handdator

Visa fullständig version : När är testosteronnivån högst?


sundvall
2010-04-14, 17:41
Vid vilken ålder brukar testosteronnivån vara högst hos en person?

hejhopp79
2010-04-14, 18:02
Runt 20 tippar jag på.

King Grub
2010-04-14, 18:25
Åldersgruppen 20-29 har generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån något lägre. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt lite fortare.

Men det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

Griffin
2010-04-14, 21:48
Kungen finns det nått sätt att Öka sitt testosteron Lagligt vis som gör någon skillnad? eller är dessa Testo produkter så pass lite att det ej är värt pengarna?

dupper
2010-04-14, 21:49
Produkter som ökar kroppens produktion av testosteron är per definition olagliga.

HD (JustR:n Jermsten, Magnusson, Munck, referent, Danelius och Lennander) beslöt följande dom: Domskäl. Lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel (dopningslagen), som trädde i kraft d I juli 1992, är tillämplig på syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon samt kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon (1 §).

hejhopp79
2010-04-14, 21:58
Produkter som ökar kroppens produktion av testosteron är per definition olagliga.

Om det inte är t ex vitaminer och mineraler ja. Man ville ju hävda att ZMA ökar testosteronet men det finns så vitt jag vet inga konkret uppmätta bevis.

Sen är ju mineraler som Magnesium och Zink så vitt jag vet högst delaktiga i kroppens egen produktion av testosteron, men huruvida man kan öka på denna produktion signifikant med extra supplementering är ju inte belagt alls.

JimmyJoe
2010-04-14, 22:06
25 har jag hört, men som folk säger så verkar 20-30 verka vara korrekt.

Word
2010-04-15, 00:01
Jag som trodde det var i tonåren man hade som mest. Kul att det inte stämmer då!

ARMSTARK
2010-04-15, 07:19
LDL-kolestrolet ( det dåliga kolestrolet ) höjer testosteronet.

Iom att jag inte är särskilt insatt i ämnet passar jag över den djupare förklaringen till nån som kan det där.

Eddie Vedder
2010-04-15, 07:37
LDL-kolestrolet ( det dåliga kolestrolet ) höjer testosteronet.

Det där är jag tveksam till. Jag kan tänka mig att det finns observationer av högre halter LDL och högre testosteron men inte att det ena ger det andra. Precis som med hjärt- kärlsjukdom, många sjuka har defekta blodfetter men kolesterolet som enskild riskfaktor är inte konstaterad. Den kan lika gärna vara en följd.

Och dessutom är inte LDL-partiklarna i sig negativt. Det är bra ycket mer invecklat än så. Kolesterol är kolesterol och är exakt samm sak oavsett vilket lipoprotein som transporterar det. Så något "dåligt kolesterol" är fel att tala om. Dåligt kolesterol skulle väl i så fall vara oxiderat kolesterol men det förekommer väl inte i enbart LDL och inte i alla typer av LDL?

ARMSTARK
2010-04-15, 07:47
Det där är jag tveksam till. Jag kan tänka mig att det finns observationer av högre halter LDL och högre testosteron men inte att det ena ger det andra. Precis som med hjärt- kärlsjukdom, många sjuka har defekta blodfetter men kolesterolet som enskild riskfaktor är inte konstaterad. Den kan lika gärna vara en följd.

Och dessutom är inte LDL-partiklarna i sig negativt. Det är bra ycket mer invecklat än så. Kolesterol är kolesterol och är exakt samm sak oavsett vilket lipoprotein som transporterar det. Så något "dåligt kolesterol" är fel att tala om. Dåligt kolesterol skulle väl i så fall vara oxiderat kolesterol men det förekommer väl inte i enbart LDL och inte i alla typer av LDL?

Sant, fast det är ett uttryck som folk vet vad det är. På gott och ont.

Eddie Vedder
2010-04-15, 07:59
På gott och ont.

Jag ser faktiskt inget gott i det. Det är ett begrepp som är fel på alla sätt.

Angående kolesterol och testo (alltså KOLESTEROL och inte lipoproteinpartiklar) ör det dock intressant. Kolesterolet utgör ju grundmaterial för könshormoner så man skulle ju kunna spekulera i vad kostens kolesterol eventuellt skulle kunna bidra till gällande testosteronnivåer.

Men som sagt, kolesterol är kolesterol och att kalla olika kolesteroltransporterande lipoproteinpartiklar för "bra" eller "dåligt" kolesterol är bara missvisande. Man kan ju likagärna kalla det "de onda triglyceriderna", det vore lika fel men samma sak.