handdator

Visa fullständig version : Till er som deffar


Masterpan
2010-04-14, 20:10
Vad brukar ni köra för aktiviteter för att öka på förbränningen?

Hur ofta

Hur länge



Kör själv 45 min crosstrainer på vilodagar (från styrketräning)
Samt 15 min crosstrainer efter alla pass utom ben ;)

Blir i snitt 2,5 långa pass i veckan o 3-4 korta!

Onigiri
2010-04-14, 20:14
Går en timma per dag i hyffsat tempo (räknar det som 400 kcal)

Ibland backlöper jag, annars sitter jag still och låter bli de där extra ostskivorna.

hejhopp79
2010-04-14, 20:19
Inga långpass alls, jag kör för tillfället HIIT på cross-trainer typ 2 gånger i veckan med skitbra resultat. Det började med att jag inte kunde springa mer för ryggen strejkade, så jag improviserade och testade att köra intervaller på crosstrainer. Det fungerar otippat bra om det går att ställa in rätt brutalt motstånd. Maxad hastighet på tungt motstånd i en crosstrainer framkallar definitivt blodsmak i munnen. 10 sådana intervaller på 30-40 sekunder gör mig jävligt slut.

Jag brukade springa intervaller tidigare och det är rätt brutalt också, men crosstrainern sparar på leder osv.

HyunJin
2010-04-14, 20:21
Jag försöker alltid att vara aktiv, utanför gymmet oavsett träningsdag eller ej och det blir en eller ett par timmars promenad om dagen. Några 400 kcal/timmen, som Onigiri räknar jag dock inte, utan ca 200 kcal/timmen...

Masterpan
2010-04-14, 20:22
Inga långpass alls, jag kör för tillfället HIIT på cross-trainer typ 2 gånger i veckan med skitbra resultat. Det började med att jag inte kunde springa mer för ryggen strejkade, så jag improviserade och testade att köra intervaller på crosstrainer. Det fungerar otippat bra om det går att ställa in rätt brutalt motstånd. Maxad hastighet på tungt motstånd i en crosstrainer framkallar definitivt blodsmak i munnen. 10 sådana intervaller på 30-40 sekunder gör mig jävligt slut.

Jag brukade springa intervaller tidigare och det är rätt brutalt också, men crosstrainern sparar på leder osv.

Ja, jag brukade också köra HIIT intervaller. Funderar på att börja med det igen då det visat sig väldigt bra för kondis och även är bra för musklerna :)

Hur länge brukar dina pass hålla på? :)

hejhopp79
2010-04-14, 20:34
Ja, jag brukade också köra HIIT intervaller. Funderar på att börja med det igen då det visat sig väldigt bra för kondis och även är bra för musklerna :)

Hur länge brukar dina pass hålla på? :)

Japp, jag älskar HIIT. Brukade springa 5km/10 km fort men det tar ändå en jäkla massa på de surt förvärvade musklerna, fastän jag älskar konditionsträning. Som du säger, bra för kondisen och till och med anabolt om det är rätt utfört.

Jag brukar köra 5 minuter uppvärmning sen c:a 10 intervaller tills sammanlagda tiden är uppe i 20 minuter. Sen varvar jag ner någon minut i lugnt tempo för att sedan köra core/mage/ryggövningar efter det.

Christyle
2010-04-14, 20:41
1tim 45min MMA pass 4ggr veckan & BJJ Muay Thai 1gång i veckan borde göra susen:hbang:

vicarious
2010-04-14, 20:43
Ingen träning kommer öka fettförbränningen.

Jag brukar promenera raskt. Intensivare än så känns inte särskilt optimalt, inte heller nödvändigt.

hejhopp79
2010-04-14, 20:44
Ingen träning kommer öka fettförbränningen.

Jag brukar promenera raskt.

Nej, men omvänt kan däremot en del konditionsträning, t ex HIIT minimera muskelförluster jämfört med långdistans-träning.

Frantic
2010-04-14, 20:46
Jag springer runt 2 ggr i veckan men det beror endast på att jag måste ha hyfsad kondition pga av jobbet. Hade jag inte haft det så hade jag inte tränat någon direkt konditionsträning öht, deff eller ej.

Joe Hardgainer
2010-04-14, 20:51
Jag äter mindre......

vicarious
2010-04-14, 21:25
Nej, men omvänt kan däremot en del konditionsträning, t ex HIIT minimera muskelförluster jämfört med långdistans-träning.

Jämfört med långdistanslöpning eller ingen träning alls, möjligtvis. Men att lägga till konditionsträning till redan existerande styrketräning under kalorirestriktion lär snarare öka risken för muskelförlust, oavsett vilken form av konditionsträning.

Inget nytt under solen direkt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

JimmyJoe
2010-04-14, 21:52
Älskar med en kvinna :I

Dreas
2010-04-14, 23:10
Styrketränar, går lite. Annars så är det inte mycket.

kalajset
2010-04-14, 23:19
Förutom dagliga promenader på ca 20-30 min, så 30 min Cross trainer i veckan, (på pass separerat från "vanlig" styrketräning, däremot efter ett grepp-pass). Kommer även lägga till ett pass HIIT i veckan. Kanske även blir något Cross Fit-pass då och då.

Tidigare deffperioder har jag kört två mer "regulära" cardiopass i form av medeldistanslöpning i veckan, men det har mest resulterat i drastiskt försämrad benstyrka än något annat.

Soar
2010-04-15, 14:06
Går typ..3-4 timmar om dagen. Annars försöker man väl bara vara aktiv om dagen.

Ganymedes
2010-04-15, 14:09
3-4 pass styrketräning i veckan. 0-1 pass cardio i månaden, då blir det promenad på ca 1 timme. Det räcker gott om man är villig att kompensera med lägre födointag. Ser ingen vits med att krångla med morgonpromenader etc, förutom om man tycker sådant är skönt då iofs. Och konditionsträningen är ju inte fel av andra skäl för all del.

Jazen
2010-04-15, 14:35
4 pass styrk, 20min crosstrainer efter varje paass. räknar ca 300kcal. Löpning 35-40min lördg eller söndag.

rooz
2010-04-15, 14:36
Styrketränar, går lite. Annars så är det inte mycket.

+1, en 45-60min promenad och vanlig styrketräning:)

Kauppi
2010-04-15, 14:43
Styrketränar 3-4 ggr i veckan, tunga basövningar, lång vila mellan setten.
Ute och går varannan dag 1-2h i normaltempo(riktigt skönt i vår vädret och kul att snacka skit med en kompis)

Soar
2010-04-15, 15:19
Styrketränar 3-4 ggr i veckan, tunga basövningar, lång vila mellan setten.
Ute och går varannan dag 1-2h i normaltempo(riktigt skönt i vår vädret och kul att snacka skit med en kompis)

Precis så kör jag med :D dock går jag varje dag då det är riktigt fint väder :thumbup:

tsp
2010-04-15, 15:59
Tränar i någon form varje dag, antingen på gymmet eller i löpslingan. Men i övrigt är jag väldigt inaktiv.

OneManArmy
2010-04-15, 16:42
styrka 3 dagar och andra former av träning resten av dagarna.
Försöker klämma in någon promenad på helgerna

Rolv
2010-04-15, 21:44
Jämfört med långdistanslöpning eller ingen träning alls, möjligtvis. Men att lägga till konditionsträning till redan existerande styrketräning under kalorirestriktion lär snarare öka risken för muskelförlust, oavsett vilken form av konditionsträning.

Inget nytt under solen direkt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Tycker jag låter konstigt. Kan däremot köpa att det inte är optimalt för musklerna. Som det låter när du skriver så borde det ju inte finnas en enda vältränad atlet i någon sport som kräver kondition. Tror inte de har tid att vänta med konditonsträningen bara för att de eventuellt ska få bort något kilo. Är kcal-balansen den samma på en dag med träning, som en dag utan träning, så borde ju i princip resultatet vara det samma?? Säger inte att jag har rätt, men vill gärna höra andras syn på saken.

Masterpan
2010-04-16, 17:11
Tycker jag låter konstigt. Kan däremot köpa att det inte är optimalt för musklerna. Som det låter när du skriver så borde det ju inte finnas en enda vältränad atlet i någon sport som kräver kondition. Tror inte de har tid att vänta med konditonsträningen bara för att de eventuellt ska få bort något kilo. Är kcal-balansen den samma på en dag med träning, som en dag utan träning, så borde ju i princip resultatet vara det samma?? Säger inte att jag har rätt, men vill gärna höra andras syn på saken.

Mycket inressant resonemang, skulle också gärna höra mer om detta :)

Sniggel
2010-04-16, 18:26
Brukar inte öka "förbränningen" så mycket, snarare minska på inlagringen istället. :D

Annars föredrar jag att köra intervaller (20 minuter) kombinerat med lugnare och mer utdragna pass (45-60 minuter) på en crosstrainer. Detta gör jag 2-3 ggr per vecka.

På senare tid har jag även kört något som kallas SFP2.0 där man kombinerar intervaller och steady state i samma pass.

Promenader händer kanske nån gång men oftast är det tråkigt som f-n och det är inte nödvändigt heller.

blue8ball
2010-04-17, 07:29
Jag har börjat köra morgon promenader, dock innan frukost . Har hört att de ska bränna mera fett då..
Fast tänkte börja springa 2gånger i veckan nu också för att få upp min kondis lite mera..
Så nu ligger jag på Gym 3-4pass, promenad 4-5 och springa 2gånger i veckan . :)

chrilledude
2010-04-17, 07:34
Styrketränar, går.

Psyla
2010-04-17, 10:12
Ingen specifik cardio, funderar dock på att prova 15 min HIIT.

Utöver det försöker jag bara öka min dagliga aktivitetsfaktor genom att gå istället för att köra, etc.

Kischen
2010-04-17, 10:17
Jag har börjat köra morgon promenader, dock innan frukost . Har hört att de ska bränna mera fett då..


Kaloriebalansen avgör i slutändan så promenera när du vill.

kalaskonrad
2010-04-17, 13:15
Lågreps på gymmet + ca 2h sammanlagt promenadtid på vardagar. Promenaderna är något jag gör året om i och för sig, onödigt att använda bil kortare sträckor imo. Blir kanske 1-2h promenad på helger

bygden
2010-04-19, 14:56
vad står HIIT för?


Tycker jag låter konstigt. Kan däremot köpa att det inte är optimalt för musklerna. Som det låter när du skriver så borde det ju inte finnas en enda vältränad atlet i någon sport som kräver kondition. Tror inte de har tid att vänta med konditonsträningen bara för att de eventuellt ska få bort något kilo. Är kcal-balansen den samma på en dag med träning, som en dag utan träning, så borde ju i princip resultatet vara det samma?? Säger inte att jag har rätt, men vill gärna höra andras syn på saken.
+1 skulle också vilja höra vad ni "experter" säger om detta ;)

Buck
2010-04-19, 15:14
vad står HIIT för?

High Intensity Interval Training skulle jag chansa på.

Åsberg
2010-04-19, 16:03
Äter mindre, trampmaskin på gymmet (350 kcal/35 min) sen försöker jag med 60 minuters rask promenad varje dag.

Trampmaskinen (finns säkert ett namn för den) kör jag innan varje pass numera.

spajdah
2010-04-19, 17:23
Kör Superset, stång + vikter, 10 reps på varje övning...
deadlifts, bent rows, hang cleans, push press, back squat.. Riktigt jobbigt :)

Infinity
2010-04-19, 20:12
morgon promenader 7 dar i veckan och sport på kvällen i minst 1 tim, tex fotboll innebandy, badminton, tennis ca 4-5 dar i veckan, viktigast att ha roligt när man rör på sig :thumbup:

JakeShaft
2010-04-22, 11:57
Barmarken kommer oftast i fas med "deffmånaderna", blir alltid mer löpning än gym när det är barmark för egen del. Ca 6 timmars löpning på rätt hög puls i veckan och 2 gympass och bara äta "nyttiga" livsmedel går susen för mig. Tappar1-2kg i månaaden från mars månad.

Men jag är ingen "riktig" deffare, får inte äta några kosttillskott eller ändra min vikt kraftigt.

Kirusha
2010-04-25, 14:14
Jag har börjat röra på mig mer oftare :)
De aktiviteterna som jag använder mig av är:

Måndag, Onsdag & Lördag: Taekwondo i 90 minuter varje pass. Skulle tro att jag förbränner ungefär 150-300 kcal.

Tisdag, Torsdag och Fredag: Boxercise, JKD (Jeet Kune Do), fitness och lite styrketräning med vikter + Bullworkers.

Då Tisdagar är i 60 minuter, Torsdagar 120 minuter och Fredagar kan man träna tills man inte orkar längre. Kcal förbränningen: Ej säker, men skulle tro på någonstans mellan 100-300 kcal.

Sedan brukar jag springa och promenera ibland! =)

Ashenshugar777
2010-04-25, 14:20
Gör ingen cardio eller dylikt. Helkroppspass 2 ggr i veckan.