handdator

Visa fullständig version : Angående muskelvolym och muskelstyrka


eeemiil
2010-04-15, 21:23
Tja! Har kollat runt lite på forumet nu men inte hittat något om detta. Det jag tänkte fråga var hur många set och repetitioner som ger bäst resultat för att öka så mycket som möjligt i volym? Visst jag vet att man måste variera vikterna och antal reps mm .. Men som sagt det som är bäst för att bygga volym på musklerna?

Sedan vad som är lämpligast för att få styrka effektivt?

*flex*

BobaFett
2010-04-15, 21:26
9-12 reps är bäst för volym
1-5 bäst för styrka
Däremellan är väl en blandning kan man säga. Ett tips är att träna styrka och volym på separata pass/veckor/månader :thumbup:

BobaFett
2010-04-15, 21:28
12-15 är mer uthållighet.
15+ galenhet :smash:

eeemiil
2010-04-15, 21:33
9-12 reps är bäst för volym
1-5 bäst för styrka
Däremellan är väl en blandning kan man säga. Ett tips är att träna styrka och volym på separata pass/veckor/månader :thumbup:


Okejokej, tack tack för har nu legat och kört 5-6 reps och ökat fint i styrka men har inte fått speciellt mycket volym på musklerna. Men får la testa att gå över och köra fler reps då, planerar att göra de inom en snar framtid iaf :) måste testa maxning i bänk först bara :hbang: hehe

Anders The Peak
2010-04-15, 21:43
Okejokej, tack tack för har nu legat och kört 5-6 reps och ökat fint i styrka men har inte fått speciellt mycket volym på musklerna. Men får la testa att gå över och köra fler reps då, planerar att göra de inom en snar framtid iaf :) måste testa maxning i bänk först bara :hbang: hehe
De studier som Per Tesch gjorde kring det här med att utveckla styrkan maximalt handlar om repsintervall kring 4-7. Under 4 blir det mest nervanpassning och över sju blir det mest arbetskapacitet. Arbetskapacitet är det som bygger muskelvolym och då i en kombination av träning som ger ökad styrka och ökad arbetskapacitet.

eeemiil
2010-04-15, 21:57
De studier som Per Tesch gjorde kring det här med att utveckla styrkan maximalt handlar om repsintervall kring 4-7. Under 4 blir det mest nervanpassning och över sju blir det mest arbetskapacitet. Arbetskapacitet är det som bygger muskelvolym och då i en kombination av träning som ger ökad styrka och ökad arbetskapacitet.

okej, tackar! så att variera sig lite men ligga runt 8-12 reps då är "bra" i detta syftet ? :)

Modux
2010-04-21, 18:34
Okejokej, tack tack för har nu legat och kört 5-6 reps och ökat fint i styrka men har inte fått speciellt mycket volym på musklerna. Men får la testa att gå över och köra fler reps då, planerar att göra de inom en snar framtid iaf :) måste testa maxning i bänk först bara :hbang: hehe

kan bara hålla med dig , hehehe:laugh: :laugh:

frong
2010-04-21, 19:14
kan bara hålla med dig , hehehe:laugh: :laugh:

? :confused:

Christyle
2010-04-21, 20:28
okej, tackar! så att variera sig lite men ligga runt 8-12 reps då är "bra" i detta syftet ? :)

Han menar att det är dags för dig att köra pyramidenhttp://personal.maths.surrey.ac.uk/st/H.Bruin/image/pyramid.jpg

mpersson
2010-04-21, 20:33
Kör varierat.

Modux
2010-04-21, 20:54
? :confused:

internskämt vi är kompisar :)

revilo
2010-04-21, 21:05
Olika antal reps stimulerar olika sorters muskelfibrer. Att hålla sig runt 10 reps hela tiden är inte opti för hypertrofi. Även om 8-12 repetitioner nämns som "det bästa" för muskeltillväxt, är det bättre att variera sig mer.

Whoopie
2010-04-21, 21:07
8-12 för volym
4-6 för styrka

Dock så varierar det väldigt mycket tror jag. Sen vet jag inte riktigt hur du kan ha kollat utan att hitta de då det står i väldigt många trådar, men det e ingen big deal :) hoppas du fick svar på de du undra :)

EDIT: dock så tror jag mera på pyramiden som christyle sa :) kör så själv då jag känner att man pressar sig mer då :D

grubbler
2010-04-22, 10:13
Men va? Och här har jag plågat mig i snart ett halvår med MAX-OTs träningsmetod 4-6 rep för att försöka bli lite större till sommaren. Visst har jag blivit större och mycket större enligt dom som inte sett mig under perioden, men det här var nytt för mig. Nu blir det att kötta 8-12 istället :P

Kimball
2010-04-22, 10:25
Men va? Och här har jag plågat mig i snart ett halvår med MAX-OTs träningsmetod 4-6 rep för att försöka bli lite större till sommaren. Visst har jag blivit större och mycket större enligt dom som inte sett mig under perioden, men det här var nytt för mig. Nu blir det att kötta 8-12 istället :P

Jag tror själv man kan tjäna mycket på att börja träna mycket lågreps i början av sin karriär för att snabbare bygga upp någon sorts grundstyrka. Sedan kan ju periodisering av olika slag vara bra att testa på.

grubbler
2010-04-22, 12:12
Jag tror själv man kan tjäna mycket på att börja träna mycket lågreps i början av sin karriär för att snabbare bygga upp någon sorts grundstyrka. Sedan kan ju periodisering av olika slag vara bra att testa på.

Ah, jag kanske inte är helt fel ute då ;) Men den här tråden väckte mig lite. Blev hemskt sugen på att börja testa lite lättare vikter för fler reps och se vad det gör med kroppen. Man lär sig någe nytt varje dag :thumbup:

von huff
2010-04-22, 12:26
Tja! Har kollat runt lite på forumet nu men inte hittat något om detta. Det jag tänkte fråga var hur många set och repetitioner som ger bäst resultat för att öka så mycket som möjligt i volym? Visst jag vet att man måste variera vikterna och antal reps mm .. Men som sagt det som är bäst för att bygga volym på musklerna?

Sedan vad som är lämpligast för att få styrka effektivt?

*flex*

:laugh: