handdator

Visa fullständig version : Plötslig synnedsättning - varit med om det?


Pungis
2010-04-15, 07:02
Igårkväll cirka en halvtimme efter att jag kom hem från mma-träningen där vi blandannat övat nacklås, så satt jag vid laptopen på golvet (tittade neråt) och plötsligt insåg jag att jag knappt kunde se. Synen var liksom skarp på väldigt få punkter.. Det va som att läsa när man är riktigt full. Jag vilade 10 min och det försvann. Istället kom en svag huvudvärk och nacken trög, och det grusade i huvudet när jag vred åt sidorna. Ringde sjukvårdsupplysningen som rekomenderade akuten.. Kom precis hem därifrån efter en jävla vänta, och ett 3 min samtal med en läkare (neurolog.) (+ blodprover som var bra). Han sa att det va spänd nacke som orsakat det, men rekomenderar optiker.. Är fortfarande lite orolig. Nån som varit med om nåt liknande??

Kan tillägga att senaste 3 veckorna har jag 2 ggr på gymet under tunga benpass fått blixtrar i huvudet och kraftfull huvudvärk som gått över fort. Läst att det är rätt vanligt bland gymmare, och är ev pga spänd nacke..

Anton

Onigiri
2010-04-15, 07:11
mma-träningen där vi blandannat övat nacklåsKan detta vara delvis en orsak till händelsen?

Pungis
2010-04-15, 07:17
Kan detta vara delvis en orsak till händelsen?

Ja, antagligen.. Söker bara en förklaring hur nacken är relaterat till synen, och om det här är nåt vanligt. Läkaren va inte så talförd.

Nitrometan
2010-04-15, 07:22
Synen är känslig. Nacklåsen kan påverka blodflödet till hjärnan. Det kan ge tillfälliga synnedsättningar.

Se det som en varningssignal.

von huff
2010-04-15, 07:24
En tanke är att trycket i skallen som kan uppstå av styrketräning inte är helt bra för synen heller även om det inte måste vara orsaken.Troligtvis beror det på mma

John_r
2010-04-15, 08:57
Ett tips är ta det lugnt med tränigen och livet i allmänhet ett tag. Jag förlorade synen på ett öga i och med att jag inte följde kroppens varningssignaler och den sjukdom som jag har,MS, blev värre.
Pratar man med en neurolog är det hjärnan det handlar om, därför är det viktigt att följa doktorns råd. Men om synnedsättningen kvarstår ta kontakt med ögonläkare och neurolog igen.

Pungis
2010-04-15, 12:12
Jo jag kanske borde det John.. :/

Fy vad tråkigt ..