handdator

Visa fullständig version : Vatten i örat


stevebc
2010-04-14, 11:29
Hur få ut? Har gått ca 3 dagar nu sedan jag fick in det efter en dusch. När bör man uppsöka läkare?

Har hoppat på ett ben och skakat huvudet hundratalet gånger. Har galen träningsvärk i vänstra nacken efter gårdagens försök. Vet inte om det är lönt att fortsätta på egen hand?

Hejmannen
2010-04-14, 11:31
När jag fick vatten i örat hällde jag i lite mer vatten i örat och sedan kastade jag huvudet nedåt. Då åkte allt vatten ut.

stevebc
2010-04-14, 11:38
Menar du rakt nedåt eller åt sidan? Fight fire with fire, jag gillar din taktik. Ska nog testas.

Hejmannen
2010-04-14, 11:43
Menar du rakt nedåt eller åt sidan? Fight fire with fire, jag gillar din taktik. Ska nog testas.

Steg 1: Böj huvudet åt sidan över handfatet. Kupa handen under kranen och häll sedan ner vattnet i örat.

Steg 2: Ställ dig upp med vattnet i örat i några sekunder.

Steg 3: Dra till huvudet av bara fan så att örat med vattnet pekar mot golvet.

Klart!
Det fungerade för mig i alla fall.

foxx
2010-04-14, 11:45
Tops, alternativt hårfön?


*popcorn*

stevebc
2010-04-14, 11:49
Steg 1: Böj huvudet åt sidan över handfatet. Kupa handen under kranen och häll sedan ner vattnet i örat.

Steg 2: Ställ dig upp med vattnet i örat i några sekunder.

Steg 3: Dra till huvudet av bara fan så att örat med vattnet pekar mot golvet.

Klart!
Det fungerade för mig i alla fall.Ska testas, återkommer. Det kanske på något sätt löser upp allt.

Tops, alternativt hårfön?


*popcorn*Tror tops kan ha varit det som orsakade det. Rekommenderas ju inte att man använder det, men jag tycker det är så oerhört skönt. Man riskerar att "putta in" vax i örat så att proppar bildas och det är väl det jag har gjort. Vågar inte heller gå in och mixtra med en tops, för det är djupt in i hörselgången. Hårfön, haha :D. Kommer nog bränna sönder örat.

Prisman
2010-04-14, 11:53
Vaxproppslösning! :P

Scratch89
2010-04-14, 12:02
Akta så du inte har fått någon infektion. Jag är en ivrig topsare, och till slut sa mina öron ifrån och jag fick något slags rinnande ur öronen. Det var rätt så obehagligt, men jag fick mysiga örondroppar som tog bort det på två veckor.

Precis när jag fick det trodde jag att det bara var vatten i öronen, men efter någon vecka började det göra rejält ont.

Läkaren trodde att det berodde på att jag använder tops i öronen, att jag har hörlurar som man trycker in i hörselgången, samt att jag spelar i band och använder samma hörselproppar hela tiden.

stevebc
2010-04-14, 12:05
Steg 1: Böj huvudet åt sidan över handfatet. Kupa handen under kranen och häll sedan ner vattnet i örat.

Steg 2: Ställ dig upp med vattnet i örat i några sekunder.

Steg 3: Dra till huvudet av bara fan så att örat med vattnet pekar mot golvet.

Klart!
Det fungerade för mig i alla fall.Dude, jag tror det här kan ha funkat. Känner inte mer av det där "vågljudet" i örat och det har nog kommit ut.

Vaxproppslösning! :PDet eller läkare.

Akta så du inte har fått någon infektion. Jag är en ivrig topsare, och till slut sa mina öron ifrån och jag fick något slags rinnande ur öronen. Det var rätt så obehagligt, men jag fick mysiga örondroppar som tog bort det på två veckor.

Precis när jag fick det trodde jag att det bara var vatten i öronen, men efter någon vecka började det göra rejält ont.

Läkaren trodde att det berodde på att jag använder tops i öronen, att jag har hörlurar som man trycker in i hörselgången, samt att jag spelar i band och använder samma hörselproppar hela tiden.Ah. Jag tror jag har något som blockerar iaf som måste ut. Min läkarkåta kompis länkar hela tiden till youtubefilmer där man får se vaxproppar plockas bort POV och jag klickar ner dem lika snabbt som han länkar, då jag finner det fullständigt vidrigt. Men någon får göra det helt enkelt.

m96olsen
2010-04-14, 12:12
Till Apoteket för att köpa Revaxör + gummispruta.

Låt några droppar ligga i örongången under 5 minuter och spruta sedan rent.

Jäv*igt skönt när det släpper!

stevebc
2010-04-14, 12:24
Så det är så enkelt? Får bli det i så fall. Tänkte ett tag om jag hade blivit galen eller om jag faktiskt haft nedsatt hörsel i 3 veckor nu. Det måste helt enkelt vara en propp, och nu ska den bort.

Nitrometan
2010-04-14, 12:32
Gummisprutan är bra. Kanske inte ens behöver Revaxör (låter som ett franskt ord).

tntballe
2010-04-14, 12:35
Gummisprutan är bra. Kanske inte ens behöver Revaxör (låter som ett franskt ord).

Min propp lossnade med hjälp av sprutan och varmvatten.

snej
2010-04-14, 18:59
Vatten som inte kommer ut av sej självt beror nästan alltid pga någon infektion/inflammation (eller duktigt med vax). Man ska aldrig använda något större än sitt finger för att peta i örat är ett värt tips från en som haft otaliga öroninflammationer och annan skit.

Är det vax brukar man märka det dock rätt så fort, det luktar illa och klibbar som fan. Infektion kan man gå med i flera veckor dock utan att det gör ont beroende på hur den sätter sej.

Loke
2010-04-14, 19:13
Ah. Jag tror jag har något som blockerar iaf som måste ut. Min läkarkåta kompis länkar hela tiden till youtubefilmer där man får se vaxproppar plockas bort POV och jag klickar ner dem lika snabbt som han länkar, då jag finner det fullständigt vidrigt. Men någon får göra det helt enkelt.

Lol.

Gå till vårdcentralen, säg att du har vaxpropp, dom tar fram stora sprutan, sprutar i örat, och sen är det klart. Jag tycker oftast det är klurigt att göra det själv, på vårdcentralen är de så skickliga att det går snabbare att gå dit och be dom göra det än att pyssla själv.

Är det vax brukar man märka det dock rätt så fort, det luktar illa och klibbar som fan.

Nej, så är det ofta inte vid en vaxpropp, då är vaxet rätt torrt och sitter djupt inne i örat.

snej
2010-04-14, 19:23
Nej, så är det ofta inte vid en vaxpropp, då är vaxet rätt torrt och sitter djupt inne i örat.

Jag sköljer med revaxör minst 3 gånger om året pga trånga hörselgångar, och därav stort ansamlande av vax. Och det är INTE torrt. Det klibbar rejält, och gojsar jag runt med fingret en stund så får jag en klibbig, illaluktande sörja på toppen. Sköljande med revaxör brukar ge en ca cm-stor klibbig vaxpropp ungefär, som spolas ut efter en halvtimmesliggning. Du pratar med ett proffs här va :)

Loke
2010-04-14, 19:25
Jag sköljer med revaxör minst 3 gånger om året pga trånga hörselgångar, och därav stort ansamlande av vax. Och det är INTE torrt. Det klibbar rejält, och gojsar jag runt med fingret en stund så får jag en klibbig, illaluktande sörja på toppen.

Härligt va! :thumbup:

Har liknande problem, men när det verkligen är stopp brukar fingret vara snustorrt, vilket det sällan är annars.

snej
2010-04-14, 19:29
Har liknande problem, men när det verkligen är stopp brukar fingret vara snustorrt, vilket det sällan är annars.

Hehe ja vad ska man säga, det finns säkerligen olika sorters öronvax. Träligt att hålla på med är det dock.. Jag kan tex inte bada/dyka under vatten utan att få öroninflammation typ. :(

Loke
2010-04-14, 19:33
Hehe ja vad ska man säga, det finns säkerligen olika sorters öronvax. Träligt att hålla på med är det dock.. Jag kan tex inte bada/dyka under vatten utan att få öroninflammation typ. :(

Öronvax - det dolda handikappet. Vi borde kanske vara med i nån dokumentär?

Grottmannen
2010-04-14, 19:48
Förånga det, stoppa huvudet över gasspisen!

snej
2010-04-14, 19:55
Öronvax - det dolda handikappet. Vi borde kanske vara med i nån dokumentär?

Ring Outsiders! :D

stevebc
2010-04-15, 05:27
Lol.

Gå till vårdcentralen, säg att du har vaxpropp, dom tar fram stora sprutan, sprutar i örat, och sen är det klart. Jag tycker oftast det är klurigt att göra det själv, på vårdcentralen är de så skickliga att det går snabbare att gå dit och be dom göra det än att pyssla själv.Okej, för i filmklippen går läkarna alltid in med någon slags tunn pincett och drar ut hela proppen. Det ser väldigt "lättande" ut för patienterna, men som sagt, vidrigt. Ska till en läkare imorgon ang något annat så kan fråga då. De är ofta schyssta och kan säkert bjuda på något på köpet nu när jag ändå kommer betala en del.

Förånga det, stoppa huvudet över gasspisen!Tur att man har en gasspis! Tur att man också har ett IQ över 30.

Loke
2010-04-15, 12:33
Okej, för i filmklippen går läkarna alltid in med någon slags tunn pincett och drar ut hela proppen. Det ser väldigt "lättande" ut för patienterna, men som sagt, vidrigt. Ska till en läkare imorgon ang något annat så kan fråga då. De är ofta schyssta och kan säkert bjuda på något på köpet nu när jag ändå kommer betala en del.

Tur att man har en gasspis! Tur att man också har ett IQ över 30.

Möjligt att man måste göra så om det finns misstanke om skada i örat... Jag har fått det gjort gratis, men jag vet inte om det berodde på att jag var ung eller nåt.

mangs
2010-04-15, 13:00
En lite relaterad fråga. Är det fler än jag som ibland efter en gäspning eller liknande för några minuter utrustas med superhörsel?

Efter en stund faller den tillbaka til ldet gamla vanliga men det känns som att det är något lock etc som skulle kunna plockas bort fysiskt som skulle utrusta en med bättre hörsel permanent (vilket i de allra flesta fall ju är av godo).

Fler som märkt detta eller har jag en vaxpropp deluxe som ligger och bygger på sig i mina hörselgångar?

JimmyJoe
2010-04-15, 13:44
Jag drar slutsatsen att du inte duschat på tre dagar :) Om jag inte duschar på tre dagar luktar JAG mycket illa.

mojoo
2010-04-15, 13:56
wet willy!

stevebc
2010-04-15, 14:27
Jag drar slutsatsen att du inte duschat på tre dagar :) Om jag inte duschar på tre dagar luktar JAG mycket illa.Vem, jag? Hur drar du den slutsatsen? Jag brukar vanligtvis aldrig få in vatten i öronen när jag duschar. Brukar låta bli att ha munstycket på den hårdaste strålen och riktad rakt in i hörselgången.

snej
2010-04-15, 14:29
En lite relaterad fråga. Är det fler än jag som ibland efter en gäspning eller liknande för några minuter utrustas med superhörsel?

Efter en stund faller den tillbaka til ldet gamla vanliga men det känns som att det är något lock etc som skulle kunna plockas bort fysiskt som skulle utrusta en med bättre hörsel permanent (vilket i de allra flesta fall ju är av godo).

Fler som märkt detta eller har jag en vaxpropp deluxe som ligger och bygger på sig i mina hörselgångar?


Haha, ''superhörseln'' är snarare den normala hörsel du hade haft utan massa vax ;) Kör en revaxörkur! Jag får alltid superhörsel efter en renspolning :thumbup:

mangs
2010-04-15, 14:33
Eftersom jag aldrig reflekterat tidigare över detta kasnke man skulle kunna prova. Hör väl ok i vanliga fall, varken bättre eller sämre än någon annan även om jag ofta lägger märke till små ljud/oljud tidigare än andra. Efter dessa gäspningar hör jag betydligt bättre än så. Skulle vara kul att ha det så permanent.

Unsub
2010-04-15, 20:22
Om jag inte minns fel läste jag en typ thriller bok "six bad things", av "? huston" att huvudkaraktären hade liknade problem, lösning: tände två cigaretter, sätter filtren i öronen och enl boken skulle detta dra ut vätskan till filtret, vet dock inte hur verklighetsförankrat :) detta är...men låter kul, pröva vet ja.