handdator

Visa fullständig version : tips på ett bra upplägg för halvkroppspass?


jaew
2010-04-15, 15:31
hej det är så att jag har sedan jag började träna kört så här:

dag1bröst/axlar
dag2rygg/biceps
dag3vila
dag4Ben/mage
dag5Bröst/triceps
dag6Rygg/biceps
dag7
börja om


kört ca 2-4 övningar per tillfälle , olika rep under olika perioder men för det mesta så har jag kört 8-12

nu vill jag ändra och började med något nytt, men jag tänker ibland att jag nu kmr börja träna mindre och tappa muskler istället? hur är det med det?

så jag vill ha ett bra upplägg av en erfaren då jag kör 2 överkroppspass och 2 underkroppspass i veckan.


tack på förhand

Pompere
2010-04-15, 15:59
Pass 1 (Tungt, 1-6 reps)
Bänkpress
Chins
Stångrodd
Militärpress
Dips
Stångcurl
Sidolyft

Pass 2:
Knäböj
Raka marklyft
Lårcurl
ev. Benspark
Vadpress
Mage

Pass 3 (Lätt, 8-12 reps)
Hantelpress
Chins/latsdrag/Smala latsdrag med V-handtag
Svagt lutande bänkpress i smith
Sittande rodd
Sittande axelpress (helst utan ryggstöd)
Pushdowns/triceps extentions
Sidolyft

Pass 4:
Marklyft
Benpress
Lårcurl
Benspark
Mage


Mån: Pass 1
Tisd: Pass 2
Ons: Vilodag
Tors: Pass 3
Fre: Pass 4
Lör: Vilodag
Sön: Vilodag


Det är viktigt att inte spåra iväg med volymen när du använder dig utav ett halvkroppsschema. Det man först och främst vill, är att vara återhämtat och fullladdad inför varje pass.
3-5 set på de tunga dagar per övning (förutom isolationsövningar där du nog kan hålla dig till max 3 set). Sen 3 set på de "lätta" passen.

Under själva underkroppsdagarna så väljer iaf JAG att alltid nästan ligga ganska tungt i Knäböj samt Marklyft (Är enbart ute efter styrka i de övningarna), för att sedan variera efter behag hur många set/reps i resterande övningarna.

Pröva och kolla ifall det något som faller dig i smaken.
Jag använder själv utav en variant av ovanstående, och det har gett mig bra resultat (styrke- och volymmässigt talat).

jaew
2010-04-15, 16:06
tack så mycket ser faktiskt rätt bra ut och något jag hade tänkt mig , tar och testar detta i några veckor , tack!