handdator

Visa fullständig version : Rättigheter vid köp från tradera/blocket


boo fan
2010-04-15, 22:53
Är så att jag köpte ett paintballgevär från tradera och mötte säljaren idag. När vi träffades så var batteriet dåligt men displayen på geväret gick igång men sen gick det inte att se mer. När jag kom hem och bytte batteri så visade det sig att hälften av displayen är trasig(gick inte att se när jag köpte den). När jag ringde säljaren så sa han att den hade funkat när han testade den tidigare på morgonen(tvivlar jag starkt på med tanke på att batteriet var så dåligt) och han sa att han skulle ringa upp men det har han fortfarande inte gjort. Om jag får tag på honom igen vilka rättigheter har jag i så fall. Finns det någon lag som säger att man har bytesrätt gentemot privatpersoner? Om jag inte får tag på honom kan jag spåra honom på något sett? Tex Ip-nr eller något?

PiNG.
2010-04-15, 22:58
Du har "runt-hörnet-garanti" på sådana köp.

Det du kan göra är att skriva på hans traderabetyg att det du köpte var trasigt. Så att andra kanske inte köper av honom eller kollar extra noga på det dom köper av honom.

semicroma
2010-04-15, 23:09
Det finns ingen lag om bytesrätt mellan privatpersoner. Det är det ni avtalet som gäller. Du skulle i princip kunna dra det till tingsrätten om säljaren lovat något som varan inte uppfyller. Men i detta fall verkar det bli ord mot ord gällande hur varan var beskaffad vid köpet.

tsp
2010-04-15, 23:24
Om han är shysst kanske han kan ta tillbaka varan och ge dig igen pengarna. Du kan ju bjuda på någon hundring av priset ifall han är shysst nog att gå med på att ta tillbaka geväret.

Avesta
2010-04-16, 02:01
Sorry, du vinner inte striden. Du har din undersökningsplikt, och hade varan i hand. Ord mot ord och han vinner.

chrilledude
2010-04-16, 02:35
Ta lagen i egna händer är det enda du kan göra.

Doctor Snuggles
2010-04-16, 03:16
Jag föreslår att du börjar stalka honom och peppra med paintballs vid minsta tillfälle. Du ska nog se att du får tillbaka pengarna snabbt då.

Scratch89
2010-04-16, 05:09
Att få tillbaka pengar på Blocket är tamejfan omöjligt. Jag blev lurad och anmälde, och han blev dömd. Tydligen så hade han inte råd att betala tillbaka, och då fick jag inga pengar. WTF! Han hade ju tagit mina pengar, så ge tillbaka dem bara!

mangs
2010-04-16, 07:47
Att köpa privat är en risktagning som kan gå snett men å andra sidan kan det vara nyttiga läropengar. Det gäller att kontrollera varan innan eventuellt köp och om den sedan inte håller vad säljaren lovar så får man nog vara beredd att pynta för det själv. Oftast är det enklare och billigare än att dra igång en process mot säljaren.

Däremot kan man ju på något sätt låta säljaren få veta att man inte är nöjd med varan. har h*n något samvete i kroppen och medvetet sålt en trasig vara kanske man kan uppnå någon form av förlikning.

Hade jag sålt en vara som jag var osäker gällande statusen på hade jag lämnat någon form av garanti till köparen. Jag hatar personer som är bästa kompisar fram till de fått betalt och sedan inte bryr sig ett dugg. Det borde ligga i bådas intresse att båda blir nöjda med affären. Så resonerar jag i alla fall.

mojoo
2010-04-16, 10:47
De är väl alltid så att man köper grejen i befintligt skick när den är begagnad. Upp till dig att testa den och se till så att allt funkar. Kollade på en volvo s40 som gått 6k mil och han hade endast haft den i 2 mån. Han sa att den precis blivit servad för de, men han lät lite skum och försökte överdrivet säga att allt funkade. När vi satte oss i bilen såg jag hur de stod 'Service'. Men de kom bara fram i några sekunder sedan kom 'Tanka bilen' grejen upp istället. Om jag inte sett de hade vi nog köpt den. Ingen big deal att serva den men kändes som de var mer grejer under ytan.

mangs
2010-04-16, 11:35
En bilägare som haft bilen i enbart två månader måste ha en väldigt bra orsak till att sälja bilen för att jag skall kunna fundera över den. Magkänslan i kombination med hur varan känns får avgöra. Att under ett helt liv köpa ett gäng saker begagnat kommer innebära att man någon gång blir lurad eller kommer få problem.

jag blev halvt lurad vid ett husköp (trots besiktning mm) vilket ledde till en lång rättsprocess och många 100-tals timmars jobb och sexsiffriga belopp i kostnad för att rätta till felen. Ingen kul tid för mangs men jag lärde mig väldigt mycket och det gör att jag idag är mer försiktig och fundersam vid olika köp. Finns inget ont som inte för något gott med sig.

shut teh face
2010-04-16, 11:46
En bilägare som haft bilen i enbart två månader måste ha en väldigt bra orsak till att sälja bilen för att jag skall kunna fundera över den. Magkänslan i kombination med hur varan känns får avgöra. Att under ett helt liv köpa ett gäng saker begagnat kommer innebära att man någon gång blir lurad eller kommer få problem.

jag blev halvt lurad vid ett husköp (trots besiktning mm) vilket ledde till en lång rättsprocess och många 100-tals timmars jobb och sexsiffriga belopp i kostnad för att rätta till felen. Ingen kul tid för mangs men jag lärde mig väldigt mycket och det gör att jag idag är mer försiktig och fundersam vid olika köp. Finns inget ont som inte för något gott med sig.
Jodå :)

mangs
2010-04-16, 11:52
Vadå, ge exempel? Även det värsta som kan hända har någon liten positiv påverkan på något sätt, även om man kanske inte upplever den direkt.

shut teh face
2010-04-16, 12:03
Vadå, ge exempel? Även det värsta som kan hända har någon liten positiv påverkan på något sätt, även om man kanske inte upplever den direkt.
Imorgon kommer en komet krocka med oss så vi alla dör, positiva effekter? :D

mangs
2010-04-16, 12:08
Vi slipper oroa oss för klimatfrågan? :D
Eller vulkanen på Island?

Kometen kommer inte krocka med någon annan planet där det finns ännu mer varelser som faktiskt är mer oskyldiga och trevliga än vi som besudlar Tellus. :)


Något annat?

jag säger inte att fördelarna alltid överväger nackdelarna men det finns ALLTID något litet guldkorn, oavsett vilken tråkighet som sker, du blir arbetslös, blåst på pengar, dumpad, någon i ens närhet dör, du slutar träna etc. Ibland krävs det att något negativt måste ske för att man skall vakan upp och se livet mer nyanserat och för en själv på bättre sätt.

shut teh face
2010-04-16, 12:12
Vi slipper oroa oss för klimatfrågan? :D
Eller vulkanen på Island?

Kometen kommer inte krocka med någon annan planet där det finns ännu mer varelser som faktiskt är mer oskyldiga och trevliga än vi som besudlar Tellus. :)


Något annat?

jag säger inte att fördelarna alltid överväger nackdelarna men det finns ALLTID något litet guldkorn, oavsett vilken tråkighet som sker, du blir arbetslös, blåst på pengar, dumpad, någon i ens närhet dör, du slutar träna etc. Ibland krävs det att något negativt måste ske för att man skall vakan upp och se livet mer nyanserat och för en själv på bättre sätt.
Jo men det blir ju larvigt nästan, att allting ska ha något positivt med sig. För det har det inte. Min mamma blir skjuten imorgon, hemskt, och en eventuell fördel kanske är att man kommer närmare syskonen, men det är inte ens i närheten värt det. :) Det där med ditt hus, jag tror mest du intalar dig att det vara en positiv erfarenhet, det var det knappast, du hade kunnat lära dig din läxa på något mindre misstag.

Den enda gången det skulle vara "explosivt jobbigt" i början, för att för det mesta övergå till något bra, är om man blir dumpad, för då är det känslorna inblandade. Allting annat tror jag sällan man får ut något positivt ur saker och ting, det är bara ett talesätt.

Jag är uttråkad på jobbet förresten :)

Mer exempel; Ditt barn dör, din fru dör, du förlorar dina ben och armar

Jag tror inte att man kan se att något positivt kommer ur negativa saker, snarare så att man tar det lilla positiva och hänger kvar på det, för att inte gå under helt. Detta är inget meningsfullt utbyte, det är försvarsmekanism.

mangs
2010-04-16, 12:44
Jo men det blir ju larvigt nästan, att allting ska ha något positivt med sig. För det har det inte. Min mamma blir skjuten imorgon, hemskt, och en eventuell fördel kanske är att man kommer närmare syskonen, men det är inte ens i närheten värt det. :) Det där med ditt hus, jag tror mest du intalar dig att det vara en positiv erfarenhet, det var det knappast, du hade kunnat lära dig din läxa på något mindre misstag.

Den enda gången det skulle vara "explosivt jobbigt" i början, för att för det mesta övergå till något bra, är om man blir dumpad, för då är det känslorna inblandade. Allting annat tror jag sällan man får ut något positivt ur saker och ting, det är bara ett talesätt.

Jag är uttråkad på jobbet förresten :)

Mer exempel; Ditt barn dör, din fru dör, du förlorar dina ben och armar

Jag tror inte att man kan se att något positivt kommer ur negativa saker, snarare så att man tar det lilla positiva och hänger kvar på det, för att inte gå under helt. Detta är inget meningsfullt utbyte, det är försvarsmekanism.

Nja, jag håller inte med dig, känner att vi börjar hamna ruggigt mycket utanför topic nu så det får bli mitt sista inlägg gällande detta.

Jag påstår inte att jag är glad åt all den skit som hände kring husköpet. Det var verkligen skitjobbigt och ledde till att jag mådde dåligt under flera år. Dock förde det ju onekligen med sig en del positiva saker.


Självklart skulle det vara grymt jobbigt att mista någon nära sig, men det skulle kanske även förhoppningsvis öppna upp ögonen för en att vi inte är odödliga och göra resten av livet bättre för alla man känner, inklusive sig själv.

Försvarsmekanism eller ej så tycker jag man kan se verkligt positiva effekter även ur de mest tragiska händelser.

Visst en komet som dödar allt är jävligt negativ men ta istället andra världskriget. Om inte det hade inträffat då, hur hade världen sett ut idag, jag är inte säker på att det hade varit till det bättre. Förhoppningsvis lärde vi oss något från det vilket delvis har gjort att FN växt sig så starkt och att vi idag istället tillsammans försöker trappa ned vad det gäller kärnkraft etc. Ett världskrig idag med alla de vapen som finns att tillgå skulle troligtvis ta kol på betydligt fler.


Vad är det man säger på Kolozzeum, börjar med paintballgevär och slutar med världskrig. :)

shut teh face
2010-04-16, 12:50
Nja, jag håller inte med dig, känner att vi börjar hamna ruggigt mycket utanför topic nu så det får bli mitt sista inlägg gällande detta.

Jag påstår inte att jag är glad åt all den skit som hände kring husköpet. Det var verkligen skitjobbigt och ledde till att jag mådde dåligt under flera år. Dock förde det ju onekligen med sig en del positiva saker.


Självklart skulle det vara grymt jobbigt att mista någon nära sig, men det skulle kanske även förhoppningsvis öppna upp ögonen för en att vi inte är odödliga och göra resten av livet bättre för alla man känner, inklusive sig själv.

Försvarsmekanism eller ej så tycker jag man kan se verkligt positiva effekter även ur de mest tragiska händelser.

Visst en komet som dödar allt är jävligt negativ men ta istället andra världskriget. Om inte det hade inträffat då, hur hade världen sett ut idag, jag är inte säker på att det hade varit till det bättre. Förhoppningsvis lärde vi oss något från det vilket delvis har gjort att FN växt sig så starkt och att vi idag istället tillsammans försöker trappa ned vad det gäller kärnkraft etc. Ett världskrig idag med alla de vapen som finns att tillgå skulle troligtvis ta kol på betydligt fler.


Vad är det man säger på Kolozzeum, börjar med paintballgevär och slutar med världskrig. :)
Ok, vi är överens om att vi inte är överens då:devil:

mangs
2010-04-16, 13:00
Ok, vi är överens om att vi inte är överens då:devil:


Nej! :devil: ;)

Ha ha, ja, det kan vi vara överens om. Jag tror dock vi kan försonas då jag tror vi är inne på samma spår, bara det att jag vill dra saker till sin spets nu när det är fredag och allt.

Det positiva med mitt husköp var att jag lärde mig grymt mycket om huskonstruktioner och att renovera. Fixa till problem och att jag inte är rädd för att tex såga upp ett stort hål i en gipsvägg mm för att se hur saker och ting är gjorda. Jag lärde mig vidare att man inte skall lita på någon så fort det finns pengar involverade och att ett kontrakt inte är bindande trots att det är skriftligt. Som köpare är du alltid (i alla fall delvis)körd när något händer. Att teckna en försäkring mot dolda fel är meningslöst. Att bara ha en vanligt besiktningsman vid husköp är inte tillräckligt. Dra dit fuktexpert, elektriker, poolfirma mm för en extra besiktning. Lita inte på folks ord när pengar är involverade. Men framför allt, lyssna mer på min magkänsla.

Dessutom upptäckte jag tacka vare detta fel som jag troligtvis inte gjort annars vilket skulle kunnat kosta mig livet om jag inte åtgärdat det då (livsfarlig kabeldragning mm).




I mitt förra inlägg menade jag kärnvapen när jag skrev kärnkraft btw.

shut teh face
2010-04-16, 13:04
Ok men säg att du gått en kurs i snickeri då, då hade du sluppit blivit lurad men ändå blivit bra på att meka lite hemma. ;)

mangs
2010-04-16, 14:53
Iofs sant men det var inte det diskussionen handlade om utan att det faktiskt inte finns något ont som inte för något gott med sig.

Bullen!
2010-04-16, 20:43
det måste finnas en ny display att köpa. antar att du inte tar förgivet att en begagnad grej är underhållsfri eller att något begagnat ska motsvara en ny vara?

David Brent
2010-04-16, 21:16
det måste finnas en ny display att köpa. antar att du inte tar förgivet att en begagnad grej är underhållsfri eller att något begagnat ska motsvara en ny vara?

Nej, det är väl snarare så att säljaren inte verkar ha sagt något om en trasig display, då borde man kunna utgå från att den fungerar.