handdator

Visa fullständig version : Otålig!!


Foughis
2010-04-16, 10:11
Hej! Jag har velat runt länge nu bland alla trådar och snappat upp lite här och där. Men har svårt att avgöra om JAG kan ta del av alla bra råd, om de riktar sig till just mina "problem" =)
Jag har bara allmänna frågor om mitt träningsuplägg, om jag gör helt fel, tränar för mkt, äter fel m.m. Kritik uppskattas.
Om nån orkar så kommer här en ganska lång redovisning ;-) *cupid*

Tjej:
Ålder 24
Väger 55kg
Längd 163cm
Midjemått 69cm
Lår 51cm
Stuss 91cm
Armar 25,5cm

Problemområden; Mage och stuss. Vill bli fastare och mer muskulös nu till sommaren.
Brinner för träningen och är på gymmet så ofta jag kan. Har inget direkt schema men ungefär såhär ser det ut; Varannan vecka kör jag dubbelpass ca 3 dar/vecka, ibland 4.

Vecka 1.
Kör detta varje dag med ca 4-5 tim mellanrum:
Pass 1: Crosstraining 30min(400kalorier) el. 60min. Cykel 10-20min, 100-200kalorier. Rodd 1000-2000m intervall 300m - vila 30sek.
Pass 2: Styrketräning. Följer min pojkväns schema. Framsida muskelgrupper ena dagen och baksida andra osv. Varje muskelgrupp har en dags vila. Varierar maskiner/hantlar.

Vecka 2.
Kör ett pass om dagen, varje dag; Crosstraining 30min el. 60min(400 alt. 800kalorier) Cykel 10-20min(100-200kalorier). Rodd 1000-2000m intervall 300m - vila 30sek(ca 100-200kalorier). Varannan dag styrka.

Är på gymmet ca 1,5-2 tim om dagen inkl. stretchning (stavning) =)
Dricker en gainomax el liknande efter första passet. Äter middag ca 40-60min efter styrketräning på eftermiddag runt kl 19:30. Vila varje helg.

Jag har ingen ordentlig koll på mitt dagliga kalori-intag. Hur mkt jag ska äta/göra av med. Äter bra mat och håller igen på kolhydrater hyfsat regelbundet. Småäter inte. Är dålig på att äta riktig lunch så äter bara ett lagat mål om dagen. Dricker mkt mjölk. Dricker sällan läsk och äter väl lite godis ca en dag i veckan. Tar några öl på helgerna ibland.

Jag har tränat i lite mer än ett år efter att ha fått barn. Men har tränat så här hårt i bara några månader =)
Har givetvis märkt skillnad på min kropp men känner mig mjukare på vissa ställen (lår, midja) vilket jag inte trivs riktigt med.. Vill bli tajtare och framhäva mina muskler mer och ge min stuss ett redigt lyft :-P

Jag tränar enligt vissa väldigt mkt. Blir ibland orolig att jag tränar föör mkt så det inte händer nått ist(?) Jag blir inte negativt påverkad av det iaf.. tror jag.

Vet inte om det finns så mkt relevant info att gå på här men jag gör en chansning :-D Vill egentligen bara veta vad folk tycker och om det finns nått jag kan ändra på för att se resultat fortare. Förklara gärna på en pedagogisk nivå om det är nått som ska förklaras då jag är ny på detta området med alla termer och så, hehe!

Tack på förhand!

Numse
2010-04-16, 10:19
Så, har läst allt. Lite luddigt, men det ser ut som att du kör för mycket cardio om du vill få bra muskelutveckling. Sen en fråga om programmet, är det en 2-split? Framsida på hela kroppen en dag och baksida på hela kroppen den andra? Och det kör ni fem dagar vecka 1? Låter inte alls bra i mitt tycke. Kan du utveckla inlägget och beskriva mer utförligt hur du tränar?

Varför har du olika upplägg veckovis?

Har du mätt och vägt dig regelbundet? Att du blivit mjukare i lår och stuss tycker jag låter rätt otroligt, om du inte gått upp i vikt vill säga.

Foughis
2010-04-19, 12:08
Ja, antar att det är lite luddigt. Jag har inte vetat hur jag ska lägga upp det. Jag kör så varannan vecka för jag har min dotter varannan vecka. Är arbetslös oxå så den veckan jag inte har henne så tränar jag två ggr om dagen och den andra veckan bara en gång om dan.

Så det är för mkt cardio alltså.. det var det jag var rädd för! Har hört att det inte är optimalt för muskeltillväxten att köra cardio och styrka på samma pass(?) Så därför har jag kört kondition separat. På dubbelpassen med 4-5 tim mellanrum. Har byggt en riktigt bra kondition, (springer 14km på 60min), och har i princip jobbat bort min astma. Är rädd att börja gå upp i vikt om jag drar ner på cardion(?)

Nu känner jag mig nästan lite dum så dålig koll jag har.. men nej, vi kör inte 2-split. Han har ett bra upplägg på sin träning som jag dessvärre nu inte kan på rak arm men ska kolla upp det.

Jag tog väl i lite när jag sa att jag upplever mig mer mjuk.. har inte gått upp särskillt mkt i vikt. Vägde 53 innan jag började träna så hårt som jag gör nu. Nu väger jag ca55. Men måtten säger att det bara är muskler.
Väger och mäter mig inte regelbundet men det ska jag börja med hör jag ju =)

Vill kunna ha ett bra schema/upplägg men vet inte hur jag ska gå till väga.
Mitt mål är att bli starkare och mer trimmad/tajtare.
Är deff en bra grej för mig kanske(?)

Tack för ditt svar!
Ps. såg i en annan tråd att du gilla Boris Vallejo! Är ett stort fan av hans konst oxå! =)

mikaelj
2010-04-19, 12:11
Vill kunna ha ett bra schema/upplägg men vet inte hur jag ska gå till väga.

StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) är erkänt bra.

Tolkia
2010-04-19, 12:16
Jag ifrågasätter ett upplägg med två timmar dagligen, om du inte är elit (och det verkar du inte vara, med tanke på vilken typ av frågor du har, no pun intended). Är man inte van och vet vad man håller på med leder den typen av upplägg lätt till att det blir mer nötande på kroppen än träning av den; det är inte produktivt att träna så ofta att man inte orkar prestera ett pass med någon kvalitet när man väl tränar (och det är ofta följden av att "nöta" för mycket). Fördelningen konditionsträning ("förbränningsträning"?)/styrketräning ser vidare ut som en klassisk bantardito, är det banta du vill?

Foughis
2010-04-19, 12:34
Ok, tack!
Nä elit är jag inte=) Jag har tränat kondition på den nivån jag skrev här uppe i ca 1 år. Är styrketräningen jag inte kan. Och har väl inte förstått att fettförbränning inte enbart kommer av cardio. I början var det för att banta av mig graviditetskilorna och är nu bättre i kroppen än vad jag var innan jag var gravid. Är som sagt bara nervös att börja gå upp i vikt (fettmässigt). Nä vill väl egentligen inte banta, är ganska smal men vill bara trimma kroppen ordentligt=) Har aldrig känt att jag inte kunnat prestera fullt ut när jag tränat.

Tack!

Numse
2010-04-19, 12:37
Ja, antar att det är lite luddigt. Jag har inte vetat hur jag ska lägga upp det. Jag kör så varannan vecka för jag har min dotter varannan vecka. Är arbetslös oxå så den veckan jag inte har henne så tränar jag två ggr om dagen och den andra veckan bara en gång om dan.

Så det är för mkt cardio alltså.. det var det jag var rädd för! Har hört att det inte är optimalt för muskeltillväxten att köra cardio och styrka på samma pass(?) Så därför har jag kört kondition separat. På dubbelpassen med 4-5 tim mellanrum. Har byggt en riktigt bra kondition, (springer 14km på 60min), och har i princip jobbat bort min astma. Är rädd att börja gå upp i vikt om jag drar ner på cardion(?)

Nu känner jag mig nästan lite dum så dålig koll jag har.. men nej, vi kör inte 2-split. Han har ett bra upplägg på sin träning som jag dessvärre nu inte kan på rak arm men ska kolla upp det.

Jag tog väl i lite när jag sa att jag upplever mig mer mjuk.. har inte gått upp särskillt mkt i vikt. Vägde 53 innan jag började träna så hårt som jag gör nu. Nu väger jag ca55. Men måtten säger att det bara är muskler.
Väger och mäter mig inte regelbundet men det ska jag börja med hör jag ju =)

Vill kunna ha ett bra schema/upplägg men vet inte hur jag ska gå till väga.
Mitt mål är att bli starkare och mer trimmad/tajtare.
Är deff en bra grej för mig kanske(?)

Tack för ditt svar!
Ps. såg i en annan tråd att du gilla Boris Vallejo! Är ett stort fan av hans konst oxå! =)

Först och främst, en deff är inget bra alternativ. Du verkar ha bra vikt och mått i förhållande till din längd.

Har skummat igenom första inlägget igen för att friska upp minnet. Du kör 10 pass vecka 1. 5 pass cardio och 5 pass styrka. Vecka 2 kör du 5 pass, varannan styrka? Du vill behålla konditionen, men bli starkare och fastare i kroppen. Nu springer du 14km på 60 mins vilket är insane i mina mått mätt :D

Om jag vore dig så skulle jag försöka jämna ut de två veckorna. Köra 7 pass vecka 1 och 5 pass vecka två kanske. 4 styrkepass vecka 1 och 3 styrkepass vecka 2, bara halvkroppspass. Sen hade jag inte valt att vila på helgerna heller, men det är ju såklart upp till var och en. Ett exempel är:

Vecka 1.
Styrka: Ben/Bröst/Triceps samt Cardio
Styrka: Rygg/Biceps/Mage
Cardio
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Styrka: Rygg/Biceps/Mage samt Cardio
Vila
Vila

Vecka 2.
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Cardio
Styrka: Rygg/Biceps/Mage
Cardio
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Vila
Vila

Det är väldigt svårt att lägga upp ett program för någon som vill bli starkare på gymmet och få en bättre kondition, tycker jag själv. De går inte hand i hand.

Grymt att du gillar Boris Vallejo, inte många som ens vet vem det är. Målar du själv?

Foughis
2010-04-20, 11:31
Tackar! Nä deff kanske inte är ett alternativ då.. är lagom smal... tror jag =) Låter ganska mkt cardio när jag hör det.. har nått mitt mål när det gäller konditionen. Jag har tänkt efter lite oxå nu efter att ha fattat att cardio och styrka som du säger inte går hand i hand. Klart man så gärna vill behålla konditionen när man väl fått den men kanske lite man får offra då om man vill satsa mer på fastare, starkare och mer trimmad kropp(?)
Är egentligen bara rädd att gå upp i vikt om jag drar ner på cardion.. men det kanske inte är nån större risk om jag kör mer styrka och har samma nyttiga kost(?)

Har även tagit redan på exakt hur vi kör när vi kör styrka.
Vacka 1.
Dag 1; Bröst/Axlar/Triceps/Baksida lår/vader
Dag 2; Framsida lår, rumpa/Rygg/Biceps, underarmar/Mage
Dag 3; Cardio. (Ska egentligen vara vila men blir vila nån dag i helgen)
... och så om igen.

Har inte haft samma schema de veckor jag tränar själv för har vart osäker och inte vetat vad jag ska göra!
Har funderat på att dra ner på cardion och satsa mkt på styrka.
Tack för ditt schema förslag.. det ska jag testa =) Det är väl så man får göra.. testa sig fram. Hitta nån balans mellan styrka och cardio! Jag är dock ivrig att se snabba resultat.. det suger att det ska ta sån tid;-) Men får la ha is i magen antar jag.. hoppas att få se liiite resultat till sommaren iaf!

Ja Boris har vart min favvo i många år.. målade mkt förut. Har tyvärr inte mkt tid över nu.. min dotter och träningen går före men det händer allt ibland att blocket och kolen plockas fram! Målar du?

Foughis
2010-04-20, 12:00
Vecka 1.
Styrka: Ben/Bröst/Triceps samt Cardio
Styrka: Rygg/Biceps/Mage
Cardio
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Styrka: Rygg/Biceps/Mage samt Cardio
Vila
Vila

Vecka 2.
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Cardio
Styrka: Rygg/Biceps/Mage
Cardio
Styrka: Ben/Bröst/Triceps
Vila
Vila



Förresten.. Vecka 1 där.. ska jag ha ett mellanrum på några tim (dubbelpass) mellan styrkan och cardion? Eller köra de direkt efter varann?