handdator

Visa fullständig version : Mat & Kosttilskott Nybörjare Hjälp


markokask
2010-04-16, 02:14
Tjenare

Ska snart börja träna på gym och har en del angående min framtida kost och hur jag ska använda mitt kosttillskott på bästa sätt

Lite information om mig:

Ålder: 17
Vikt: 65 (Behöver gå upp)
Längd: 180
Träning: Ingen just nu slutade i ishockey för 5 år sedan

Ska börja gymma som sagt och ser väldigt fram imot det eftersom att jag verkligen behöver det angående vikten, för att man har någonting att göra på dagarna och just för att äta bättre och bli piggare!

Jag har läst en del om massor av olika kosttillskott på internet och dylikt, och har nu med kommit fram till att jag ska köpa en Gainer som heter Gainer Pro av märket Star Nutrition, det är ju väldigt bra för mig som behöver gå upp i vikt. Så ska jag även äta kreatin men det är bara för att det följer med i priset, gainern kostar 369 för 4 kg och kreatinet får man på köpet, 500 G av samma märke.

Vad det gäller detta så hade jag tänkt att dricka 120 G gainer (2 dl gain 4 dl vatten) efter varje träningspass för har läst på nätet att det är det bästa tillfället (endast varje gång jag tränar dvs 5 gånger / vecka) Sen med kreatinet hade jag tänkt att äta de första 5 dagarna 4 gånger per dag, morgonen, lunch, efter träning, kväll. Sen de kvarstående dagarna äta det tillsammans med gainern efter träning och de 2 dagarna jag inte tränar så vet jag inte, några förslag?

Jag ska också äta något otroligt mycket jag vet att inte gainer är någon supermedel så man blir stor utan allting hänger ju på kosten men gainern är ju som ett hjälp. Ska äta frukost lunch middag kvällsmat med mellanmål imellanåt.

Ser detta bra ut för mig som nybörjare? Jag tycker det verkar bra har kollat mycket på internet och läst en del.

Sen så kan någon hederligt snäll person hjälpa mig att lägga upp ett enkelt gymschema för en nybörjare? Pratar med några polare jag ska gymma med och dom har gymmat i 2 år, så dom sa att i början ska man köra långa reps med mindre vikter och efter ett tag så ska man köra kortare reps med tyngre vikter, stämmer detta?

Jag uppskattar all hjälp så enormt mycket och jag skulle bli jättetacksam om någon skulle lägga ner sin tid på en okänd person som mig!

Tack för allt hoppas jag har förklarat bra och stavfel bjuder jag på ni förstår nog ändå :)

chrilledude
2010-04-16, 02:33
Hej!

Att äta massor är egentligen inget att rekommendera, i för sig väger du väldigt lite, men ändå. Är proteinrik mat också.

Jo i början är det bra att köra teknik (första månaden) för att sen köra på högre vikter.

Kör på schemat "axon 1.0" i början, senare kan du köra mer avancerade scheman. :)

Lycka till! :thumbup:

markokask
2010-04-16, 03:32
Hej!

Att äta massor är egentligen inget att rekommendera, i för sig väger du väldigt lite, men ändå. Är proteinrik mat också.

Jo i början är det bra att köra teknik (första månaden) för att sen köra på högre vikter.

Kör på schemat "axon 1.0" i början, senare kan du köra mer avancerade scheman. :)

Lycka till! :thumbup:

Tack så mycket :) ja precis glömde skriva det ska få i mig protein kolhydrater alla viktiga vitmanier och dylikt (eller i alla fall försöka men det går nog bra, kommer ju bli lite tufft i början men det löser sig nog)

Hur ser du på detta med kosttilskottet?

dubbelpostar nog denna tråden imorgon vid kanske 5-6 för tror det inte är så många uppe vid denna tid :P Men kan jag lägga upp en imorgon eller är det emot regler?

chrilledude
2010-04-16, 03:38
Tack så mycket :) ja precis glömde skriva det ska få i mig protein kolhydrater alla viktiga vitmanier och dylikt (eller i alla fall försöka men det går nog bra, kommer ju bli lite tufft i början men det löser sig nog)

Hur ser du på detta med kosttilskottet?

dubbelpostar nog denna tråden imorgon vid kanske 5-6 för tror det inte är så många uppe vid denna tid :P Men kan jag lägga upp en imorgon eller är det emot regler?

Skriv i denna imorgon istället, så kommer den upp igen. :)

Jag har ingen aning om kreatin/gainer då jag aldrig använt detta.

Exhale_
2010-04-16, 07:22
Lite kortfattat:

Ska du köra på gainern så tycker jag att du ska dela upp det så att du dricker hälften före och hälften direkt efter passet. Utöver det är det bara att öka portionsstorleken vid de normala måltiderna som gäller. Går du inte upp i vikt av det kan du lägga till ytterligare ett mål mat.

När det kommer till kreatinet skulle jag köra 5 gram om dagen dagligen. Skippa uppladdningsfasen.

Angående gymschema så skulle jag kört på en tre-split. Finns tusentals förslag under träningsdelen av forumet.

I övrigt skulle jag läsa deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 för när du har plöjt den vet du vad som är bra mat och på ett ungefär vad man bör tänka på för att få i sig tillräckligt med rätt grejer.

Lycka till!

markokask
2010-04-16, 11:18
Lite kortfattat:

Ska du köra på gainern så tycker jag att du ska dela upp det så att du dricker hälften före och hälften direkt efter passet. Utöver det är det bara att öka portionsstorleken vid de normala måltiderna som gäller. Går du inte upp i vikt av det kan du lägga till ytterligare ett mål mat.

När det kommer till kreatinet skulle jag köra 5 gram om dagen dagligen. Skippa uppladdningsfasen.

Angående gymschema så skulle jag kört på en tre-split. Finns tusentals förslag under träningsdelen av forumet.

I övrigt skulle jag läsa deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 för när du har plöjt den vet du vad som är bra mat och på ett ungefär vad man bör tänka på för att få i sig tillräckligt med rätt grejer.

Lycka till!

Okej har hört att man ska dricka allting efter träningen men ska kolla mer på det :)

Ja det verkar bättre att skippa den uppladdningsfasen men en sak jag undrar med just kreatinet är ju hur det blir om man slutar med det? Man ska ju ta det i perioder men vi säger att jag äter det i 8 veckor vila 4 veckor ett tag sen lägger jag av med det, kommer man att "se mindre biffigare" menar att om man ser någon större skillnad på kroppen.

Ja ska ta en titt på det :) Tack !

944RS
2010-04-16, 11:28
Du kommer troligtvis inte se någon skillnad från när du använder kreatin eller inte. Så mycket vätska kommer det inte binda i dina (små?)muskler.

Gainer är ju bara flytande mat så det behöver du ju bara om det är svårt att äta tillräckligt med vanlig mat.

Försök hitta mat och portions-storlekar som du gillar så du kan hålla din viktuppgång under kontroll.

macsacre
2010-04-16, 17:45
Gainer + Kreatin till att börja med är ju dunder bra :D Serius mass + vilken Kreatin monohydrate som helst.

Efter ett tag så kan du ta: Kalcium, magnesium, Kreatin, Gainer (om du vill fortsätta växa), Whey(protein), BCAA, EAA och Omega-3. ;)

Crocker
2010-04-16, 18:24
Kalcium lär ej behövas om du inte är veg/allergisk o.s.v.

Johan_P
2010-04-16, 22:02
Gainer + Kreatin till att börja med är ju dunder bra :D Serius mass + vilken Kreatin monohydrate som helst.

Efter ett tag så kan du ta: Kalcium, magnesium, Kreatin, Gainer (om du vill fortsätta växa), Whey(protein), BCAA, EAA och Omega-3. ;)

Du bara listar random kostillskott. Kalcium, magnesium och omega-3 är ointressant att ta som kosttillskott om man redan uppfyller det i kosten. Förstår heller inte varför man skulle nyttja EAA och BCAA samtidigt. Och gainer är för många helt onödigt.

Johan_P
2010-04-16, 22:06
Tjenare

Ska snart börja träna på gym och har en del angående min framtida kost och hur jag ska använda mitt kosttillskott på bästa sätt

Hej.


Lär dig styrketräna - alltså nöta rörelser, förstå övningar, träna teknik, osv.
Lär dig lite baskunskaper inom anatomi, fysiologi och näringslära.
Efter du kommit in i träningen, använd någon form av kostillskott, om du känner behov.

Följer du denna listan slipper du lägga ut massa hundralappar på kosttillskott som troligtvis ger dig marginella, eller inga, effekter alls i början av din träningsperiod - då det är viktigast att lära sig teknik, och för kroppen att vänja sig vid den ökade belastningen (så som främst leder och annat som behöver stor anpassning i början).