handdator

Visa fullständig version : Tre split, 5 ggr?


kalaskonrad
2010-04-16, 17:01
Jag kör en tre-split som jag verkligen är nöjd med. Nu såhär på våren så är det mycket avsluts-prov och sådär vilket innebär mer / mindre tid till träning från vecka till vecka. Vissa dagar kör jag bara 3ggr/vecka medan andra gånger kör 5ggr vecka. Dvs jag hinner köra igenom min tre-split nästan 2ggr. Dessa veckor då jag köttar på lite mer har jag däremot inga problem alls med att jag känner mig trött eller orkeslös. Snarare mer taggad på att återvända till gymmet *flex*

Är det helt åt helvete att köra igenom en tre-split två gånger i veckan nu såhär under deff, eller bör jag istället lugna mig och stanna på 3ggr/veckan? Återhämtningen och så är ju extra viktig nu under deff har jag fattat.
(Jag tänkte mest på era egna åsikter från er som deffat förut, då detta är mina första riktiga deff)

kalaskonrad
2010-04-16, 17:06
Jag får ordentligt med vila emellan passen, det har jag sett till, tanken var om det var direkt "kontraproduktivt" att köra igenom en tre-split två ggr:)

Fliptones
2010-04-19, 13:33
Jag får ordentligt med vila emellan passen, det har jag sett till, tanken var om det var direkt "kontraproduktivt" att köra igenom en tre-split två ggr:)

Det är bara att köra på.
Det är väl det som är själva tanken med en 3-split.. just att man kan träffa varje muskel 2 ggr i veckan. Nästan dubbla volymen i ditt fall alltså. :)

Pompere
2010-04-19, 13:41
Om du hinner återhämta dig mellan varje pass, så kör hårt.

vicarious
2010-04-19, 13:42
Det beror såklart på hur mycket du kör varje pass, alltså hur många set och totala volymen. Även hur nära failure du ligger.

Matar du på 20 set per muskelgrupp och kör nästan alla set till failure så kan du ju räkna ut själv att det sliter lite mer på kroppen och att du behöver återhämta dig mer än om du kör lägre volym.

Så länge det känns bra, kör på =)

ispåse
2010-04-19, 14:10
Ös på med 5,6,7,8,9,10 pass i veckan om det känns bra, blir det motigt lugnar du dig och sedan öser du på igen. Tycker att köra på känn och efter nuvarande form fungerar ypperligt i jämförelse med att följa utstakat schema oavsett vad.

z_bumbi
2010-04-19, 14:26
Har du haft en längre period där du kört din tresplit två gånger per vecka eller har det blivit då och då? Om det är det senare fallet så skulle jag akta mig för att dra upp volymen fullt så mycket i kombination med kaloriunderskott