handdator

Visa fullständig version : Vulkanen på Island?


Sidor : [1] 2

emi23j
2010-04-15, 16:19
Verkar inte hitta någon tråd om detta på forumet så tänkte att jag drar igång en.

Har vi några expert på kolo som kan berätta mer om vad som egentligen händer?

Flygtrafiken i Sverige avbryts ju inom någon timme och det är ännu osäkert när den kan återupptas, kan tydligen dröja väldigt länge om vi har otur.

Hur som helst, diskuttera.

edit: Är det någon som bättre kan förklara varför man inte kan flyga på grund av dessa partiklar? Är det dålig sikt? skadar partiklarna planet och motorer?

tsp
2010-04-15, 16:33
Stod på GP.se att ett flygplan vid något annat vulkanutbrott hade fått stopp på samtliga 4 motorer pga skit som flög in i dem.

davvvan
2010-04-15, 16:35
Flygtrafiken har väl varit avbruten ett tag redan? Åtminstone i norra Sverige.

Wille005
2010-04-15, 16:36
Kul att det alla är rädda för e hur flygplanen inte kan vara i luften.

Slartibartfast
2010-04-15, 16:38
Vulkaner är nörd-coola! *flex*

På 1700-talet dog folk i tusental i England och Frankrike när aska från ett utbrott på Island drev in över kontinenten. http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

Helsingfors/Vanda flygfält är stängt.

David Brent
2010-04-15, 16:38
Stod på GP.se att ett flygplan vid något annat vulkanutbrott hade fått stopp på samtliga 4 motorer pga skit som flög in i dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Bubban
2010-04-15, 16:45
Flygplan är stoppade över hela västeuropa.
Jag hörde på radio med halvt öra att partiklarna stör styrsystemen i flygplanen, så att man inte kan se på vilken höjd man flyger längre, bland annat.

emi23j
2010-04-15, 16:57
Kul att det alla är rädda för e hur flygplanen inte kan vara i luften.


Njae inte direkt. men det är väl det som är den stora frågan verkar det som.

Annars är jag väl osäker på vilka hälsoeffekterna det kan ha när dessa partiklar börjar ta sig nedåt mot marken, någon som har något om detta?


På 1700-talet dog folk i tusental i England och Frankrike när aska från ett utbrott på Island drev in över kontinenten. http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

Det låter ju inte direkt positivt.

kalle_banan
2010-04-15, 16:59
Här är ett par artiklar om händelsen:
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/stora-oversvamningar-vid.html
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/nytt-vulkanutbrott-vid-eyjafjallajokull.html
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/sex-ton-lava-i-sekunden-fran.html
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/dagens-lunchcitat_15.html
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/grillfest-vid-vulkanutbrottet-vid.html

Den nedersta artikeln är äldst och vice versa.
En liten bonus:
http://www.islandsbloggen.com/2010/04/langa-straff-for-islandsk.html

spange
2010-04-15, 17:06
Njae inte direkt. men det är väl det som är den stora frågan verkar det som.

Annars är jag väl osäker på vilka hälsoeffekterna det kan ha när dessa partiklar börjar ta sig nedåt mot marken, någon som har något om detta?



Det låter ju inte direkt positivt.

historiskt sett så har väl de flesta dödsfall inträffat då den stora mängden partiklar har blockerat solljuset och orsakat extremt dåliga skördar och sedermera svältdöd (tror jag)

Brickhead
2010-04-15, 17:11
måste ha varit en rejäl explosion där

Grottmannen
2010-04-15, 17:49
This is epic! Hoppas på lite schysst askregn över Stockholm nu, men det lär ju inte hända. Får hoppas på lite fina moln imorgon!

Buck
2010-04-15, 18:01
Flygtrafiken har väl varit avbruten ett tag redan? Åtminstone i norra Sverige.

Japp, delar av norra sverige var nere redan i morse / på förmiddagen. Sedan har det successivt utökats.

Flygplan är stoppade över hela västeuropa.
Jag hörde på radio med halvt öra att partiklarna stör styrsystemen i flygplanen, så att man inte kan se på vilken höjd man flyger längre, bland annat.

Låter inte så troligt då höjdmätaren arbetar med statiskt tryck, det kan mätas skyddat från eventuella partiklar, däremot slås antagligen många fartmätare ut eftersom de består av ett rör med en öppning i flygriktningen för att ta in totaltrycket (både dynamiskt och statiskt tryck). Dock tror jag inte heller att just detta är något större problem i praktiken. Framförallt handlar det om motorerna, men det finns mycket annat som tar stryk också.


Här är ett segment av den info som LFV publicerat kring ämnet under dagen. Berättar inte hela historien men lite mer.


Askan kan skada flygplanens turbinmotorer genom bland annat:

• Blästringseffekter på flygplanens cockpit-rutor och förorening av pitot-rör.
• Askan smälter i turbinmotorer och avsätts på turbinblad, ledskenor m.m. Detta påverkar motorernas effekt negativt och kan i sämsta fall medföra att motorn slutar fungera.
• Askan kan även tränga in i luftkonditioneringssystemet och kylsystemen för tekniska system i flygplanet.
• Askan kan även förorena i avioniksystem och elektriska system samt påverka hydrauliska system och rökdetektorer i t.ex. lastrum.


Deras rubrik passar dock inte då det som synes inte bara handlar om skador på turbinmotorer ^^
Pitot-rör är för övrigt röret jag talade om, det man mäter fart genom luften med.

W.J
2010-04-15, 18:13
Kul att det alla är rädda för e hur flygplanen inte kan vara i luften.

Bra svenska eller allmänt slarvig? Fattar förövrigt inte ett piss vad du menade här.. :smash:

Snobbe
2010-04-15, 18:16
Enligt någon i "vad gör dig glad tråden" så skrev dom att förra gången så höll den igång i ett år? Vad skulle hända isf jag menar skulle dom stänga ner hela väst europas flygplatser i ett år? Skulle ju va helt sjukt.

coxie
2010-04-15, 18:21
Enligt någon i "vad gör dig glad tråden" så skrev dom att förra gången så höll den igång i ett år? Vad skulle hända isf jag menar skulle dom stänga ner hela väst europas flygplatser i ett år? Skulle ju va helt sjukt.

Det hänger antagligen helt på vindförhållanden men förmodligen så skulle det vara störningar med jämna mellanrum.

Jorpa
2010-04-15, 18:29
Enligt någon i "vad gör dig glad tråden" så skrev dom att förra gången så höll den igång i ett år? Vad skulle hända isf jag menar skulle dom stänga ner hela väst europas flygplatser i ett år? Skulle ju va helt sjukt.

Hela europas ekonomi skulle ta sjuukt mycket stryk. Verkligen alla skulle bli drabbade, karantän på landet i 1 år. Fatta alla som jobbar utomlands och reser i affärer mycket.

Edit: som någon sa, vinden spelar ju självklart stor roll. Men det kommer väl i princip östlig vind in mot sverige ?

Snobbe
2010-04-15, 18:31
Hela europas ekonomi skulle ta sjuukt mycket stryk. Verkligen alla skulle bli drabbade, karantän på landet i 1 år. Fatta alla som jobbar utomlands och reser i affärer mycket.

Edit: som någon sa, vinden spelar ju självklart stor roll. Men det kommer väl i princip östlig vind in mot sverige ?

Ja jo jag fattar att det skulle påverka oss mycket jag menar mer om det verkligen kan hända så att det inte går o flyga i ett år lr om det finns lösningar eller något:)

Buck
2010-04-15, 18:34
Enligt någon i "vad gör dig glad tråden" så skrev dom att förra gången så höll den igång i ett år? Vad skulle hända isf jag menar skulle dom stänga ner hela väst europas flygplatser i ett år? Skulle ju va helt sjukt.

Japp, det var jag ;)

Dock ska man ta det med en liten nypa salt, hur pass aktiv den egentligen var och vilka följder det fick under hela tidsperioden framgår inte riktigt i det jag läst.

Hur som helst att det skulle bolma ut lika mycket moln av aska under en längre period är antagligen knappast troligt, men att det möjligen blir en signifikant tidsperiod av farliga nivåer här är heller inte helt otroligt.


Ja jo jag fattar att det skulle påverka oss mycket jag menar mer om det verkligen kan hända så att det inte går o flyga i ett år lr om det finns lösningar eller något:)

Vad jag vet finns det inte direkt någon lösning vi kan skapa själva om man inte lyckas stävja ett vulkanutbrott på något vis ^^

För vissa riktigt små flygningar kanske flygplan utan turbinmotorer (generellt de allra minsta) kan vara ett alternativ. De klarar sig bättre men all skit åsamkar självklart fortfarande skador så det är nog inget alternativ som kommer övervägas i verkligheten.

Jorpa
2010-04-15, 18:38
Japp, det var jag ;)

Dock ska man ta det med en liten nypa salt, hur pass aktiv den egentligen var och vilka följder det fick under hela tidsperioden framgår inte riktigt i det jag läst.

Hur som helst att det skulle bolma ut lika mycket moln av aska under en längre period är antagligen knappast troligt, men att det möjligen blir en signifikant tidsperiod av farliga nivåer här är heller inte helt otroligt.

Varför är det knappast troligt?

Det jag hittils läst om dess tidigare utbrott var att det var ungefär 1 år långt båda gångerna. Varav en av gångerna dödade 25 % av hela Islands befolkning och även mycket folk i England och Frankrike

emi23j
2010-04-15, 18:46
såg nyss en film snutt från island på tv. Såg inte så kul ut...

Undra hur djurlivet påverkas av detta?

Buck
2010-04-15, 18:58
Varför är det knappast troligt?

Det jag hittils läst om dess tidigare utbrott var att det var ungefär 1 år långt båda gångerna. Varav en av gångerna dödade 25 % av hela Islands befolkning och även mycket folk i England och Frankrike

Exakt hur dödsfallen du nämner hör till bilden och inom vilken tidsram är svårt att säga när det är taget helt ur sitt sammanhang, vet inte var du har läst och hur detaljerat de skrev men det jag funnit är att de största mängden dödsfall i första hand har berott på svält till följd av utbrotten, och alltså inte direkt orsakade av aska.

Jorpa
2010-04-15, 19:11
Exakt hur dödsfallen du nämner hör till bilden och inom vilken tidsram är svårt att säga när det är taget helt ur sitt sammanhang, vet inte var du har läst och hur detaljerat de skrev men det jag funnit är att de största mängden dödsfall i första hand har berott på svält till följd av utbrotten, och alltså inte direkt orsakade av aska.

Länken här ovan bl.a

http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

"An estimated 120 mio. tons of sulfur dioxide were emitted: approximately equivalent to three times the total annual European industrial output in 2006, and also equivalent to a Mount Pinatubo-1991 eruption every three days.[6] This outpouring of sulfur dioxide during unusual weather conditions caused a thick haze to spread across western Europe, resulting in many thousands of deaths throughout 1783 and the winter of 1784."


"Around 80% of sheep, 50% of cattle and 50% of horses died because of dental and skeletal fluorosis from the 8 million tons of hydrogen fluoride that were released" Fast det var iofs på Island, men i vilket fall så låter det inte speciellt häslosamt

Grottmannen
2010-04-15, 19:15
Sannolikheten att europas flygplatser stängs ner i ett år är nog ganska minimal, på grund av att utbrottet är på en relativt liten magnitud på skalan de har för vulkanutbrott, det på fillipinerna var 6 på en 8:a-gradig skala, det på Island uppskattas till en etta möjligtvis tvåa.

Buck
2010-04-15, 19:21
Länken här ovan bl.a

http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

"An estimated 120 mio. tons of sulfur dioxide were emitted: approximately equivalent to three times the total annual European industrial output in 2006, and also equivalent to a Mount Pinatubo-1991 eruption every three days.[6] This outpouring of sulfur dioxide during unusual weather conditions caused a thick haze to spread across western Europe, resulting in many thousands of deaths throughout 1783 and the winter of 1784."


"Around 80% of sheep, 50% of cattle and 50% of horses died because of dental and skeletal fluorosis from the 8 million tons of hydrogen fluoride that were released" Fast det var iofs på Island, men i vilket fall så låter det inte speciellt häslosamt

Det finns mycket att svara på det där men det jag snabbt ser som de mest avgörande detaljerna;

Den varierande intensiteten på diverse utsläpp under hela tidsperioden är inte angiven. Om du läser t.ex. dagens olika inlägg av "experter" på ämnet så nämner de att aktiviteten varierar. Ingen verkar vara av den åsikten att det skulle kunna fortsätta med samma intensitet som i den inledande fasen.

Att jämföra hur många som dog 1783 utan någon detaljerad redogörelse för exakta dödsorsakerna är knappast relevant.

Annan vulkan.

Svaveldioxid är inte samma sak som vulkanaska, vilket var det jag talade om...

z_bumbi
2010-04-15, 19:28
Om det "bara" är flygtrafiken som drabbas i ett år så vet jag inte om det kommer att påverka Europas ekonomi så mycket.
Visst affärsresor påverkas men det mesta som handlar om resor inom Europa går att lösa på andra sätt (även om det kanske tar mer tid) och även till andra kontinenter går det troligen att lösa. Personliga möten går inte helt att ersätta men idag finns det andra typer av kommunikation och är det verkligen viktigt med ett möte så kan många ta sig iväg.
Turismen kommer att bli en intressant sektor när alla de som bokat flyg för sommaren helt plötsligt måste semestra på hemmaplan/i närområdet. De som drabbas är däremot de länder som lever på att folk åker dit på semestern så delar av Europa kan få ta en smäll men totalt sätt så blir det troligen mer pengar kvar.
Varor går mestadels via båt.

Island å andra sidan är troligen verkligen illa ute då ekonomin redan är en katastrof.

koffein_beroende
2010-04-15, 19:34
Kul att jag skulle åka till Spanien kl 3 imorrn på dagen, alltid samma otur har jag, varför påverkar alltid saker mig negativt?

Buck
2010-04-15, 19:40
Kul att jag skulle åka till Spanien kl 3 imorrn på dagen, alltid samma otur har jag, varför påverkar alltid saker mig negativt?

Finns ingen definitiv info från LFV om restriktioner för morgondagen ännu vad jag kan se, ge inte upp hoppet än. Spanien var för övrigt en av de senare destinationerna att ställas in från Sverige. Har ingen direkt betydelse men vet i alla fall att det står åtminstone en Airbus 321 från Spanair på Arlanda och "väntar".


Edit: Prognosen från Volcanic Ash Advisory (brittiska metoffice) ser dock allt annat än lysande ut tyvärr.
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271354037.png

(16/1200Z = Imorgon den 16e, 14:00 svensk standardtid)

Grottmannen
2010-04-15, 19:53
Kul att jag skulle åka till Spanien kl 3 imorrn på dagen, alltid samma otur har jag, varför påverkar alltid saker mig negativt?

Om det är akut så kan du försöka boka tågbiljett, om det nu skulle skita sig med att de öppnar luftrummet. Tåg kan nog också bli knepigt på grund av att alla som har en jävla stress.

Tricce
2010-04-15, 19:54
Vilken höjd far dessa askmoln på?

Buck
2010-04-15, 20:03
Vilken höjd far dessa askmoln på?


"Askan steg till en höjd av sex kilometer innan den med vindarna fördes österut."


Så kan förekomma någonstans från marken och dit upp åtminstone.




-Flyg till och från Island är ok. Askan blåser österut. Det är ganska fantastiskt egentligen

Ytterst osjälviskt och omtänksamt yttrande av henne x)

Onigiri
2010-04-15, 20:18
Regna aska? Lol, Silent Hill.

Buck
2010-04-15, 20:27
Vet inte vad IDG och diverse andra nyhets-siter har för källa på det men de har i alla fall skrivit att toppen på molen har legat på 55 000 fot (~16775 m).
Det mesta ska dock tydligen ligga mellan mark och 20 000 fots höjd (~6100 m).

Skulle inte vara förvånad om det är en slutsats de drar av deras tolkning av Metoffice's Volcanic Ash Advisory.
(FL550 = 55000 fot, dock ej från marken utan från en standardnivå i statiskt tryck för havsytan. I sammanhanget är FL550 en avrundad, väldig inexakt angivelse.)

Solros
2010-04-15, 20:32
Men Islänningsjävlar, ni skulle satt en kork i den den där skiten för längesedan! Skulle ju flyga på söndag...

Buck
2010-04-15, 20:37
Skulle ju flyga på söndag...

Hittills är beslut "bara" taget för tiden fram till 12.00 imorgon, inte helt kört än.


LFV verkar sega på att uppdatera sin info på webben men detta säger tydligen vi:
All SAS flights cancelled

The Danish and Swedish authorities have announced that the airspace in Sweden and Denmark are closed until at least 12 noon tomorrow, April 16. This means that all flights have been cancelled to/from Scandinavia.

Att luftrummet är stängt är ingen nyhet men att myndigheterna satt någon som helst nästa deadline har jag inte sett.

Fatalist
2010-04-15, 20:43
Buck är du pilot/flygledare?

Buck
2010-04-15, 20:44
Buck är du pilot/flygledare?

Ja/Nej ;)

Stråhle
2010-04-15, 20:44
Lite bilder på spektaklet
http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/icelands_disruptive_volcano.html

Fatalist
2010-04-15, 21:01
Ring Maria Wetterstrand! För den där vulkanen är en miljöbov så det bara smäller om det!

Loke
2010-04-15, 21:02
Personliga möten går inte helt att ersätta men idag finns det andra typer av kommunikation och är det verkligen viktigt med ett möte så kan många ta sig iväg.

Du underskattar informella möten enormt här. Det är nog väldigt många affärskontakter som kommit av spontana möten på hotell, till exempel. För att inte nämna mässor. Vissa brancher kretsar ju tungt kring mässor, är du på 10% färre mässor så säljer du 10% mindre.

Yes
2010-04-15, 21:05
Dags att invandera Island, innan drakarna är fullvuxna.

Buck
2010-04-15, 21:14
Dags att invandera Island, innan drakarna är fullvuxna.

Se bara till att inte ta med tungur knivur! :D


UPDATE
Update, April 15, 2010, 22.00 CET

SAS would like to inform that all SAS flights will be cancelled until at least 15.00 CET tomorrow, April 16, 2010, following the continuted closure of all Scandinavian airports.

Dåliga nyheter för bland andra koffein_beroende då :/

LFV är fortfarande slöa (ingen update på lfv.se sedan 16.15), tur att några förser folket med uppdateringar i alla fall *rolleyes*.

ha:cl
2010-04-15, 21:28
Se bara till att inte ta med tungur knivur! :D


UPDATE


Dåliga nyheter för bland andra koffein_beroende då :/

LFV är fortfarande slöa (ingen update på lfv.se sedan 16.15), tur att några förser folket med uppdateringar i alla fall *rolleyes*.

Haha, aa och passa på för Gästur.

Inge Enveten
2010-04-15, 21:30
Är det troligt att detta håller i sig ända tills på måndag?

Buck
2010-04-15, 21:45
Är det troligt att detta håller i sig ända tills på måndag?

Du får nog hålla tummarna, verkar inte som att någon geolog kan ge något svar på den frågan.
Myndigheterna har ju dock som sagt bara tagit beslut fram till 17.00 imorgon så helt hopplöst är det ju inte än.

Aftonbladet skriver att flyg under hela morgondagen är ställt, men som vanligt skriver de väl lite vad som faller dem in.

kalle_banan
2010-04-15, 22:06
Jag kan inte låta bli att lägga in tungur knivurklippet
9l5N1XTTEps
Lägg märke till den skrämmande musiken när han har lagt sista kommentaren!

Nitrometan
2010-04-16, 06:49
Ring Maria Wetterstrand! För den där vulkanen är en miljöbov så det bara smäller om det!

Nej. Maria gillar vulkaner. De sänker temperaturen. ;)

shut teh face
2010-04-16, 07:57
Mitt flyg blev inställt iaf, de sluta åka kl 1600 från visby igår..

Nitrometan
2010-04-16, 07:59
Mitt flyg blev inställt iaf, de sluta åka kl 1600 från visby igår..
Fast på Gotland? Stackare.

shut teh face
2010-04-16, 08:02
Fast på Gotland? Stackare.
nee tog färjan

Nitrometan
2010-04-16, 08:06
nee tog färjan
Ha! In your face vulkan! Fejjan lurade vulkanaskan! :thumbup:


Brittiska vädertjänsten har en sida om askmolnet och dess utbredning: http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano.html


http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano/animated_plume-v3.gif

shut teh face
2010-04-16, 08:10
Kunde de inte blåsa åt andra hållet istället

teargaz
2010-04-16, 09:09
Part 1 av en doku bottnar i varför man inte flyger genom dessa moln idag

vVI0yLxFdHM

EkarN
2010-04-16, 09:56
Jag kan inte låta bli att lägga in tungur knivurklippet
9l5N1XTTEps
Lägg märke till den skrämmande musiken när han har lagt sista kommentaren!

Isländska:bow:

koffein_beroende
2010-04-16, 10:00
Finns ingen definitiv info från LFV om restriktioner för morgondagen ännu vad jag kan se, ge inte upp hoppet än. Spanien var för övrigt en av de senare destinationerna att ställas in från Sverige. Har ingen direkt betydelse men vet i alla fall att det står åtminstone en Airbus 321 från Spanair på Arlanda och "väntar".


Edit: Prognosen från Volcanic Ash Advisory (brittiska metoffice) ser dock allt annat än lysande ut tyvärr.
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271354037.png

(16/1200Z = Imorgon den 16e, 14:00 svensk standardtid)

20 minuter sen fick jag veta att planet blir inställt, får bara hoppas att det går att flyga under helgen så kan man boka om, håller tummarna:cool:

emi23j
2010-04-16, 10:44
Ja/Nej ;)

Hade ju varit oerhört fränt om du tom varit den där svenska piloten som flugit utan certifikat. Vi kan ju i alla fall hoppas:naughty:

Fatalist
2010-04-16, 10:47
BS på DI levererar;

"Verkligen över-askande utveckling!"(Max Equation)
"sm-askigt för SAS-blankare!"(BlueRay)

inZane
2010-04-16, 10:53
Kunde de inte blåsa åt andra hållet istället


Har en kontakt på island och kan säga att det var en jefvla tur att det inte blåste åt andra hållet då huvudstaden blivit kraftigt "ashed"

Nitrometan
2010-04-16, 11:16
Har en kontakt på island och kan säga att det var en jefvla tur att det inte blåste åt andra hållet då huvudstaden blivit kraftigt "ashed"

Ja? Nu blev bara alla flyg i norra Europa inställda. Tycker nog att Island, Grönland och Arktis kunde ha tagit smällen.

beckman88
2010-04-16, 11:19
Menas detta att Baboom inte kom ivag till Norge?

omnibus
2010-04-16, 11:52
Menas detta att Baboom inte kom ivag till Norge?

Bilar enligt hans blogg.

inZane
2010-04-16, 12:17
Ja? Nu blev bara alla flyg i norra Europa inställda. Tycker nog att Island, Grönland och Arktis kunde ha tagit smällen.


ja det är riktigt hemskt att flygtrafiken stannat upp ;)

kalle_banan
2010-04-16, 12:29
Ja? Nu blev bara alla flyg i norra Europa inställda. Tycker nog att Island, Grönland och Arktis kunde ha tagit smällen.

Ja, Islänningarna får allt skylla sig själva att dom har en vulkan på ön, dom kan ju alltid flytta därifrån?! Hmpf!

Buck
2010-04-16, 13:51
Ser tyvärr fortsatt kasst ut.


Update, April 16, 2010, 10.00 CET

SAS Scandinavian Airlines would like to inform its customers that all its Scandinavian hubs (Copenhagen, Oslo and Stockholm) will remain closed during the whole day of April 16, 2010. The continued closure of these airports follows the aviation authorities in Denmark, Norway and Sweden’s updated regulations due to the volcanic ash cloud.


SAS ska dock åtminstone börja flyga i vissa delar av Norge (ett par flighter till Trondheim handlar det om än så länge).

mangs
2010-04-16, 14:56
Alltså, om de nu har en vulkan där. Varför inte förhindra den att bryta ut genom att bygga över den med masonitskiva eller något? Jag tycker det är ganska oansvarigt mot oss andra i Europa att bara låta den vara.

Loke
2010-04-16, 15:10
Alltså, om de nu har en vulkan där. Varför inte förhindra den att bryta ut genom att bygga över den med masonitskiva eller något? Jag tycker det är ganska oansvarigt mot oss andra i Europa att bara låta den vara.

Äh, ansvar och island funkar inte i samma mening. Island börjar allt mer likna en skurkstat, som dom håller på. Det var bättre under kriget när amerikanerna ockuperade och höll ställningarna.

MangeByggarn
2010-04-16, 15:12
Tror denna vulkan är ihopkonspirerad eller nåt. Inte ser jag nån jävla aska >:[

Whistler
2010-04-16, 15:21
Jag tror det här är en katastroffilm som möter Truman Show.

Whistler
2010-04-16, 15:30
Någon som vet förresten hur lång tid det tar att få grejer med båt nu? Jag beställde grejer från en amerikansk firma idag och behöver skiten fort.

Mental
2010-04-16, 15:51
Båt? Då snackar vi månader...

omnibus
2010-04-16, 16:24
Kan vi inte använda dessa värdelösa vindkraftverk genom att vänta på strömriktningen och göra dem till gigantiska fläktar som blåser bort askan? Lätt som en plätt.

Morrris
2010-04-16, 17:07
Kan vi inte använda dessa värdelösa vindkraftverk genom att vänta på strömriktningen och göra dem till gigantiska fläktar som blåser bort askan? Lätt som en plätt.

Hur höga är dessa vindkraftverk du tänker på?

omnibus
2010-04-16, 17:09
Hur höga är dessa vindkraftverk du tänker på?

Jättehöga. Självklart bör dem modifieras så att dem blåser med en vinkel, förslagsvis lutar vi tornen. Sen är det bara mata på effekt så blåser vi tillbaka askan till Island. Det är inte alltid lätt att vara såhär smart.

Dissector
2010-04-16, 17:17
Stackars alla Lazio-fans som beställt flygbiljetter ner till Romderbyt på söndag, flyg som nu blivit inställda :/ En sån sak kan man ju sitta i ett år och se fram emot. Ganska irriterat på Svenska Fans-forumen!

stevebc
2010-04-16, 17:17
Jag vet fan inte vad som pågår. En kompis till en tjej i klassen här kan inte ta sitt plan idag så det verkar drabba hela Europa.

Buck
2010-04-16, 17:27
Stackars alla Lazio-fans som beställt flygbiljetter ner till Romderbyt på söndag, flyg som nu blivit inställda :/ En sån sak kan man ju sitta i ett år och se fram emot. Ganska irriterat på Svenska Fans-forumen!

Är inget speciellt för just dem. Fotboll, efterlängtad semester, viktiga affärsresor eller vad det nu må vara. Synd om alla drabbade.

Jag vet fan inte vad som pågår. En kompis till en tjej i klassen här kan inte ta sitt plan idag så det verkar drabba hela Europa.

Läser du en tidning eller övriga inlägg i tråden så kanske du blir upplyst. ;)

Dissector
2010-04-16, 17:31
Är inget speciellt för just dem. Fotboll, efterlängtad semester, viktiga affärsresor eller vad det nu må vara. Synd om alla drabbade.

Självklart. Råkade reagera just på det här eftersom jag förstår ungefär hur stort det är för dom :D. Hade tänkt åka ner själv faktiskt, men det blev inte av.

Tokigt hur stort det här blev. Rubrikerna slutar inte växa.

Brickhead
2010-04-16, 17:33
Roligt att min brorsa är i polen och min farsa är i USA och båda skulle komma hem på Lördag, men nej nej... :/

Buck
2010-04-16, 17:34
Självklart. Råkade reagera just på det här eftersom jag förstår ungefär hur stort det är för dom :D. Hade tänkt åka ner själv faktiskt, men det blev inte av.

Tokigt hur stort det här blev. Rubrikerna slutar inte växa.

De har ju visserligen 2 dagar på sig att ta sig ned till rom på annat vis :P
En bunt fotbollshuliganer på busscharter är väl inte något helt ovanligt.
Om det nu finns några lediga transportmedel dvs.

stevebc
2010-04-16, 17:42
Läser du en tidning eller övriga inlägg i tråden så kanske du blir upplyst. ;)Jag läser inte tidningen eller ser på nyheterna. Jag tror inte på konceptet. Föredrar att få det sammanfattat från folk på Kolozzeum. Om det inte dyker upp här är det inte lönt att känna till det. Orkar heller inte läsa inlägg utan direktlänk så det får vara i det här fallet.

Buck
2010-04-16, 17:50
Jag läser inte tidningen eller ser på nyheterna. Jag tror inte på konceptet. Föredrar att få det sammanfattat från folk på Kolozzeum. Om det inte dyker upp här är det inte lönt att känna till det. Orkar heller inte läsa inlägg utan direktlänk så det får vara i det här fallet.

Tja då har du ju endast dig själv att tacka för att du inte vet vad som pågår. ;)

kalle_banan
2010-04-16, 20:32
Här har ni ett klipp på hur man uttalar Eyjafjallajökull (eia-fjaddla-jökutlh)
9jq-sMZtSww
Snyggast är den tredje snubben som säger "eya föluktl ööh" :laugh:

stevebc
2010-04-16, 20:38
You're doing it wrong, hahahaha...

tano
2010-04-16, 20:42
Jag läser inte tidningen eller ser på nyheterna. Jag tror inte på konceptet. Föredrar att få det sammanfattat från folk på Kolozzeum. Om det inte dyker upp här är det inte lönt att känna till det. Orkar heller inte läsa inlägg utan direktlänk så det får vara i det här fallet.

Haha men Steve även om så är fallet, pratar du inte med någon omkring dig? Eller är det så att alla i din omgivning är lika avskärmade från omvärlden som du? :)

stevebc
2010-04-16, 20:51
Haha men Steve även om så är fallet, pratar du inte med någon omkring dig? Eller är det så att alla i din omgivning är lika avskärmade från omvärlden som du? :)Jojo. Jag fick reda på vulkanutbrottet idag vid kaféet av några polare, samt tjejen vars plan blev inställt. Pallar inte kolla på TV, surfa osv.

Gött att låta andra göra det filtrerande jobbet och höra allt i andra hand. Det är också skälet till varför min musiksmak är så kommersiell.

Var kul för några veckor sen då min mamma mailade mig och frågade oroat om orkanen här osv. Jag svarade "vaddå orkan? här?". Var en tillräckligt stor nyhet för att visas på bästa sändningstid i Sverige, och jag som satt i centrum kände inte till någonting om det förrän det var förbi.

Fatalist
2010-04-17, 12:20
Om man på propellerplan skulle suga luften genom ett vattenfilter, i vilket vattnet i sin tur cirkuleras och renas, borde man kunna flyga. Nästa nobelpris?


Från dn.se:

”Sorry for the flight delays, Europe. We were aiming for London, but it´s hard to be accurate when firing a volcano” är ett av skämten som cirkulerar.

Ordvitsar är också populära, som den här: ”A special announcement to the British and Dutch Governments: We don´t have C in the Icelandic alphabet, so when you ask for Cash, all you get is Ash”.

Eller den här: ”Icelandic taxpayer to Britons and Dutch: forget Icesave, kiss my ash!”

Även Island får sig en och annan känga: ”First they burn our money, then they send us the ashes.”

Och slutligen:

”The last wish of the Icelandic economy was to have its ashes scattered over Europe…”

Buck
2010-04-17, 12:34
Om man på propellerplan skulle suga luften genom ett vattenfilter, i vilket vattnet i sin tur cirkuleras och renas, borde man kunna flyga. Nästa nobelpris?

Nja, förutom alla praktiska problem som skulle uppstå så klarar sig "vanliga" propellerplan rätt bra från allt detta. Det är turbinmotorer som har problem framförallt, och av andra anledningar ;) (Som du kan läsa i ett av mina inlägg på första sidan).

Nitrometan
2010-04-17, 12:35
John Cleese var på Skavlan igår. Han kunde inte komma hem igen p.g.a. flygstoppet och skyllde på islänningarna. "De kan varken ta hand om sina banker eller vulkaner".


Varje gång Eyjafjallajökull har haft utbrott så kommer Katla efter med ett utbrott som är mycket större. Blir det så denna gången med?

kalle_banan
2010-04-17, 12:44
John Cleese var på Skavlan igår. Han kunde inte komma hem igen p.g.a. flygstoppet och skyllde på islänningarna. "De kan varken ta hand om sina banker eller vulkaner".


Varje gång Eyjafjallajökull har haft utbrott så kommer Katla efter med ett utbrott som är mycket större. Blir det så denna gången med?

Hoppas!

Nitrometan
2010-04-17, 13:13
Lite förberedelser:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katla,_Island

Katla har sedan 1999 visat tecken på att vakna till liv och geologer tror att ett utbrott inom den närmaste tiden inte är otänkbart. Övervakningen har intensifierats än mer efter utbrottet i mars 2010 hos vulkanen under Eyjafjallajökull.[10] Utbrottet hos Eyjafjallajökull under mars och april 2010 gör att vissa geofysiker befarar att det kan utlösa ett utbrott på Katla.

Under utbrottet 1755 skapades ett jökellopp som uppskattas ha haft ett medelflöde på mellan 200 000–400 000 kubikmeter per sekund. Som jämförelse kan nämnas att det totala medelflödet hos Amazonfloden, Mississippifloden, Nilen och Changjiang är ungefär 266 000 kubikmeter per sekund.

Vulkankratern har en diameter på 10 kilometer. Katla har vanligtvis utbrott med 40 till 80 års mellanrum. Det senaste större utbrottet ägde rum 1918 (Katla kan ha haft ett mindre utbrott 1955). Sedan år 930 har vulkanen haft 16 dokumenterade utbrott. Den vulkaniska klyftan Eldgjá är en del av samma vulkaniska system som Katla.

Så, lite om Katla, kanske snart är dags för lite mer vulkanism.

Herr Oberst
2010-04-17, 14:36
Ska i framtiden bara hålla mig på hemmaplan.
Hade flygbiljett bokad för hemresa igår eftermiddag. Men det blev inte så mycket med det

Fast det kunde varit värre. Jag kunde ju fått vulkanutslag på magen :laugh:
3PQf5Juetac

Chrillee
2010-04-17, 16:19
Börjar bli lite smått orolig eftersom den fortfarande verkar spy ut aska. Hoppas det är bra tills på torsdag då jag och hela tjejens familj ska till Malta på 60-års kalas.

1821 var sist den härjade, och så ska det komma just nu. *mini

Herr Oberst
2010-04-17, 16:49
Man får väl hoppas att den inte håller på i över 1 år åtminstone.

Jävla Island, först förstöra för sig själva genom att försätta sitt land i konkurs. Därefter ska man även förstöra för alla andra.

Kasta bort Island från Norden

Andy.da.wohoo
2010-04-17, 16:51
Man får väl hoppas att den inte håller på i över 1 år åtminstone.

Jävla Island, först förstöra för sig själva genom att försätta sitt land i konkurs. Därefter ska man även förstöra för alla andra.

Kasta bort Island från Norden

Nä, islänningar pratar ballt, dom får vara kvar.

Herr Oberst
2010-04-17, 16:54
Jaja, sätt dom på Grönland istället då

Slartibartfast
2010-04-17, 17:22
Jag har en polare som är strandad i Miami (buhuu, så jävla synd om honom). Skulle komma hem på söndag. Är all trafik till europa stängd från Atlanthållet? Finns det nån sida där man kan följa med hur det är med transatlantiska flygningar?

z_bumbi
2010-04-17, 17:24
Rapporteringen från Island är det ganska så dåligt med men någon som inte får spela golf i en vecka har jag sett i flera nyhetssändningar i rad. Om det blir ett större utbrott på Island så kan det få ganska så allvarliga konsekvenser och jag är lite mer intresserad av vad som kan hända där än golfaren.


Jaja, sätt dom på Grönland istället då

Grönland har fler och större glaciärer så tar islänningarna med sig sina vulkanerna dit så kan det bli ännu värre.

shut teh face
2010-04-17, 17:25
Jag hoppas ingen kan flyga på 1-2 år, mest för skadeglädjen. Jag tar gladeligen färjan under denna period.

Andy.da.wohoo
2010-04-17, 17:29
Det lär väll bli en kompensering med minskade växthusgaser denna tid eftersom det inte går att flyga. Det är ju positivt iallafall.. :D

Slartibartfast
2010-04-17, 17:46
Det lär väll bli en kompensering med minskade växthusgaser denna tid eftersom det inte går att flyga. Det är ju positivt iallafall.. :D

Vulkanen sprutar väl iofs ut ca 8*10^5 ggr så mycket skit som all flygtrafik gjort genom världshistorien?

PixelMiner
2010-04-17, 18:19
Vulkanen sprutar väl iofs ut ca 8*10^5 ggr så mycket skit som all flygtrafik gjort genom världshistorien?

Ifrån http://www.informationisbeautiful.net/2010/planes-or-volcano/:
http://1.bp.blogspot.com/_CId289lYIdc/S8kvx7jqfwI/AAAAAAAAJJY/PmfKlbP6aLg/s1600/planes_volcanos.png

shut teh face
2010-04-17, 18:22
Sjukt vad vi spyr ut skit i atmosfären ...

Slartibartfast
2010-04-17, 18:25
Consider me p0wned! :thumbup:

shut teh face
2010-04-17, 18:27
Consider me p0wned! :thumbup:
Du är så snygg att det gör inget

PixelMiner
2010-04-17, 18:27
Consider me p0wned! :thumbup:

Å andra sidan så visar detta diagram bara CO2... Det säger ju ingenting om partiklar...

Och tar dessutom inte hänsyn till alla bussar och bilar som nu går extra eftersom man inte kan flyga...

rQx
2010-04-17, 18:58
Mer vulkanutbrott åt folket! Friskhetens vår är här! Nu är luften fylld med askorbinsyra!

Kek
2010-04-17, 19:03
Hela min helg och nästa vecka blev fackad pga detta *cry*

shut teh face
2010-04-17, 19:05
Hela min helg och nästa vecka blev fackad pga detta *cry*
Vad jobbigt, jag lider med dig,

... fast mest är jag skadeglad

Ärlighet varar längst eller?

Kek
2010-04-17, 19:12
Vad jobbigt, jag lider med dig,

... fast mest är jag skadeglad

Ärlighet varar längst eller?

Ibland är det bäst att ljuga lite :(

Bite
2010-04-18, 05:54
Å andra sidan så visar detta diagram bara CO2... Det säger ju ingenting om partiklar...

Och tar dessutom inte hänsyn till alla bussar och bilar som nu går extra eftersom man inte kan flyga...

Problemet med CO2 är ju att det förmodas bidra till global uppvärmning, men den här vulkanaskan skulle teoretiskt snarare bidra till nedkylning, genom att solens strålning reflekteras bort.

Kek
2010-04-18, 08:57
Problemet med CO2 är ju att det förmodas bidra till global uppvärmning, men den här vulkanaskan skulle teoretiskt snarare bidra till nedkylning, genom att solens strålning reflekteras bort.

Så vulkanen fackar oss dubbelt. Först ställer den in alla flyg sen gör den det även kallare *grr*

LinusM
2010-04-18, 10:58
Fan kan inte Ryssarna skicka en missil och spränga skiten?

CrazyJoeDavola
2010-04-18, 11:24
Fan kan inte Ryssarna skicka en missil och spränga skiten?

Ja, förinta den där jäkla vulkanen, allt går att lösa med dynamit! :hbang:

Potatiskillen
2010-04-18, 11:59
Någon som har hört något? Finns det en möjlighet att många flights går på onsdag?

Andy.da.wohoo
2010-04-18, 12:05
Problemet med CO2 är ju att det förmodas bidra till global uppvärmning, men den här vulkanaskan skulle teoretiskt snarare bidra till nedkylning, genom att solens strålning reflekteras bort.

Det finns forskare som har tankar om att istället för att hejda växthuseffekten med att minska utsläppen så ska man istället släppa ut en lagom mängd partiklar som reflekterar bort solljuset. Forskarna fick sig en tjänst av naturen.

Chrillee
2010-04-18, 15:32
Det lär väll bli en kompensering med minskade växthusgaser denna tid eftersom det inte går att flyga. Det är ju positivt iallafall.. :D

Tänkte också så. Helt absurt vad mycket det släpps åt dagligen, att inte planeten gått under än är ju otroligt med all förorening.

Fast på torsdag måste det ha upphört! *gah!*

Vad jobbigt, jag lider med dig,

... fast mest är jag skadeglad

Ärlighet varar längst eller?

Är du bitter?

stevebc
2010-04-18, 16:19
Hur länge ska det pågå egentligen? Min kompis fick köra ända upp till Belgien.

Menigar
2010-04-18, 17:09
Hur länge ska det pågå egentligen? Min kompis fick köra ända upp till Belgien.
Sist Eyjafjallajökull hade utbrott varade det mellan 1821-1823. Vet inte hur många plan som vart inställda då dock.

tano
2010-04-18, 17:15
Sist Eyjafjallajökull hade utbrott varade det mellan 1821-1823. Vet inte hur många plan som vart inställda då dock.

Ja det disskuteras ju om konkurser för flygbolagen redan efter två veckor nu. Visst deras ekonomi är ansträngd men kanske finns det saker att lära från historien. Hur många konkurser blev det sist det begav sig?

stevebc
2010-04-18, 17:28
HAhahahaha 2 år?!?!

Ska man inte kunna flyga på 2 år??! Trodde det handlade om typ 3 dagar.

Buck
2010-04-18, 17:30
HAhahahaha 2 år?!?!

Ska man inte kunna flyga på 2 år??! Trodde det handlade om typ 3 dagar.

Det vet man inte. Närmsta tiden fram till 0800 svensk tid på måndag beräknas det se ut så här.
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png



Utbrottet 1821 det talas om varade för övrigt inte i 2 år, utan 13 månader.

Bubban
2010-04-18, 17:46
Är det någon som vet hur detta kommer påverka höjder på 0-4000 m? Jag skall nämligen börja kurs i fallskärmshoppning och vill verkligen inte missa detta. Då är det alltså små plan, typ Cessna 206.

Buck
2010-04-18, 17:51
Är det någon som vet hur detta kommer påverka höjder på 0-4000 m? Jag skall nämligen börja kurs i fallskärmshoppning och vill verkligen inte missa detta. Då är det alltså små plan, typ Cessna 206.

Det är nog mest upp till fallskärmsklubben, plats, och det rådande läge för tillfället (som du ser på bilden jag bifogade ovan så är inte alla delar av Sverige utsatta åtminstone för tillfället).

Tekniskt sett så skulle C206 som är ett propellerplan utan turbin inte ha några större problem även om det skulle råka komma i kontakt med aska. Relativt låg höjd så det är ganska osannolikt att det skulle hända alls.

HMB
2010-04-18, 18:36
Enligt DN så ska man inte kunna se askan med blotta ögat, samt jag har även hört rykten om att man har testflugit genom askan ett flertal gånger utan problem. Känns lite överdrivet detta :p

shut teh face
2010-04-18, 18:37
Man kan inte ta massa chansningar när det gäller flyg ...

MItt flyg imorgon blev inställt också:confused:

Trance
2010-04-18, 18:38
Enligt DN så ska man inte kunna se askan med blotta ögat, samt jag har även hört rykten om att man har testflugit genom askan ett flertal gånger utan problem. Känns lite överdrivet detta :p

Det infördes efter ett plan flugit genom aska och alla fyra motorer stannade. Jag antar att de vill ta det säkra före det osäkra, inte jätteroligt att chansa och råka döda ett par hundra människor.

Buck
2010-04-18, 18:41
jag har även hört rykten om att man har testflugit genom askan ett flertal gånger utan problem

Ja men dåså, om du har hört rykten om att det har gått att testflyga så är ju allt i sin ordning, bara tuta och köra. :D

HMB
2010-04-18, 18:45
Det infördes efter ett plan flugit genom aska och alla fyra motorer stannade. Jag antar att de vill ta det säkra före det osäkra, inte jätteroligt att chansa och råka döda ett par hundra människor. Men flög det flygplanet genom askmolnet från detta vulkanutbrott eller var det vid nått annat utbrott? Om det inte ens går att se askmolnet med blotta ögat så undrar jag hur mycket det kan påverka.

HMB
2010-04-18, 18:47
Ja men dåså, om du har hört rykten om att det har gått att testflyga så är ju allt i sin ordning, bara tuta och köra. :D Min flickvän sa att hon hade läst det, jag har inte brytt mig om att fråga vart hon läste det, jag valde dock att skriva rykte :p

Buck
2010-04-18, 19:11
Men flög det flygplanet genom askmolnet från detta vulkanutbrott eller var det vid nått annat utbrott? Om det inte ens går att se askmolnet med blotta ögat så undrar jag hur mycket det kan påverka.

Det han snackar om inträffade vid ett annat tillfälle, men även då kunde de inte se något, det var därför de först inte förstod vad som pågick och åkte rakt upp i skiten igen efter att ha lyckats få igång motorerna på lägre höjd. Bara för att det inte syns så betyder det inte att det är ofarligt.


Min flickvän sa att hon hade läst det, jag har inte brytt mig om att fråga vart hon läste det, jag valde dock att skriva rykte :p

:P
Säkerheten är prioritet #1 inom flyget. Ja, det har testflugits en del. När man anser att det går att sätta flyget i bruk igen på ett säkert sätt så kommer man att göra det. Men för att man ska våga göra det så måste man göra en hel del långa, utförliga tester och dessutom mer eller mindre överallt, då "molnet" knappast är homogent.

Buck
2010-04-18, 19:24
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271612174.png

Senaste prognoserna visar att åtminstone Sverige - Norge - Finland kan få lite tillfällig lättnad i luften imorgon. Lite väl på gränsen skulle jag tro men man kan ju hoppas att det fortsätter åt rätt håll så att säga.

MangeByggarn
2010-04-18, 19:46
Den Isländska ekonomins sista vilja var att få sin aska strödd över Europa.

Trance
2010-04-18, 20:20
http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/16/340727/pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html

Chrillee
2010-04-18, 20:25
Man kan inte ta massa chansningar när det gäller flyg ...

MItt flyg imorgon blev inställt också:confused:

Jag hoppas ingen kan flyga på 1-2 år, mest för skadeglädjen. Jag tar gladeligen färjan under denna period.

Pysslar du med?

Kek
2010-04-18, 20:32
Istället för att festa och ha kul i helgen fick jag nu istället riva mossa hela helgen :thumbup: Island är jävla attentin whores. När ingen bryr sig om deras ekonomi eller deras land sätter de säkert manuellt på deras jävla vulkaner för att facka resten av världen

HMB
2010-04-19, 07:04
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1956808/delar-av-svenskt-luftrum-oppnas

"Ifrågasätts av flera

Flera flygbolag har genomfört egna testflygningar på låg höjd.
- Våra tekniker fann inte en enda skråma på planen, säger Klaus Walther som är presstalesperson till tyska Bild am Sonntag.
Då vulkanaskan kan skada flygplanskroppar och motorer har stora delar av Nordeuropas luftrum stängt. Men nu i ifrågasätts det beslutet av flera flygbolag.
- Stängningen av luftrummet beror endast på grund av uppgifterna från en datorsimulering. I Tyskland har det inte ens gått upp en väderballong för att mäta om och i så fall hur mycket aska det finns i luften, säger Joachim Hunold som är VD för Air Berlin till Bild am Sonntag.

Testflög

Också Lufthansa är kritiska till beslutet att stänga luftrummet. Flygbolaget testflög på lördagen tio plan av typen Boeing 747 och Airbus 30 från München till Frankfurt.
- I Frankfurt testades sedan flygplanen av våra tekniker som inte fann en enda skråma vare sig på flygplanskroppen eller motorerna, säger Lufthansas talesman Klaus Walther till Bild.
I framtiden vill Walther ha mer tillförlitliga mätmetoder innan ett flygförbud träder i kraft.
- Förbudet, som enbart bygger på datorberäkningar, ger en skada i miljonklassen. Vi uppmanar att det utvecklas tillförlitliga mätmetoder inför framtiden, säger han till Bild."

shut teh face
2010-04-19, 07:33
Pysslar du med?
Inget speciellt, du då? :D

Tricce
2010-04-19, 07:36
Arlanda är igång igen, iaf har lugnet ovanför hustaket slutat.

shut teh face
2010-04-19, 07:39
Japp, idag är askan inte över oss, men imorgon så blåser det tillbaka hit. Vi behöver att vulkanen stoppar, sen ett riktigt fett regn så allt åker ned. Men jag är glad som det är nu, jag är tvingad att ta färjan och sparar tusentals kronor i veckan, har jag valet att flyga så tar latheten över

Nitrometan
2010-04-19, 07:58
Japp, idag är askan inte över oss, men imorgon så blåser det tillbaka hit. Vi behöver att vulkanen stoppar, sen ett riktigt fett regn så allt åker ned.
De flesta regnmoln ligger väl på lägre höjd än askan befinner sig nu?

Vi får väl vänta på att askan sjunker ner först innan regnet kan hjälpa oss. Tror jag.

Buck
2010-04-19, 14:05
Senaste:
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271676889.png

:thumbup::thumbup:
ERUPTION DETAILS: ERUPTION HAS VIRTUALLY CEASED WITH ONLY SMALL AMOUNTS OF ASH UP TO FL060"

Får väl se hur det utvecklas men verkar ju minst sagt vara på rätt väg.

shut teh face
2010-04-19, 14:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Supervulkan

Tänk om en sån bad boy small av, då skulle de hända grejer

stevebc
2010-04-19, 14:07
Hur som helst så kommer väl ismanteln snart vara borta, och då blir det inte fler rökpelare av samma magnitud som nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Supervulkan

Tänk om en sån bad boy small av, då skulle de hända grejerKatla?

stevebc
2010-04-19, 14:21
Katla?Ah, nej, inte riktigt :D.

Hemi
2010-04-19, 14:22
Hur som helst så kommer väl ismanteln snart vara borta, och då blir det inte fler rökpelare av samma magnitud som nu.

Katla?

Det verkar inte så men i Yellowstone finns en som har utbrott vart 600 000 år och det var 640 000 år sedan det senaste. Större delen av USA och södra Kanada blir dränkta i lava och aska. Vi behöver inte bli bombade till medeltiden eller stenåldern ens utan kan hamna på rena apstadiet igen. Fast inget säger just nu att det blir något utbrott under nästa milennium.

Från stf´s länk.

PixelMiner
2010-04-19, 17:17
Annars har vi ju Toba utbrottet för ungefär 75000 år sedan.

För att citera wikipedia:
Utbrottet sänkte medeltemperaturen på jorden med flera grader och avlagrade stora mängder aska över bl.a. Sydostasien, Indien och Arabiska halvön. Askans medelmäktighet i Indien har beräknats till 0,15 m. Enligt teorier från slutet av 1990-talet ledde utbrottet till att människan, vår art Homo sapiens, nästan utrotades, och populationen begränsades till några få tusen personer.

EkarN
2010-04-19, 17:38
Att mänskligheten skulle gå under skulle antagligen inte ske. Men det skulle gå jävligt illa:D

2012 någon?

Hemi
2010-04-19, 17:42
Det här utbrottet var inte särskilt mycket att oroa sig för, för inte så länge sedan fick man ta fram plogbilarna i USA för att röja bort en decimeter tjock aska.

ceejay
2010-04-19, 17:49
jävla island!! gief mina paket!

Kek
2010-04-19, 19:00
Är det jsut vulkanaskan som är farlig eller aska över huvud taget? Kommer ihåg när det var skogsbränder stup i kvarten när jag bodde i USA och det regnade aska oftare än regn då var det inte några flyg som ställdes in. Så som jag har förstått det går det väl knappt att se askan med blotta ögat över Stockholmsområdet?

Buck
2010-04-19, 19:03
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271698103.png

Ser återigen lite mer brunt ut.

Kek: Vulkanaska. Dessutom så tror jag inte att vanlig aska ens kommer upp i någon vidare höjd.

ahl-
2010-04-19, 19:04
Jag har postat lite bilder från Island i "Dagens Bilder" om det är av intresse :)

Dagens Bilder (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139874&page=29)

Kek
2010-04-19, 19:56
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271698103.png

Ser återigen lite mer brunt ut.

Kek: Vulkanaska. Dessutom så tror jag inte att vanlig aska ens kommer upp i någon vidare höjd.

Ja, det förstårs. MEn är det verkligen så farligt att flyga trots detta? Kan förstå att det blir knas på Island men borde man inte kunna flyga på lite lägre höjd än vanlgit bara i övriga Europa.

Buck
2010-04-19, 20:11
Ja, det förstårs. MEn är det verkligen så farligt att flyga trots detta? Kan förstå att det blir knas på Island men borde man inte kunna flyga på lite lägre höjd än vanlgit bara i övriga Europa.

Det finns länk tidigare i tråden till en sida med lite bilder och info om vad som hände med finska stridsflygplan som stötte på aska ;)

Kek
2010-04-19, 20:16
Det finns länk tidigare i tråden till en sida med lite bilder och info om vad som hände med finska stridsflygplan som stötte på aska ;)

lulz, där ser man. Mina polare som ska iväg til grekland om någon knapp månad lär ju vara fackade om de inte tar bussen ner eller något.

Bite
2010-04-19, 20:33
Här finns det en bunt mäktiga bilder på fanskapet.

http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/more_from_eyjafjallajokull.html

http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_19/e02_23042795.jpg
http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_19/e20_23058815.jpg
http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_19/e04_23046955.jpg

Hemi
2010-04-19, 20:37
Run for your life

Tricce
2010-04-19, 20:40
Grymma bilder!

Loke
2010-04-19, 20:51
Fan, island har rätt cool natur över lag. Mittersta bilden är, förutom vägen, som tagen ur sagan om ringen eller något.

Trance
2010-04-19, 20:52
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/1004/icevolcano_fulle.jpg

stevebc
2010-04-19, 21:34
Fuck me! Förresten, varför åskar det ofta vid stora utbrott? Samma slags konvektion som inträffar som vid åskoväder eller?

kalle_banan
2010-04-19, 21:38
Fuck me! Förresten, varför åskar det ofta vid stora utbrott? Samma slags konvektion som inträffar som vid åskoväder eller?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4309876&postcount=428
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4309869&postcount=427

Mental
2010-04-19, 23:03
Mer islandsbilder!

http://www.flickr.com/photos/orvaratli/

http://farm5.static.flickr.com/4036/4528090113_40ec8cd9fc_o.jpg

Jorpa
2010-04-19, 23:04
Sjukt snyggt

Nitrometan
2010-04-20, 08:53
Fan, island har rätt cool natur över lag. Mittersta bilden är, förutom vägen, som tagen ur sagan om ringen eller något.

Ja? J.R.R. Tolkien hade ju läst de gamla isländska sagorna. Han hade säkert tagit en del miljöbeskrivningar från Island.

Slartibartfast
2010-04-20, 09:08
Otroligt snygga bilder!

Nitrometan
2010-04-20, 13:47
Ännu fler bilder från Boston Globe.

http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/icelands_disruptive_volcano.html

http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_15/e01_23019981.jpg


Översvämning och lera.

http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_15/e05_23020353.jpg


http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_15/e09_22816003.jpg



http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_15/e10_23012149.jpg



http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/eyja_04_15/e18_55b80871.jpg

Osten80
2010-04-20, 13:57
Vansinnigt bra bilder. Det är nästan utomjordligt, något som är som att titta på något animerat. Helt overklig känsla som lämnar något bitterljuvt efter sig.

Donner
2010-04-20, 15:50
Helt galna bilder, naturens krafter är otroligt fina.

Kek
2010-04-20, 16:09
Får hoppas att inte grannvulkanen katla går igång också. Flygbolagen lär ju gå åt helvete.

Buck
2010-04-20, 16:12
Får hoppas att inte grannvulkanen katla går igång också. Flygbolagen lär ju gå åt helvete.

Är nog mer än flygbolag som går åt helvete isf *rolleyes*

Nitrometan
2010-04-21, 10:04
Ganska lite statistik. Men de senaste tre (stora, har inte tittat på mindre aktiviteter) utbrotten från Katla har haft samband med Eylafjallajökull.

Endera har E startat innan K, eller så har K varit före. Men som sagt, bara tre större utbrott de senaste 3-400 åren.

Svårt att säga om det finns ett samband mellan dem.

Wille005
2010-04-21, 17:22
http://asset.soup.io/asset/0793/4494_2bd1.jpeg

Brock
2010-04-21, 17:33
http://asset.soup.io/asset/0793/4494_2bd1.jpeg

Hahahaha Magic...det är minnen det...

Wille005
2010-04-21, 17:38
http://img707.imageshack.us/img707/7141/asdjt.jpg

Buck
2010-04-21, 17:47
http://img707.imageshack.us/img707/7141/asdjt.jpg

Fin bild men på den seriösa sidan så ser det bättre och bättre ut.
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271849344.png

En ny uppdatering från vaa är på väg snart men de har lite svårt för det där med regelbundna tider, borde komma inom en timme iaf.

stevebc
2010-04-21, 19:09
Haha Wille, skrattar röven av mig här. Även åt bilden på Putin, men det vågade jag inte nämna i den tråden.

Får hoppas att inte grannvulkanen katla går igång också. Flygbolagen lär ju gå åt helvete.Jag vet inte jag, men jag sitter ofta och småmyser lite när sådant här händer. Det är oerhört tragiskt, men samtidigt fascinerande när naturen "hämnas" på det här sättet och människan känner sig väldigt liten för ett ögonblick. Det skulle vara jättetragiskt som sagt, men intressant att se vad som skulle hända om Katla gick igång. Vad skulle hända med Europas flygbransch och hur stora skulle följderna bli?

EkarN
2010-04-21, 19:26
Alla flygbolag skulle konka förutom de ryska för de flyger i alla väder:D

Wille005
2010-04-21, 19:33
Haha Wille, skrattar röven av mig här. Även åt bilden på Putin, men det vågade jag inte nämna i den tråden.

Bli en man o ärade halso.info broder!

stevebc
2010-04-21, 19:35
Bli en man o ärade halso.info broder!Ååh... :)

Buck
2010-04-21, 19:38
Alla flygbolag skulle konka förutom de ryska för de flyger i alla väder:D

Svaret jag fick av en kapten på AEROFLOT när jag påpekade att det saknades en del under vänster vinge på hans Airbus 319:

"Don't worry friend, I can fly this plane with one wing!"

Det var inget märkvärdigt som saknades men lite kul att den stereotypiska mentaliteten ändå finns där ;)
Men flyger man runt med en kärra med både hammare och skära på så ^^

http://farm3.static.flickr.com/2301/2267118203_9575281bfd.jpg
http://aviapix.ch/pics/ZRH/091019_IMG_3170s.jpg


I övrigt så ser senaste vulkanprognosen lite sämre ut än väntat :/

coxie
2010-04-21, 19:44
F
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271849344.png


Är jag rejält 4chan/porrskadad eller ser dom första två bilderna ut som en som tar en dase i munnen och ser grymt nöjd ut?

Buck
2010-04-21, 19:47
Är jag rejält 4chan/porrskadad eller ser dom första två bilderna ut som en som tar en dase i munnen och ser grymt nöjd ut?

Antagligen är du det, men nu när du säger det så ser det lite udda ut. Området över östra europa ser lite ut som underkläder också.. (långt band på höger sida dock xD) :Virro

W.J
2010-04-21, 19:48
I övrigt så ser senaste vulkanprognosen lite sämre ut än väntat :/

Säg inte så!! *grr27*

Varför tror du det? någon källa vore bra *gah!*

Buck
2010-04-21, 19:50
Säg inte så!! *grr27*

Varför tror du det? någon källa vore bra *gah!*

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271872299.png

Jämför med tidigare prognosen (den vi hade konstiga associationer till nyss) så ser du vad jag menar.
Är ju inte helt brunt men kunde varit bättre...

(Bilden nere till höger på nya prognosen kan jag för övrigt få till en kanin med riktigt långa öron som promenerar snett upp genom europa. xD)

W.J
2010-04-21, 20:15
Jämför med tidigare prognosen (den vi hade konstiga associationer till nyss) så ser du vad jag menar.
Är ju inte helt brunt men kunde varit bättre...

(Bilden nere till höger på nya prognosen kan jag för övrigt få till en kanin med riktigt långa öron som promenerar snett upp genom europa. xD)

Skön humor! :D
Asså vad är grön och blå för något? mindre tjockt eller?
det där var väl för idag och imorgon?

Buck
2010-04-21, 20:44
Skön humor! :D
Asså vad är grön och blå för något? mindre tjockt eller?
det där var väl för idag och imorgon?

Mig veterligen är färgerna för att markera olika områden av aska bara, olika linjer för att göra det tydligare även på svartvita utskrifter. Är inte 100% säker men ganska.

Ja det är för idag och imorgon. Datumet och tiden som de gäller för står i varje ruta.
Hela datumet i första rutan, därefter förkortat till dagens datum. Tiden anges i Z-tid (som GMT, dvs lägg på 2 timmar för att få svenska tiden nu vid sommartid).

Buck
2010-04-22, 03:56
Ser ut som molnen som låg mot USA vänder hitåt. Segt.

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271892412.png

Nitrometan
2010-04-22, 07:14
Är jag rejält 4chan/porrskadad eller ser dom första två bilderna ut som en som tar en dase i munnen och ser grymt nöjd ut?
Ja på båda frågorna.

Vulkanen fortsätter jävlas. :(

Nitrometan
2010-04-22, 07:18
Katla brukar ha utbrott vart 50-60:e år, men nu har h*n/den inte haft nåt sen 1918.

Det borde ha varit dags för länge sen.

Ska man oroa sig?

De tre kända utbrotten för Eyafjallajökull har följts av utbrott hos Katla. Men det är osäkert med bara tre exempel. 900-talet, 1600-talet och 1821-1823 är de tre fall man känner till. Men de är inte säkert daterade, så det kan vara så att vid nåt av de två tidiga fallen har Katla varit först.

Nåja.

Nitrometan
2010-04-22, 08:07
Ett för mig nytt ord som jag gillar - pyroklastisk.

Mmmm.

Bara lyssna på det - pyroklastisk... *drool*


http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyroklastiskt_material

spange
2010-04-22, 09:45
kan ge mig faaan på att katla smäller och det blir en förgrömlad massa aska som effektivt stänger ute solljus och vi får en röv-sommar. jävla island

hahavaffan
2010-04-22, 09:55
kan ge mig faaan på att katla smäller och det blir en förgrömlad massa aska som effektivt stänger ute solljus och vi får en röv-sommar. jävla islandI say nuke the bastards!



Mina föräldrar ska flyga CPH - London tidigt imorgon, och sen hem igen på söndag. Kommer de iväg tror ni? Ska ner och passa hunden nämligen.

shut teh face
2010-04-22, 11:28
Idag serre lugnt ut, jag ska flyga idag, flygen går från gotland. Fast det sades väl att skiten blåser tillbaka över helgen

Nitrometan
2010-04-22, 12:03
Katla brukar ha utbrott vart 50-60:e år, men nu har h*n/den inte haft nåt sen 1918.

Det borde ha varit dags för länge sen.

Ska man oroa sig?
Katla kanske samlar sig för att göra som Laki?

Wikipedia om Laki 1783:
Den 8 juni 1783 öppnades en spricka med 130 vulkankratrar genom freatiska utbrott på grund av grundvatten som blandades med stigande basaltmagma. Efter några dagar blev utbrotten mindre explosiva, med stromboliska och hawaiianska utbrott och stora lavaflöden. Ett åtta månader långt svavelaerosol resulterade i årtusendets största klimatiska och sociala förändringar.

Händelsen kallas Skaftáreldar och Síðueldur. Den resulterade i omkring 14 km³ basaltlava, 0,91 km³ pyroklastiskt material och lavafontänerna uppskattas ha nått 800-1 400 meter. I Storbritannien blev sommaren 1783 känd som "sandsommaren" på grund av allt nedfall från vulkanen. En uppskattning är att 23 000 britter dog till följd av förgiftning i samband med nedfallet Aerosolen som skapades av utbrottet orsakade en nedkylning av norra halvklotet.

Utbrottet fortsatte till 7 februari 1784, men den största delen lava producerades under de första fem månaderna. Grímsvötnvulkanan, som Lakisprickan kommer ur, hade utbrott samtidigt men det pågick till 1785. Utsläppet av gaser, med bland annat omkring 8 miljoner ton fluor och omkring 120 miljoner ton svaveldioxid, blev i Europa känt som Lakidimman.

:hbang:

Kom igen, Katla! Ge oss ett utbrott inom ett år och visa att statistiken stämmer.

stevebc
2010-04-22, 12:59
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271872299.png

Jämför med tidigare prognosen (den vi hade konstiga associationer till nyss) så ser du vad jag menar.
Är ju inte helt brunt men kunde varit bättre...

(Bilden nere till höger på nya prognosen kan jag för övrigt få till en kanin med riktigt långa öron som promenerar snett upp genom europa. xD)Det röda området ser jag som Lille Skutt sedd från sidan, fast med väldigt lång svans.

Jorpa
2010-04-22, 13:02
Förstår inte varför alla gnäller över att inte flygbolagen ersätter sina kunder. Hur ska man kunna kräva det av företaget som redan är sönderslaget utav vulkanutbrottet.

Om det är någon som ska "stå" för det är det väl staten. Staten ska väl hjälpa sina medborgare i nöd, eller?

Vinter
2010-04-22, 13:09
Förstår inte varför alla gnäller över att inte flygbolagen ersätter sina kunder. Hur ska man kunna kräva det av företaget som redan är sönderslaget utav vulkanutbrottet.

Om det är någon som ska "stå" för det är det väl staten. Staten ska väl hjälpa sina medborgare i nöd, eller?

Därför att det finns en EU-lag som säger det, typ.

Civilrätt
2010-04-22, 13:14
Förstår inte varför alla gnäller över att inte flygbolagen ersätter sina kunder. Hur ska man kunna kräva det av företaget som redan är sönderslaget utav vulkanutbrottet.

Om det är någon som ska "stå" för det är det väl staten. Staten ska väl hjälpa sina medborgare i nöd, eller?

betalar man för en tjänst och det uppstår komplikationer är det väl en självklarthet att företaget skall kompensera.

shut teh face
2010-04-22, 13:48
Fast ju naturkatastrofer och krig brukar väl undantas detta, därför är det lite intressant att just flygbolag ska ersätta folk som inte kan ta sig hem ...

Nitrometan
2010-04-22, 13:51
Fast ju naturkatastrofer och krig brukar väl undantas detta,
EU-länderna kanske har genomskådat islänningarna?

Det kanske inte är en slump att de hann evakuera alla som bodde i närheten innan vulkanen satte igång?

nmanradnävna
2010-04-22, 14:04
EU-länderna kanske har genomskådat islänningarna?

Det kanske inte är en slump att de hann evakuera alla som bodde i närheten innan vulkanen satte igång?

:D



Skiten i stort sätt över för oss nu eller? Såg ett flygplan i luften nyss ;)

W.J
2010-04-22, 14:56
:D



Skiten i stort sätt över för oss nu eller? Såg ett flygplan i luften nyss ;)

Över?? nejdu, Det är påväg mer. *gah!*
Det blev en liten vindvädning och europa fick en paus men snart så är bajset tillbaka

Buck
2010-04-22, 18:23
Över?? nejdu, Det är påväg mer. *gah!*
Det blev en liten vindvädning och europa fick en paus men snart så är bajset tillbaka

Ja, tyvärr ser det ut så. Idag blev det en hel del aktivitet i luften i alla fall, alltid något.

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271936020.png
Och som åtminstone jag ser på prognosen från idag runt lunch så har rödmarkerade askmolnet antagit formationen "kanin som kör push-ups med högt benläge" (ben över grönland). :D


Nästa prognos bör vara publicerad inom en halvtimme.

W.J
2010-04-22, 18:50
Ja, tyvärr ser det ut så. Idag blev det en hel del aktivitet i luften i alla fall, alltid något.

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271936020.png
Och som åtminstone jag ser på prognosen från idag runt lunch så har rödmarkerade askmolnet antagit formationen "kanin som kör push-ups med högt benläge" (ben över grönland). :D


Nästa prognos bör vara publicerad inom en halvtimme.

Hoppas tusan det är öppet flyg till kl 14:00 imorgon så man hinner iväg.
Förövrigt ser sista bilden ut som en Puma/tiger/kattdjur som klöser efter något *bs*
(huvudet vid island, och tassen som sträcker sig mot USA)

Wille005
2010-04-22, 18:57
n6dDesUPkMo

Buck
2010-04-22, 19:42
Senaste prognosen som kom nyss (ganska sent, jäkla slackers på VAAC :D)
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271961522.png


Hoppla nu har det hänt lite mer grejor.

LFV har beslutat att tillåta flygningar i svenska sk. Zon 2-områden, kort sagt så är det områden där askan inte beräknas vara lika intensiv som i Zon 1-områden. Till skillnad från Zon 1-områden där all flygning är off limits efter myndighetsbeslut så är det i Zon 2-områden istället upp till piloterna att ta beslut om flygning ska genomföras eller inte.

Exakt vad det kommer innebära är svårt att säga men troligtvis kommer flertalet flygbolag lägga enorm press på sin crew rörande dessa beslut, det är bara att hoppas på att det inte leder till dåliga beslut där säkerheten inte prioriteras och leder till att något går åt pipan.

En säkerhetsåtgärd som tagits är dock att varje flygning får befinna sig i Zon 2-områden i maximalt 3 timmar per flygning, därefter ställs även krav på en inspektion av flygplanet efter avslutad flygning som gått genom Zon 2-område.

I övrigt så har tydligen regeringen bestämt sig för att ge lite stöd till flygbolagen. Verkar inte bli någon gigantisk insats men alltid något. *cupid*


n6dDesUPkMo

Videon ger mig google-reklam för att boka "drömresa till natursköna Island" med Icelandair. Det tillsammans med radioreklamen för bland annat EasyJet som går just nu, typ "vi flyger till ditt drömmars resmål när som helst" får mig att dra lite på smilbanden med tanke på rådande läget. :smash:

Nitrometan
2010-04-22, 19:45
Häromdan ville de kalla Zon 2 för "fara", men sa samtidigt att det var ingen, just det, fara att flyga där. Var lite roligt när de försökte förklara det ordvalet.

Men Zon 2 funkar ju.

Buck
2010-04-22, 19:50
Häromdan ville de kalla Zon 2 för "fara", men sa samtidigt att det var ingen, just det, fara att flyga där. Var lite roligt när de försökte förklara det ordvalet.

Men Zon 2 funkar ju.

Hehe ja helt ofarligt är det ju inte.
:hbang: all the way.

Den enda Zon som är ofarlig är Zon 3 ^^

W.J
2010-04-22, 20:24
Ja! det ser lovande ut! nu gäller det bara att natten inte håller med sig mycket vind mot stockholm så blir det en rolig helg! :D

Buck
2010-04-22, 20:38
Ja! det ser lovande ut! nu gäller det bara att natten inte håller med sig mycket vind mot stockholm så blir det en rolig helg! :D

Varifrån och vart ska du flyga? (och med vilket bolag) *rolleyes*

W.J
2010-04-22, 20:45
Varifrån och vart ska du flyga? (och med vilket bolag) *rolleyes*

Tanken är - Luleå 10:00 till Stockholm
Sedan 13:00 Stockholm till Helsingfors.
förhoppsningsvis flyger båda planen, och inte är försenade med 3h

Shakemynuts
2010-04-22, 20:53
Trodde aldrig någonsin jag skulle få lämna Spanien och se mitt kära norrland igen. Men efter många många om och men gick det, fyfan vad mitt tålamod ökat efter detta. :D Mitt bagage är borta också.

Buck
2010-04-22, 20:55
Trodde aldrig någonsin jag skulle få lämna Spanien och se mitt kära norrland igen. Men efter många många om och men gick det, fyfan vad mitt tålamod ökat efter detta. :D Mitt bagage är borta också.

:thumbup:

Nitrometan
2010-04-23, 07:22
Hörde en kvinnlig reporter från Italien som var på Island och rapporterade. Hon var inte imponerad. ;)

Hon kom tydligen från Stromboli. :) En mycket tuffare vulkan.

Hon hade varit och rapporterat från Stromboli 2002, mycket tuffare utbrott.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stromboli

Stromboli is remarkable because of the length of time for which it has been in almost continuous eruption. For at least the last 20,000 years, the same pattern of eruption has been maintained, in which explosions occurred at the summit craters with mild to moderate eruptions of incandescent volcanic bombs at intervals ranging from minutes to hours. This characteristic Strombolian eruption, as it is known, is also observed at other volcanoes worldwide. Eruptions from the summit craters typically result in few second-lasting mild energetic bursts emitting ash, incandescent lava fragments and lithic blocks up to a few hundred metres high. Stromboli's activity is almost exclusively explosive, but lava flows do occasionally occur - an effusive eruption in 2002 was its first in 17 years.

Eddie Vedder
2010-04-23, 07:43
Hon var inte imponerad. ;)

En mycket tuffare vulkan.

mycket tuffare utbrott.


Har jag uppfattat dig rätt om jag tolkar det som att en konspiration ligger bakom det senaste utbrottet?



:D

bertbert
2010-04-23, 07:55
Om det nu är bröst som orsakar jordbävningar kanske det finns en motsvarande koppling till vulkaner? Kanske har för många damer visat sig alltför lättklädda på vårkanten??? :confused:

Nitrometan
2010-04-23, 08:11
Har jag uppfattat dig rätt om jag tolkar det som att en konspiration ligger bakom det senaste utbrottet?
Nog för att jag gillar konspirationsteorier, men jag har inte lyckats hitta nån sån teori än. :D

Men jag hade blivit förtjust om nån hade hittat på nåt sånt.

Alla "vulkanologer" som har medverkat i radio har låtit så nöjda... ;)

"Man vet aldrig hur länge ett vulkanutbrott varar." höhöhö "I geologiska termer är det en väldigt kort tid." höhöhö

Eddie Vedder
2010-04-23, 08:13
Nog för att jag gillar konspirationsteorier, men jag har inte lyckats hitta nån sån teori än. :D

Jag tror Swebus ligger bakom mycket av det här. De har tjänat på den havererade flyktrafiken.

Nitrometan
2010-04-23, 08:14
Jag tror Swebus ligger bakom mycket av det här. De har tjänat på den havererade flyktrafiken.

Ja, SJ kan det inte vara, de ser ut att bli av med de monopol de har kvar.

The plot thickens. Historien tjocknar.

Nitrometan
2010-04-23, 09:02
Jahapp. Nu är Keflavik stängd. Islänningarna vulkanar sin egen flygplats. INte så smart va?

Petter säger att vinden har vänt...

NSOvmz1__b4

Nelson81
2010-04-23, 09:19
varför får man inte flyga till USA? dom har alaska hahahaha eeh?

Tricce
2010-04-23, 09:22
varför får man inte flyga till USA? dom har alaska hahahaha eeh?

:laugh:

hahavaffan
2010-04-23, 09:45
Mina päron kom iväg till Teh UK imorse iaf. Så nu är jag och tjejen hundvakt på obestämd tid :D

tano
2010-04-23, 10:04
Alla "vulkanologer" som har medverkat i radio har låtit så nöjda... ;)

"Man vet aldrig hur länge ett vulkanutbrott varar." höhöhö "I geologiska termer är det en väldigt kort tid." höhöhö

Det är väl inte så konstigt, äntligen får dem lite uppmärksamhet! :)

"Woho! Vulkaner är ju det häftigaste som finns, jag vet att jag valde rätt! TJohoo!

Nitrometan
2010-04-23, 10:08
Det är väl inte så konstigt, äntligen får dem lite uppmärksamhet! :)
Menar du att det är de som har satt igång det här?

olwe
2010-04-23, 10:21
Hur är det med flyg mellan USA och sverige eller europa? (jag väntar på en bok som ska komma med posten)

tano
2010-04-23, 10:27
Menar du att det är de som har satt igång det här?

Det vet du....

Jag är nästan säker på att det finns en "vulkaneologerorden" som likt Illuminati jobbar i det fördolda. Tydligen har de äntligen lyckats med något av sina mål då de i all lycka kan gotta sig när världens blickar vänds mot dem. Själv är jag mest nervös vad deras nästa steg blir.

Katla...

Tricce
2010-04-23, 10:29
Tror inte dom behöver jobba så mycket själva på nästa steg utan dom har lagt det mesta arbete på att trigga igång denna vulkan! Sen blir det mer som en kedjereaktion!

http://www.reuters.com/article/idUSTRE63E3Y220100416

Buck
2010-04-23, 13:34
Tanken är - Luleå 10:00 till Stockholm
Sedan 13:00 Stockholm till Helsingfors.
förhoppsningsvis flyger båda planen, och inte är försenade med 3h

Äsch, hade för mig att du sade 14.00. Då hade det kunnat vara SK704 från Gate 8 >;P Antar att det var lilla KF440 istället då. Nåja de kom iväg iaf. :) Dock kom inte alla flyg från Luleå iväg :E Hoppas det gick bra för din del.



Hur är det med flyg mellan USA och sverige eller europa? (jag väntar på en bok som ska komma med posten)

SAS kör i alla fall sina USA-kärror idag. De kom dock in sent från staterna.
Troligen kör alla andra bolag på som vanligt också, har inte varit några direkta hinder på den sträckan.


Och nu ser det ut att bli ännu bättre till imorgon, än så länge.
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272022544.png

:thumbup:

Shakemynuts
2010-04-23, 13:39
Sömnen i min egen säng inatt kan ha varit den bästa nattens sömn jag någonsin haft. :) Det var en sån otroligt speciell skön känsla att vakna i min säng imorse.
Sen gick jag iväg till grillen som ligger 400m från där jag bor och beställde mat i mängder och har legat i soffan och slöat till How i met your mother och Big bang theory hela dagen. :D

Ska gå handla massa godheter snart och spendera resten av dagen med filmer.

Buck
2010-04-23, 19:19
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272044261.png

Ser ut att bli riktigt bra imorgon :cool:




Sömnen i min egen säng inatt kan ha varit den bästa nattens sömn jag någonsin haft. :) Det var en sån otroligt speciell skön känsla att vakna i min säng imorse.
Sen gick jag iväg till grillen som ligger 400m från där jag bor och beställde mat i mängder och har legat i soffan och slöat till How i met your mother och Big bang theory hela dagen. :D

Ska gå handla massa godheter snart och spendera resten av dagen med filmer.

Har du fått din väska än? :P

Shakemynuts
2010-04-23, 19:53
Har du fått din väska än? :P

Nä, jag klanta mig lite. Var ju ganska tom i bollen efter allt jag gick igenom där mot slutet. Så när jag skrev upp mitt mobilnummer som dom kunde nå mig på om väskan tänkte jag inte på att batteriet var ganska slutkört och laddaren låg i väskan som var borta. :D

Så jag tänkte ringa runt lite imorgon och se om det finns någon att få tag på, annars blir det väl måndag, om att de kan ta det numret jag ringer ifrån och nå mig på eller att jag hör av mig till dom istället och kikar.

Buck
2010-04-24, 08:42
Nä, jag klanta mig lite. Var ju ganska tom i bollen efter allt jag gick igenom där mot slutet. Så när jag skrev upp mitt mobilnummer som dom kunde nå mig på om väskan tänkte jag inte på att batteriet var ganska slutkört och laddaren låg i väskan som var borta. :D

Så jag tänkte ringa runt lite imorgon och se om det finns någon att få tag på, annars blir det väl måndag, om att de kan ta det numret jag ringer ifrån och nå mig på eller att jag hör av mig till dom istället och kikar.

Aha, segt :smash:
Nåja det ordnar sig säkert.



Hur som helst så ser i alla fall senaste prognosen riktigt mys ut. Ny aska verkar lägga sig gå åt väster åtminstone initialt. :thumbup:

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272085724.png

kalle_banan
2010-04-24, 09:47
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/04/500x_volcaname.jpg
:D

Nitrometan
2010-04-24, 10:54
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/04/500x_volcaname.jpg
:D
Ja. Eller så har man dålig fantasi. Vulkanen ligger som en ö i glaciären, den sticker upp som ett berg.

eyj - ö
fjall - berg
jökull - glaciär

Och "a" är det den bokstav de använder på Island för att binda ihop ord.

öbergglaciär

grondahl
2010-04-24, 11:33
Jag skulle kanske tom översätta fjall till fjäll.



fjall - berg

Nitrometan
2010-04-24, 11:47
Jag skulle kanske tom översätta fjall till fjäll.
Nej. På isländska används fjäll om alla berg.

Wiki:
Dialektalt och i norskan och isländskan kan fjäll (fjell respektive fjall) syfta på alla typer av berg oavsett geografiskt läge, höjd och utseende.

Wiki säger också:
Ett fjäll kan definieras som ett berg eller ett mer flackt landskap, vars högsta punkt når över skogsgränsen. Sammanhängande skog förekommer alltså inte, och träd saknas helt i högfjällsområden.

Fjäll är en term som mer eller mindre uteslutande används om berg i de nordiska länderna.

NE säger:
fjäll, berg som når över skogsgränsen och upp i kalfjället. I västra Götaland menas med fjäll även låga bergsplatåer som Kroppefjäll och Kynnefjäll.



Det isländska fjall bör alltså översättas med berg.

grondahl
2010-04-24, 12:28
Dina samlade länkdefinitioner säger ju själv att det inte finns något motsatsförhållande mellan fjäll och berg i de nordiska länderna.
Ett högfjäll som ex Norra Storfjället är ju ett rätt redigt berg med en (relativt hög) alpin känsla på sina ynka 1800 meter. Trots att det är ett fjäll. Därav mitt kanske.
Men det beror nog mest på att det jag har upplevt av islands natur så är det väldigt likt den skandinaviska fjällkedjan och dess högfjällsmassiv jämfört med ex Alperna (där de har riktiga berg).

Andra exempel på svenska fjäll där man lätt skulle kunna använda även berg som synonym:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Tuolpagorni.jpg

kalle_banan
2010-04-24, 12:44
Ja. Eller så har man dålig fantasi. Vulkanen ligger som en ö i glaciären, den sticker upp som ett berg.

eyj - ö
fjall - berg
jökull - glaciär

Och "a" är det den bokstav de använder på Island för att binda ihop ord.

öbergglaciär

Om vi ska vara petnoga översätts det rakt till Öbergsglaciär, a motsvarar svenskans s.
Ordet berg finns på isländska men används inte till att säga berg som på svenska, utan fjall används till att säga berg.

Shakemynuts
2010-04-24, 13:18
Fick tillbaka min väska för nån timme sen. :)
Den blev hemkörd till dörren, låg och glodde på film och blev väldigt förvånad när jag öppna dörren.
Inte vågat kika om de värdesaker jag hade i den är kvar. :D T ex kameran och min mp3 spelare.

Buck
2010-04-24, 14:19
Fick tillbaka min väska för nån timme sen. :)
Den blev hemkörd till dörren, låg och glodde på film och blev väldigt förvånad när jag öppna dörren.
Inte vågat kika om de värdesaker jag hade i den är kvar. :D T ex kameran och min mp3 spelare.

Annars är det bara att hålla utkik efter kamera och mp3-spelare i "Senast införskaffade pryl"-tråden :devil:
Hehe det är säkert i sin ordning alltihop :)



Fortsatta prognoser ser fortfarande riktigt bra ut! :D
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272107219.png

Nitrometan
2010-04-24, 14:21
Dina samlade länkdefinitioner säger ju själv att det inte finns något motsatsförhållande mellan fjäll och berg i de nordiska länderna.
Förutom att de i isländskan använder ordet fjall till alla berg. I Sverige skiljer vi på fjäll och berg. Skogen som skiljer fjäll och berg är rätt meningslös som skillnad på Island eftersom de inte har skog.


Jag bara retas.



öbergglaciär
Om vi ska vara petnoga översätts det rakt till Öbergsglaciär, a motsvarar svenskans s.
Ska man vara riktigt petig så har de två a i namnet så då blir det Ösbergsglaciär. ;)

kalle_banan
2010-04-24, 14:22
Förutom att de i isländskan använder ordet fjall till alla berg. I Sverige skiljer vi på fjäll och berg. Skogen som skiljer fjäll och berg är rätt meningslös som skillnad på Island eftersom de inte har skog.


Jag bara retas.


Ska man vara riktigt petig så har de två a i namnet så då blir det Ösbergsglaciär. ;)

Du har fel ditt troll.

Nitrometan
2010-04-24, 14:23
Du har fel ditt troll.

Jaha.



Eyjafjallajökull

Tricce
2010-04-24, 14:57
Kan vi inte komma överens om att det va så som på bilden med katten det gick till när namnet kom fram istället? :D

kalle_banan
2010-04-24, 15:21
Kan vi inte komma överens om att det va så som på bilden med katten det gick till när namnet kom fram istället? :D

Absolut, resten är ren och pur semantik.

Exdiaq
2010-04-24, 19:14
Vet ni vilket land som drabbades värst av vulkanutbrottet? USA p.g.a. allaska!

”Sorry for the flight delays, Europe. We were aiming for London, but it's hard to be accurate when firing a volcano”

”A special announcement to the British and Dutch Governments: We don't have C in the Icelandic alphabet, so when you ask for Cash, all you get is Ash”.

”Icelandic taxpayer to Britons and Dutch: forget Icesave, kiss my ash!”

”First they burn our money, then they send us the ashes.”

”The last wish of the Icelandic economy was to have its ashes scattered over Europe…”

"It was the last wish of the Icelandic economy that its ashes were spread all over Europe"

"First the economy goes under, now Iceland sets itself on fire. I smell insurance scam!"

"Welcome to Iceland. We’re currently doing a bit of construction - please pardon the dust"

"Whenever a cat walks across a keyboard, an Icelandic volcano gets a name"

"There’s no volcano in Iceland. Chuck Norris is just having a barbecue"

"Ash cloud disrupting Norway and Iceland fish exports. Higher menu prices. Good smoky flavor, though"

"Four short, barefoot young men were last seen setting off for Eyjafjallajökull. The nature of their journey is not yet known"

"It’s too early to make jokes about the Icelandic ash cloud… we need to let the dust settle first"

"Eyjafjallajökull: Iceland Volcano Spews Consonants and Vowels"

"All this ash cloud talk is going over my head"

"Normally volcanoes, like mountains, get their names from the surname of the first person who reaches the top of them. One exception is Iceland’s Eyjafjallajokull, which got its name from the last words uttered by the first person to fall into the top of it"

"Eyjafjallajökull - named when the person writing about it fell asleep on his keyboard"

"Eyjafjallajökull is erupting only twice a year — April through September, and October through March"

Buck
2010-04-24, 19:55
Och för er som inte läser tråden för diskussioner om namn eller en massa dåliga klistrade skämt, här är senaste prognosen. ;)

http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272129706.png

Tyvärr ser det ut som att det kan drabba oss igen om utbredningen österut fortsätter. *grr*
Men med zon 2 och lite tur så kanske vi klarar oss.

Buck
2010-04-25, 03:29
http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1272148080.png

Ser nu ut som att molnet precis kommer toucha Norge och sedan dra tillbaka, hoppas det fortsätter åt det hållet.