handdator

Visa fullständig version : Gymma för kampsport / Kampsportskropp


billanpillan
2010-04-16, 00:18
Hejsan!

Jag behöver lite hjälp.
Jag vill ha en ja, kampsportskropp, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Har tidigare tränat boxning och nu tränar jag mma. och ja visst, jag tränar 3 gånger i veckan mma, men jag tränar också gym. Där är problemet. Hur ska jag träna på gymmet?

Har tränat 3x10 på en 3split innan.
Men nu vill jag ha en kropp och träning på gymmet som gynnar min kampsportsträning.

Nu tar jag ett exempel här: http://api.ning.com/files/ZySslrEWt0m1iPwCI6uLOPxbUVy-IA*ufo*Mxnu0Ezl7mAlNa0obyAj6Gs88UGPAm1rZfsBQkhhWFo qHoLMvEVWc2nSHqogB/victor.jpg


Och grejjen är den att några kommer säkert skriva att jag ska bulka järnet sen deffa ned mig. Men det blir inte anpassat för kampsport då, man blir ju stel och grejjor.


Har funderat på crossfit, men har tyvärr inget crossfitgym i närheten.

Så iaf hur ska jag lägga upp det

Måndag: Gym, men hur många reps, vilka övningar, hur ska jag splitta?
Tisdag: MMA
Onsdag: Gym, men hur många reps, vilka övningar, hur ska jag splitta?
Torsdag:MMA
Fredag MMA
Lördag: Fri dag
Söndag: Gym, men hur många reps, vilka övningar, hur ska jag splitta?


Samt hur bör jag äta:)?
Jag behöver alltså hjälp att få ja en liknande kropp, uthållig, fast ändå med rätt mycket muskler. jag vill ju inte bara rakt av deffa ned mig då jag inte har så mycket muskler.

Är nyfyllda 18 år, 180cm 72kg
Har tränat gym i ca 1.5år med vissa småuppehåll samt lite deffningar osv.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/24emars-10.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/24mars-10.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/201004161001.jpg

Som ni ser har jag lite fläsk, och ja även lite muskler;> även om de inte syns så värst!
Så hjälp mig nu, hur ska jag träna på gymmet, övningar, reps, sets samt hur bör jag äta:)?

Pjotor
2010-04-16, 08:05
Som ni ser har jag lite fläsk

Då vet du inte hur fläsk ser ut. Det är en sådan inställning som ger ätstörningar. Så lägg av med sådana tankar nu.

Nå, åter till ämnet. Det finns flera andra trådar med dina frågor, som du hittar om du söker. Kort sammanfattat brukar innehållet vara så här:
- "Kampsportskropp" får du i första hand av att träna kampsport. Styrketräning är ett komplement.
- Fundera på om du vill bli bra på MMA eller få en viss kroppsbyggnad. Det är inte självklart att det går att kombinera båda två.
- Hel- eller halvkroppspass med basövningar och endast enstaka isoleringsövningar är en vanlig rekommendation. Knäböj, chinups, bänkpress, militärpress, stångrodd, marklyft och dips är bra övningar. Magen brukar få gott om pisk i MMA-träningspass i alla fall, men lägg till någon tung magövning om du känner för det.
- Det finns gott om program om du läser och söker i gamla trådar i detta underforum. Det exakta upplägget varierar beroende på när du styrketränar och när du tränar MMA.
- Satsa på 4-6 reps och 3-5 set per övning i 3-5 set.

emi23j
2010-04-16, 08:26
Joe DeFranco postade en "sample-workout" på sin hemsida för ett par dagar sedan. ska kolla om jag kan hitta den.

emi23j
2010-04-16, 08:30
det här var inte den jag tänkte på men ufc kille i af:

http://www.youtube.com/joedefranco#p/a/u/1/OlvhhkOu8IQ

Spunken
2010-04-16, 08:36
Har funderat på crossfit, men har tyvärr inget crossfitgym i närheten.

du behöver ju inte ett renodlat crossfitgym för att köra heller, går bra med vilket ställe som helst.

stridis
2010-04-16, 09:20
Då vet du inte hur fläsk ser ut. Det är en sådan inställning som ger ätstörningar. Så lägg av med sådana tankar nu.


Många kampsportare är magrare än sådär, så klart han får sådana tankar. Men det är sekundärt, det viktigaste är att se till att bli tränad (explosivitet, uthållighet, slagstyrka, teknik). Du skall nog inte gå ned i vikt med tanke på din vikt för längd då det är MMA du håller på med.

krellik
2010-04-16, 09:25
Sätt mma i första hand om du vill tävla framöver, tänk inte så mycket på att "bulka/deffa" utan se helt enkelt till att bli starkare i basövningarna samtidigt som det inte får ta för mycket energi från mma träningarna.

billanpillan
2010-04-16, 13:46
Då vet du inte hur fläsk ser ut. Det är en sådan inställning som ger ätstörningar. Så lägg av med sådana tankar nu.

Nå, åter till ämnet. Det finns flera andra trådar med dina frågor, som du hittar om du söker. Kort sammanfattat brukar innehållet vara så här:
- "Kampsportskropp" får du i första hand av att träna kampsport. Styrketräning är ett komplement.
- Fundera på om du vill bli bra på MMA eller få en viss kroppsbyggnad. Det är inte självklart att det går att kombinera båda två.
- Hel- eller halvkroppspass med basövningar och endast enstaka isoleringsövningar är en vanlig rekommendation. Knäböj, chinups, bänkpress, militärpress, stångrodd, marklyft och dips är bra övningar. Magen brukar få gott om pisk i MMA-träningspass i alla fall, men lägg till någon tung magövning om du känner för det.
- Det finns gott om program om du läser och söker i gamla trådar i detta underforum. Det exakta upplägget varierar beroende på när du styrketränar och när du tränar MMA.
- Satsa på 4-6 reps och 3-5 set per övning i 3-5 set.

Jo jag vet att jag inte är en "tjockis" men lite fläsk har jag allt, men du tycker alltså att jag inte borde äta mindre utan borde äta hyffsat mycket? Eller kanske lägga sig på en energibalans?

Okay men jag har sökt utan att hitta men får väl söka lite flitigare:)
Har hört att det är bra att köra typ 20reps för att gynna kampsporten men det är alltså bättre att köra väldigt få istället?

Tack på förhand:)

krellik
2010-04-16, 14:07
Har hört att det är bra att köra typ 20reps för att gynna kampsporten men det är alltså bättre att köra väldigt få istället?


Det är bra att vara mjölksyra tålig, ha aerob kondition, ha uthåliga muskler, det är bra att vara max stark och det är bra att vara explosiv och så vidare.

Att träna 20+ reps är bra för att träna muskeluthålighet. Att träna få reps är bra för att bli starkare. Det man kan säga är att mma passen bygger relevant muskulär uthålighet och att man behöver en bra grund av styrka för att kunna få rätt typ av uthålighet och för att uppfylla sin potential för explosivitet.
http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=4304207
Allt detta är mindre relevant om inte dessa fysiska attribut kanaliseras genom bra teknik som man lagt oerhört många timmar att finslipa. Och man kan inte fokusera tillräckligt mycket på teknik bitarna om man lägger -för- mycket tid på övrig fysträning, speciellt inte om man inte har en teknik grund. Vad som är för mycket och vad som är lagom "extra fysträning" är individuellt och något man kan ha olika åsikter om.

Exempel på elit mma fighters:

http://bettorsedge.files.wordpress.com/2009/07/fedor.jpg

http://www.mmaweekly.com/absolutenm/articlefiles/5828-Matt-Lindland.jpg

http://www.fightplay.tv/wp-content/uploads/2009/02/alves.jpg

http://thenhbshow.com/images/stories/gsp.jpg

Helt olika kroppar, alla har varit framgångsrika, den gemensamma nämnaren är en oerhörd massa kampsportsträning.

billanpillan
2010-04-16, 14:14
Krellik, okay:) Men det är alltså en kombination man behöver.
Jo visst, alla där är duktiga, men jag vill ju ha en snygg kropp på köpet också;)

mikaelj
2010-04-16, 14:18
StrongLifts 5x5. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

krellik
2010-04-16, 14:30
Krellik, okay:) Men det är alltså en kombination man behöver.
Jo visst, alla där är duktiga, men jag vill ju ha en snygg kropp på köpet också;)

Jo och som synes är det ju möjligt att ha en atraktiv fysik och prestera i toppen (och likaså utan att se ut som en fitness tävlande). Poängen jag ville ha fram var: träna hård mma träning några år, kompletera med logisk extraträning som fyller ett behov som inte bara är estetiskt och när det är dags att börja tävla så börja fundera på vilken viktklass du vill hamna i beroende på längd, hur du trivs att fightas, etc. Så bygg upp dej långsiktigt, ät vettigt och träna mma hårt så ska du se att det kommer att bli bra.

Ja mma är verkligen en allround sport som ställer krav på i princip alla fysiska aspekter, man kan inte lägga 100% fokus på allting som sporten stäler krav på utan oftast är det bäst att vara lite pragmatisk och tänka "vad får jag redan av mina 3-7 mma pass i veckan jag lägger" vad ger mycket bang for the buck att extraträna. Att bygga en så kallad "aerobisk bas" genom lugnare (inte överdriven) löpning tycker många ger mycket eftersom man kan få ut en hel del utan att döda sig själv, det behöver inte störa den övriga träningen och det är en rätt trevlig morgon rutin att börja dagen med att gå ut och jogga en runda och vakna till liv.

Upp till en gräns ger träning för att höja maxstyrkan också mycket bang for the buck, du blir stark för din viktklass, kan manipulera bättre i brottarclinchen, starkare thaiclinch, mer driv i double leg takedowns, bättre potential för explosivitet, etc. I jämförelse med lugna joggingrundor så tar det mer ur dej och har större potential att störa mma träningen så kräver lite mer planering och en tumregel är mindre träning fokuserat på basövningarna (knäböj, marklyft, chins, dips, stångrodd, bänk, militärpress, etc)

Hoppas det hjälpte lite, när jag försökte träna mma som mest fick jag själv aldrig rätt balans i detta, kanske lyckas du bättre, hur du väljer att lägga upp träningen handlar också lite om dina ambitionsnivåer, det är helt okej att vara "hobby byggare" och hobby mma fighter utan tävlingsambitioner i något, vill du satsa stenhårt på att tävla så kan det vara en annan historia.

billanpillan
2010-04-16, 15:16
StrongLifts 5x5. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Tack:) Ska kolla igenom






Jo och som synes är det ju möjligt att ha en atraktiv fysik och prestera i toppen (och likaså utan att se ut som en fitness tävlande). Poängen jag ville ha fram var: träna hård mma träning några år, kompletera med logisk extraträning som fyller ett behov som inte bara är estetiskt och när det är dags att börja tävla så börja fundera på vilken viktklass du vill hamna i beroende på längd, hur du trivs att fightas, etc. Så bygg upp dej långsiktigt, ät vettigt och träna mma hårt så ska du se att det kommer att bli bra.

Ja mma är verkligen en allround sport som ställer krav på i princip alla fysiska aspekter, man kan inte lägga 100% fokus på allting som sporten stäler krav på utan oftast är det bäst att vara lite pragmatisk och tänka "vad får jag redan av mina 3-7 mma pass i veckan jag lägger" vad ger mycket bang for the buck att extraträna. Att bygga en så kallad "aerobisk bas" genom lugnare (inte överdriven) löpning tycker många ger mycket eftersom man kan få ut en hel del utan att döda sig själv, det behöver inte störa den övriga träningen och det är en rätt trevlig morgon rutin att börja dagen med att gå ut och jogga en runda och vakna till liv.

Upp till en gräns ger träning för att höja maxstyrkan också mycket bang for the buck, du blir stark för din viktklass, kan manipulera bättre i brottarclinchen, starkare thaiclinch, mer driv i double leg takedowns, bättre potential för explosivitet, etc. I jämförelse med lugna joggingrundor så tar det mer ur dej och har större potential att störa mma träningen så kräver lite mer planering och en tumregel är mindre träning fokuserat på basövningarna (knäböj, marklyft, chins, dips, stångrodd, bänk, militärpress, etc)

Hoppas det hjälpte lite, när jag försökte träna mma som mest fick jag själv aldrig rätt balans i detta, kanske lyckas du bättre, hur du väljer att lägga upp träningen handlar också lite om dina ambitionsnivåer, det är helt okej att vara "hobby byggare" och hobby mma fighter utan tävlingsambitioner i något, vill du satsa stenhårt på att tävla så kan det vara en annan historia.

Jo det är liksom det jag vill uppnå, "stark för min vikt"
Angående ambitionsnivån så är jag faktiskt inte helt säker än. Har tidigare tränat boxning och tävlat i det men bytte till MMA nu i Januari och jag blir rätt sugen på att faktiskt tävla, och då vill man ju vara stark för sin kroppsvikt:)

billanpillan
2010-04-16, 15:25
Krellik, Hur tycker du att jag ska lägga upp gymträningen på

Måndag, onsdag och söndag?
Ska man köra 3 likadana helkroppspass? Och vill man få me t.ex 5x5 på alla basövningar så får man ju vara där i 2 timmar*gah!*

mikaelj
2010-04-16, 15:28
Läs StrongLift-programmet. Det tar definitivt inte två timmar.

jakob
2010-04-16, 15:30
Och vill man få me t.ex 5x5 på alla basövningar så får man ju vara där i 2 timmar*gah!*

Nej det gör det inte.

billanpillan
2010-04-16, 15:32
Läs StrongLift-programmet. Det tar definitivt inte två timmar.

Grejjen är den att ja gymmar på söndag och sedan måndag, och då är ju redan musklerna "trötta" :/
Så vet inte hur jag ska göra riktigt

mikaelj
2010-04-16, 15:37
Måste du gymma på söndag och på måndag? Jag hade hoppat över söndagen. Eller möjligtvis om du går efter en uppdelning (jag tror att det finns med en två-split), så kan du ha halvkroppspass sön/mån.

Salus
2010-04-16, 15:40
Då vet du inte hur fläsk ser ut. Det är en sådan inställning som ger ätstörningar. Så lägg av med sådana tankar nu.

Nå, åter till ämnet. Det finns flera andra trådar med dina frågor, som du hittar om du söker. Kort sammanfattat brukar innehållet vara så här:
- "Kampsportskropp" får du i första hand av att träna kampsport. Styrketräning är ett komplement.
- Fundera på om du vill bli bra på MMA eller få en viss kroppsbyggnad. Det är inte självklart att det går att kombinera båda två.
- Hel- eller halvkroppspass med basövningar och endast enstaka isoleringsövningar är en vanlig rekommendation. Knäböj, chinups, bänkpress, militärpress, stångrodd, marklyft och dips är bra övningar. Magen brukar få gott om pisk i MMA-träningspass i alla fall, men lägg till någon tung magövning om du känner för det.
- Det finns gott om program om du läser och söker i gamla trådar i detta underforum. Det exakta upplägget varierar beroende på när du styrketränar och när du tränar MMA.
- Satsa på 4-6 reps och 3-5 set per övning i 3-5 set.


Bra svar!

Lägg gärna till frivändningar (med eller utan press) för att bli riktigt explosiv.

Problemet är att många tränar för mycket på gym när de samtidigt kör MMA el likn.

Kör gärna helkroppspass, och ligg på över 80-85% av max, så ska du se att du får en riktigt stabil fysik.

Muskeluthållighet är det bättre att träna på MMA träning (nöta mot mits el säck), satsa på lågreps på gymmet (3-6 reps).

Good luck soldier!

billanpillan
2010-04-16, 15:40
Mja har tränat 6 dagar i veckan rätt länge och har gärna kvar det så:D
Men jo onsdagar helkropp och sön/mån halv, det var en bra idé:) får se hur jag ska lägga upp det nu bara hehe

billanpillan
2010-04-16, 16:14
Bra svar!

Lägg gärna till frivändningar (med eller utan press) för att bli riktigt explosiv.

Problemet är att många tränar för mycket på gym när de samtidigt kör MMA el likn.

Kör gärna helkroppspass, och ligg på över 80-85% av max, så ska du se att du får en riktigt stabil fysik.

Muskeluthållighet är det bättre att träna på MMA träning (nöta mot mits el säck), satsa på lågreps på gymmet (3-6 reps).

Good luck soldier!

Tack:D jag ska göra mitt bästa!*flex*

Sniggel
2010-04-16, 16:23
Mitt råd är att du kör styrketräningen (crossfit känns onödigt med tanke på dina mål och nuvarande kampsportsträning). Angående maten så ät ordentligt. Med det menar jag att du varken ska begränsa hur mycket du äter, eller tänka på att äta mer än behagligt. Styrketräningen kommer att forma kroppen på sikt och det är dumt att försöka styra kroppen upp eller ner i vikt med flit (om du inte har problem med att vikten ofrivilligt går i ena eller andra riktningen).
Ät så att du återhämtar dig bra och träna på helt enkelt.
Det enda du kan ta en titt på är isåfall att du får i dig bra med protein. Åtminstone 2g protein/kg kroppsvikt om du vill bygga muskler/ändra på kroppen.

billanpillan
2010-04-16, 16:45
Mitt råd är att du kör styrketräningen (crossfit känns onödigt med tanke på dina mål och nuvarande kampsportsträning). Angående maten så ät ordentligt. Med det menar jag att du varken ska begränsa hur mycket du äter, eller tänka på att äta mer än behagligt. Styrketräningen kommer att forma kroppen på sikt och det är dumt att försöka styra kroppen upp eller ner i vikt med flit (om du inte har problem med att vikten ofrivilligt går i ena eller andra riktningen).
Ät så att du återhämtar dig bra och träna på helt enkelt.
Det enda du kan ta en titt på är isåfall att du får i dig bra med protein. Åtminstone 2g protein/kg kroppsvikt om du vill bygga muskler/ändra på kroppen.

Okay:)
Hur tycker du jag ska lägga upp träningen på måndag onsdag och söndag:)? Tänkte ju då ett helkropp på onsdag och halvkropp på mån å sön, men har fan ingen idé om hur jag ska lägga upp det:)

Jo protein kan nog vara ett problem ibland, men tar dock EAA och protein ibland så hoppas det hjälper lite grand:)

Sniggel
2010-04-16, 17:52
Exempelvis så här (snabbt ihop-plockat):

Måndag - "Överkropp"
4-8 reps, 3 set på varje övning
1. Stångrodd eller Rodd i kabelmaskin (värm upp först med några set rygglyft)
2. Bänkpress eller Dips
3. Latsdrag eller Chins med vikt (om du klarar)
4. Valfri Tricepsövning
5. Valfri Bicepsövning
(axlarna tränas ordentligt i bänkpress eller dips, latsdrag eller chins, samt stång- eller kabelrodd så de behöver ingen egen övning)

Onsdag - Helkropp
6-9 Basövningar, 3 set per övning, 6-15 reps
Gärna andra övningar som du inte kör i resten av veckan.
Gärna ett repsantal du inte kör med i resten av veckan, högre eller lägre än normalt t ex (därav 6-15).

Söndag - "Underkropp"
6-10 reps, 3 set på varje övning
1. Knäböj eller Benpress
2. Benspark
3. Raka Marklyft
4. Lårcurl
5. Valfri Vadpress
6. Crunches med eller utan vikt (utförandet är viktigt, svankning får inte ske i ryggen om du tänkt köra tungt, inte annars heller iofs)

mpersson
2010-04-16, 18:04
Hade jag varit du skulle jag nog satsat på Jim Wendlers 5/3/1 och kört ett 3-dagar upplägg, med lite mer volym baserat komplement. Det blandat med bra kost ( högt med protein, kaloriöverskott ). Sen deffa när du är nöjd med massan. Och viola !

Ett tips, räkna kalorier och ligg på ett lågt överskott så bli du inte sälig ;)

Christyle
2010-04-16, 19:55
Krellik, okay:) Men det är alltså en kombination man behöver.
Jo visst, alla där är duktiga, men jag vill ju ha en snygg kropp på köpet också;)

Du söker nog Thiago Alves kroppen med massa definerade muskler med 6-pack

Griffin
2010-04-16, 20:19
du vill ha en kampsports kropp säger du??
Träna som kineserna förr i tiden då. och va ej på ett gym o pumpa.
då får du ju gym kropp;)

Träna kampsport så får du sån kropp .

Spiffy
2010-04-16, 20:21
Angående om du ska gå upp eller inte beror ju en del om du ska tävla eller inte.
Känns väldigt dumt om du går ner i vikt, och då kommer vara väldigt lätt i din viktklass. Så anpassa din vikt efter önskad viktklass är mitt tips.

billanpillan
2010-04-16, 22:13
Exempelvis så här (snabbt ihop-plockat):

Måndag - "Överkropp"
4-8 reps, 3 set på varje övning
1. Stångrodd eller Rodd i kabelmaskin (värm upp först med några set rygglyft)
2. Bänkpress eller Dips
3. Latsdrag eller Chins med vikt (om du klarar)
4. Valfri Tricepsövning
5. Valfri Bicepsövning
(axlarna tränas ordentligt i bänkpress eller dips, latsdrag eller chins, samt stång- eller kabelrodd så de behöver ingen egen övning)

Onsdag - Helkropp
6-9 Basövningar, 3 set per övning, 6-15 reps
Gärna andra övningar som du inte kör i resten av veckan.
Gärna ett repsantal du inte kör med i resten av veckan, högre eller lägre än normalt t ex (därav 6-15).

Söndag - "Underkropp"
6-10 reps, 3 set på varje övning
1. Knäböj eller Benpress
2. Benspark
3. Raka Marklyft
4. Lårcurl
5. Valfri Vadpress
6. Crunches med eller utan vikt (utförandet är viktigt, svankning får inte ske i ryggen om du tänkt köra tungt, inte annars heller iofs)

Det ser faktiskt bra ut:) Men får nog lägga till frivändningar också:)

billanpillan
2010-04-16, 22:17
Hade jag varit du skulle jag nog satsat på Jim Wendlers 5/3/1 och kört ett 3-dagar upplägg, med lite mer volym baserat komplement. Det blandat med bra kost ( högt med protein, kaloriöverskott ). Sen deffa när du är nöjd med massan. Och viola !

Ett tips, räkna kalorier och ligg på ett lågt överskott så bli du inte sälig ;)
Ska läsa lite om det men det verkar rätt avancerat;>

Du söker nog Thiago Alves kroppen med massa definerade muskler med 6-pack Nej det gör jag inte, men en kropp utan onödigt fett och vara stark för min kroppsvikt, då får man automatiskt en ja " snygg kropp"

du vill ha en kampsports kropp säger du??
Träna som kineserna förr i tiden då. och va ej på ett gym o pumpa.
då får du ju gym kropp;)

Träna kampsport så får du sån kropp .
Jag vet inte hur kineserna tränade förr och kan tyvärr inte träna kampsport 21 gånger i veckan som de antagligen gjorde;), kampsport tränar jag men vill kombinera med gym.

Angående om du ska gå upp eller inte beror ju en del om du ska tävla eller inte.
Känns väldigt dumt om du går ner i vikt, och då kommer vara väldigt lätt i din viktklass. Så anpassa din vikt efter önskad viktklass är mitt tips.

Väger ju ca 71-72kg på 180cm och det kanske är lite lågt, fast då gäller det ju att jag bygger en del också:)