handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med min LCHF diet!


Tunga Vikter
2010-04-16, 20:44
Tjena!

Skulle behöva lite hjälp med min LCHF diet som jag påbörjade för ca 4 veckor sedan. Då jag inte gått ner ett enda kilo så började jag tänka vad jag gjort fel och det är därför jag postar denna tråden.

Tycker även att jag blivit lite plufsigare när jag kolla mig i spegeln och känner mig även klenare än vanligt på gymmet.


Så här ser en vanlig dag ut för mig när det kommer till kosten:

FRUKOST:

100 gram kallrökt lax = ca 20 gram protein och 13 gram fett.
2 st ägg (ca 140 gram) = ca 17 gram protein och 14 gram fett.
Ca 50 gram ost = 12 gram protein och ca 16 gram fett.

Totalt: 49 gram protein och 43 gram fett.


EFTER TRÄNING:

30 gram protein.


MIDDAG:

Ca 150 gram lövbiff = ca 32 gram protein och 2 gram fett.
2 st ägg (ca 140 gram) = ca 17 gram protein och 14 gram fett.
Ca 50 gram ost = 12 gram protein och ca 16 gram fett.

Totalt: 61 gram protein och 32 gram fett.


KVÄLLSMAT:

120 gram Rostbiff = ca 25 gram protein och 3 gram fett.
Majonäs ca 30 gram = ca 15 gram fett.
Ca 50 gram ost = 12 gram protein och ca 16 gram fett.

Totalt: 37 gram protein och 34 gram fett.


INNAN JAG SOMNAR:

30 gram protein.



Totalt får jag alltså i mig ca: 200 gram protein om dagen och ca 110 gram fett.

Det är totalt: 1790 kcal, alltså på tok för lite för en kille som mig på 87 kg som tränar 4 dagar i veckan! Mitt kcal skall ligga på ca 2700 kcal. Alltså ligger jag på - 1000 kcal om dagen! Något måste vara väldigt fel med mina beräkningar! Eller?

Hoppas på att någon skulle kunna vara snäll att hjälpa mig?


Det jag undrar över är:

1: Hur skall jag kunna få i mig mera fett? Jag orkar knappt äta det jag gör nu.

2: Tycker ni jag skall fortsätta med denna dieten dock med mera fett så att den blir riktig.

3: Skulle någon annan som är på LCHF diet kunna rekommendera mig vad ni själva äter för att uppfylla era dagliga protein och fett behov?


Tycket denna diet är oerhört svårt med tanke på allt fett man måste få i sig. Visst det är vä enkelt i sig, bara att ta en en majonäs tub om dagen och sitta och äta men hur fan kul är det liksom och dessutom så smakar det nog inte så gott.

All hjälp jag kan få är oerhört uppskattad!


MVH
TV

bardbard
2010-04-17, 00:53
Drick grädde eller fet mjölk? Även nötter är att rekommendera.

Manta
2010-04-17, 07:32
Använd en massa olja och smör på allting?

mikaelj
2010-04-17, 11:12
Tycker även att jag blivit lite plufsigare när jag kolla mig i spegeln och känner mig även klenare än vanligt på gymmet.

Har du tränat för med för lätta vikter?

Det är totalt: 1790 kcal, alltså på tok för lite för en kille som mig på 87 kg som tränar 4 dagar i veckan! Mitt kcal skall ligga på ca 2700 kcal. Alltså ligger jag på - 1000 kcal om dagen! Något måste vara väldigt fel med mina beräkningar! Eller?

Eller så är din plufsighet pga att du binder vätska, för på 1800 kcal går du ned i vikt. Ge det någon vecka till och se vad som händer.

Läs http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

1: Hur skall jag kunna få i mig mera fett? Jag orkar knappt äta det jag gör nu.

Det behöver du inte.

2: Tycker ni jag skall fortsätta med denna dieten dock med mera fett så att den blir riktig.

På vilket sätt är den oriktig nu?

3: Skulle någon annan som är på LCHF diet kunna rekommendera mig vad ni själva äter för att uppfylla era dagliga protein och fett behov?

100-150g protein (snitt ~120g), 10-50g kolhydrater (snitt ~20g), resten fett tills jag blir mätt.

I praktiken:

8.00: ½ dl mjölk
12.00: ½ dl mjölk
18.00: förrätt, ex spenatsoppa med ägg
19.00: huvudrätt, ex halvkilo köttfärs, halvkilo grönsaker, ost
20.00: ev. efterrätt, ex tallrik doublepro choklad med kakao & jordnötssmör (= snickers)

Läs http://paleonu.com/get-started

Tycket denna diet är oerhört svårt med tanke på allt fett man måste få i sig.

Måste? Fixera proteinintaget, minimera kolhydratintaget, fett efter hunger.

Visst det är vä enkelt i sig, bara att ta en en majonäs tub om dagen

Men väldigt dåligt. Ditt fettintag skall inte bestå av vegetabiliska fetter, utan av animaliska - creme fraiche, smör, talg, ister, fettet-som-finns-i-kött, etc.

hur fan kul är det liksom och dessutom så smakar det nog inte så gott.

Jättekul (särskilt när man ser andras miner!) och jättegott. :-) Men inte särskilt nyttigt pga omega-6-innehållet.