handdator

Visa fullständig version : BPM, steglängd, fart


Querer
2010-04-13, 22:02
Började fundera lite på det här med BPM och farten man springer i. Om man springer i takt till den musik man lyssnar på när man springer, borde det då inte finnas någon formel där man utifrån BPM på musiken kan räkna ut hur fort man springer? Förutsatt att man vet sin steglängd och håller ungefär samma steglängd för varje steg, vilket man väl oftast gör om man springer på en slät sträcka utan märkvärdiga backar i. För om man vet det kan man ju springa efter bara musiken och öka BPM på musiken i takt med att man blir en bättre löpare och kanske även pressa sig själv lite extra utan att man behöver haka upp sig på klocka, puls eller hastighet. Musik driver, enligt mig, bättre än klockan till att prestera bättre.

DennisJ
2010-04-13, 22:11
(Steglängd i meter * BPM * 60)/1000 = km/h. Så 1 meters steglängd vid 100 BPM ger 6 km/h.

Prankie
2010-04-13, 22:11
I teori är det ju ganska simpel, steglängd * BPM * 60 /1000 för att räkna ut km/h.
Mät ut en längre sträcka och ta med en stegräknare för att räkna ut medelsteglängd. Problemet som jag kan tänka mig är steglängd som kan variera under loppets gång beroende på hur fräsch man är, och att steglängd är beroende av hastighet. Dvs det är inte bara steg per minut som avgör hastigheten utan steglängden bör också öka proportionellt med antal steg.