handdator

Visa fullständig version : Överbelastning av stång


hugok
2010-04-16, 12:28
Om man överbelastar en skivstång utöver den rekomenderade vikten, vad händer då? Böjs den eller spricker den?

dream_theater_
2010-04-16, 12:31
den knäcks förmodligen. Hade den varit av det slags stål som böjs hade den blivit sämre och sämre desto längre tiden går. Med andra ord blir det ett så kallat "sprött brott" istället för ett "segt brott".

Pepz
2010-04-16, 12:40
den böjs.

dream_theater_
2010-04-16, 14:08
Om man överbelastar en skivstång utöver den rekomenderade vikten, vad händer då? Böjs den eller spricker den?

Hur menar du förresten med överbelastar? Med bara några kg, eller en hel jävla massa?

Numse
2010-04-16, 14:10
Den böjs tills brottgränsen, och vad brottgränsen är på en skivstång tror jag inte någon vet :) garanterat högre än vad du lyckas belasta den med iaf.

Martin Löwgren
2010-04-16, 14:12
SATS hade förr riktiga skitstänger som började böjas redan vid 200kg, riktigt läskigt. Idag har de köpt in eleiko stänger och de pallar tammefan hur mycket som helst.

Arf Pingvin
2010-04-16, 14:15
En eleikostång testas med tror jag två tons tryck mitt på stången och ska återgå till absolut rakhet. Men billiga stänger kan böjas det har väl Sisu lyckats med. De går inte tvärt av om det inte är någon spricka i materialet från början.

hugok
2010-04-16, 16:15
Hur menar du förresten med överbelastar? Med bara några kg, eller en hel jävla massa?

Jadu, bra fråga... Kör på båda alternativen.

EkarN
2010-04-16, 17:56
Har du en riktig styrkelyfts/tyngdlyftningsstång lär det inte hända(aka det kan inte hända). Har du en b-stång skulle jag inte våga prova att överbelasta den.

ARMSTARK
2010-04-16, 17:59
Frågan var uppe här om året på kolo och då nämndes en skräckhistoria om en stång som gått av vid marklyft och pajjat ett par knän eller vad det var.

Nån som minns/känner igen?

mpersson
2010-04-16, 18:09
Frågan var uppe här om året på kolo och då nämndes en skräckhistoria om en stång som gått av vid marklyft och pajjat ett par knän eller vad det var.

Nån som minns/känner igen?

Ne, men måste höras !

Mineur
2010-04-16, 18:30
Ne, men måste höras !

+1 Lät väldigt intressant, ngn som har länk eller liknande?

Matsa
2010-04-16, 19:16
Jag minns även en händelse för något år sedan (kan ha varit lite längre) där en kille skadade sig på en tävling eftersom arrangören hade fått tag på någon skitstång som inte var godkänd. Den gick av när han skulle böja, jag minns inte hur han skadade sig men jag har för mig att det blev ganska allvarligt och det blev operation. Tror även det stod i någon tidning med.

Någon som känner igen detta? Måste ha varit antingen här eller på body, ska se om jag kan hitta länk...

Phantom
2010-04-16, 19:27
Enligt den hållfasthetslära jag fått läsa så går inte stången av förränn vid brottgränsen, Sen så ifall den böjs kan den återgå till normalt sålänge den inte belastas för tungt, För vid för tung belastning böjs den och återgår till en viss del men inte helt, allt beror helt enkelt på hur mycket överbelastad den var.

Sen är rekommenderad vikt som sagt rekommenderad vikt och inte maxvikten som stången klara eller efter den vikten stången böjs, För när man räknar på sådana här grejer så sätter man alltid en säkerhetsgräns (ns). Så ifall denna säkerhet sätts till tex ns = 5, Så krävs det 5 gånger så mycket än rekommenderad spänning för att den skall tex brytas/böjas.

Detta är så jag kommer ihåg det, andra får gärna rätta mig på de ställen ni anser mig ha fel.

johanhej
2010-04-16, 19:37
Enligt den hållfasthetslära jag fått läsa så går inte stången av förränn vid brottgränsen, Sen så ifall den böjs kan den återgå till normalt sålänge den inte belastas för tungt, För vid för tung belastning böjs den och återgår till en viss del men inte helt, allt beror helt enkelt på hur mycket överbelastad den var.

Sen är rekommenderad vikt som sagt rekommenderad vikt och inte maxvikten som stången klara eller efter den vikten stången böjs, För när man räknar på sådana här grejer så sätter man alltid en säkerhetsgräns (ns). Så ifall denna säkerhet sätts till tex ns = 5, Så krävs det 5 gånger så mycket än rekommenderad spänning för att den skall tex brytas/böjas.

Detta är så jag kommer ihåg det, andra får gärna rätta mig på de ställen ni anser mig ha fel.

Intygar på detta, har dock ingen aning om vilken säkerhetsgräns de har för stängerna.

Huruvida stången spricker direkt vid överbelastning tvivlar jag på. Sålänge kolhalten inte är väldigt hög så bör det kunna ske en ganska kraftig böjning, som sedan blir en bestående deformation, innan stången knäcks och skadar något.

Om den kommer spricka eller böjas beror alltså främst på hur hög kolhalten är.

Insulinus
2010-04-16, 21:24
Kan bara prata om Eleikos stänger men dessa göra av en mix av mjukt och hårt stål i en blandning vilket gör att om de skulle brista blir det inget splitterbrott utan ett rent brott utan flygande metallflisor överallt.

De är även testade och kontrollerade med en hydraulisk tryckkolv och måste klara ett tryck i mitten på 1500kg innan de godkänns. För att i praktiken klara att övervinna detta får du alltså lasta på 740kg i varje ända och dra stången med händerna i mitten av stången på en yta av ca 15cm i bredd...

Lyckas du med detta och får stången att lyfta från golvet finns faktiskt risken att stången kan brytas i mitten. :D

sharkzlayer
2010-04-17, 00:45
känns som stången ska knäckas på 150 kg på friskis o svettis antagligen samma stänger som axon nämnde då.

z_bumbi
2010-04-17, 08:55
Frågan var uppe här om året på kolo och då nämndes en skräckhistoria om en stång som gått av vid marklyft och pajjat ett par knän eller vad det var.

Nån som minns/känner igen?

Böj, märket finns inte längre men det var en Puntti-stång (stavning?).

Tommy gick sönder ganska så rejält och knäna blir aldrig vad de var innan. Två avslitna patellasenor plus en del övrigt som gick sönder och inget sitter riktigt där det ska idag. Hans värsta problem idag är iofs att han gick sönder rejält på ett lag-SM några år senare och numera också har en axel som inte riktigt är med.

Hemi
2010-04-17, 12:15
Det har nämnts förut att en rysk tyngdlyftare på 60-talet knäckte stången mitt i frivändningen så att den vassa brottytan skar av blodådrorna i halsen och pajade adamsäpplet. Han dog med en gång och fattade antagligen aldrig vad som hände.

Dakke
2010-04-17, 14:33
Det har nämnts förut att en rysk tyngdlyftare på 60-talet knäckte stången mitt i frivändningen så att den vassa brottytan skar av blodådrorna i halsen och pajade adamsäpplet. Han dog med en gång och fattade antagligen aldrig vad som hände.

ajajaj

von huff
2010-04-18, 13:29
Jag har en träningsbänk med 25mm stång och har bänkat 120 som mest med den och då var den helt full.Lite böjde den sig men inte så mycket.Hur mycket tror ni att en sådan stång håller i allmänhet?Slits dom mycket med tiden osv?

panzerpig
2010-04-18, 14:59
Det har nämnts förut att en rysk tyngdlyftare på 60-talet knäckte stången mitt i frivändningen så att den vassa brottytan skar av blodådrorna i halsen och pajade adamsäpplet. Han dog med en gång och fattade antagligen aldrig vad som hände.

Har hört den berättelsen också. aj.

hejhopp79
2010-04-18, 17:26
Om man överbelastar en skivstång utöver den rekomenderade vikten, vad händer då? Böjs den eller spricker den?


Men va fan, kolla på din avatarbild :D