handdator

Visa fullständig version : Förvirrad amatör


Fjonkzor
2010-04-16, 14:09
Jag har börjat styrketräna lite mer seriöst på sista tiden men blev lite förvirrad när jag diskusskuterad styrketräning med en vän.

Som jag har fattat de så ska man träna en viss muskelgrupp med en viss övning.
Tex om man ska köra biceps så ska man köra Stångcurl 3x10.

Men min vän sa att han körde 3 olika övningar för biceps med stång hantel och band. Är de verkligen rätt? Och om det är de vad är skillnaden att köra stången 9x10 istället för olika övningar uppdelat på 3x10 - 3x10 - 3x10.

Tack för hjälpen

Pjotor
2010-04-16, 14:38
Många olika övningar är mest till för de som är noga med hur muskelbyggandet ser ut. Genom att träna olika varianter av samma rörelse får olika stabiliserande muskler olika mycket träning.

För styrketräningssyften räcker det med en övning per pass i taget, så länge muskeln får jobba ordentligt.

fiskebulle
2010-04-16, 14:50
Det är inget fel att köra flera övningar för samma muskelgrupp - men det kan vara onödigt om man pratar om små muskler som t.ex. biceps som är ganska liten och klen.

När vi pratar lite större muskler typ framsida lår (quadriceps femoris?) Så kan det vara en bra idé att köra flera övningar eller flera set utav samma övning beroende på vad man föredrar.

Sedan har vi ju ämnet variation - det kan vara ganska skönt att byta runt övningar om man tröttnar, styrketräningen blir ju ganska lätt enformigt.