handdator

Visa fullständig version : Roddmaskinen äter upp våra muskler?


bruch
2010-04-16, 18:25
Jag startar denna tråd med tanke på det här uttalandet: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3383538&postcount=12

Enligt King Grub finns det studier som visar att vid konditionsutövande för överkroppens muskler (främst axlar, armar) så tar dessa muskelsystem den mesta energin från protein och inte från fett. Därför kanske inte rodd är helt optimalt för en SL-tränande. Sök på kolo så hittar du mer om detta.

Känns det här med opti kanske lite väl, så är ju rodd väldans bra för konditionen och det är ju aldrig fel. Däremot kan man ju få bättre konditon och även öka energiförbrukningen likaväl med en cykel eller trappmaskin.

Kan någon verifiera det här?

Om jag vill bränna fett och spara så mycket muskler som möjligt, skall jag då undvika roddmaskinen och ta och cykla/springa istället?

Mvh

GI-Joe
2010-04-16, 20:12
Ska den äta muskler från överkroppen och inte underkroppen lika gärna? Låter konstigt

bruch
2010-04-16, 20:28
Ska den äta muskler från överkroppen och inte underkroppen lika gärna? Låter konstigt

Nej, han menar att övningen konsumerar mer protein än en mer benanpassad övning och tar mindre energi från fettdepåerna.

dupper
2010-04-16, 20:49
Om jag vill bränna fett och spara så mycket muskler som möjligt, skall jag då undvika roddmaskinen och ta och cykla/springa istället?

Mvh

Quite obviously, ja.

Men det har också varit på tapeten om att mer cardio än promenader kan vara dåligt också.

Vad jag tror är att du verkligen inte kommer märka någon skillnad i praktiken. Lugna ner sig med optikåtheten, för antagligen gör du större "fel" som påverkar mer.

bruch
2010-04-16, 21:08
Quite obviously, ja.

Men det har också varit på tapeten om att mer cardio än promenader kan vara dåligt också.

Vad jag tror är att du verkligen inte kommer märka någon skillnad i praktiken. Lugna ner sig med optikåtheten, för antagligen gör du större "fel" som påverkar mer.

Vad är självklart?

Det är inget fel på att ta reda på olika data, så man kan ställa in siktet hyffsat rätt. Enligt ovanstående citat skall det vara en ganska stor skillnad. Jag undrar då om detta stämmer och varför?

maRRtin
2010-04-17, 08:56
Armmuskulaturen kan inte använda fett som bränsle, det är en säkert en anledning till att dom förbrukar mer protein.

King Grub
2010-04-17, 09:08
Det är främst kolhydratoxidation som ökar när intensiteten höjs från vilonivåer med arbete med axel- och armmuskulaturen. När kolhydraterna är slut övergår det antagligen till aminosyreoxidation.

http://bjsm.bmjjournals.com/content/vol38/issue1/images/medium/sm2121.f1.gif

Br J Sports Med. 2004 Feb;38(1):31-5.

mikaelj
2010-04-17, 11:16
Såvida man inte är inuit?

Anders The Peak
2010-04-17, 11:22
Såvida man inte är inuit?

Och ?

King Grub
2010-04-17, 11:23
Inuiters arm- och axelmuskulatur kan använda fett som bränsle vid aktivitet. Och eftersom Kolozzeum är så populärt i Iqaluit och har så många medlemmar där, är det kanske bäst att tillägga "om man inte är inuit", så våra inuitmedlemmar inte behöver oroa sig för saken.

Anders The Peak
2010-04-17, 11:26
Inuiters arm- och axelmuskulatur kan använda fett som bränsle vid aktivitet.

Du menar att de kan utnyttja fettoxidationen något bättre än vi vanliga dödliga. Upp till vilken intensitet?

Den var riktigt rolig grub/tillägget om medlemarna

King Grub
2010-04-17, 11:32
Bengt Saltin visade det och det visades faktiskt på TV

http://www.skolboken.se/prodinfo.asp?a=UR128759&se=0&sid=0&db=0

Professor Saltin är ledare för centret för muskelforskning vid Rigshospitalet där han har samlat en grupp forskare som är internationellt ledande på området. Före avresan till Grönland blir de 16 danskarnas arm- och benmuskler kartlagda i en lång rad omfattande och smärtsamma undersökningar. Blodets syrehalt mäts, och med hjälp av särskilda, skarpslipade stansar skär man ut små bitar av musklerna. Det visar sig att en tredjedel av kroppens viktigaste muskler - armmusklerna - inte förbränner fett. Danskarnas benmuskler förbränner fett, men inte armmusklerna.

Man har gjort motsvarande undersökningar på inuiter från Thule på nordvästra Grönland. Några av försöken gjordes i deras naturliga miljö, andra i laboratorium. Och det visade sig att till och med medelålders inuiter är i lika god form som 20-åringar och att armmusklerna förbränner fett lika effektivt som benmusklerna. Inuiternas ämnesomsättning är långt mer effektiv än danskarnas - och för professor Saltin är det en perfekt vetenskaplig utgångspunkt.

mikaelj
2010-04-17, 11:39
Arv eller miljö?

Danskarna åt traditionell kolhydratrik mat, inuiterna fortsatte äta döda djur.

Men det kanske är en annan diskussion.

Sniggel
2010-04-17, 11:44
Låter inte helt ologiskt att om en folkgrupp "alltid" levt på en lågkolhydratskost att där finns en del anpassningar i kroppen för att kunna utnyttja fett i större utsträckning än kolhydrater.

Anders The Peak
2010-04-17, 12:03
Bengt Saltin visade det och det visades faktiskt på TV

http://www.skolboken.se/prodinfo.asp?a=UR128759&se=0&sid=0&db=0

Nu har jag också sett det där reportaget och jag tror inte att det finns någon sanning att dra ur den studien. Om man ser på folkgruppen idag så har deras naturliga biotop förändrats till att vara jämförbar med en normal europes.
Jag tror säkert om du går tillbaks till 1900-talet början skulle resultaten varit liknande i Sverige också. När man jämför med första konditionstesterna som började göras någon gång på 20-30talet och jämförde deras resultat med 2000 talets rekryter så hade 20-30 talets 60-åringarna bättre kondition och styrkestatus jämfört med rekryterna på 2000-talet.

King Grub
2010-04-17, 12:05
Det är inte delen av programmet om kondition och styrkestatus det här handlar om, utan om armmusklernas förmåga att oxidera fett vid ansträngning, vilken inuiterna har men västerlänningarna saknar.

JoeyP
2010-04-17, 12:28
Hur fungerar det när muskelfibrer bryts ner?

Har aldrig riktigt fattat det där, när man tränar bryter kroppen mer muskelfibrer osv.

När man tränar sina biceps, vad är det som händer som gör att muskelfibrerna förtörs?

johanhej
2010-04-17, 12:39
Hur fungerar det när muskelfibrer bryts ner?

Har aldrig riktigt fattat det där, när man tränar bryter kroppen mer muskelfibrer osv.

När man tränar sina biceps, vad är det som händer som gör att muskelfibrerna förtörs?

Energiåtgång skulle jag tro.

Anders The Peak
2010-04-17, 16:28
Det är inte delen av programmet om kondition och styrkestatus det här handlar om, utan om armmusklernas förmåga att oxidera fett vid ansträngning, vilken inuiterna har men västerlänningarna saknar.
Om Bengt hade lagt upp studien på så vis att danskarna hade fått samma kost som inuiterna under sin färd till resmålet hade säkert studien kunnat påvisa liknande anpassning som inuiternas men Bengt lät folket äta samma skräpmat som de hade hemmavid och kroppen fick aldrig en chans att ställa om sig.

Vad kan man förvänta sig för svar när kroppen aldrig behövde ställa om sin förbränning...

Ok antagligen har inuiterna som levt på en traditionell inuitkost antagligen fått en en fördel i med att kroppen kalibrerats under troligen tusentals år.

bruch
2010-04-17, 18:30
Det är främst kolhydratoxidation som ökar när intensiteten höjs från vilonivåer med arbete med axel- och armmuskulaturen. När kolhydraterna är slut övergår det antagligen till aminosyreoxidation.


Tack! Jag som trodde jag hade hittat en kul leksak på gymmet, men ack så fel jag hade. Man slutar aldrig förvånas över kroppens komplexitet.

Anders The Peak
2010-04-17, 19:21
Tack! Jag som trodde jag hade hittat en kul leksak på gymmet, men ack så fel jag hade. Man slutar aldrig förvånas över kroppens komplexitet.

Det är fortfarande en kul leksak som du kan använda dig av. Tänk dig in i situationen när det här inträffar.
- Dietat under en längre tid och kört ett normalt gympass innan du sätter dig i roddmaskinen och pumpar på i en timme rätt hårt.
- Hur ofta händer det?

bruch
2010-04-17, 19:42
Det är fortfarande en kul leksak som du kan använda dig av. Tänk dig in i situationen när det här inträffar.
- Dietat under en längre tid och kört ett normalt gympass innan du sätter dig i roddmaskinen och pumpar på i en timme rätt hårt.
- Hur ofta händer det?

*jorgen* sällan?

JoeyP
2010-04-18, 21:47
Energiåtgång skulle jag tro.

Aaa alltså muskelprotein bryts ner till aminosyror och används som energi?

z_bumbi
2010-04-19, 08:58
Här kan man hitta mycket i frågan.

Arm and leg substrate utilization and muscle
adaptation after prolonged low intensity training
J. W. Helge
Center of healthy Aging, Department of Biomedical Sciences, University of
Copenhagen, Copenhagen, Denmark; The Copenhagen Muscle Research Centre.


Att en roddmaskin skulle vara så mycket sämre än något annat som konditionsträningsredskap står det däremot inte, speciellt som man ror mer med ben och rygg än armarna om man har något så bra teknik. Ror man ganska så frekvent kommer också glykogenlagren att öka om kroppen märker att det behövs.

Cerberus
2010-04-20, 00:19
låt bli roddmaskinen helt enkelt.

johanhej
2010-04-20, 21:54
Aaa alltså muskelprotein bryts ner till aminosyror och används som energi?

Jag är inte direkt utbildad inom ämnet men allas våran Einstein kom ju fram till att E = m*c^2. Alltså är massa samma som energi, typ. Det mest logiska vore alltså att kroppen tar energi från musklerna vid överbelastning, då det är dessa som arbetar.

Jag ser dock gärna att någon mer lärd svarar på frågan för det är intressant fråga :)

Kullen
2010-04-20, 22:37
så vid diet ska man undvika armövningar, ska jag tolka det så?

mattilainen
2010-04-20, 22:54
Tack! Jag som trodde jag hade hittat en kul leksak på gymmet, men ack så fel jag hade. Man slutar aldrig förvånas över kroppens komplexitet.
Allt är inte svart eller vitt.

mikaelj
2010-04-21, 05:33
jag är inte direkt utbildad inom ämnet men allas våran einstein kom ju fram till att e = m*c^2. Alltså är massa samma som energi, typ. Det mest logiska vore alltså att kroppen tar energi från musklerna vid överbelastning, då det är dessa som arbetar.

._o

Sverker
2010-04-21, 06:18
Hur fungerar det när muskelfibrer bryts ner?

Har aldrig riktigt fattat det där, när man tränar bryter kroppen mer muskelfibrer osv.

När man tränar sina biceps, vad är det som händer som gör att muskelfibrerna förtörs?


Du har en ständig nedbrytning och uppbyggnad av protein i musklerna. Det är främst enzymerna i cellsaften ( sarcoplasman ) som omsätts, alltid. Mer trögare är omsättningen av själva muskelfibrillerna, aktin och myosin. Pga olika mikroskader i musklerna kommer det alltid vara en viss nedbrytning och reparation av dessa också.

Försvinner det en och annan aminosyra från poolen i muskeln som omsätts som energi kommer givetvis uppbyggnaden av nya enzymer i cellsaften att halta lite och på sikt kommer även återuppbyggnaden av muskelfibrillerna att minska.

Scratch89
2010-04-21, 06:54
Jag är inte direkt utbildad inom ämnet men allas våran Einstein kom ju fram till att E = m*c^2. Alltså är massa samma som energi, typ. Det mest logiska vore alltså att kroppen tar energi från musklerna vid överbelastning, då det är dessa som arbetar.

Jag ser dock gärna att någon mer lärd svarar på frågan för det är intressant fråga :)

wat

Om du tränar med en hastighet nära ljusets, kanske. :D

King Grub
2010-04-21, 09:21
så vid diet ska man undvika armövningar, ska jag tolka det så?

Nej.

HiTeq
2010-04-28, 08:42
Jag är inte direkt utbildad inom ämnet men allas våran Einstein kom ju fram till att E = m*c^2. Alltså är massa samma som energi, typ. Det mest logiska vore alltså att kroppen tar energi från musklerna vid överbelastning, då det är dessa som arbetar.

Jag ser dock gärna att någon mer lärd svarar på frågan för det är intressant fråga :)

1kg fett innebär alltså i storleksordningen 10 miljarder kcal.

Avdelning: Deffa är jobbigt.

karnov
2010-04-28, 10:08
1kg fett innebär alltså i storleksordningen 10 miljarder kcal.

Avdelning: Deffa är jobbigt.

1kg massa borde väl ändå vara ~21 500 miljarder kcals?

bruch
2010-05-16, 02:28
Allt är inte svart eller vitt.

För mig är de det.

Nu får benen arbeta istället, det känns mycket bättre.