handdator

Visa fullständig version : Korta lårmuskler


KimpaKompa
2010-04-15, 20:13
Jag har relativt höga knäskålar och har tidigare råkat ut för en patellaluxation. Jag funderar på om det skulle gå att påverka detta genom att stretcha främre lårmuskulaturen så att de inte drar lika mycket i knäskålen och på så vis minska belastningen på denna.

Tänker jag rätt?

Jag har hört att det är såpass stora, hårda muskler att det är svårt att stretcha dessa utan hjälp av någon typ av idrottsmassage. Någon som kan bekräfta detta eller är det helt vilset?

pony
2010-04-15, 23:14
Nu talar jag endast av empirisk erfarenhet och visst kan det finnas individuella skillnader (ditt problem kanske härör någon annanstans ifrån än mitt): jag har blivit mindre benägen till patellaluxation sedan jag slutade stretcha quadriceps.
Det är bland annat försvagad vastus medialis som brukar vara boven, och då vill du knappast försvaga den ytterligare med hjälp av töjning.
Träning av quadriceps och frånvaro av stretch har varit mitt vinnande recept. Dynamisk styrketräning funkade ganska dåligt men statisk dito blev tipptopp.

Men att quads på något sätt skulle vara omöjliga att stretcha och endast vara förvisade till idrottsmassage är däremot fullständigt BS. Rent objektivt alltså :D

KimpaKompa
2010-04-16, 09:05
Nu talar jag endast av empirisk erfarenhet och visst kan det finnas individuella skillnader (ditt problem kanske härör någon annanstans ifrån än mitt): jag har blivit mindre benägen till patellaluxation sedan jag slutade stretcha quadriceps.
Det är bland annat försvagad vastus medialis som brukar vara boven, och då vill du knappast försvaga den ytterligare med hjälp av töjning.
Träning av quadriceps och frånvaro av stretch har varit mitt vinnande recept. Dynamisk styrketräning funkade ganska dåligt men statisk dito blev tipptopp.

Men att quads på något sätt skulle vara omöjliga att stretcha och endast vara förvisade till idrottsmassage är däremot fullständigt BS. Rent objektivt alltså :D


Problemet för mig är egentligen inte luxationerna i sig eftersom de inträffar så pass sällan och det krävs en ganska kraftig vridning för att det ska ske.

Problemet är snarare värk och smärta under och efter styrketräning eller löpning. Delvis tror jag problemet beror på trasigt brosk på knäskålens baksida som vid ansträngning irriterar och inflammeras (egen diagnos). Men jag tror även att det kan ha och göra med uttänjda senor och det är där stretchteorin kommer in.

Vid luxation så sträcks senorna ut. Det är framförallt senan från knäskål till smalben som jag syftar på (patellarsenan kanske?). Om jag redan då har korta quadriceps så bör ju dessa dra ihop sig ännu mer om motståndet från senan minskar. Min tanke är då att detta leder till att knäskålen dras uppåt och på så vis hamnar ur sitt ideala läge vilket resulterar i både irritation och instabilitet. Stretchar jag då quadriceps, och framför allt då rectus femoris, så kanske trycket på senan minskar och patella kan återvända hem.