handdator

Visa fullständig version : Hur mycket benträning för att behålla styrkan?


spoon
2010-04-15, 14:08
Nu är våren på ingång och jag är ruggigt sugen på att börja löpträna lite igen. Till hösten drar jag igång med stryketräningen igen och då vill jag ha kvar så mycket styrka som möjligt. Hur ska jag göra för att få till det? Siktar på att köra 3 löp-pass i veckan och 2-3 styrkepass. Ungefär hur många arbets-set behöver jag köra bör jag köra? Räcker det med en böjdag med säg 5x5 på 70-80% av 1RM eller ska jag ha mera?

emi23j
2010-04-15, 14:19
Nu är våren på ingång och jag är ruggigt sugen på att börja löpträna lite igen. Till hösten drar jag igång med stryketräningen igen och då vill jag ha kvar så mycket styrka som möjligt. Hur ska jag göra för att få till det? Siktar på att köra 3 löp-pass i veckan och 2-3 styrkepass. Ungefär hur många arbets-set behöver jag köra bör jag köra? Räcker det med en böjdag med säg 5x5 på 70-80% av 1RM eller ska jag ha mera?

För att göra en bedömning så måste vi veta hur du tränar nu.

Rent generellt kan man väl säga att 1 pass räcker och att du skall försöka hålla intensiteten hög och volym låg till medel.

En idé kan ju också vara att köra 2 veckor låg volym och 1 vecka medel volym (samma intensitet).

Du får nog helt enkelt prova dig fram angående volymen.

spoon
2010-04-15, 15:11
Rent generellt kan man väl säga att 1 pass räcker och att du skall försöka hålla intensiteten hög och volym låg till medel.


Då tror jag att jag lägger mig där någonstans. Ett pass i veckan ibland två. 5-10 arbets-set i veckan på ca 70-80%

-Englund
2010-04-15, 19:43
kör jägarvila efter varje löppass.

spoon
2010-04-15, 19:57
kör jägarvila efter varje löppass.

Skulle det hjälpa mig att vara starkare i knäböj i höst?

z_bumbi
2010-04-15, 20:01
Skulle det hjälpa mig att vara starkare i knäböj i höst?

Inte mycket. Statiskt träning som inte ens har samma vinklar som en böj är i stort sätt ovidkommande.

Det du har planerat ser ganska så bra ut men jag skulle höja intensiteten lite, i alla fall på några av seten, eftersom det är styrkan du är ute efter.

spoon
2010-04-15, 20:05
Inte mycket. Statiskt träning som inte ens har samma vinklar som en böj är i stort sätt ovidkommande.

Det du har planerat ser ganska så bra ut men jag skulle höja intensiteten lite, i alla fall på några av seten, eftersom det är styrkan du är ute efter.

Kanske gå ner på 3x3 ena veckan ?

z_bumbi
2010-04-17, 08:58
Kanske gå ner på 3x3 ena veckan ?

Ja eller inleda med några treor och sen köra några femmor för att få upp volymen.