handdator

Visa fullständig version : Axeln skadad efter skidolycka


Shark
2010-04-14, 03:29
Jag skadade vänsteraxeln när jag åkte skidor för två veckor sedan. Jag landade med framsidan av axeln nedåt och fallet togs emot på axeln och det blev en kraftig smäll. Just vid händelsen gjorde det väldigt ont, kanske nån minut. Sedan släppte det lite och jag kunde åka några åk till.

Dagen efter på morgonen gjorde det dock fruktansvärt ont och jag kunde knapp röra axeln. Nu två veckor senare har jag fortfarande ont. Det har blivit bättre eftersom jag från början fick ont i alla möjliga lägen jag rörde axeln. Nu är det till största delen bara när jag ska lyfta armen rakt uppåt. Då gör det så j-vla ont. Gör lika ont som för två veckor sedan typ. Verkar inte se någon förbättring heller. Rörelser som när jag tar av jackan gör också väldigt ont.

Jag kan tillägga att jag kan träna bänkpress, hantelpress, cable cross, biceps, hantel shrugs osv... Utan att känna något. Jag kände lite grann i vissa utföranden dock, men jag kan träna. Ska jag vila eller kan jag träna om det inte gör ont?

Någon som kan ge mig lite klarhet vad som har hänt med min axel? Finns det övningar att göra? Ifall jag ska kolla upp den, ska man ringa vårdcentralen eller vart går man?

mvh

Börje H
2010-04-14, 06:16
Vid ett fall, som du beskriver, är det ofta AC-leden som får ta stor del av kraften. Det är alltså ledförbindelsen mellan skulderbladets utskott (acromion) och nyckelbenet (clavikula). Då du lyfter armen rakt upp komprimeras leden och detta tyder på irritation och möjlig svullnad i ledstrukturen. Naturligtvis kan det även vara tal om en komprimeringsskada av någon av rotatorcuffens muskelsenor. Möjligtvis en kombination.

Hursomhelst, att du kan utföra såpass många övningar som du beskriver utan smärta måste beskrivas som rejält positivt. Vid en ordentlig irritation brukar det mesta göra ont. Hur mycket vilosmärta upplever du nu? Alltså om du håller armen/axeln helt stilla. Vart är smärtan belägen?

Om det bara är vid de rörelser du beskriver som du har ont skulle jag nog hejda mig med att söka hjälp. Träna på de övningar du kan och fokusera lite extra på lätta roddformer samt även bibehålla en mjuk och flexibel trapeziusmuskel. Just trapezius utgör kraft över nyckelbenets yttre delar och är den stram kan kompressionen öka. Naturförloppet efter en ordentlig tryckare mot axeln är ofta lite längre än vad man egentligen vill, men med is i magen och undvikande av de mest provocerande rörelserna brukar det släppa efter en tid.

Har du föresten ont någon annanstans efter fallet? Nacken eller bröstryggen? Om du skulle ha det så skulle jag nog ändå råda dig till att träffa OMT-utbildad sjukgymnast eller leg.naprapat. Dysfunktion i nacken och/eller bröstryggen förlänger troligen det naturliga förloppet så det stör axelns funktion och koordination.

Shark
2010-04-14, 23:39
Text.

Hej! Tack för ett snabbt och utförligt svar.

Det var bara första dagarna jag hade ont utan att jag rörde axeln. Nu känns det inte något direkt om jag är still. Bara att det hugger till kraftigt när jag försöker sträcka armen uppåt.

Jag tycker själv att jag kanske kommit lindrigt undan i och med att jag kan utföra så pass många övningar ändå. Dock är smärtan så kraftig fortfarande när jag sträcker armarna uppåt så jag är lite orolig. När jag känner efter var det gör ondast så är det innanför själva gropen som bildas när man sträcker upp armen samt precis bredvid, på framsidan av axeln... Jag skadade inget annat vid fallet så det är bara axeln som fick ta allt i fallet.

Jag ska avvakta lite och se ifall det blir bättre... Tack igen för svar.

mvh