handdator

Visa fullständig version : Pol kand vs fil kand - vad är skillnaden?


Fatalist
2010-04-13, 21:31
Någon som vet/kan förklara? :)

Nvm, otroligt onödig trådstart. Googlade och det var lätt att förstå. Ber om ursäkt.

DennisJ
2010-04-13, 21:38
Pol kand är en tre-årig utbildning (el 180 hp) med inriktning mot statsvetenskap eller nationalekonomi. Fil kand är en tre-årig utbildning (180 där också) med vilken inriktning som helst, utom de tekniska ämnena.

shape
2010-04-13, 21:47
Pol kand är en tre-årig utbildning (el 180 hp) med inriktning mot statsvetenskap eller nationalekonomi. Fil kand är en tre-årig utbildning (180 där också) med vilken inriktning som helst, utom de tekniska ämnena.
Jag går Pol.kand.
Utöver Nek och Stats går även Rättsvetenskap att ha som inriktning, i vart fall på Karlstads universitet.

Zakath
2010-04-13, 22:08
http://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofie_kandidat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Politices_kandidat

Nu har jag själv lärt mig nåt nytt också :)

Snafu
2010-04-13, 22:53
Läs nåt annat :)

shape
2010-04-13, 22:58
Läs nåt annat :)

:MrT:

Fatalist
2010-04-13, 22:59
DisseN :D

Nej någon pol. kand. blir det inte för min del, inget illa om det dock. :)

stevebc
2010-04-13, 23:14
Fil kand är en billig examen. Min förhoppning är att den ser bättre ut än hur lätt den är att få. För mig kräver det bara 3 terminers helfart (i NEK innebär detta i praktiken halvfart jämfört med annat jag studerat/studerar) för att få en 3-årig examen. Sen är ju frågan om arbetsgivaren skrattar åt en, eller ser det som en liten udd. Jag gör det mest för att jag är så galet intresserad av NEK. Önskar att jag hade haft cojones nog att hoppa på det från början efter studenten.

tjabon
2010-04-13, 23:43
Fil mjölk ???

Biceps
2010-04-14, 00:21
stevebc:

Antar att du syftar på de 90 poäng i huvudämnet som krävs. För du ska ju ha läst 180p totalt för en kandidat. Så du har rätt så tillvida att en extra kandidat vid sidan av en annan inte blir dubbelt så jobbigt som att bara ta en. Men för en person som bara vill ta en styck kandidat innebär det ju 3 år på 100%, billigt eller ej :)

stevebc
2010-04-14, 00:32
Det är helt sant. Men inte för att vara sån, men kan man komma någon vart med bara en fil kand?

grondahl
2010-04-14, 08:07
Beror ju på vart "vart" är och vad det är för fil.kand och självklart vem som tar ut den.

pragmatist
2010-04-14, 08:15
En fil.kand. i sig är inget värd, en sådan kan i stort sett alla som gått ut gymnasiet ta (jag examinerar kandidatuppsatser så jag vet). Det är innehållet i en kandidatexamen som är värd något, t.ex. att man läst rätt ämneskombination och har bra betyg på avgörande moment framför allt uppsatsen.

Generellt kommer det dock att bli så att för lite mer kvalificerade arbeten kommer masterexamen eller motsvarande vara det som krävs i framtiden.

z_bumbi
2010-04-14, 08:23
Beror ju på vart "vart" är och vad det är för fil.kand och självklart vem som tar ut den.

+1
Det finns ganska många inriktningar på högskolenivå och det är omöjligt att bedöma dem efter en mall.

Nitrometan
2010-04-14, 08:26
Det finns ganska många inriktningar på högskolenivå och det är omöjligt att bedöma dem efter en mall.
Olika arbetsgivare ställer olika krav också. Samt att personer kan ha med sig olika erfarenhet förutom sin examen.

Omöjligt att bedöma som sagt.

stevebc
2010-04-14, 10:21
En fil.kand. i sig är inget värd, en sådan kan i stort sett alla som gått ut gymnasiet ta (jag examinerar kandidatuppsatser så jag vet). Det är innehållet i en kandidatexamen som är värd något, t.ex. att man läst rätt ämneskombination och har bra betyg på avgörande moment framför allt uppsatsen.

Generellt kommer det dock att bli så att för lite mer kvalificerade arbeten kommer masterexamen eller motsvarande vara det som krävs i framtiden.Tack. Har inte tänkt så mycket på hur man ska nischa den för att få den att se bättre ut, det har snarare skött sig själv.