handdator

Visa fullständig version : Diet inför bröllop


Candydarling
2010-04-16, 10:03
Hejsan hejsan gott folk

Jag har precis fått ett önskemål av en god vän att hjälpa henne komma i bröllopsform efter två förlossningar. Brölloppet äger rum i Juli och hon har panik. Hade gärna velat bolla lite idéer med er som varit med i gemet länge och har lite mer kunskap än mig.

Tjejen jag hjälper har alltså två småbarn och har svårt att ta sig iväg till gymmet. ev hinner hon 1-2 dagar i veckan.

Hon är 168 cm lång, väger 100kg och lever stillasittande hemma med barnen.

Jag själv anser att promenader är optimalt när man har lite tid (man kan j uta med barnvagnen), så kanske en timmes promenad om dagen + ev ett-två gympass (helkropps styrkepass) på gymmet?

Ang kosten är jag lite kluven. Tänker mig att hon borde ligga på ca 2000 kcal/dag, dra ner på kolhydraterna ganska markant.
hur tycker ni man ska balansera upp fett, protein och kolisar?


Är grymt tacksam för lite åsikter och hjälp

Ristretto
2010-04-16, 10:16
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om hon väger 100kg på 168 cm så är det dags för en radikal livsstilsförändring, inte bara en diet inför ett bröllop. Lägg proteinintaget högt och blanda fett och kolhydrater som hon vill. Jag upplever dock att det är både godare och mer tillfredsställande att ha en större del av energiintaget från fett än från kolhydrat.

WHITEFOLKS
2010-04-16, 10:16
Vill hon bara gå ner i vikt så är ju inte träning något krav alls annat än för hälsa och eventuellt då kunna öka underskottet.

Ristretto
2010-04-16, 10:21
Vill hon bara gå ner i vikt så är ju inte träning något krav alls annat än för hälsa och eventuellt då kunna öka underskottet.

Det är dock en god idé att träna styrka under diet för att förlora så lite fettfri massa som möjligt.

WHITEFOLKS
2010-04-16, 10:30
Ja det är givetvis sant men om man inte har tränat under "uppbyggnaden" så tror jag inte man tappar så mycket muskler under nedgången heller eftersom man helt enkelt inte har något att tappa. Speciellt inte när det handlar om en sådan övervikt.

Äter man bara "bra" på 1500kcal så har jag svårt att se att man skulle tappa några större mängder muskler i en sådan situation.

Givetvis förespråkar jag träning dock.

Candydarling
2010-04-16, 10:43
Ja det är givetvis sant men om man inte har tränat under "uppbyggnaden" så tror jag inte man tappar så mycket muskler under nedgången heller eftersom man helt enkelt inte har något att tappa. Speciellt inte när det handlar om en sådan övervikt.

Äter man bara "bra" på 1500kcal så har jag svårt att se att man skulle tappa några större mängder muskler i en sådan situation.

Givetvis förespråkar jag träning dock.

så du tycker att 1500 är ett bra sätt att få en rivstart på bränningen?
ligger själv på 1500 nu under min deff (158 cm, 59 kg) och tycker det går bra, blir det inte lite väl lite för henne?

Ristretto
2010-04-16, 10:45
Jo, men har man inte tränat något innan så kan man ju få ännu större fördelar av styrketräningen då musklerna antagligen kommer att växa trots energiunderskott. Detta kommer i sin tur att göra att man förbrukar mer energi vilket är positivt för en viktnedgång.

Pepz
2010-04-16, 10:47
se till att hjälpa henne även efter bröllopet så hon inte går upp till ohälsosamma 100kg igen

promenader varje dag i högt tempo så hon blir anfådd. inga myspromenader.
På gymmet ska det köras hårt, har honi nte träningsvärk dagen efter så har hon kört för mesigt ;) Kör gärna med kort vila mellan set och övningar för att få upp pulsen (sparar tid dessutom)
Socker och alkohol är bannlysta

Vid sötsug så får hon äta frukt(en-två om dagen) eller dricka lighläsk, knapra morötter och annat gott, Kaffe och te i överflöd. nån liten bit mörk choklad varje dag funkar

Kosten, Mycket protein som mättar, ganska mycket fett och relativt lite kolhydrater.
Hon använder ju inte kolhydraterna eftersom hon är stillasittande.

Kolla om hon dricker mycket juice och Latte och liknande, folk brukar vara dåliga på att räkna med dessa intag.

WHITEFOLKS
2010-04-16, 10:52
Ja det stämmer.

Jag tänker mer på den praktiska applikationen av det hela, det finns ju i princip alltid bättre sätt att göra saker på men frågar är om de kommer bli gjorda?

Folk har i allmänhet en tendens att gå "all out" när de ska göra liknande saker vilket inte sällan slutar med att de misslyckas med ett utav momenten vilket sedan ger de en negativ känsla och allting spårar ur.

Som någon sa så är det mer en fråga om att helt byta livsstil här snarare än "en diet inför ett bröllop", även om det är det kortsiktiga målet. Jag TROR att det är oftast är bättre för personer som har hamnat i sådana här fällor att ändra på en faktor åt gången som t.ex. maten och etablera att man klarar av det snarare än att ändra på allt direkt. Jag TROR att det är bättre att ställa lite lägre krav på sig själv och överträffa de snarare än att bli besviken på sig själv för att man inte klarar av sina högt satta krav och mål.

Om hon börjar med att ha som målsättning att gå ut och gå X antal gånger i veckan samtidigt som hon styr upp kosten så kan hon senare lägga till styrketräning om det är möjligt och önskvärt.

944RS
2010-04-16, 11:02
Har kan man ha ett stillasittande liv med små barn? Tycker de far runt omkring hela tiden och är man då med och "leker" lite så rör man ju på sig ganska mycket.
Så fokus borde nog läggas på kosten i första hand och så kommer det bli roligare och lättare att träna mer senare.

JimmyJoe
2010-04-16, 11:14
Min fråga är hur man lyckas komma dit

WHITEFOLKS
2010-04-16, 11:19
Det är nog inte så svårt om man gillar att äta och har en svaghet för "onyttigheter".

Om man är inaktiv och kvinna på 100kg så är man väl viktstabil runt 2700kcal och det är ju inte särskilt svårt att komma upp i med "fel" mat.

TehSaxo
2010-04-16, 12:20
Ammar hon? Kanske kan vara något o ta hänsyn till när du lägger upp någon form av kostplan. ;)

Lychgate
2010-04-16, 12:30
Ammar hon? Kanske kan vara något o ta hänsyn till när du lägger upp någon form av kostplan. ;)

Mjölkprotein? ;P


OT: Att leka med ungarna/gå med barnvagn borde vara en bra energiförbrukning som är roligt samtidigt. Skulle nog försöka höja NEAT'en(Sådant man gör utöver träning, t.ex. städa etc) i ren allmänhet så hon inte går ut för hårt i början.

Sen tror jag inte att ifall "deffen" är optimal gör så mycket på den längden med den vikten. Värt att tänka på är eventuell lös hud. ;)

TehSaxo
2010-04-16, 12:41
Mjölkprotein? ;P


Lol. Tänkte mer att bröstmjölken som barnen får kanske påverkas negativt om någonting saknas i kosten. =p

JimmyJoe
2010-04-16, 12:47
Nej, men alltså, hur man låter det gå såpass överstyr..

Tolkia
2010-04-16, 14:23
Nej, men alltså, hur man låter det gå såpass överstyr..
Vi noterade din åsikt redan förra gången du meddelade den.

Candydarling
2010-04-17, 12:24
Ammar hon? Kanske kan vara något o ta hänsyn till när du lägger upp någon form av kostplan. ;)

nix hon ammar inte längre

Candydarling
2010-04-17, 12:27
ang träningen på gymmet, ska försöka få iväg henne två ggr i veckan (mer lär inte gå och behövs nog inte heller i början om hon tar tag i promenaderna) bör hon ha helkroppspass eller halvkroppspass? Vad känns effektivast?

WHITEFOLKS
2010-04-17, 13:28
Helkroppspass lär vara effektivast.

Trance
2010-04-17, 14:32
Skulle tro att absolut bästa resultatet skulle komma från att köra på en VLCD och peppa, uppmuntra, utmana henne under tiden. Träning skulle jag förmodligen undvika helt, speciellt styrketräning utan nöja mig med promenader för hälsan.

Om man enbart är inriktad på resultat då och tror sig har disciplinen att klara av det.

creperiet
2010-04-17, 18:33
Som sagt, hjälp henne byta levnadsvanor.

Kosten baseras på och utgörs till uteslutande del av mättande mat som innehåller näringsbasen: Kött, ägg, fisk, fågel, mjölk, grönsaker.

Träning efter vad hon tycker är roligt. Tråkig träning för henne kommer bara leda till utebliven sådan och då faller poängen med förändring.