handdator

Visa fullständig version : Träningsneuros, lägga band på sig själv?


filmjölk
2010-04-14, 13:35
Har ni nån gång haft sånt jäkl flyt i träningen, att varje pass, varje rep, varje set verkligen är skitkul? jag har tränat bra många år nu med diverse uppehåll, men just för tillfället är allt som handlar om skivstång och vikter roligt.

Sitter här med en alldeles vansinnig träningsvärk i hela kroppen, speciellt benen och är ändå riktigt sugen på att gå och träna tunga knäböj, alldeles för tunga, känna smärtan, svettas som en gris, ta i så jag skriker, ta i så att tårarna rinner.

Om man är inne i en slags mbd-träningsfas som jag, vad rekommenderar ni att man gör? lägger band på sig själv eller bara glider med och toktränar?

Planerar att köra ben och rygg tills jag ligger i fosterställning, bara ösa på med böj, utfall, mark, chins, rodd varenda jäkla övning jag kommer på.

ARMSTARK
2010-04-14, 13:40
Det är inte ovanligt att man känner som du, om jag själv skulle få vara var som helst i världen så skulle det vara på ett gym. Längtar efter nästa träningspass redan i bilen på väg hem från gymet.

Stor risk för överträning, man får lägga band på sig och försöka göra finurliga splittar så att man kan träna så många dagar som möjligt. :thumbup:

Fredrik_S
2010-04-14, 14:10
Jag brukar köra på tills jag skadar mig blir sjuk eller får någon inflammation i nått fäste eller led när jag är på den nivån.
Jag tror att det betyder att man bör lägga band på sig själv strax innan.

Börje H
2010-04-14, 14:12
Om man är inne i en slags mbd-träningsfas som jag, vad rekommenderar ni att man gör?

Jag rekommenderar en träningsplanering.

Hbgjjgjh
2010-04-14, 15:13
Kände precis sådär för några veckor sedan då allt verkligen gick hur bra som helst, men sen blev jag förkyld och nu är jag tillbaka på gamla vanliga nivån igen... Suck.

Jag körde mest bara på för att det var så förbannat roligt att träna :P

Lovisa
2010-04-14, 17:08
Jag har också perioder när jag toktränar. Det är grymt skönt, det ger jordens kick. Både själva träningen och känslan när man kan lägga på ytterligare belastning eller klarar ännu fler reps.

Men precis som Fredrik_S brukar jag köra på tills kroppen sätter ett naturligt stopp. Förra vintern blev det ett långt uppehåll pga en infektion. Antar att det var kroppens sätt att säga att jag måste ta det lugnt ett tag. Denna vår har jag fått ett uppehåll pga skada.

Det bästa är naturligtvis om man kan "lagom"-träna året om, men jag vet hur svårt det är. Med andra ord - inte lätt att ge råd. Försök att hålla igen åtminstone lite, så att du inte blir övertränad eller drar på dig överbelastningsskador.

Men som sagt, det är lättare sagt än gjort....

MtotheM
2010-04-14, 17:13
Skulle min återhämtning tillåta mig att gymma 24/7 så skulle jag nog göra det :P

z_bumbi
2010-04-14, 18:35
Jag rekommenderar en träningsplanering.

En stor fördel med den lösningen är att man får känna sig på samma sätt under mycket längre tid då man minskar risken att tvingas bryta för någon skada, överträning, förkylningar osv.
Att gå till gymmet och köra enligt plan tre gånger i veckan i ett år slår alla gånger att gå till gymmet fem gånger i veckan, köra så mycket som man känner för men sen bryta efter ett halvår.

Anton Fräs
2010-04-14, 21:04
En stor fördel med den lösningen är att man får känna sig på samma sätt under mycket längre tid då man minskar risken att tvingas bryta för någon skada, överträning, förkylningar osv.
Att gå till gymmet och köra enligt plan tre gånger i veckan i ett år slår alla gånger att gå till gymmet fem gånger i veckan, köra så mycket som man känner för men sen bryta efter ett halvår.

Ungefär som jag har haft det sedan årets början. Med en god plan, som man självklart måste hålla sig till, kan man njuta av att ligga på topp nästan hela tiden. Fantastisk känsla för övrigt.

Så slutsatsen är; Planera, följ planen, njut av resultaten och frånvaron av skador :)

HyunJin
2010-04-14, 21:37
jag har tränat bra många år nu med diverse uppehåll, men just för tillfället är allt som handlar om skivstång och vikter roligt.

Verkar vara lite "allt eller inget" mentalitet på din träning... Med just risken att man tränar riktigt frekvent och hårt i perioder för att sedan tröttna eller bli skadad/sjuk och tappa suget... Kul iaf att träningen verkar kul för tillfället! :)