handdator

Visa fullständig version : Överträning! Vart går gränsen?


Flugviktarn
2010-04-15, 16:49
Har hållit på och lyfta skrot i ett par år nu, men på sistone så har jag återupptäckt nöjet med att lira innebandy o div andra bollsporter.
Jag har ett jobb som möjliggör det för mig att träna flera gånger per dag, vilket har resulterat i att mitt 5-split gymschema byggs ut med ett extra innebandypass / dag.
Jag har redan själv dragit slutsatsen att det nog är en aning för mkt med 10 pass i veckan. Således är min fråga hur mkt extra träning utöver ett 5-split schema(Max OT) man kan lägga in utan att träningen endast blir nedbrytande (det rör sig endast om cardio) ?

Manta
2010-04-15, 16:58
Överträning sker väl när kroppen inte får tid att återhämte sig. Så det beror ju på hur mycket du hinner vila, hur du äter, genetik, hur hårt du tränar, etc.

kottovic
2010-04-15, 16:59
känner du dig trött ofta, dålig aptit, bristande sug på träning och potensproblem. Där har du några varningsklockor

Flugviktarn
2010-04-15, 17:17
Äter som ett jävla as gör man ju, och en aning sleten mot slutet av veckan. men utöver det har jag inte upplevt några problem hittills. Anledningen till varför jag frågar är att jag kört en 8 månaders långsam bulk (12kg upp) vilket har gett goda resultat, och är inte jättesugen på att förstöra allt genom att börja bryta ner muskelmassa pga överträning.

Arf Pingvin
2010-04-15, 17:28
Du har långt kvar till överträning. Ser bra ut, kör hårt.

luderlasse
2010-04-15, 17:36
känner du dig trött ofta, dålig aptit, bristande sug på träning och potensproblem. Där har du några varningsklockor

+ depression samt nedsatt immunförsvar (har jag hört)

vicarious
2010-04-15, 17:50
Well, cardio är väl aldrig optimalt för musklerna men bortser man från det så bara du äter tillräckligt och sover hyfsat är det bara att köra på så länge det känns bra. Du lär märka om du blir övertränad.

Tappar orken, motivationen, sjuk lätt, känner dig lite nere m.m.

Anton Fräs
2010-04-15, 19:18
Du har långt kvar till överträning. Ser bra ut, kör hårt.

+1

Skulle du känna dig riktigt sliten, över en lite längre period så tycker jag du borde omvärdera din 5-split först och främst :)

-Englund
2010-04-15, 19:37
Per Elofsson är den enda i världen som någonsin övertränat. För övriga handlar det endast anpassning.

z_bumbi
2010-04-15, 19:44
Per Elofsson är den enda i världen som någonsin övertränat. För övriga handlar det endast anpassning.

Jag vet inte om du är seriös eller inte?

-squat-
2010-04-15, 19:51
Lyle McDonald om overtraining och overreaching
http://www.bodyrecomposition.com/training/overtraining-overreaching-and-all-the-rest-part-1.html

hejhopp79
2010-04-15, 20:14
Så länge återhämtning; kost, sömn och stressnivåer är under kontroll så blir man nog inte övertränad i första taget. Börjar du tumma på kost, sömn och stressar mycket samtidigt som du tränar mycket, blir resultatet ofta inte bra.

Jag hade förmodligen dragit ner 5-splitten till 3-split om du ska köra innebandy och liknande samtidigt. På så vis är det lättare att få in vilodagar.

Flugviktarn
2010-04-16, 21:46
Tack för svaren! Jag får nog ta mig en funderare o prioritera lite tror jag!

Alter ego
2010-04-16, 21:55
Kul att glida in i tråden och få träff på samtliga symptom (utom sjukdom) som nämnts. Jag som intalat mig själv om att jag bara har en temporär form-dip (förmodligen vår-relaterad då, förstås). :´(

Action Fighter
2010-04-16, 22:24
Tror som ovannämnda inte att du ligger i riskzonen.

siimon89
2010-04-17, 08:20
Om du fortsätter att utvecklas på gymmet så är du definitivt inte övertränad. Om progressionen däremot har stannat av eller om du börjat bli svagare, då ska du börja tänka om.

CalleP
2010-06-05, 18:24
Om du fortsätter att utvecklas på gymmet så är du definitivt inte övertränad. Om progressionen däremot har stannat av eller om du börjat bli svagare, då ska du börja tänka om.

+1 så länge du får bättre resultat av kontinuerlig träning så är det bara att köra på. Att notera är att överträning inte händer över en dag utan det är mer att man inser det över en dag.