handdator

Visa fullständig version : Mer kontakt i lats av pullups?


chrilledude
2010-04-14, 19:14
Hej!

Bara jag som tycker att det blir bättre kontakt i lats av pullups än chins? :S

Jävligt konstigt.. inbillar jag mig?

Samma sak med latsdrag, håller jag handflatorna mot mig så känns det mer i lats än annars. Why?

dellan
2010-04-14, 19:16
Det är väl inte konstigt att DU kan känna mer kontakt i en övning än i en annan, oavsett variationer.

chrilledude
2010-04-14, 19:17
Tydligen konstigt, vet nog INGEN annan som gör det då biceps används mest i pullups. Har dock för mig att någon som körde latsdrag med handflatorna mot sig också fick bra kontakt, tror det var scratch_89?

dellan
2010-04-14, 19:21
Aktiveringen i lats är inte mindre i pullups än chins.

1911
2010-04-14, 19:21
Kom det inte fram i en studie att biceps aktiveras mest i chins (handflatan ifrån sig)?

chrilledude
2010-04-14, 19:22
Aktiveringen i lats är inte mindre i pullups än chins.

Jaså? Det visste jag inte!

Kom det inte fram i en studie att biceps aktiveras mest i chins (handflatan ifrån sig)?

Har också för mig att jag sett den, men har inte hittat.. :(

Sniggel
2010-04-14, 19:48
Bara för att biceps eventuellt aktiveras mer i pullups (om det nu stämmer) behöver inte det betyda att det är på bekostnad av annan muskulatur! (som t ex lats).

Detsamma gäller väldigt många andra övningar och muskler.

chrilledude
2010-04-14, 19:59
Bara för att biceps eventuellt aktiveras mer i pullups (om det nu stämmer) behöver inte det betyda att det är på bekostnad av annan muskulatur! (som t ex lats).

Detsamma gäller väldigt många andra övningar och muskler.

Okejokej, tack så mycket! :)

Då kan jag nästan lika gärna köra pullups.

Jockefoten
2010-04-14, 19:59
Du är starkare i pullups än chins och klarar av att göra bättre och mer kontrollerade pullups jämfört med chins därav bättre kontakt, bättre utförande och bättre träning.
Bara min gissning.

Davitian
2010-04-14, 20:07
Bara för att biceps eventuellt aktiveras mer i pullups (om det nu stämmer) behöver inte det betyda att det är på bekostnad av annan muskulatur! (som t ex lats).

Detsamma gäller väldigt många andra övningar och muskler.

Om man tänker i fysikens vägar så stämmer inte det du säger. Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre. Vi säger att biceps gör 40% och lats 60% av jobbet i chins, om nu biceps skulle jobba mer i pullups, låt säga 45%, då gör ju latsen bara 55%. Lite offtopic men kände att det behövde sägas.

Rockhard
2010-04-14, 20:21
Om man tänker i fysikens vägar så stämmer inte det du säger. Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre. Vi säger att biceps gör 40% och lats 60% av jobbet i chins, om nu biceps skulle jobba mer i pullups, låt säga 45%, då gör ju latsen bara 55%. Lite offtopic men kände att det behövde sägas.


Nja, pullups kanske är en mindre effektiv rörelse energiåtgångsmässigt än chins.

För övrigt tycker jag pullups/chins är en övning som det kan variera massor i muskelaktivering beroende på utförande så jag tror inte man kan säga så mkt om vilken som skulle ta mera på latsen...

rolf
2010-04-14, 20:22
Om man tänker i fysikens vägar så stämmer inte det du säger. Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre. Vi säger att biceps gör 40% och lats 60% av jobbet i chins, om nu biceps skulle jobba mer i pullups, låt säga 45%, då gör ju latsen bara 55%. Lite offtopic men kände att det behövde sägas.

Korrekt tänkt, men det är inte latsens involvering som minskar. I och med att underarmen supineras så minskar brachioradialis och brachialis involvering i förhållande till biceps brachii. Hur latissimus påverkas vågar jag inte säga något om.

z_bumbi
2010-04-14, 20:30
Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre

Man kan också lyfta mer vikt eller göra flera reps på samma vikt.

Morty
2010-04-14, 20:54
Korrekt tänkt, men det är inte latsens involvering som minskar. I och med att underarmen supineras så minskar brachioradialis och brachialis involvering i förhållande till biceps brachii. Hur latissimus påverkas vågar jag inte säga något om.

Inte brachialis, den aktiveras alltid till max om man böjer i armbågsled.

dxdy
2010-04-14, 21:08
Om man tänker i fysikens vägar så stämmer inte det du säger. Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre. Vi säger att biceps gör 40% och lats 60% av jobbet i chins, om nu biceps skulle jobba mer i pullups, låt säga 45%, då gör ju latsen bara 55%. Lite offtopic men kände att det behövde sägas.

Man kan också lyfta mer vikt eller göra flera reps på samma vikt.

Mer OT:
60 % av 100 kg är 60 kg. 55 % av 110 kg är 60,5 kg (men i ditt exempel räcker det faktiskt att klara en höjning med 9,09 kg ;))

/"Fysikern"

vicarious
2010-04-14, 21:32
Läs och lär av Sheo

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9

Jag tror det har och göra med teknik. Du kanske drar mest med armarna när du gör chins?

JimmyJoe
2010-04-14, 21:45
Jag har också grymma problem med att få kontakt i latsen av chins förr. Tror att jag hade fel teknik. Slipa på tekniken helt enkelt.

Sheogorath
2010-04-14, 21:45
Om man tänker i fysikens vägar så stämmer inte det du säger. Om en viss muskel jobbar mer i en övning så måste en annan muskel jobba mindre. Vi säger att biceps gör 40% och lats 60% av jobbet i chins, om nu biceps skulle jobba mer i pullups, låt säga 45%, då gör ju latsen bara 55%. Lite offtopic men kände att det behövde sägas.

Det du talar om är relativ aktivering, inte absolut aktivering. Säg att en person precis klarar att gör 85 x 6 i smala latsdrag med underarmsfattning och 70 x 6 i breda latsdrag med överhandsfattning. Latsen kanske aktiveras precis lika mycket i båda övningarna men den första aktiverar nedre bröst betydligt mycket mer, och därmed den högre vikten. Alltså: även om bröst aktiveras mer sker det inte på bekostnad av latsen, precis som Sniggel och bumbi påtalat.

Davitian
2010-04-14, 22:19
Det du talar om är relativ aktivering, inte absolut aktivering. Säg att en person precis klarar att gör 85 x 6 i smala latsdrag med underarmsfattning och 70 x 6 i breda latsdrag med överhandsfattning. Latsen kanske aktiveras precis lika mycket i båda övningarna men den första aktiverar nedre bröst betydligt mycket mer, och därmed den högre vikten. Alltså: även om bröst aktiveras mer sker det inte på bekostnad av latsen, precis som Sniggel och bumbi påtalat.

Nu leker alla vilt med vikterna och repsantalet. Självklart gäller det jag sa tidigare endast om man kör samma vikt och repsantal som övningen man jämför med, i vårt fall chins och pullups. Visst har du rätt, men jag vill bara göra klart för vad jag menade.

chrilledude
2010-04-15, 00:49
Läs och lär av Sheo

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9

Jag tror det har och göra med teknik. Du kanske drar mest med armarna när du gör chins?

Har inte den med armhävningar att göra?


Har försökt fila på tekniken, men det går inte..
Ska jag köra pullups istället kanske? Jag menar, den är väl inte dålig?

Sheogorath
2010-04-15, 05:53
Nu leker alla vilt med vikterna och repsantalet. Självklart gäller det jag sa tidigare endast om man kör samma vikt och repsantal som övningen man jämför med, i vårt fall chins och pullups. Visst har du rätt, men jag vill bara göra klart för vad jag menade.

Men det du skriver är ju inte relevant för övningarna i fråga eftersom normalfallet är att man inte är lika stark i de båda övningarna.

Fredrik_S
2010-04-15, 07:00
Nu leker alla vilt med vikterna och repsantalet. Självklart gäller det jag sa tidigare endast om man kör samma vikt och repsantal som övningen man jämför med, i vårt fall chins och pullups. Visst har du rätt, men jag vill bara göra klart för vad jag menade.

Näää det är du som leker med belastningen och repetitionerna genom att hålla det konstant för två olika övningar.
Ska du göra 10 reps på 75% av 1RM eller ska du reppa till failuer så blir det förståss olika belastning och olika repetitioner som ger den belastningen.


Det här är förövrigt extremt viktigt att säga emot då sådana exempel du gav med procentsatser resulterar i att alltför många spenderar hela sin pass på små isolationsövningar för att de råkar vara 90-100% belastning på just en separat muskel.

Det du skrev gav intrycket av att du ville säga(även om det var omedvetet) att en övning som stimulerar en viss muskel till 60% är bättre för den muskeln än en övning som stiumlerar samma muskel till 40% när så absolut inte är fallet.

Scratch89
2010-04-15, 08:42
Har dock för mig att någon som körde latsdrag med handflatorna mot sig också fick bra kontakt, tror det var scratch_89?

Visst är det så. :cool:
Däremot så kör jag dem väldigt sällan, då jag prioriterar chins, fast nu blev jag sugen på lite latsdrag med omvänt grepp...

BobaFett
2010-04-15, 08:46
Hej!

Bara jag som tycker att det blir bättre kontakt i lats av pullups än chins? :S

Jävligt konstigt.. inbillar jag mig?

Samma sak med latsdrag, håller jag handflatorna mot mig så känns det mer i lats än annars. Why?

Är det bara jag som inte fattar om du menar chins (handflatorna mot dig) eller pullups (handflatorna ifrån dig).

Det är väldigt många som blandar ihop de där övningarna.

Martin Löwgren
2010-04-15, 14:40
Glöm inte att arbetsförhållandet för latsen är som mest gynnsamt när armbågarna förs tätt intill kroppen (som vid pullups).

Sheogorath
2010-04-15, 15:44
Den bästa/senaste EMG-studien på latsdrag (pulldowns) visar, har jag för mig, att breda latsdrag frampå ger mest aktivering av latsen. Den vinner m.a.o. flera väsentliga kategorier och är likvärdig smala drag för exempelvis triceps, teres major, bakre delts samt, får vi anta, brachialis. Där den kommer kort torde vara handledsflexorer (om underhandsfattning) och nedre bröst (oavsett fattning). Men ska man träna handledsflexorer och bröst finns där ju "ett par" andra ganska förnämliga övningar att välja bland. Sen om exakt samma gäller i räckhäv (pullups/chins) som i pulldowns är ju inte helt självklart även om jag tycker att det verkar ganska rimligt.

Dock, så att Scratch inte ragear: eftersom man kan använda högre vikt i smala drag (åtminstone om man har neutralt eller omvänt grepp) så är det ju inte alls givet att dessa är sämre latsövningar såvida man inte är ute just efter att slippa aktivering av nedre bröst.

Scratch89
2010-04-15, 15:51
Är det bara jag som inte fattar om du menar chins (handflatorna mot dig) eller pullups (handflatorna ifrån dig).

Det är väldigt många som blandar ihop de där övningarna.

Läser du sista meningen så kan du ju lista ut vad han menar...

Scratch89
2010-04-15, 15:53
Dock, så att Scratch inte ragear: eftersom man kan använda högre vikt i smala drag (åtminstone om man har neutralt eller omvänt grepp) så är det ju inte alls givet att dessa är sämre latsövningar såvida man inte är ute just efter att slippa aktivering av nedre bröst.

Ja, för jag brukar ju ragea i såna här trådar. ;)

Varför jag skulle göra det i det här avseendet är för mig förbryllande.

Sheogorath
2010-04-15, 15:54
Ja, för jag brukar ju ragea i såna här trådar. ;)

Varför jag skulle göra det i det här avseendet är för mig förbryllande.

Hey! We're all friends here! Jag försökte vara rolig. I failed. *cry*

Scratch89
2010-04-15, 15:56
Hey! We're all friends here! Jag försökte vara rolig. I failed. *cry*

http://softeuropean.files.wordpress.com/2009/04/slap.jpg

nmanradnävna
2010-04-15, 16:03
Om samma sak gäller för räckhäv som du skriver Sheo, det är alltså supinerade som aktiverar nedre bröst? Försökte läsa mig till det flera gånger men det var lite för svåra ord här och där

I hur stor utsträckning aktiveras nedre bröst isåfall? Är det såpass att man inte borde träna bröst dagen efter eller är det otroligt efterblivet att tänka så?

Sheogorath
2010-04-15, 16:38
Om samma sak gäller för räckhäv som du skriver Sheo, det är alltså supinerade som aktiverar nedre bröst? Försökte läsa mig till det flera gånger men det var lite för svåra ord här och där

I hur stor utsträckning aktiveras nedre bröst isåfall? Är det såpass att man inte borde träna bröst dagen efter eller är det otroligt efterblivet att tänka så?

Jag förklarar mer än gärna.

Det handlar i detta fallet inte om hur underarmarna är vridna utom om hur vinkeln/rörelsen i axeln ser ut. Vid breda drag är armbågarna vid sidan av kroppen, och rörelsen när överarmarna rör sig in mot kroppens sidor kallas för adduktion. Bröst aktiveras generellt väldigt väl vid adduktion, men inte när överarmarna är bakåtvridna (utåtrotation i axeln). Då kopplas bröst ur till betydande del:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WtRearPullup.gif

Vid smala drag (oavsett hur underarmarna är roterade) är armbågarna framför kroppen, och rörelsen när överarmen rör sig mot kroppen kallas för extension:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gif

Som du ser är det en pullover, en erkänd (och bra) övning för nedre bröst. Lägg till en böjning i armbågen och du har ett smalt drag:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVCloseGripPulldownStirrups.gif

Det är alltså samma rörelse i axeln (och därför, får vi anta, ungefär likartad aktivering) av nedre bröst vid ett smalt drag som vid en pullover. Väljer jag att träna "bröst" dagen före eller efter ett pass med pullovers? Nej, det gör jag inte. Ditt tänk är på inga sätt efterblivet. :)

chrilledude
2010-04-15, 16:50
Jag förklarar mer än gärna.

Det handlar i detta fallet inte om hur underarmarna är vridna utom om hur vinkeln/rörelsen i axeln ser ut. Vid breda drag är armbågarna vid sidan av kroppen, och rörelsen när överarmarna rör sig in mot kroppens sidor kallas för adduktion. Bröst aktiveras generellt väldigt väl vid adduktion, men inte när överarmarna är bakåtvridna (utåtrotation i axeln). Då kopplas bröst ur till betydande del:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WtRearPullup.gif

Vid smala drag (oavsett hur underarmarna är roterade) är armbågarna framför kroppen, och rörelsen när överarmen rör sig mot kroppen kallas för extension:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gif

Som du ser är det en pullover, en erkänd (och bra) övning för nedre bröst. Lägg till en böjning i armbågen och du har ett smalt drag:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVCloseGripPulldownStirrups.gif

Det är alltså samma rörelse i axeln (och därför, får vi anta, ungefär likartad aktivering) av nedre bröst vid ett smalt drag som vid en pullover. Väljer jag att träna "bröst" dagen före eller efter ett pass med pullovers? Nej, det gör jag inte. Ditt tänk är på inga sätt efterblivet.

Wtf, vad är det för bilder? *rolleyes*

För mig är det någon från starwars där det står "PWNED" ahhhah


Visst är det så.
Däremot så kör jag dem väldigt sällan, då jag prioriterar chins, fast nu blev jag sugen på lite latsdrag med omvänt grepp...

Bra, då är jag inte ensam! :smokin:

fiskebulle
2010-04-15, 16:56
Wtf, vad är det för bilder? *rolleyes*

För mig är det någon från starwars där det står "PWNED" ahhhah


Det är ett hotlinkingskydd som visa hemsidor använder.

Uppenbarligen så visste inte sheo det och han vart därmed pwnt

nmanradnävna
2010-04-15, 16:58
Jag förklarar mer än gärna.


Utförligt och lättläst, tackar som attan!
Nu börjar man fundera så smått på en schemaändring men har inte märkt något negativt som jag som jätteamatör kan märka hitills med att köra pullups/chins dagen före bröst hittills, ska tänka på att hålla bak armbågarna mer vid pronerade till att börja med :)

Sheogorath
2010-04-15, 16:58
Wtf, vad är det för bilder? *rolleyes*

För mig är det någon från starwars där det står "PWNED" ahhhah


F-ck, då har de kvar sin spärr. Läs om det jag skrev och klicka i turordning:

Bild 1 (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWChinup.html)

Bild 2 (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/LVPullover.html)

Bild 3 (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldownStirrups.html)

Petoria
2010-04-15, 17:01
F-ck, då har de kvar sin spärr. Läs om det jag skrev och klicka i turordning:

Bild 1 (http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WtRearPullup.gif)

Bild 2 (http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gif)

Bild 3 (http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVCloseGripPulldownStirrups.gif)

Pwned :(

Sheogorath
2010-04-15, 17:05
Pwned :(

Editade. Funka sig nu?

nmanradnävna
2010-04-15, 17:14
Man måste trixa lite, jag kopierade in orginallänken i url:en och fick fram pwnd då klistrade jag in orginallänken igen i urlen och piltagent nedåt för att få fram den i "scrollen" och klicka på å då kommer bilderna fram. Säkert jätteonödigt sätt att göra det på men gick iaf :D

Ristretto
2010-04-15, 17:58
När jag kör med v-grepp blir det ju mer eller mindre som pull-ups och jag får betydligt bättre kontakt i latsen än i vanliga chins. Det gör dock rätt stor skillnad om jag vinklar ut armbågarna mer åt sidorna i vanliga chins för att få bättre kontakt.

Davitian
2010-04-15, 18:13
text

Vad babblar ni om? Sniggel skrev "Bara för att biceps eventuellt aktiveras mer i pullups (om det nu stämmer) behöver inte det betyda att det är på bekostnad av annan muskulatur!" och så svarade jag med att så är inte fallet, om någon muskel jobbar mer i en övning jämfört med en annan så måste en annan muskel jobba mindre, Punk slut. Och då skiter jag fullständigt i om man kan öka vikten eller göra fler reps när man byter övning.

dellan
2010-04-15, 18:28
Vad babblar ni om? Sniggel skrev "Bara för att biceps eventuellt aktiveras mer i pullups (om det nu stämmer) behöver inte det betyda att det är på bekostnad av annan muskulatur!" och så svarade jag med att så är inte fallet, om någon muskel jobbar mer i en övning jämfört med en annan så måste en annan muskel jobba mindre, Punk slut. Och då skiter jag fullständigt i om man kan öka vikten eller göra fler reps när man byter övning.

Du talar ju emot dig själv. Du svarar ju på frågan själv. Man ÖKAR vikten/ gör fler reps.

Davitian
2010-04-15, 18:30
Du talar ju emot dig själv. Du svarar ju på frågan själv. Man ÖKAR vikten/ gör fler reps.

Det kanske man gör, vilket alltid är bra. Men det nämnde sniggel ingenting om i sin post och därför spelar det ingen roll.