad som helst ett tag, har du deffat länge så kan det väl va gott?

sen efter det så tänk på vad du stoppar i dig för fett och att det är tillräckligt med proteiner samt frukt och grönt, jag tror inte man lägger på sig fett speciellt fort eller mycket bara man tränar mycket samtidigt.

krambanan
2002-05-19, 15:27
Flood>> Låter vettigt. Tänkte bara kolla kosten lite nån gång då o då så att man får i sig något så när rätt. Antar att man är lite nojig nu, speciellt som fd överviktig tjej. Lite överdrivet rädd för att lägga på sig igen. :rolleyes:

Kram Maria

supremo
2002-05-19, 16:49
krambanan> Det kanske är till fördel att du är rädd för att gå upp i vikt igen..Då kanske det faller sig naturligt att äta bra jämt...!

Flood
2002-05-19, 17:04
Har du deffat länge så är ju förbränningen nedsatt, därför så tror jag inte det är speciellt farlig eftersom om du bara äter mer och tränar samtidigt kommer ju förbränningen öka samtidigt + att muskelökningarna kommer att öka när du äter tillräckligt med mat och det i sin tur gör att du förbränner mer.

Man får en känsla efter ett tag vad man kan/skall äta automatiskt.

kroppen har ju nått jämviktsläge den strävar efter, ska man ha lägre kroppsfett får man ju slita hund för det konstant.

Fan, det håller ju inte att leva med järnkoll hela tiden, en viss koll det är klart men det försämrar ju hela livet och ska man hålla på och träna en längre tid så måste man hitta nått smidigt läge.

[ 19 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

krambanan
2002-05-19, 19:38
Supremo>> Nu när jag har ätit "deff mat" ett tag å jämför med hur jag åt innnan jag började träna så förstår jag inte hur jag kunde äta det jag gjorde innan. Min kropp är helt enkelt inte sugen på skräpmat längre. Jag tror att den största faran kommer vara att jag inte kommer få i mig tillräckligt med mat. ;)

Flood>> Jo det blir nog lätt att man tröttnar om man ska ha järnkoll hela tiden. Ska försöka släppa på kollen i sommar. Då brukar man ju röra väldigt mycket på sig naturligt. Får be andra lite mer objektiva hålla koll så att jag inte "fläskar" till mig igen... :D

Kram Maria

supremo
2002-05-19, 19:48
krambanan> låter bra...Det är nog bra om du, som du tidigare sa, kollar över kosten då och då, för å se vilken nivå du ligger på...
Lycka till!

krambanan
2002-05-19, 20:04
Supremo>> Tack!

Kram Maria

emmzan
2002-05-19, 21:11
det ÄR lätt att käka för lite när man försöker att släppa kollen på maten!

Har idag stoppat i mig ca 1900 kcal - har inte funderat på kalorier, proteinmängder etc, utan bara käkat vad jag känt för. Blev inget "onyttigt" utan vanliga gröten, mackorna, makrillen, proteindrinken, russin etc. Vad hamnar man då på? Jo på max 2100kcal.

Man kan ju önska sig själv lycka till om man vill bygga muskler på det kaloriintaget!

Man får väl se till att käka regelbundet och ALDRIG hoppa över några måltider oavsett om man är mellanmåls-hungrig eller inte.

-xR-
2002-05-19, 21:19
Ska man bulka så skall man vräka i sig mycket mat. Ingen har väl sagt att det är enkelt att bulka heller? ;) Ät på bara.

supremo
2002-05-20, 09:35
xr> Det har du helt rätt i...fast bulka gör ju att deffen blir så mkt jobbigare... ;)

emmzan
2002-05-20, 15:02
Har man svårt att få i sig tillräckligt är ju ett knep att stoppa i sig REJÄLT med snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. 100g gelégodis ger väl en ca 335 kcal. En triple whey portion till det så kommer man upp rejält i energimängd samtidigt som musklerna får vad de behöver!

krambanan
2002-05-20, 19:11
Emmzan>> Låter trevligt med 100 g godis 4 ggr i veckan... :D Fast det är det kanske inte bättre att stoppa i sig nåt med lite näring istället..inte bara tomma kalorier...??

Kram Maria

Lillen
2002-05-20, 21:12
Vad menar du med tomma kalorier ????
Det är ju perfekt att äta godis efter träningen om man känner för det (snabba kolisar) ;) I vanliga fall så äter då jag protein pulver och snabba kolhydrater (druvsocker). Kolhydrater (socker) ger ju näring om något. Men du kanske menade vitaminer/mineraler eller ?

emmzan
2002-05-20, 21:18
Ska jag vara jättestrikt kör jag druvsocker, har högre GI än godis. MEN å andra sidan innehåller det ju inget annat än socker heller! Dessutom är det trevligare att stå och käka godis än att blanda dextrosol i proteindrinken.. Liiiite väl sött!

Alt. numero 3 är väl att käka russin! snabba kolhydrater, massa vitaminer och andra nyttigheter!

krambanan
2002-05-20, 22:11
Klogh>> Precis vad jag menade... :D

Emmzan>> Hatar russin...urk... :(

Nån som har nåt annat förslag på snabba kolhydrater att stoppa i sig efter passet? Honung var ju uppe i en annan tråd?

Kram Maria :cool:

supremo
2002-05-21, 05:58
Riskakor kan ju funka, men det har en förmåga att bli bra tort, och man måste trycka i sin stor hög, för att få i sig en mindre del snabba kolhydrater...
Själv för jag dextropur...I proteindrinken

Lella
2002-05-21, 09:37
Puffat ris i påse.. lätt att bara näva i sig - typ som om det vore.. chips? ;)

z_bumbi
2002-05-21, 10:48
Maltodextrin.. smakar inte lika sött som druvsocker.