handdator

Visa fullständig version : Är jag för gammal för träning ?


TheOne1994
2010-04-16, 07:32
Hej !

Sitter här och går igenom dom flesta journalerna. SKitkul att följa många av er !!

Jag är 37 år gammal , är det för sent att börja träna något sådär seriöst ? Jag ska få till hållningen i kroppen nu på gamla dar , är väl en ganska normalbyggd kille ( 187 cm – 88 kg )

Är mina muskler för gamla för att bli stora ? :cool:

Pelle

Martin Löwgren
2010-04-16, 07:33
Hej !

Sitter här och går igenom dom flesta journalerna. SKitkul att följa många av er !!

Jag är 37 år gammal , är det för sent att börja träna något sådär seriöst ? Jag ska få till hållningen i kroppen nu på gamla dar , är väl en ganska normalbyggd kille ( 187 cm – 88 kg )

Är mina muskler för gamla för att bli stora ? :cool:

Pelle
Nej.

Slartibartfast
2010-04-16, 07:36
Ju äldre man är när man börjar träna, desto större mellanrum kommer man få till sina jämnåriga. 20-åringar ser ju i princip lika ut, medan det kan vara enorm skillnad på 40-50 åringar, just pga om dom styrketränar eller inte.

TheOne1994
2010-04-16, 07:44
Ju äldre man är när man börjar träna, desto större mellanrum kommer man få till sina jämnåriga. 20-åringar ser ju i princip lika ut, medan det kan vara enorm skillnad på 40-50 åringar, just pga om dom styrketränar eller inte.

Det jag mest är lite skraj över är: får lättare skador , motivationen tar slut , man blir väl lite latare med åren.....hoppas jag har fel och slipper hängtuttar som vissa polare har...he he

Ungrim
2010-04-16, 07:48
Det är aldrig försent att börja träna.

Men att vara rädd för att motivationen tar slut redan innan man har börjat låter inge bra. Men kör igån så ska du se att du säkert tycker det är riktigt kul.

Pjotor
2010-04-16, 07:53
Jag fyller 38 i augusti och började med seriös styrketräning för ett drygt år sedan, så nej. Dock ska jag tillägga att jag har tränat fysiskt betydligt längre än så.

Läs och följ nybörjarprogrammet till punkt och pricka, särskilt vad gäller träningsfrekvens och intensitet. Det är lätt att vilja mer än vad kroppen klarar av i början, så ha tålamod.

Skicka gärna PM om du har träningsfrågor som inte är intressanta för andra forumdeltagare, så svarar jag så gott jag kan. Lycka till!

chrilledude
2010-04-16, 07:56
Varför heter du 1994 i ditt nick?

Adama
2010-04-16, 07:57
Instämmer i kören, det är bara att köra på. Jag drog också igång på allvar först efter 30 passerats med råge.

Lifeless
2010-04-16, 08:02
Body Building Pensioners eller "pensionärer som bodybuildar" hette en dokumentär som gick på femman. Sök och du skall finna, sen är motivationen på topp.

Mats J
2010-04-16, 08:19
Skärp dig, du är ju bara 37 år !! Låter på dig som du är hur gammal som helst.

TheOne1994
2010-04-16, 08:24
Varför heter du 1994 i ditt nick?

min dotter är född det året, bra va ....

TheOne1994
2010-04-16, 08:25
Skärp dig, du är ju bara 37 år !! Låter på dig som du är hur gammal som helst.

yes sir I will !!!

Manta
2010-04-16, 08:31
Det blir ju inte sämre av att träna iaf.

King Grub
2010-04-16, 09:09
För gammal vid trettiosju? Med en sådan trådtitel hade jag förväntat mig att du var åttiosju eller äldre. Och även då hade svaret varit "nej".

M|cke
2010-04-16, 09:14
Jag är 38, började för 3år sen.
Utgångsläge då var 82kg förslappad datanörd.
Idag är jag väl vid 100kg hyffsad form på 190cm. Utan ryggproblem.
För att ha fin beachform får jag väl droppa till 85 men det tar jag året jag blir 40 :)

Men det är aldrig försent. Bara börja lugnt och öka sakta.
Första gången jag bänkade tog jag 40kg. Idag är målet 125kg (117.5 nuvarande pb) innan semestern.

Samt musklerna växer, från 27-28cm överarm till 42,5cm (39-40 i deffad form).

TheOne1994
2010-04-16, 09:16
För gammal vid trettiosju? Med en sådan trådtitel hade jag förväntat mig att du var åttiosju eller äldre. Och även då hade svaret varit "nej".

ha ha , men jag är inte ung direkt...hade en polare på jobb som sa att muskler har svårt att växa efter 25-30 års ålder...så jag blev lite fundersam. Dock tror jag det är många som börjar träna efter 30.

zanzi
2010-04-16, 09:22
Det är ännu svårare för musklerna att växa om du väljer att inte träna över huvud taget.
Tycker annars att 37 år inte är en hög ålder.

King Grub
2010-04-16, 09:23
Har man tränat seriöst med inriktning på muskeluppbyggnad sedan man är, säg, 15-16 år gammal, kan man nog ha blivit nära nog så stor man kommer att bli vid 30, men inte om man börjar då. Det har inte med åldern att göra på det sättet, utan med hur länge man tränat. Efter 15-20 års seriös träning skall man vara muskulärt stor, om det är det man tränat för. Är man inte det, har man antingen gjort något rejält fel eller så har man dåliga gener för saken.

Nitrometan
2010-04-16, 09:24
Vi hade en lyftare på klubben innan som började träna vid 50 för att han hade problem med ont i ryggen. Två år senare tävlade han på veteran-SM i SL och året efter det tog han en andraplats på veteran-SM i SL.

Så jag skulle nog säga att du inte är för gammal.

panzerpig
2010-04-16, 09:45
För länge sedan läste jag att män har sin styrketopp mellan 35-45, därefter minskar styrkan med ca 1% per år (om man nått sitt max alltså, vilket få gör).

Vet inte om det gäller som sanning än idag?

Själv är jag snart 35, det jag märkt är att det är lite segare att komma i form efter viloperioder och återhämtningen är inte lika snabb. Kan bero på att jag är starkare nu än vid ung ålder och därför sliter mer på kroppen. Kör varje muskel 1 gång i veckan plus ibland ett lättare pass, det duger bra

Ironbabe
2010-04-16, 09:46
Kan man bli för gammal för träning övht?

Ett bra citat: Jag tränar inte för att bli yngre, jag tränar för att bli äldre :)

King Grub
2010-04-16, 09:50
För länge sedan läste jag att män har sin styrketopp mellan 35-45, därefter minskar styrkan med ca 1% per år (om man nått sitt max alltså, vilket få gör).

Vet inte om det gäller som sanning än idag?

För en normalperson som inte styrketränar och som lever ett konstant liv, ja. Men om man börjar träna styrketräning vid 60+ kan man bli starkare än man var vid 35-40.

Mapa
2010-04-16, 09:52
skön tråd. igår va jag ner på gymmet och passade en av våra lyftare... thomas 53år gjorde en femma på 220kg i knäböj.

EkarN
2010-04-16, 09:59
Tss, du kan bli både stark och grofv ännu.

TheOne1994
2010-04-16, 10:02
fan ni gör så motivationen sprudlar så här på Fradagen !!! Måste hem och träna :)

Tack för alla svar och trevlig helg på er !!!!

Robban
2010-04-16, 10:04
Min träningspolare fyller 59 i år... :Virro

Vi kör på samma vikter i princip alla övningar!

Grenen
2010-04-16, 10:09
Som det är sagt flertalet gånger här, aldrig för sent att börja träna!

Ta det lite lugnt från start tills du är inne i det (inget med åldern att göra, gäller väl alla) och sen är det bara att köra på.

Lycka till, titta in och skriv hur det går för dig då och då.

King Grub
2010-04-16, 10:42
Min träningspolare fyller 59 i år... :Virro

Men hur många av dom har han tränat? 50? ;)

JimmyJoe
2010-04-16, 10:44
Fan, kör hårt och ha roligt :) Klart du kan bygga en snygg kropp med lite vilja :)

mattilainen
2010-04-16, 10:46
kör på!

GL HF!

Mats J
2010-04-16, 12:04
Blir ändå lite förvånad av att någon känner sig gammal och är endast 37, jag är själv 36 och tycker jag är/känner mig relativt ung fortfarande. Har styrketränat hårt sedan 15 års åldern och försöker fortfarande öka vikter/muskler hela tiden, tanken har inte ens slagigt mig att "jag börjat bli gammal" "kanske dax att trappa ner" "jag kan nog inte öka mer".

Robban
2010-04-16, 12:36
Men hur många av dom har han tränat? 50? ;)

Haha! Jo de kanske e nåt sånt men han har bara kört styrketräning i ca 2-3år nu. Innan var det tyngdlyftning. Den bedrev han ju sen många, många år på pyttevikter pga skador. ;)

Han har iaf fått ordentliga ökningar i muskelmassa trots ålder. :)

Slartibartfast
2010-04-16, 12:42
Det är väl snarare så att ju äldre man blir, desto viktigare är det att man börjar/fortsätter träna, oavsett vad man gjort tidigare. Hela grundfrågeställningen är ju absurd när man tänker på den :)

Gubben
2010-04-16, 15:05
Började själv träna vid strax över 50 fyllda (är 53 nu) och det känns bara bättre för vart år. Viktigaste är väl att inte häva på för mycket i början, det kan kosta i rehabtid, jag vet!

Kör igång bara!:thumbup:

Sniggel
2010-04-16, 16:58
Efter 15-20 års seriös träning skall man vara muskulärt stor, om det är det man tränat för. Är man inte det, har man antingen gjort något rejält fel eller så har man dåliga gener för saken.

Bra citat!
Jag sätter det i min signatur.

ARMSTARK
2010-04-16, 17:48
Jag känner två personer som inför sin 50års dag sagt: "Jag ska vara i mitt livs form när jag fyller 50." Och lyckats med det! Visserligen personer som hållit på till och från under åren, inga noobs då, men ändå.

Det är bara att köra hårt! :thumbup:

mpersson
2010-04-16, 18:18
http://www.scoobysworkshop.com/fitnessPix/gymCropped.jpg

Gubben är runt 50 så svaret är nej.

blondyz
2010-04-16, 18:41
Intressant tråd ändå.. Såg en man i 70års åldern på gymmet idag, han satt och gjorde latsdrag på högre vik än jag pallar med när jag kom in.. när han sedan ställer sig vid spegeln och spänner sig lite, inte direkt flexar men speglar sig så ser man hans pecs titta fram och de var fan inte nådiga, jag blev helt klart förvånad..

37 är inget :)

chrilledude
2010-04-16, 21:43
min dotter är född det året, bra va ....

Sjukt bra!

ONT: 37år är ingenting. :)

Maxi84
2010-04-16, 22:03
The 1...jag har nog inte alla svar men jag började vid 59+ (nästan 60 alltså), hade aldrig satt min fot på ett gym tidigare.
Det var sonen som trissade mig så jag följde med en gång..se'n var jag fast !
Har upplevt det mesta på gym..ont i axlar, senfästen, ryggen..you name it...men det har gått över och känner mig betydlig friskar, spänstigare och starkare än när jag var 30-40.
För att inte tala om när man känner att man kan börja öka lite på vikterna...och klara av det !

Tror som Grub (the King) att det aldrig är försent att börja.

Inte att förglömma den otroligt trevliga social biten när vältränade killar i 30-årsåldern kommer med uppskattande kommentarer.

Man blir liksom en i gänget trots att man nästan kan va' farfar eller morfar till de flesta.

En sak bara....musiken..säger bara det..kommer aldrig att vänja mig vid den hårdrock somliga spelar på gymmet *grr*

Men satans kul är det !

Christyle
2010-04-16, 22:10
Du blir yngre när du tränar

Onigiri
2010-04-17, 05:37
Du kommer se ut som 21 igen när du tränat hårt ett tag och ätit sunt ;)

barbafant
2010-04-17, 07:44
TS: se det så här: du börjar träna när du är mogen nog att tänka klokt runt din träning. Din ålder och livserfarenhet ger dej mer realistiska förväntningar i gymet (som du kommer upptäcka att du kan överträffa!), den ger dej mer tålamod och förmåga att tänka långsiktigt runt det du gör, att inte ge upp när första lilla svackan kommer eller närt du inte ser ut som Ricky Bruch (se egen tråd) efter ett halvår.
Det är så j*kla många tonåringar som knallar in i gymet, leker runt med maskinerna med ryggarna som ostkrokar och när de etfer tio besök inte ser ut som Brad Pitt i FighClub så ger de bara upp... Vi som är äldre (jag är 37) är oftast lite mer realistiska och blir gladare över de skillnader vi ändå får se.

Fredrik_S
2010-04-22, 15:09
Säga vad man vill om inoljade gubbar i 50-59 års åldern. Men de har ju en kropp som de flesta 30 åringar skulle bli avundsjuka av och de är knappst monster ändå då viktklassen är minus 80 kg

1SVUJsW4wXc

Tobbeh
2010-04-22, 17:39
bättre sent än aldrig, lycka till!

patflat
2010-04-22, 18:12
I augusti i år har jag tränat i två år.
Jag fyller 37 i år och har aldrig varit starkare än vad jag är nu.

Jag tränade en hel del då jag var mellan 17 och 25 (periodvis) men uppnådde aldrig några bra resultat. Det berodde givetvis på bristande kunskap och bristande kontinuitet.
Men nu är jag gammal och vis =)

Tänk dock på det som andra sagt här, ta det piano i början, typ första halvåret, värm upp ordentligt, vänj dig vid övningarna, maxbelasta inte utan en god teknik.
Rehabträning är inte roligt.

Lovisa
2010-04-22, 18:33
Jag känner två personer som inför sin 50års dag sagt: "Jag ska vara i mitt livs form när jag fyller 50." Och lyckats med det! Visserligen personer som hållit på till och från under åren, inga noobs då, men ändå. Det är bara att köra hårt! :thumbup:

Jag började styrketräna vid 45+. Jag tänker definitivt vara i mitt livs form till 50-årsdagen. Har satt som mål att vara i skick för SM i body fitness för tanter 2012. Inte för att jag kommer att ställa upp (fy f-n för brunsprej, glitterbikini och stilettklackar), men rent muskulärt tänker jag vara där !!!

Jag har kommit en bra bit på väg med bara 1,5 års styrketräning. Har iofs sportat nästan hela livet, men mest konditionsträning. Så utgångsläget är ju ett helt annat än om jag varit en total soffpotatis innan.

Men det GÅR att bli stor och muskulös efter 50 - för att inte tala om mellan 35-40 år !!!

Det enda du bör tänka på är att vara uppmärksam på begynnande skador. Trots allt blir det lättare att skada sig när kroppen hängt med ett par extra decennier. Jag måste t ex hålla koll på leder och muskelfästen, som lättare tar stryk än på mina unga träningskollegor.

Bendermannen
2010-04-22, 19:35
En sak bara....musiken..säger bara det..kommer aldrig att vänja mig vid den hårdrock somliga spelar på gymmet *grr*

oj! skulle gärna byta ut markoolio, lady gaga, rihanna etc som dom brukar spela dit jag går (SATS) mot lite vettig hårdrock!

TheOne1994
2015-04-18, 08:36
nu är det 5 år sedan jag startade tråden. Träningen har i princip förändrat hela mitt liv. Träffade en ny tjej efter min skilsmässa. Hon hade två söner som var då 18 och 19. Dom gillade styrketräning, jag fick så klart bra kontakt med dom tack vare träningen. Jag och den äldsta killen tränade exemplariskt i ca 2 år. Jag kan nog säga att vi tränade varje dag, klart det var ngn dag då man hoppade över av oilka orsaker. Mitt mål var att ta 100 kg i bänkpress inom 3 år. Första gången trodde jag stången skulle klyva mig på mitten. Jag gjorde klart för alla att målet var mina 100 kg. Det var många som undrade under tiden hur det gick , jag fick många vänner på gymmet. Min dotter var 18 år så hennes polare var dör då och då. 1 vecka innan det gått 3 år låg 110 kg på stången. Jag hade fått kontakt med en stor jvl som hette Johan. Så omänskligt jvl stakt. Han tog mig åt sidan och berättade vad han skulle göra med mig om jag inte fick upp stången. Hans ögon var röda och han såg verkligen ut som han ville ge mig på käften. Jag fick upp viken med pekfinger hjälp. Sen att gå ner till 100 kg några veckor senare var inte så svårt.

Förutom själva styrketräningen har träningen gett mig så mkt mer. Kontakten med mina egna barn, respekten från andra ungdomar. Min dotter skrev på facebook: Inte allas pappa som tar 100 kg i bänkpress och har armar som är 42 cm. Hon och min andra dotter säger fortfarande: shit pappa vi fattar inte att det är du !!. Helt galet. Jag känner mig unik. Exempel: Jag har varit på 3 arbetsintervjuer denna veckan. Till saken hör att jag har endast 9 års grundskola och är 42 år. Jag skriver så klart om mitt mål med 100 kg, dom köper det rakt av :) Nu åker jag på Intervjuer mest för det är skoj. Så jkla kul att höra chefers uppfattning om folk i allmänhet. Nervositeten inför dessa Intervjuer är sååå skön :) Speciellt då jag ska förhöras av mer än en. Nästa vecka är det en chef och en ”personlighetskännare” som han sa det, det är extremt viktigt att jag platsar i gänget.

Idag träning med styvsonen och en ny förmåga, 18 årig kille som spelar Skånelaget i handboll. Han stod och hängde lite för mkt på gymmet och tycket han var cool. Jag gick fram och frågade om han ville prova att träna hårt en gång. Klart han tackade ja, förklarade för honom att han får ladda upp i en vecka sen smäller det. Du kommer ångra att du tacka jag grabben. Vi har avverkat 2 andra halvfigurer som dej innan...Jag har span på fler unga som behöver lite extra, dom tror dom tränar hårt...

Nåväl, har ni inget jobba eller vill ni byta. Satsa på dom 100 kg så sköter sig resten själv. Tar ni redan 100 skriv om era 200. Jag återkommer om 5 år igen !

Jag har er att tacka som trodde på mig från början. Att ni skrev att jag INTE var för gammal. Tusen tack för ert stöd !!

spoon
2015-04-18, 09:22
En solskenshistoria. Riktgt kul att läsa :)

Sniggel
2015-04-18, 09:26
Man blir så glad när man läser sånt här :)

hoffmetal
2015-04-18, 11:29
skön tråd. igår va jag ner på gymmet och passade en av våra lyftare... thomas 53år gjorde en femma på 220kg i knäböj.

goddamn...

Gnistan
2015-04-18, 19:13
nu är det 5 år sedan jag startade tråden. Träningen har i princip förändrat hela mitt liv. Träffade en ny tjej efter min skilsmässa. Hon hade två söner som var då 18 och 19. Dom gillade styrketräning, jag fick så klart bra kontakt med dom tack vare träningen. Jag och den äldsta killen tränade exemplariskt i ca 2 år. Jag kan nog säga att vi tränade varje dag, klart det var ngn dag då man hoppade över av oilka orsaker. Mitt mål var att ta 100 kg i bänkpress inom 3 år. Första gången trodde jag stången skulle klyva mig på mitten. Jag gjorde klart för alla att målet var mina 100 kg. Det var många som undrade under tiden hur det gick , jag fick många vänner på gymmet. Min dotter var 18 år så hennes polare var dör då och då. 1 vecka innan det gått 3 år låg 110 kg på stången. Jag hade fått kontakt med en stor jvl som hette Johan. Så omänskligt jvl stakt. Han tog mig åt sidan och berättade vad han skulle göra med mig om jag inte fick upp stången. Hans ögon var röda och han såg verkligen ut som han ville ge mig på käften. Jag fick upp viken med pekfinger hjälp. Sen att gå ner till 100 kg några veckor senare var inte så svårt.

Förutom själva styrketräningen har träningen gett mig så mkt mer. Kontakten med mina egna barn, respekten från andra ungdomar. Min dotter skrev på facebook: Inte allas pappa som tar 100 kg i bänkpress och har armar som är 42 cm. Hon och min andra dotter säger fortfarande: shit pappa vi fattar inte att det är du !!. Helt galet. Jag känner mig unik. Exempel: Jag har varit på 3 arbetsintervjuer denna veckan. Till saken hör att jag har endast 9 års grundskola och är 42 år. Jag skriver så klart om mitt mål med 100 kg, dom köper det rakt av :) Nu åker jag på Intervjuer mest för det är skoj. Så jkla kul att höra chefers uppfattning om folk i allmänhet. Nervositeten inför dessa Intervjuer är sååå skön :) Speciellt då jag ska förhöras av mer än en. Nästa vecka är det en chef och en ”personlighetskännare” som han sa det, det är extremt viktigt att jag platsar i gänget.

Idag träning med styvsonen och en ny förmåga, 18 årig kille som spelar Skånelaget i handboll. Han stod och hängde lite för mkt på gymmet och tycket han var cool. Jag gick fram och frågade om han ville prova att träna hårt en gång. Klart han tackade ja, förklarade för honom att han får ladda upp i en vecka sen smäller det. Du kommer ångra att du tacka jag grabben. Vi har avverkat 2 andra halvfigurer som dej innan...Jag har span på fler unga som behöver lite extra, dom tror dom tränar hårt...

Nåväl, har ni inget jobba eller vill ni byta. Satsa på dom 100 kg så sköter sig resten själv. Tar ni redan 100 skriv om era 200. Jag återkommer om 5 år igen !

Jag har er att tacka som trodde på mig från början. Att ni skrev att jag INTE var för gammal. Tusen tack för ert stöd !!

Mycket bra jobbat
keep it up
MVH
Gnistan

Ado2000
2015-04-28, 09:56
nu är det 5 år sedan jag startade tråden. Träningen har i princip förändrat hela mitt liv. Träffade en ny tjej efter min skilsmässa. Hon hade två söner som var då 18 och 19. Dom gillade styrketräning, jag fick så klart bra kontakt med dom tack vare träningen. Jag och den äldsta killen tränade exemplariskt i ca 2 år. Jag kan nog säga att vi tränade varje dag, klart det var ngn dag då man hoppade över av oilka orsaker. Mitt mål var att ta 100 kg i bänkpress inom 3 år. Första gången trodde jag stången skulle klyva mig på mitten. Jag gjorde klart för alla att målet var mina 100 kg. Det var många som undrade under tiden hur det gick , jag fick många vänner på gymmet. Min dotter var 18 år så hennes polare var dör då och då. 1 vecka innan det gått 3 år låg 110 kg på stången. Jag hade fått kontakt med en stor jvl som hette Johan. Så omänskligt jvl stakt. Han tog mig åt sidan och berättade vad han skulle göra med mig om jag inte fick upp stången. Hans ögon var röda och han såg verkligen ut som han ville ge mig på käften. Jag fick upp viken med pekfinger hjälp. Sen att gå ner till 100 kg några veckor senare var inte så svårt.

Förutom själva styrketräningen har träningen gett mig så mkt mer. Kontakten med mina egna barn, respekten från andra ungdomar. Min dotter skrev på facebook: Inte allas pappa som tar 100 kg i bänkpress och har armar som är 42 cm. Hon och min andra dotter säger fortfarande: shit pappa vi fattar inte att det är du !!. Helt galet. Jag känner mig unik. Exempel: Jag har varit på 3 arbetsintervjuer denna veckan. Till saken hör att jag har endast 9 års grundskola och är 42 år. Jag skriver så klart om mitt mål med 100 kg, dom köper det rakt av :) Nu åker jag på Intervjuer mest för det är skoj. Så jkla kul att höra chefers uppfattning om folk i allmänhet. Nervositeten inför dessa Intervjuer är sååå skön :) Speciellt då jag ska förhöras av mer än en. Nästa vecka är det en chef och en ”personlighetskännare” som han sa det, det är extremt viktigt att jag platsar i gänget.

Idag träning med styvsonen och en ny förmåga, 18 årig kille som spelar Skånelaget i handboll. Han stod och hängde lite för mkt på gymmet och tycket han var cool. Jag gick fram och frågade om han ville prova att träna hårt en gång. Klart han tackade ja, förklarade för honom att han får ladda upp i en vecka sen smäller det. Du kommer ångra att du tacka jag grabben. Vi har avverkat 2 andra halvfigurer som dej innan...Jag har span på fler unga som behöver lite extra, dom tror dom tränar hårt...

Nåväl, har ni inget jobba eller vill ni byta. Satsa på dom 100 kg så sköter sig resten själv. Tar ni redan 100 skriv om era 200. Jag återkommer om 5 år igen !

Jag har er att tacka som trodde på mig från början. Att ni skrev att jag INTE var för gammal. Tusen tack för ert stöd !!


så JÄVLA BRA!!! :bow::bow:

Shqypnia
2015-04-28, 10:02
Kan du flytta objekt y & x från a till b? Om ja så är du inte för gammal.

40plusåringen
2015-04-28, 10:10
oj! skulle gärna byta ut markoolio, lady gaga, rihanna etc som dom brukar spela dit jag går (SATS) mot lite vettig hårdrock!
Skulle vara glad för den musik du nämner; tränar också på Sats. Dom spelar ofta skitmusik som Kartellen där.

1975
2015-04-28, 13:39
Så jävla skönt att höra. Har ställt mig själv samma fråga............börjar jag bli för gammal för resultat? (Fyller 40 i år)

Snacka om att man blir motiverad av att höra din resa.

Diomedea exulans
2015-04-28, 13:52
Klart du inte är för gammal, du är ju född 1994!

http://kwasbeb.se/wp-content/uploads/2011/05/30.png

Arne Persson
2015-04-28, 14:44
Är jag för gammal?

Pretorian
2015-04-28, 15:08
Är jag för gammal?

Sover Dolly Parton på rygg?

BigBoy
2015-04-28, 16:01
Är jag för gammal?

För endel av dina inlägg ja..för träning nej.
Det vet du ju redan *hug*

Damien Thorne
2015-04-28, 16:14
Detta var en rolig och peppande läsning.

Arne Persson
2015-04-28, 16:56
Sover Dolly Parton på rygg?

Ja

dluddeckens
2015-04-28, 17:28
Du är lastgammal Arne :D

Arne Persson
2015-04-28, 18:51
Du är lastgammal Arne :D

Otvivelaktigt

TheOne1994
2016-04-22, 07:53
Hej på er !
Nu har det gått 1 år sedan jag skrev här. Träningen har nu pågått i 6 år.
Sedan förra året har det hänt en del.

Min tjej drabbades av cancer för snart 3 år sedan. Tung period som jag inte ens önskar min värsta ovän.. Saker och ting får ett annat perspektiv. Hon är opererad och gått på flera undersökningar, det ser ”bra ut”. Tar några år innan hon blir friskförklarad. Tråkigt att bara nämna det…jag blir enormt påverkat av detta. Hålla uppe ”fasaden” , livet ska ändå fortsätta som vanligt. Att stå bredvid är jobbigt också…att inte kunna hjälpa.

Jobbfronten: Bytt jobb en del gånger utan anledning, var nog mest vilse..efter några månader fick jag tillbaka mitt gamla jobb och en jvl löneökning. Jobbar hemma ifrån, hur skönt som helst. Träffat mycket folk på diverse arbetsplatser, de flesta hade inte ens fått dammsuga min bil, helt odugliga. Detta jobb stannar jag på …ett tag. Jobbar i Danmark en gång i veckan för den sociala biten. Har ansvar för våra kunder i Norge. Jag får uppleva skillnaden mellan oss länder, jvl vad vi är akterseglade på det mesta. Trögheten är den värsta i Sverige…allt ska snart utredas. I DK och NO tar vi beslut snabbt och jobbar efter dessa. Hårt men alla vet vad som gäller. Vi har handplockat branschens bästa medarbetare ( 33 st ) så alla spelar i samma liga. Det seriösa och proffsiga på detta företag är helt galet. Att man kan känna sig stolt över sitt arbete och arbetsplats har jag aldrig upplevt innan, jag har nog bara ”gått till jobbet” utan att tänka hur viktigt det är med närvaro och trivsel.
Gymmet: Tränar fortfarande varje dag. Har tränat med några yngre killar ( 26 år ) som tagit mig en nivå högre. Vägde som mest 100 kg , fortfarande inte tjock.. Fick höra på en arbetsplats att vem som helst runt 40 år springer 1 mil. Det fick mig att fundera lite…hmm kan jag. På med skorna och for ner i skogen. Kom 100 meter.….vad i hvet är det frågan om, var tvungen att stanna, helt slut. Så här kan det inte vara. Det tog 3 månader sedan skrev jag på FB att jag ville ha draghjälp. Det dök upp 6 stycken som ville hjälpa mig. Sprang 1 mil på 1 timme och 10 min. Sen har jag gjort det 3 gånger till, båda gångerna på 1 timme precis. Det är jobbigt att asa runt på 100 kg. Jag klarar fortfarande 110 kg i bänk. Styvsonen har gått om nu med 10 kg, här är skillnaden mellan 43 år och 25. Han kan satsa mer medan jag får träna mer smart. Dock har jag fortfarande större armar/bröst än honom. Måttbandet åker fram lite då och då….han får alltid köra hem med stort ”hänghuvud”. Den stora skillnaden märker jag på mig själv och andra som är jämngamla. Med tanke på alla jobb jag har haft så har jag träffat många jämngamla ( över 100 st ) alla har såklart frågat om träning osv. Det syns att jag tränar…så frågorna kommer så klart.. så många experter det finns och ändå ser de ut som en påse skit. ” om jag hade velat gå ner i vikt” bla bla bla. ”Vad ska du med alla muskler till ”. Rena rama motivationsdödarna …och de har barn dessutom. Vilken tur att jag började träna egentligen.

Fritiden: Ska bli morfar ! Min dotter ska föda en liten pojke, jag själv har döttrar så det är klart lite spännande med en ”påg”.
Köpt en lite coolare bil, BMW 130i med 265 hk. Gjort den riktigt fin med pulverlackade guld fälgar osv. Stor vinge m.m.
Köpte även en 500 cc scooter. Även den är såå cool, pulverlackade guld fälgar med dekaler osv. Jag har tävlat i Road Racing så kontrasten mellan Superbike och scooter är så klart stor. Nu kör jag mest för att få frisk luft i ”fejset”. Om 10 dagar åker vi på semester till Cypern i 14 dagar.

Ha de !

TheOne1994
2017-04-27, 06:36
7 år har gått. Just nu inne på min andra viktnedgång. Första var från 96,6 till 88,3. Kom i ganska okej form. Fett % från 15,4 till 14,1.

Jag blev taggad och skrev till min coach att jag kan nog ge mer på ett annat sätt denna gången. Jag startade på 94,4 ( armar 43,5 cm ) jag tänkte att jag skulle ner till 85 på 16 veckor. Missade tyvärr det med 1,8 kg. Det kommer nog ta 20 veckor att komma ner till 85. Idag är jag på 86,2 kg ( armar 40,5 cm ). Jag är ingen bildb*g men bilden på Trapz i "hur ser 6% kroppsfett ut som" är identisk med mig. Jag har rutor på magen och fettet stramas åt allt mer. Detta är skitcoolt, 44 år gammal och rutor på magen.....nu kan jag svara på min egen fråga: nej du är inte för gammal för träning :)

Träningen går bra, en ny adept är med mig. 20 åring som åt pizza och spela datorspel merparten av dagarna. November vägde han 96 kg. Han behövde råd så vi tog några pass tsms. Vi har tränat "varje dag" sen dess. Nu vägar han 83 kg och tar 105 kg i bänkpress. Han kommer gå långt...han förstår exakt hur han ska göra och lyssnar på de saker som jag säger. Även han går på diet.

Han sa så här igår: "Jag trodde inte det var så här styrketräning fungerade...det är så annorlunda. Jag har aldrig mått så här bra, så länge jag bara har suttit bort mitt liv..och jag är 20. F**ck vad jag blir trött på mig själv ! Allt du sagt stämmer på pricken, det är sjuk vad tankarna svävar i skallen på mig"

Privat har jag skrivit lite insändare i tidningar ( lokala tidningar och Dagens Nyheter )
Mål är väl att väga 85 kg med runt 10% kroppsfett. Jag har ganska breda axlar och smal midja så det ser mer estetiskt ut tror jag.

Kommer tillbaka om 1 år kanske med en bild.

Lipservice
2017-04-27, 07:37
Fortsätt kriga! Kul läsning en gång om året.

Shqypnia
2017-04-27, 09:01
Riktigt härlig läsning! Fortsätt kämpa på!

Lucipha
2017-04-27, 09:55
Trevlig läsning :D

PatekPhillipe
2017-04-27, 11:25
Stronk! :hbang:

SalkinA
2017-04-27, 13:20
7 år har gått. Just nu inne på min andra viktnedgång. Första var från 96,6 till 88,3. Kom i ganska okej form. Fett % från 15,4 till 14,1.

Jag blev taggad och skrev till min coach att jag kan nog ge mer på ett annat sätt denna gången. Jag startade på 94,4 ( armar 43,5 cm ) jag tänkte att jag skulle ner till 85 på 16 veckor. Missade tyvärr det med 1,8 kg. Det kommer nog ta 20 veckor att komma ner till 85. Idag är jag på 86,2 kg ( armar 40,5 cm ). Jag är ingen bildb*g men bilden på Trapz i "hur ser 6% kroppsfett ut som" är identisk med mig. Jag har rutor på magen och fettet stramas åt allt mer. Detta är skitcoolt, 44 år gammal och rutor på magen.....nu kan jag svara på min egen fråga: nej du är inte för gammal för träning :)

Träningen går bra, en ny adept är med mig. 20 åring som åt pizza och spela datorspel merparten av dagarna. November vägde han 96 kg. Han behövde råd så vi tog några pass tsms. Vi har tränat "varje dag" sen dess. Nu vägar han 83 kg och tar 105 kg i bänkpress. Han kommer gå långt...han förstår exakt hur han ska göra och lyssnar på de saker som jag säger. Även han går på diet.

Han sa så här igår: "Jag trodde inte det var så här styrketräning fungerade...det är så annorlunda. Jag har aldrig mått så här bra, så länge jag bara har suttit bort mitt liv..och jag är 20. F**ck vad jag blir trött på mig själv ! Allt du sagt stämmer på pricken, det är sjuk vad tankarna svävar i skallen på mig"

Privat har jag skrivit lite insändare i tidningar ( lokala tidningar och Dagens Nyheter )
Mål är väl att väga 85 kg med runt 10% kroppsfett. Jag har ganska breda axlar och smal midja så det ser mer estetiskt ut tror jag.

Kommer tillbaka om 1 år kanske med en bild.

Ta gärna lite bilder nu med om du inte redan gjort det så kanske du kan posta ett inlägg så man ser din utveckling för varje år? Mer inspirerande för andra tror jag om man ser utvecklingen och inte bara det färdiga resultatet? :)

Starkt jobbat och fortsätt på det sättet. :hbang:

TheOne1994
2017-04-28, 08:40
jag är helt emot "selfies" , jag ser mig själv varje dag så varför liksom....sagt och gjort. Här har ni länk till 2 stk bilder från idag. Ingen fotogosse så ha förståelse :)

https://imageshack.com/user/theone1973

Illustrerade mannen
2017-04-28, 08:52
jag är helt emot "selfies" , jag ser mig själv varje dag så varför liksom....sagt och gjort. Här har ni länk till 2 stk bilder från idag. Ingen fotogosse så ha förståelse :)

https://imageshack.com/user/theone1973

Förutom att jag har aaaaaaningens fler tatueringar än du så är vi väldigt lika i kroppen. Visade min fru och hon trodde det var jag med borttagna tatueringar! Men du har kralligare armar än jag...
Jag är tom äldre än du - du är alltså inte för gammal för träning - enligt mig!:hbang:

TheOne1994
2017-04-28, 08:57
Förutom att jag har aaaaaaningens fler tatueringar än du så är vi väldigt lika i kroppen. Visade min fru och hon trodde det var jag med borttagna tatueringar! Men du har kralligare armar än jag...
Jag är tom äldre än du - du är alltså inte för gammal för träning - enligt mig!:hbang:

ha ha tack !

Tatueringar är nytt för mig. Spruträdd så tänkte now way med tattos. Jag gör mest för att bevisa min rädsla för mig själv. Jag blev morfar för 1 år sedan så killen namn + Blixten Mcqueen på armen blev fint :)

Vi krigar på så förfallet inte blir så stort !

xan
2017-04-28, 13:00
jag är helt emot "selfies" , jag ser mig själv varje dag så varför liksom....sagt och gjort. Här har ni länk till 2 stk bilder från idag. Ingen fotogosse så ha förståelse :)

https://imageshack.com/user/theone1973

Stabil fysik!

paropirat
2017-04-28, 16:39
jag är helt emot "selfies" , jag ser mig själv varje dag så varför liksom....sagt och gjort. Här har ni länk till 2 stk bilder från idag. Ingen fotogosse så ha förståelse :)

https://imageshack.com/user/theone1973

Jag vill se ut som du när jag är 44! #goals #mirin

Bob90
2017-04-28, 17:28
Man är för gammal för träning när man är död, inte dessförinnan.

baktung
2017-04-28, 18:06
Vet en 70-åring som bänkar 160 kg på 78 kg kroppsvikt. Har visserligen varit mycket starkare tidigare men styrka sitter helt klart i länge och går att förbättra långt in på ålderns höst.

TheOne1994
2017-05-29, 07:02
Kopierar min text från : Ni som ligger i deff...

Nu får det vara nog !

Startvikt 94,4 , nu 20 veckor senare 83,8 kg. Kroppsfett 9,5%. Gjort mätningar på samma tanitavåg alltid. Enligt MMS Sports är det ganska exakta med en felmarginal på ca2-3%. Jag har turen att få behålla ganska mycket av mina muskler. Armar 41 cm igår , styvsönerna ville se om de var ifatt...men ikke . Framöver ska jag nog ligga på ca 90 kg. Det känns som det är en lagom vikt på 188 cm. Åldern gör sitt till !

Bilder och avskrivna kvitto från vägning nedan.

http://theone1973.imgur.com/all/

982 kcal under dagen + äta vad jag vill till kvällsmål.


2015-08-24
KG = 96,1 kg
BMI = 27,2
FAT % = 15,4 %
FAT MASS = 14,8 kg
FFM = 81,3 kg
TBW = 57,7 kg

2016-09-05
KG = 92,2 kg
BMI = 26,1
FAT % = 14,1 %
FAT MASS = 13 kg
FFM = 79,2 kg
TBW = 55,9 kg

2017-05-28
KG = 84,9 kg
BMI = 24,0
FAT % = 9,5 %
FAT MASS = 8,1 kg
FFM = 76,8 kg
TBW = 56,6 kg

Jocke67
2017-05-29, 17:01
Vet en 70-åring som bänkar 160 kg på 78 kg kroppsvikt. Har visserligen varit mycket starkare tidigare men styrka sitter helt klart i länge och går att förbättra långt in på ålderns höst.

Med tröja eller?
Annars låter det nästan osannolkt bra.

knooox
2017-05-29, 17:12
Kul att du fått resultat! Kriga på!

baktung
2017-05-30, 08:20
Med tröja eller?
Annars låter det nästan osannolkt bra.

Ingen tröja annan än en säckig collegetröja från 80-talet. Han vet om att han hade slagit svenskt rekord i inte bara sin veteranklass men han är fullkomligt ointresserad av att visa upp sin styrka. Tränar bara för sin egen förträfflighets skull. Så nog finns det krutgubbar ute i bokskogarna alltid.

TheOne1994
2018-04-05, 09:45
8 år har gått !

Träningen går bra , tränar typ ”varje dag” med vila när jag känner mig sliten. Vikt idag är 85 kg med ca 9 % kroppsfett. Ska gå ned till 82 igen , då blir det riktigt bra. Tränar fortfarande med min dotters kompis Erik. Han har lämnat mig när det gäller styrka , han är snart 21 så han är helt orädd. En gammal räv som mig får ta det lugnare så inte jag blir skadad. En ny aspirant är på ingång , min dotters kille som är 22. Han har varit med 10-15 gånger och tycker det är hur kul som helst.

Jobbet går bra , oförskämt bra. Jobbar fortfarande hemifrån ( anställd i Norge ) pratar bara med norrmän vilket är skönt, inget sladdar eller skvaller. Har en bra chef som är motiverande och pratar sällan om jobb. Livet är viktigt…jobbet har vi som sysselsättning och framförallt i andra hand är hans motto. Jobba kan alla…leva kan få.

Annat blandat mixat i mitt liv:

Tjejen mår bra ( 5 år fri från cancer ) tyvärr dog hennes mamma för någon vecka sedan i just cancer. Såklart väldigt tråkigt och jobbigt. Vi reser två gånger om året till varmare breddgrader. Ny bil beställd, leverans om någon vecka, BMW M140 ! Ska bli morfar igen om 7 månader. Jag har haft några insändare i tidningar , en ganska ”häftig” om tjockisar , fick dock byta ut tjock mot kraftig i tidningen. Jag är less på att se folk bara göra allt halvdant. Samhället har blivit så soft , så fort någon sätter krav eller likande ska det gnällas till höger och vänster. Jag är säker att detta kommer bara bli värre och värre, den psykiska ohälsan kommer öka lavinartat i framtiden. Sociala medier osv bidrar med den största delen, många fastnar i andras liv och glömmer bort sig själv.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-23/stillasittandet-ar-minst-lika-farligt-som-att-roka

Vi hörs igen om 1 år !

speedy83
2018-04-05, 11:17
låter ju grymt!

Verkar som sagt gå bra för dig onekligen och kul med jobbet och bilen :) Låter som ett väldigt tacksamt jobb!

Diomedea exulans
2018-04-05, 11:25
:hbang:

Hyperion1
2018-04-07, 07:57
Vilken inspiration du ger! All glädje och lycka till dig och familjen! Ser fram emot nästa post, dvs om 1 år:)

bighulken
2018-04-07, 13:35
Ingen tröja annan än en säckig collegetröja från 80-talet. Han vet om att han hade slagit svenskt rekord i inte bara sin veteranklass men han är fullkomligt ointresserad av att visa upp sin styrka. Tränar bara för sin egen förträfflighets skull. Så nog finns det krutgubbar ute i bokskogarna alltid.

Jo nog finns det krutgubbar alltid, !!!...
Typ : miilo maliniemi, han är över 70 bast, tror närmare 75...
Jag var med å tävlade förra året(2017)...då han också tävlade!!....
Värmde på 170kg...och då kom han å frågade om han fick köra emellan.....ha ha ha .....
Det visade sig att han tryckte upp 185kg i klassisk stil!!.....mer än vad jag lyckades med, jag tror jag lyckades med typ 175kg eller nåt sånt....

Visst finns det starka, som inte nödvändigtvis måste visa upp sig osv....trevligt.

Angel
2018-04-07, 14:53
Hördu, vänta inte ett år. Skaffa en journal!

Danomax
2018-07-13, 10:25
Med tröja eller?
Annars låter det nästan osannolkt bra.

Nej, utan tröja, han har svenska rekordet i sin klass.

Jocke67
2018-07-13, 10:40
Nej, utan tröja, han har svenska rekordet i sin klass.

Bänkpress klassisk 70+ år:
116313

60-69 år:
116314

Danomax
2018-07-13, 11:05
Det är Sven jag menar i alla fall och jag har sett honom pressa 160 i hallen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

baktung
2018-07-13, 11:18
Jo nog finns det krutgubbar alltid, !!!...
Typ : miilo maliniemi, han är över 70 bast, tror närmare 75...
Jag var med å tävlade förra året(2017)...då han också tävlade!!....
Värmde på 170kg...och då kom han å frågade om han fick köra emellan.....ha ha ha .....
Det visade sig att han tryckte upp 185kg i klassisk stil!!.....mer än vad jag lyckades med, jag tror jag lyckades med typ 175kg eller nåt sånt....

Visst finns det starka, som inte nödvändigtvis måste visa upp sig osv....trevligt.
Ja, det är trevligt. Det finns många fler råstarka än de som är allmänt kända.

Nej, utan tröja, han har svenska rekordet i sin klass.
Jocke ställde sin fråga till mig ursprungligen, och det var inte Sven jag menade. Men Sven är förstås en krutgubbe av rang han också. Minst sagt!

TheOne1994
2018-07-13, 11:24
Jag bänkar 85 med tröja :)

Liten uppdatering nu i sommartider. Vikt idag 83,8 kg. Har gått varje morgon i 6 månader så ganska less på det nu..jag ska kanske gå ner 1,5 kg till semestern ( vecka 35-36 ) Har två ynglingar på 25 år som ska med på semestern, det är klargjort att fettprocenten ska inte vara över 10%, då får de inte ligga bredvid mig. Lite på skoj såklart men jag tycker man ska hålla bra form året runt vid 25. Har man dessutom tränat 8 år ska den vara skitbra !

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen.

Lite bilder från idag och på den nya bilen. Inkörd och går som ett skott !

https://i.imgur.com/0dN8QNH.jpg

https://i.imgur.com/VWXdYto.jpg

https://www1.garaget.org/archive/218/217963/411045/411045-3880741.jpg

TheOne1994
2019-04-03, 09:43
År numer 9 !

Träningen och formen är helt okej, familjelivet likaså. Jag har blivit morfar igen, min dotter fick en pojke till. Eftersom jag själv är pappa till två tjejer är det extra kul med ”pågar”. En av styvsönerna pluggar till snut, den andre ska också in på skolan nu till hösten. Kul att de tar tag i något, många motiverande samtal med dem över åren. Vad som krävs för att bli bra på något.

Jag tränar med en ny kille, Linus som är 17 år. Galet bra grundfysik, mycket mobilpillande som störde mig. En dag gick jag fram till honom på gymmet, förklarade lite vad jag tyckte om hans träning (påtalade om mobiltelefonen)+ lite annat allmänt peptalk. Det tog några dagar sen frågade han om vi kunde ta ett pass tillsammans. Nu har det pågått i 7 månader, ca 4 dagar i veckan tränar vi. Han går i skolan så ibland synkar inte tiderna.

Det blev 2 artiklar i tidningen förra året. En som handlar om ”tid”, och en om ”att vara kraftig”. Jag har skrivit några till som ligger i datorn, ska skicka in när de är färdiga.

Min bil (BMW M140-18) har fått mycket omsorg. Fullt styling paket, Dervtech trimmad, 445 HP! Går som ett skott, 0-100 går på ca 4 sek om jag har tur med väggreppet, 100-200 ca 8,5 sek. Nu kan jag inte göra så mycket mer med den, allt är optimerat så mycket det går (inkl LSD diff m.m)

Raask (Andreas) har hjälp mig med kosten vilket hjälp mig mycket. Jag var rädd för att äta, framförallt kolhydrater…trodde att det var nyckeln till lågt fett på kroppen…tji fick jag. Det är tur det finns folk som är experter inom det här med kost.

Mitt VS Andreas upplägg nedan, 1620 kcal har jag kört på länge..årsvis. Förstår inte så här i efterhand att jag orkat..hur kan jag ha växt på dessa siffror :(

1620 kcal (220 g protein - 41 g fett - 77 g carbs )
2728 kcal (227 g protein - 70 g fett - 312 g carbs )

Träningen tog ny fart, känner mig som 20 igen. Vikten hålls stabil på ca 85 kg, optimeringar kommer allt eftersom. Det är fortfarande några veckor in i upplägget..jag tror fortfarande jag ligger lågt i kolhydrater. Har jag tur nu så kommer kroppen att ändras lite. Skulle vilja bli lite smalare om midjan.

Ja lite blandat babbel bara så här på vårkanten. Nu bär det av till Turkiet i slutet av månaden.

Glad sommar!



https://i.imgur.com/zFJGFkZ.jpg


https://i.imgur.com/Xae7FUE.jpg


https://i.imgur.com/ddiOQSk.jpg

RassK
2019-04-04, 08:36
Träningen och formen är helt okej, familjelivet likaså. Jag har blivit morfar igen, min dotter fick en pojke till. Eftersom jag själv är pappa till två tjejer är det extra kul med ”pågar”. En av styvsönerna pluggar till snut, den andre ska också in på skolan nu till hösten. Kul att de tar tag i något, många motiverande samtal med dem över åren. Vad som krävs för att bli bra på något.


Det du gör med och för dig själv just nu är det som kommer forma både dina barn och barnbarns syn på sina egna liv. Du är imponerande som i "sen" ålder hittar intresse för kosten och träningens effekt på välmående och tar ansvar för din egen utveckling. Fortsätt så! Väldigt bra.


Jag tränar med en ny kille, Linus som är 17 år. Galet bra grundfysik, mycket mobilpillande som störde mig. En dag gick jag fram till honom på gymmet, förklarade lite vad jag tyckte om hans träning (påtalade om mobiltelefonen)+ lite annat allmänt peptalk. Det tog några dagar sen frågade han om vi kunde ta ett pass tillsammans. Nu har det pågått i 7 månader, ca 4 dagar i veckan tränar vi. Han går i skolan så ibland synkar inte tiderna.



Du är en förebild som föregår med gott exempel och påverkar de runt omkring dig positivt. Det gör att ni båda två utvecklas optimalt! Bra för varandra = symbios.


Raask (Andreas) har hjälp mig med kosten vilket hjälp mig mycket. Jag var rädd för att äta, framförallt kolhydrater…trodde att det var nyckeln till lågt fett på kroppen…tji fick jag. Det är tur det finns folk som är experter inom det här med kost.

Mitt VS Andreas upplägg nedan, 1620 kcal har jag kört på länge..årsvis. Förstår inte så här i efterhand att jag orkat..hur kan jag ha växt på dessa siffror :(

1620 kcal (220 g protein - 41 g fett - 77 g carbs )
2728 kcal (227 g protein - 70 g fett - 312 g carbs )

Träningen tog ny fart, känner mig som 20 igen. Vikten hålls stabil på ca 85 kg, optimeringar kommer allt eftersom. Det är fortfarande några veckor in i upplägget..jag tror fortfarande jag ligger lågt i kolhydrater. Har jag tur nu så kommer kroppen att ändras lite. Skulle vilja bli lite smalare om midjan.


Träningen stimulans är viktigare input för att forma kroppen än kosten. Kosten är en förutsättning för att kunna få optimala resultat av träningen du lägger ner din tid och energi på, inget mer. Kosten är inte tillräckligt stark för att kunna stimulera signifikanta effekter av sig själv. Frågan är helt enkelt hur mycket du hade kunnat utvecklas i träningen innan om du hade ätit i mer enlighet med dina behov. Men nog med efterklokhet, det viktiga är att man blickar framåt och gör det bästa av det man har just nu. Keep it consistent - kontinuitet är nyckeln till framgång. Det finns mycket mer utvecklingspotential kvar!

Shqypnia
2019-04-05, 07:32
Fan vad kul att se dig skriva här igen!

Riktigt vass form (sinnessjuk för din gamla ålder)! Kul som fan att allt flyter på också!

TheOne1994
2019-04-05, 08:49
Det du gör med och för dig själv just nu är det som kommer forma både dina barn och barnbarns syn på sina egna liv. Du är imponerande som i "sen" ålder hittar intresse för kosten och träningens effekt på välmående och tar ansvar för din egen utveckling. Fortsätt så! Väldigt bra.



Du är en förebild som föregår med gott exempel och påverkar de runt omkring dig positivt. Det gör att ni båda två utvecklas optimalt! Bra för varandra = symbios. Ha ha ja något i den stilen. Jag skrev ett långt inlägg till han på fejjan angående detta. Linus träning påverkar mig mer än han förstår. Jag babblade på annat skit samtidigt. Linus mossa storböla av inlägget, hon sa till mig att det var det bästa någon hade sagt till Linus ! Häftigt :)

Träningen stimulans är viktigare input för att forma kroppen än kosten. Kosten är en förutsättning för att kunna få optimala resultat av träningen du lägger ner din tid och energi på, inget mer. Kosten är inte tillräckligt stark för att kunna stimulera signifikanta effekter av sig själv. Frågan är helt enkelt hur mycket du hade kunnat utvecklas i träningen innan om du hade ätit i mer enlighet med dina behov. Men nog med efterklokhet, det viktiga är att man blickar framåt och gör det bästa av det man har just nu. Keep it consistent - kontinuitet är nyckeln till framgång. Det finns mycket mer utvecklingspotential kvar! Yes sir I will !

Fan vad kul att se dig skriva här igen!

Riktigt vass form (sinnessjuk för din gamla ålder)! Kul som fan att allt flyter på också!

Tack ! Ja jo formen är "okej". Den kommer bli bättre med det nya upplägget. Jag är fortfarande bara några veckor in men allt ser bra ut. Andreas justerar allt eftersom. Nästa vecka är det ännu mer carbs :)

Tack än en gång !

smerk
2019-04-05, 10:17
Längd?

TheOne1994
2019-04-05, 11:18
Längd?

188 cm

wessmen
2019-04-06, 11:32
Vad räknar du med att din förbrukning ligger på per dag?

Har alltid varit lite småsugen på att testa ett upplägg med mer kolhydrater men aldrig vågat hoppa på tåget.

David_wigren
2019-04-06, 16:03
46 är inte så gammalt egentligen. Iaf inte om man tränar vettigt, har en ok kost och inte har haft alltför mycket otur med skador eller sjukdomar.

En del har verkligen en vriden syn på ålder och träning. Förra året var det någon som skrev till mig. ”Wow, you are strong for your age!”. Varpå jag svarade ”I’m 32, I’m not old”. Då skrev ham tillbaka ”Good! That’s the spirit!”.

Rikard Jansson
2019-04-06, 16:06
46 är inte så gammalt egentligen. Iaf inte om man tränar vettigt, har en ok kost och inte har haft alltför mycket otur med skador eller sjukdomar.

En del har verkligen en vriden syn på ålder och träning. Förra året var det någon som skrev till mig. ”Wow, you are strong for your age!”. Varpå jag svarade ”I’m 32, I’m not old”. Då skrev ham tillbaka ”Good! That’s the spirit!”.

Det är helt rätt, ge aldrig upp! Kämpa på!

:D

Blomkål
2019-04-06, 16:30
46 är inte så gammalt egentligen. Iaf inte om man tränar vettigt, har en ok kost och inte har haft alltför mycket otur med skador eller sjukdomar.

En del har verkligen en vriden syn på ålder och träning. Förra året var det någon som skrev till mig. ”Wow, you are strong for your age!”. Varpå jag svarade ”I’m 32, I’m not old”. Då skrev ham tillbaka ”Good! That’s the spirit!”.

Han måste skämtat eller nått känns det nästan som. Jag tycker att upp till fyrtio år, kanske till och med lite äldre, har man inom styrketräning alla möjligheter att vara i sitt livs form. Och det även om man tränat sedan tonåren. Trettiotvå är verkligen ingen ålder i sammanhanget.

Farsan tog 160kg i bänk här om veckan, 61 år gammal.

Bob90
2019-04-06, 18:02
46 är inte så gammalt egentligen. Iaf inte om man tränar vettigt, har en ok kost och inte har haft alltför mycket otur med skador eller sjukdomar.

En del har verkligen en vriden syn på ålder och träning. Förra året var det någon som skrev till mig. ”Wow, you are strong for your age!”. Varpå jag svarade ”I’m 32, I’m not old”. Då skrev ham tillbaka ”Good! That’s the spirit!”.

Vafan :D
Klokov slutande väl på olympisk nivå vid typ 32 års ålder. Och då snackar vi liksom på OS nivå där varje hundradel och gram räknas, så för den "glada styrkemotionären" eller SM-tävlande är 32 "ingen" ålder :p

TheOne1994
2019-04-06, 18:15
Vad räknar du med att din förbrukning ligger på per dag?

Har alltid varit lite småsugen på att testa ett upplägg med mer kolhydrater men aldrig vågat hoppa på tåget.

Lite osäker måste jag säga. Jag gav alla uppgifter till Andreas, han fixa och trixa och sa hur jag skulle göra. Får jag gissa på 3000 kcal. En del dagar ska jag gå 10000 steg ( vilodagar ) Annars har jag stillasittande jobb (står upp).

För mig är det som natt och dag att äta så mycket carbs. Några veckor in och två ändringar gjorda redan. 25 gram extra carbs nästa vecka så borde jag vara viktstabil på 85 kg.

Jag tycker du ska testa helt enkelt.

TheOne1994
2020-04-16, 06:56
10 års jubileum idag!

Ännu ett år har gått, idag är det 10 år sedan jag börja träna. Fan tiden går fort.. Det mesta är sig likt. Inget speciellt som händer just nu i mitt liv, det mesta rullar på.

Träningen går bra mycket bra, formen (85 kg - 12% ) klarar jag hålla på ca 2800 kcal. Går ca 10.000 steg om dagen.

Jag pillar lite med bilen, har trimmat den vad det går nu utan att byta Turbo. Jag är sugen att göra det till vintern när den är avställd. Garantin går också ut till våren..problemet är att jag måste ner till Tyskland för att mappa och bänka den. Bensin på dunk så mappen blir rätt på vår soppa 98 oktan. Lite mekkigt men jag får se om jag orkar. Kostar ca 30K för 1,5 sekunder snabbare 100-200 tid.
Ja det var en liten update ifl, bättre än inget.
Tack alla ni som läst och kommenterat under alla år !













https://i.imgur.com/MPaNsUU.jpg

40plus
2020-04-16, 08:01
10 års jubileum idag!

Ännu ett år har gått, idag är det 10 år sedan jag börja träna. Fan tiden går fort.. Det mesta är sig likt. Inget speciellt som händer just nu i mitt liv, det mesta rullar på.

Träningen går bra mycket bra, formen (85 kg - 12% ) klarar jag hålla på ca 2800 kcal. Går ca 10.000 steg om dagen.

Jag pillar lite med bilen, har trimmat den vad det går nu utan att byta Turbo. Jag är sugen att göra det till vintern när den är avställd. Garantin går också ut till våren..problemet är att jag måste ner till Tyskland för att mappa och bänka den. Bensin på dunk så mappen blir rätt på vår soppa 98 oktan. Lite mekkigt men jag får se om jag orkar. Kostar ca 30K för 1,5 sekunder snabbare 100-200 tid.
Ja det var en liten update ifl, bättre än inget.
Tack alla ni som läst och kommenterat under alla år !













https://i.imgur.com/MPaNsUU.jpg

Imponerande och inspirerande för en 42-åring som mig som började gymma för ca 2 år sedan. Dock har jag varit lite fetlagd, rökt och är fortfarande lite väl glad i vin, chillinötter och M&M´s på helgen.

Så så pass tight som du lär jag aldrig bli, men bättre än nu ska jag klara!

Stoltz
2020-04-16, 08:17
Riktigt bra jobbat av dig! Alltid kul att se folk som bestämmer sig för att nå något faktiskt nå det, och nå det bra!

geoff
2020-04-16, 08:22
Bra jobbat! Hoppas också kunna hålla i träningen (på en lagom nivå) långt upp i åldern.

sumialic
2020-04-16, 15:55
Jävligt bra jobbat. Riktigt bra fysisk för din ålder. Bra fysisk oavsett ålder!

Helt ren? Det vill väl de flesta aldrig erkänna, men skadar ju inte att fråga ändå. Grymt oavsett.

Klein
2020-04-16, 16:38
En kropp att vara stolt över oavsett ålder. Själv ser man ut som en påse skit.

exevision
2020-04-16, 17:34
En kropp att vara stolt över oavsett ålder. Själv ser man ut som en påse skit.

Börja träna och sluta gnäll om allt och alla ;)

Don H
2020-04-16, 18:17
Jävligt bra jobbat. Riktigt bra fysisk för din ålder. Bra fysisk oavsett ålder!

Helt ren? Det vill väl de flesta aldrig erkänna, men skadar ju inte att fråga ändå. Grymt oavsett.

Suck

Langster
2020-04-16, 18:29
Svaret på frågan var ja alltså?
Du var för gammal för träning. :d

Bra jobbat!

Klein
2020-04-16, 18:37
Börja träna och sluta gnäll om allt och alla ;)

Det går alldeles utmärkt att träna OCH se ut som en påse skit kan jag meddela. Men det stör mig inte i vardagen.

TheOne1994
2020-04-16, 18:58
tusen tack för allt er stöd !

Ren ja, jag är fortfarande en liten spillevink. Hade aldrig vågat kura då jag är svinrädd för allt vad sjukhus heter. Bara tanken på sprutor osv gör mig kallsvettig. Jag har tävlat mot min styvson som är 28 år, han har oxå tränat i 10 år. Måttbandet åker alltid fram när vi träffas, mäta biceps är höjdpunkten på kvällen. Han få alltid köra hem med hängande huvud :)

tack en än gång boys !

sumialic
2020-04-16, 20:10
Suck

Vad är det du suger på? Eller var det en invite? Jag slutade tyvärr med bi-sexuella aktiviteter vid årsskiftet, men håller vi det diskret kanske vi kan skicka lite bilder?

Anders The Peak
2020-04-16, 21:48
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.

Stoltz
2020-04-16, 21:52
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.
Då hade du fan skitit på dig om du sett mig 10 år in i min träning :d

svenbanan
2020-04-16, 21:55
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.

Om du menar att du personligen inte skulle vara nöjd med en sådan målsättning så kanske du skulle skriva det iställer för att skriva på ett sådant sätt som om det vore nån slags universell sanning om hur högt satt man behöver ha sin målsättning för att det ska duga enligt EU domstolen.

Diomedea exulans
2020-04-16, 22:01
Då hade du fan skitit på dig om du sett mig 10 år in i min träning :d

Jag har tränat ganska exakt tio år nu och skiter på mig varje gång jag ser mig i en spegel.

trädgårdsmöbel
2020-04-16, 22:06
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.

Men han är ju betydligt grövre än dig och du har tränat stadigt i 30 år?

Klein
2020-04-16, 22:12
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.

Inte för att det är någon helkroppsbild men resultaten förefaller ju vara bättre än vad de är för 95% av alla män som haft gymkort i 10+ år vare sig de använt kortet flitigt eller ej. Och det är väl den enda vettiga referensen om man inte tävlar i nåt.

trädgårdsmöbel
2020-04-16, 22:16
Inte för att det är någon helkroppsbild men resultaten förefaller ju vara bättre än vad de är för 95% av alla män som haft gymkort i 10+ år vare sig de använt kortet flitigt eller ej. Och det är väl den enda vettiga referensen om man inte tävlar i nåt.

Du glömde den viktigaste referensen. Hur mycket man bänkar.

Klein
2020-04-16, 22:27
Du glömde den viktigaste referensen. Hur mycket man bänkar.

Sant.

Så vad bänkar herr trådstartare?

TheOne1994
2020-04-17, 06:33
Det som framförallt Anders glömmer är att jag började vid 37 år ålder. Jag klara knappt 1 rep på 20 kg. Chins klara jag inte alls, bara hängde och dinglade. Skintorr med framroterande axlar och intryckt bröst. Har man inte gjort samma resa och börjat så sent ska man hålla truten. Allt runtomkring med skilsmässa...cancer besked med min tjej osv. Det är mer än träningen det handlar om.



Jag tog som mest 110 kg men då vägde jag nog 104 kg (2016).

Nu tränar jag kanske snebänk på max 70 kg. Tränar mest andra maskiner, kör mest en arm i taget så kontakten bibehålls. Chins gör jag ca 20 stk. Ben tränar jag ganska mycket och vill inte bli större. Benböjer kanske 60 kg idag på 30 reps, som max ca 130 kg. Jag upplever att jag ökar mest muskulärt på +20 reps. Jag vill ha en atletisk fysik..lång..breda axlar och smal midja med lagom lårsvep. Helt enligt mina egna preferenser.

Jag är tacksam över alla som kan glädjas åt min lilla framgång. Men att Anders ens tar sig tid att skriva sådan blir bara tröttsamt..det är väl därför jag inte är här så ofta längre..

40plus
2020-04-17, 06:45
Det som framförallt Anders glömmer är att jag började vid 37 år ålder. Jag klara knappt 1 rep på 20 kg. Chins klara jag inte alls, bara hängde och dinglade. Skintorr med framroterande axlar och intryckt bröst. Har man inte gjort samma resa och börjat så sent ska man hålla truten. Allt runtomkring med skilsmässa...cancer besked med min tjej osv. Det är mer än träningen det handlar om.



Jag tog som mest 110 kg men då vägde jag nog 104 kg (2016).

Nu tränar jag kanske snebänk på max 70 kg. Tränar mest andra maskiner, kör mest en arm i taget så kontakten bibehålls. Chins gör jag ca 20 stk. Ben tränar jag ganska mycket och vill inte bli större. Benböjer kanske 60 kg idag på 30 reps, som max ca 130 kg. Jag upplever att jag ökar mest muskulärt på +20 reps. Jag vill ha en atletisk fysik..lång..breda axlar och smal midja med lagom lårsvep. Helt enligt mina egna preferenser.

Jag är tacksam över alla som kan glädjas åt min lilla framgång. Men att Anders ens tar sig tid att skriva sådan blir bara tröttsamt..det är väl därför jag inte är här så ofta längre..

Precis. Att man tränat i 10 år är inte samma sak som att man tränat rigoröst och fokuserat inkl dieten i 10 år. Dom flesta av oss har ett liv vid sidan av träningen och det finns saker som går före träningen tex jobb, barn, förhållande etc.

Din kropp ser ut som en 18-årings och du ska va jävligt nöjd. Visst man kan bygga hårdare för att se ut som en plufsig björn (anders?) om man vill det och bara satsa på styrka. Men vem fan bryr sig hur många kilo man curlar?
Dom flesta vill vettigt nog ha en snygg fysik man är nöjd med och bra hälsa.

Frustrator
2020-04-17, 08:33
Sjukt inspirerande och dessutom gött att veta att man kan vänta några år till innan man tar tag i det ;)

Stoltz
2020-04-17, 09:34
Jag är tacksam över alla som kan glädjas åt min lilla framgång. Men att Anders ens tar sig tid att skriva sådan blir bara tröttsamt..det är väl därför jag inte är här så ofta längre..

Ta lärdom av detta för din egen del dock - Jag har också fått galet mycket skit under min tid på Kolozzeum pga "dåliga resultat" och mer eller mindre varje gång har slutat med att de som försökte ge skit blev arga (och försökte dölja det) när det inte bet.

Ditt resultat är ditt, vi andra är bara överflödigt skräp och precis som i många andra situationer så kan man välja lite vilket skräp man tar in. T.ex. så är mångas åsikt en god slabbig pizza, inte något du behöver för att må bra, men som ger den där lilla extra glädjen.
Sen finns det sådana vars åsikt är som en taskig langos. Du erbjuds den, men den kommer fan inte in, för vem fan gillar langos?*


*Kanske är personlig preferens, vad fan håller folk på med på de där langoskaravanerna egentligen? :d

Brofessorn
2020-04-17, 09:38
Om man jämför allas resultat med vad som hade kunnat uppnåtts med optimal träning i 10 år, hade nog enbart någon promille inte besvikit.

Bra resultat, bättre än många som är 20 år yngre.

Diomedea exulans
2020-04-17, 11:34
Egentligen tycker jag inte om argumentet ”om du inte är bättre själv så har du ingen rätt att klaga” — men jag tycker det är lite intressant ändå att Anders, som är ganska snabb på att dissa andras träning, aldrig någonsin under sin långa forumkarriär har lagt upp en bild på sin egen fysik.

Anders The Peak
2020-04-17, 13:01
Men han är ju betydligt grövre än dig och du har tränat stadigt i 30 år?

Är han :) Jag var i bättre form som 18 åring och efter många herrans år har formen varierat kraftigt över tid.

Anders The Peak
2020-04-17, 13:05
Egentligen tycker jag inte om argumentet ”om du inte är bättre själv så har du ingen rätt att klaga” — men jag tycker det är lite intressant ändå att Anders, som är ganska snabb på att dissa andras träning, aldrig någonsin under sin långa forumkarriär har lagt upp en bild på sin egen fysik.

Dissade det tycker jag inte! min poäng är att resultaten är rätt hyggliga. Men att ha det som målsättning att nå till dem på 10 år är inte en bra målbild det bör man nå på 3 års ren träning. Eller även på kortare tid eftersom muskelmassan som presenteras är rätt liten. Det är kameravinkeln som ger den lite volym.

För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Jo, då jag la upp en bild som jag såg ut som 17/18 år. Nu är det ett tag sedan.

sumialic
2020-04-17, 23:35
För att ha tränat tio år stadigt är resultaten inte imponerande men hyggliga. Antingen har du tränat rätt mesigt eller har inte de bästa generna för muskler.

Kan kännas taskigt säga så här men att ha det här som målsättning på tio års träning duger inte målsättningen behöver vara betydligt högre.

Nu kände man sig bra sågad för jag vill tror att min kropp är liknande och jag är bara 32 och har tränat i 15 år :D Visst, nu har jag väl prioriterat hälsa länge framför att bygga då jag är ganska nöjd men ändå.

I min värld har the one riktigt bra fysik, framför allt för sin ålder. Så hoppas jag också att jag fortfarande ser ut när jag är 47.

Tjenatja
2020-04-18, 00:38
Dude, 37 bast är ingen ålder. Tänk dig att du tränar tills du är 50 bast, klart du bygger muskler på 13 år. Skulle kunna bli riktigt stark till och med. Ingen idé att ens jämföra med "om du hade börjat tidigare". Nu är det som det är, gör de bästa av det! Lycka till o kör hårt

Ett Orm
2020-04-18, 07:58
Dissade det tycker jag inte! min poäng är att resultaten är rätt hyggliga. Men att ha det som målsättning att nå till dem på 10 år är inte en bra målbild det bör man nå på 3 års ren träning. Eller även på kortare tid eftersom muskelmassan som presenteras är rätt liten. Det är kameravinkeln som ger den lite volym.



Jo, då jag la upp en bild som jag såg ut som 17/18 år. Nu är det ett tag sedan.

Han visar upp resultatet inte målsättningen, det var att träna och få muskler - vilket han också fick.

Slartibartfast
2020-04-19, 14:17
Anderns The Peak är ju som den där gamla tjommen på gymmer som lever på gamla föga imponerande meriter, och tycker om att belasta en med sin livsvisdom medan man vilar mellan setten, trots att man inte bett om den.

stridis
2020-04-19, 16:11
Anderns The Peak är ju som den där gamla tjommen på gymmer som lever på gamla föga imponerande meriter, och tycker om att belasta en med sin livsvisdom medan man vilar mellan setten, trots att man inte bett om den.

O' valley of plenty...

RobbanColeman
2020-04-19, 18:43
Bra jobbat! :)

Tycker det ser skitbra ut, själv har jag kassa anlag enligt experterna här på brädan och en fysik som en nybörjare når rätt fort enligt expertisen. :D
Tips, lyssna inte på dem! Det ser skitbra ut och är snarare bättre än vad de flesta ens uppnår någonsin än dåligt för att ha tagit 10år!!!

StarkaUlf
2020-04-19, 18:53
Bra jobbat! :)

Tycker det ser skitbra ut, själv har jag kassa anlag enligt experterna här på brädan och en fysik som en nybörjare når rätt fort enligt expertisen. :D
Tips, lyssna inte på dem! Det ser skitbra ut och är snarare bättre än vad de flesta ens uppnår någonsin än dåligt för att ha tagit 10år!!!

Du får inte glömma att du även tränar på fel sätt för att bygga muskler.

poppen11
2020-04-19, 19:08
Dissade det tycker jag inte! min poäng är att resultaten är rätt hyggliga. Men att ha det som målsättning att nå till dem på 10 år är inte en bra målbild det bör man nå på 3 års ren träning. Eller även på kortare tid eftersom muskelmassan som presenteras är rätt liten. Det är kameravinkeln som ger den lite volym.



Jo, då jag la upp en bild som jag såg ut som 17/18 år. Nu är det ett tag sedan.

Vad tycker du är en bra målbild för 10 års träning? Gärna ett bildexempel...

Mats J
2020-04-20, 07:40
Bra jobbat! :)

Tycker det ser skitbra ut, själv har jag kassa anlag enligt experterna här på brädan och en fysik som en nybörjare når rätt fort enligt expertisen. :D
Tips, lyssna inte på dem! Det ser skitbra ut och är snarare bättre än vad de flesta ens uppnår någonsin än dåligt för att ha tagit 10år!!!

Håller med, ser bra ut. Jag har haft höga målbilder ända sedan jag började träna och gjort allt jag har kunnat för att nå de (ren då), dag ut och dag in i 30 år har jag varit i stort sätt optimal runt allt kring träningen/kosten och prioriterat det framför det mesta. Slutresultatet är i nivå med det du åstakommit, så bra kämpat! :)

Och då har jag ändå haft relativt enkelt att bygga muskler, är bara det att efter 5-7 år händer det så sjukt lite hur du än gör om du har varit tokseriös dessa år.

smerk
2020-04-20, 10:04
Tycker att det ser bra ut. Har du någon bild tagen på överkroppen rakt framifrån?

Hade även varit intressant med bild på ben

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Anders The Peak
2020-04-20, 11:56
Håller med, ser bra ut. Jag har haft höga målbilder ända sedan jag började träna och gjort allt jag har kunnat för att nå de (ren då), dag ut och dag in i 30 år har jag varit i stort sätt optimal runt allt kring träningen/kosten och prioriterat det framför det mesta. Slutresultatet är i nivå med det du åstakommit, så bra kämpat! :)

Och då har jag ändå haft relativt enkelt att bygga muskler, är bara det att efter 5-7 år händer det så sjukt lite hur du än gör om du har varit tokseriös dessa år.

I ditt fall verkar du ha blivit nöjd och lagt dig tillrätta i soffan och somnat om. Med ditt goda minne om att det ändå inte händer något av värde i muskelmassan. Jag vill hellre säga att det som gör att personer inte kommer vidare är att de har varit för viktkåta och får krämpor eller fastnat i något nybörjarprogram 5X5/sheiko/eller annat. Eller fastnat i rutinen som gör att de står stampar så fort ett redskap är upptaget så att inte rutinen kan bibehållas intakt...

Anders The Peak
2020-04-20, 11:59
Vad tycker du är en bra målbild för 10 års träning? Gärna ett bildexempel...
Det beror mycket på vad individen har som målsättning med träningen. Det jag säger är enbart att inte ha TS måldbild för 10 års träning. Kan gärna ta Termy som exempel allroundtränad hård som målbild på 3-5 års träning. Men första åren är alltid en läroperiod lite beroende på hur lång tid den tar så ...

Anders The Peak
2020-04-20, 12:52
Anderns The Peak är ju som den där gamla tjommen på gymmer som lever på gamla föga imponerande meriter, och tycker om att belasta en med sin livsvisdom medan man vilar mellan setten, trots att man inte bett om den.

Tror att jag fortfarande vid hög ålder är den som uppfattas som bäst tränad på de gym jag tränar på. Har fortfarande muskelmassa som imponerar på de flesta.

Mina råd är seriösa och är välmenande. Tyvärr känns det ibland som jag behöver ta död på visst gemyt som inte passar in hos ambitiösa tränande.

PureWhey
2020-04-20, 13:02
Upp med en bild på fysiken istället ATP, tror aldrig jag sett dig halvnaken slå en dubbelbicce.

vicarious
2020-04-20, 13:17
Upp med en bild på fysiken istället ATP, tror aldrig jag sett dig halvnaken slå en dubbelbicce.

Nu skrämde du bort Anders :D

I ditt fall verkar du ha blivit nöjd och lagt dig tillrätta i soffan och somnat om. Med ditt goda minne om att det ändå inte händer något av värde i muskelmassan. Jag vill hellre säga att det som gör att personer inte kommer vidare är att de har varit för viktkåta och får krämpor eller fastnat i något nybörjarprogram 5X5/sheiko/eller annat. Eller fastnat i rutinen som gör att de står stampar så fort ett redskap är upptaget så att inte rutinen kan bibehållas intakt...

Alla som tränat ett tag vet väl att desto längre man kommer, desto svårare blir det att lägga på sig muskelmassa. Tror inte enbart det handlar om dåliga program eller att folk ligger i soffan..

Slartibartfast
2020-04-20, 13:22
Tror att jag fortfarande vid hög ålder är den som uppfattas som bäst tränad på de gym jag tränar på. Har fortfarande muskelmassa som imponerar på de flesta.

Mina råd är seriösa och är välmenande. Tyvärr känns det ibland som jag behöver ta död på visst gemyt som inte passar in hos ambitiösa tränande.

Problemet är att du oftast har en tråkig översittarattityd och projicerar en massa saker på folk som dom inte gett uttryck för. Om nån vill fisträna lite soft för att ha en hyffsad fysik som dom inte behöver skämmas för, så kommer du in och säger att det är kassa resultat med tanke på vad man kan åstadkomma med diciplinerad byggarträning. Det är liksom oftast inte det som diskuteras.

Rikard Jansson
2020-04-20, 14:02
ATP = Jason Blaha?

Stoltz
2020-04-20, 14:08
Tror att jag fortfarande vid hög ålder är den som uppfattas som bäst tränad på de gym jag tränar på. Har fortfarande muskelmassa som imponerar på de flesta.

Mina råd är seriösa och är välmenande. Tyvärr känns det ibland som jag behöver ta död på visst gemyt som inte passar in hos ambitiösa tränande.

Men du är en kärring, det kan du inte förneka. Att gå in i en tråd helt utan koll på någons mål eller situation, när inte ens ursprungsfrågan handlade om det du kommenterade, och börja säga att resultaten inte är imponerade för tidsrymden, det är kärringtakter och sådant bör man försöka arbeta bort snarast. Det är inte imponerande av ha levt i 30+ år och ha det som attribut, det är inte ens hyfsade resultat.

Brofessorn
2020-04-20, 14:42
Den här tråden tog verkligen en skön vändning :D

Ett Orm
2020-04-20, 16:30
Men du är en kärring, det kan du inte förneka. Att gå in i en tråd helt utan koll på någons mål eller situation, när inte ens ursprungsfrågan handlade om det du kommenterade, och börja säga att resultaten inte är imponerade för tidsrymden, det är kärringtakter och sådant bör man försöka arbeta bort snarast. Det är inte imponerande av ha levt i 30+ år och ha det som attribut, det är inte ens hyfsade resultat.
Har man bara förmåga att utgå från sig själv och sina egna förutsättningar så blir det inte så bra när man ska bedömma andra.

poppen11
2020-04-20, 18:01
Det beror mycket på vad individen har som målsättning med träningen. Det jag säger är enbart att inte ha TS måldbild för 10 års träning. Kan gärna ta Termy som exempel allroundtränad hård som målbild på 3-5 års träning. Men första åren är alltid en läroperiod lite beroende på hur lång tid den tar så ...

Dina två inledande meningar är aningen motstridiga och jag tror även att det är här skiljelinjen går mellan dig och flera i tråden. De allra flesta är väl medvetna om att TS inte har uppnått optimala resultat på 10 år och att nuvarande resultat säkerligen kan uppnås på ett par år. Men jag tror ett sådant synsätt missar att många är imponerande över dedikationen att börja träna som 37-åring och upprätthålla motivationen och att över tid ta till sig ny kunskap och applicera denna i sin träning för att nå/upprätthålla sin målbild.

PureWhey
2020-04-22, 07:22
Det bästa skulle vara om ATP är ett riktigt monster.

40plus
2020-04-22, 07:32
Det bästa skulle vara om ATP är ett riktigt monster.

Han är säkert fetstark. Kan maxa 210kg i bänkpress en gång men får hjärtklappning av 3 reps på 50 kilo. Hårig som en rysk farmor och 68% kroppsfett.

Anders The Peak
2020-04-22, 07:39
Dina två inledande meningar är aningen motstridiga och jag tror även att det är här skiljelinjen går mellan dig och flera i tråden. De allra flesta är väl medvetna om att TS inte har uppnått optimala resultat på 10 år och att nuvarande resultat säkerligen kan uppnås på ett par år. Men jag tror ett sådant synsätt missar att många är imponerande över dedikationen att börja träna som 37-åring och upprätthålla motivationen och att över tid ta till sig ny kunskap och applicera denna i sin träning för att nå/upprätthålla sin målbild.

Ska vi vända på det en aning. Varför lägger TS ut sina bilder på så sätt att de uppfattas som vältränad och det är precis det här han är ute efter att höra"bra jobbat snyggt etc." Fast resultatet är rätt mediokert i verkligheten. Inte dåligt men strax kring hyffsat har fått viss utdelning av sin träning.

37 år är en ung ålder för att få goda resultat om det handlar om att endast att bygga en snygg/are kropp.

För min del om en person vill bygga en snygg fysik är det här inte någon typ av målbild för 10 års träning.

Vad jag menar med lärperiod är att bana in övningar så de träffar rätt och för att hitta upplägg som passar personen. Den tar lite olika lång tid och vissa hittar aldrig den och de är inte direkt ovanliga att se på gymmen.

Anders The Peak
2020-04-22, 07:43
Han är säkert fetstark. Kan maxa 210kg i bänkpress en gång men får hjärtklappning av 3 reps på 50 kilo. Hårig som en rysk farmor och 68% kroppsfett.

Inte alls idag är lider jag av skador och har svårt med tunga övningar. Men har haft hyggliga resultat när det begav sig 10-12 reppare på 180-190 kg i knäböj. Idag kanske 160 på samma repsantal bänken fungerar inte längre kompartementsyndrom i ulnaris och axelskador. Men repppade på 130 kg 10-12 innan de uppkom. På tävling med stopp 175 i 82,5 an

zyzolol
2020-05-02, 23:53
Är mina muskler för gamla för att bli stora ?

Nej, man är aldrig för gammal för att träna.


Sitter här och går igenom dom flesta journalerna.

Jämför dig inte med någon annan.

TheOne1994
2021-02-26, 07:36
År nummer 11 är på ingång.

Träningen går bra, formen håller i sig och jag lyckas lägga på mig lite utan att bli fet.

Så här i efterhand är det sjukt att jag tränat på under 2000 kcal i så många år...f.a.c.k !

Ja ja nu kör vi vidare, jag har tagit hjälp av en PT som ska få huvudet att synka med kroppen. Nu har jag hållt Infon kort, viktigt att ATP känner sig nöjd. Den typen lyckades verkligen sätt mig på plats, längtan att hänga här inne på Kollo minskade med 100%.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal
20/12-19 = 86,1 kg - 7,3% = 2880 kcal
16/2-21 = 90,0 kg - 10% = 3000 kcal

berserken
2021-02-26, 12:18
År nummer 11 är på ingång.

Träningen går bra, formen håller i sig och jag lyckas lägga på mig lite utan att bli fet.

Så här i efterhand är det sjukt att jag tränat på under 2000 kcal i så många år...f.a.c.k !

Ja ja nu kör vi vidare, jag har tagit hjälp av en PT som ska få huvudet att synka med kroppen. Nu har jag hållt Infon kort, viktigt att ATP känner sig nöjd. Den typen lyckades verkligen sätt mig på plats, längtan att hänga här inne på Kollo minskade med 100%.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal
20/12-19 = 86,1 kg - 7,3% = 2880 kcal
16/2-21 = 90,0 kg - 10% = 3000 kcalKollade igenom tråden tycker du lyckats bra

Illustrerade mannen
2021-02-26, 12:26
Riktigt bra! Jag är också "gammal", tom äldre än du - och har tränat längre. Jag har iofs inte strävat efter baddabillding på något sätt, men har inte alls någon imponerande muskelmassa. Det syns inte ens att jag tränar när jag har kläder på mig antar jag... Tycker du ska vara förbannat stolt över dig själv! Ingen annan vet exakt hur man haft det, vilka vägar man traskat och vilka hinder man överkommit!

kazzez
2021-02-26, 13:46
Riktigt bra! Jag är också "gammal", tom äldre än du - och har tränat längre. Jag har iofs inte strävat efter baddabillding på något sätt, men har inte alls någon imponerande muskelmassa. Det syns inte ens att jag tränar när jag har kläder på mig antar jag... Tycker du ska vara förbannat stolt över dig själv! Ingen annan vet exakt hur man haft det, vilka vägar man traskat och vilka hinder man överkommit!

Du har ju alla fall utvecklat god styrka det är ju ett plus

Anders The Peak
2021-02-26, 14:11
År nummer 11 är på ingång.

Träningen går bra, formen håller i sig och jag lyckas lägga på mig lite utan att bli fet.

Så här i efterhand är det sjukt att jag tränat på under 2000 kcal i så många år...f.a.c.k !

Ja ja nu kör vi vidare, jag har tagit hjälp av en PT som ska få huvudet att synka med kroppen. Nu har jag hållt Infon kort, viktigt att ATP känner sig nöjd. Den typen lyckades verkligen sätt mig på plats, längtan att hänga här inne på Kollo minskade med 100%.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal
20/12-19 = 86,1 kg - 7,3% = 2880 kcal
16/2-21 = 90,0 kg - 10% = 3000 kcal

Kommer inte håg vad jag skrev i tråden men något provocerande måste det ha varit. Hoppas att jag fick dig motiverad för att bevisa motsatsen.

Men här är du för att påvisa att du har lyckats och det var bra för redovisningens skull.

4 kg med en viss kroppsfettökning som drar ned den fettfriamassan en aning.

Men huvudsaken är att du är nöjd...

CalleP
2021-02-26, 14:27
År nummer 11 är på ingång.

Träningen går bra, formen håller i sig och jag lyckas lägga på mig lite utan att bli fet.

Så här i efterhand är det sjukt att jag tränat på under 2000 kcal i så många år...f.a.c.k !

Ja ja nu kör vi vidare, jag har tagit hjälp av en PT som ska få huvudet att synka med kroppen. Nu har jag hållt Infon kort, viktigt att ATP känner sig nöjd. Den typen lyckades verkligen sätt mig på plats, längtan att hänga här inne på Kollo minskade med 100%.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal
20/12-19 = 86,1 kg - 7,3% = 2880 kcal
16/2-21 = 90,0 kg - 10% = 3000 kcal

Vi är rätt många som tycker du har fått bra resultat och det är roligt att du håller igång med träning, hoppas det väger mer än vad en enskild person tycker. :)

Anders The Peak
2021-02-26, 18:45
Vi är rätt många som tycker du har fått bra resultat och det är roligt att du håller igång med träning, hoppas det väger mer än vad en enskild person tycker. :)

Nu utryckte jag inte något och att det inte var bra resultat. Huvudsak är att killen gör det själv. Det är oftast det svåraste att göra då man lever med kroppen dygnet runt och ser inte förändringen som gjorts.

Därför är bilder i rätt ljus under transformeringen av stort värde för att kunna se förändringen.

Lägg dessutom upp 4 kg kött på bordet och på en gång ser ni att det är en ansenligt bit muskelmassa som har lagts på killen.

Ett Orm
2021-02-26, 20:39
vi är rätt många som tycker du har fått bra resultat och det är roligt att du håller igång med träning, hoppas det väger mer än vad en enskild person tycker. :)

+1

goddag
2021-02-26, 21:29
Bra mängd muskler tycker jag! Typ så där mycket muskler jag själv vill lägga på mig, mer känns bara onödigt IMO då jag framförallt fokuserar på konditionsträning.
Är 32 och har just tagit upp träningen igen, siktar på att ha tagit mig dit jag vill om fyra fem år och sen bibehålla den muskelmassan.

Coolt att du har en m140i förresten!! Är typ min drömbil :D så jävla roligt att de börjat göra såna grymma bilar i golfklassen för en så pass överkomlig peng.. minns när jag var yngre och var ledsen över att jag antagligen aldrig kommer att få råd med en Porsche men nu går det att få nånting som är nästan lika roligt för ett mkt billigare pris (0 till 100 på drygt 4 sek som du sa och sen grymma köregenskaper på det).
Min nuvarande plan är att ta ett lån så fort jag fått ett nytt jobb och dra till Tyskland och skaffa en m135i med automat och xDrive för under 200k. (Typ: https://www.autoscout24.de/angebote/bmw-135-1er-xdrive-sport-aut-benzin-orange-843d55b8-1178-c177-e053-0100007f48a1 )
Hade gärna köpt en m140i men de är lite dyrare och svårare att hitta.. även kollat lite på A 45 AMG men gillar utseendet på BMW:n mer. :) sen blir det att trimma den till steg 2. Fyfan vad jag längtar..! :D

humancentipede
2021-02-28, 23:51
Är 48, började träna för ett år sen ungefär. . Har bara blivit mycket starkare, och fått väldigt bra hållning från att ha haft rundade axlar, gamnacke och gått som en hösäck är jag nästan helt rak nu .. Extrem trötthet och kroniska sömnproblem försvann till stor del också.. .. Fortfarande sjukligt tunna armar däremot.. Ser fortfarande inga muskler, dom fungerar bara bättre. Va i så extremt dålig form så hade krävts permobil för att ta mig fram om några år.. :laugh:

Stephen42
2021-03-01, 07:26
Du kan träna dina muskler för att uppnå din tidigare kondition. Det du bör fokusera på är att inte skämma bort din kropp i hård aktivitet plötsligt. Försök att träna den med en ordentlig plan och hålla reda på prestanda för att se till att du inte överanvändar den.

TheOne1994
2022-04-07, 18:40
År nummer 12 är avklarat. Allt går bra med träningen och livet. Formen blir bättre och bättre. Vikten ligger på 84-85 kg. Jag känner mig stark och allmänt vältränad. Fettintaget har jag ökat ganska mycket, det gjorde susen för mig. Gick från 88 kg till 80,5 på 15 veckor, tappade mycket på midjan. Jag häller ganska mkt olivolja på maten, förr var jag livrädd för fett :(

Här är lite bilder, kommer tillbaka om 1 år med update! Jag kommer säkert att vara i lite bättre form då :)

TheOne1994
2022-04-07, 18:40
https://i.ibb.co/87kZZsb/20220305-105422.jpg

ihttps://i.ibb.co/4Z0bYbh/20220305-064039.jpg

https://i.ibb.co/RYGVFDr/20220305-064008.jpg

https://i.ibb.co/3CFtncR/20220305-064004.jpg

https://i.ibb.co/b2D0spp/20220305-063854.jpg

https://i.ibb.co/54h0k1d/20220122-070509.jpg

kvarnis
2022-04-08, 07:36
Väldigt bra form för din ålder! Bra jobbat.

inZane
2022-04-09, 06:44
Alltid inspirerande när du uppdaterar. Femtio nästa år är svårt att tro. Hatten av!

StarkaUlf
2022-04-09, 07:47
Grymt

Anders The Peak
2022-04-09, 09:13
Ålder är inget hinder för att bli välbyggd och muskulös fast det underlättar om träning har varit en del i vardagen under livet. Men visst det kräver dedikation och uthållighet samt en god kosthållning för om musklerna ska kunna ses tydligt.

född 1973 , fel vid registrering Är lika gammal som ett av mina barn - Det är bara att kika in på min profil för formen

spoon
2022-04-09, 10:40
Inspirerande [emoji106]

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

spoon
2022-04-09, 10:41
Hur ser en vanlig träningvecka ut? Och hur ser kosten ut en vanlig dag?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Bearius
2022-04-10, 14:51
Jag är minst lika imponerad av att tråden fortfarande är aktiv efter 12 år.

TheOne1994
2024-04-15, 10:51
Hur ser en vanlig träningvecka ut? Och hur ser kosten ut en vanlig dag?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Tjena! Glömde uppdatera förrra året då jag fyllde 50. Jag och tjejen var i Thailand för första gången när jag fyllde år. Lyckades pricka en bra form. Gjorde Werlabs hälsotest där allt såg bra ut.

Jag tränar fortfarande mycket och bra kvalité på träningen. Köra rullande push pull legs, varierar lite då och då beroende hur jag känner. Har coach som kollar på mig och redigerar efter det. Jag tränar nog lite för mkt..kör alltid till failure aka Sam Sulek style..jag blir sliten med jämna mellanrum.
Går på massage, kallduschar etc för att försöka hålla mig i schack.
Gjorde Inbody för 1 månad sedan. 87,9 kg och 9,5% fett, 45 kg muskler.

Äter likadan mat varje vecka, har gjort i stort sett samma maträtter i alla år.
Går 5500 steg om dagen, jobbar hemma så har inget rörligt arbete. Står dock mest av dagen när jag jobbar.

2780 kcal
Protein = 300 g
Carbs = 210
Fett = 93
Socker = 20 g

Annars leker livet, flyttat från hus till lägenhet. Barnen är stora och har egna familjer så huset blev för stort. Från lantlig håla in till stan. Köpt ny hoj som levereras på Torsdag nästa vecka, Africa Twin 1100 med DCT låda. Omger mig bara med personer som ger mig något..vilket bli ganska begränsat med folk..börjar eller är en sur gubbe redan :)

CoKEmaN
2024-04-19, 08:31
Bra jobbat :)

Ett Orm
2024-04-19, 11:13
Nu är det dags att ge sig ich bli en soffig degklump.