handdator

Visa fullständig version : 20 minuter pass som ska belysa fittest on the planet?


david85
2010-04-13, 20:56
Tänk tanken!
Givitvis går det inte att mäta på ett 20 minuter pass hur man än definerar vältränad. Men tänk om just du fick chansen att planera passet på 20 min, hur skulle du lägga upp passet för att utmärka denna person som du tror skulle besitta den förmågan???

qwer
2010-04-13, 21:02
Bergsbestigning med tung packning på hög höjd. Den som plockar mest antal höjdmeter på 20 minuter.

Matsa
2010-04-13, 21:03
Fittest for what?

Onigiri
2010-04-13, 21:04
1x1 Knäböj 555kg.

david85
2010-04-13, 21:07
Fittest for what?

för vad du tycker, men kategori en del styrka, kondition, flexibel, rörlig, kordination etc. Försök få in så många aspekter i passet på 20 min.

david85
2010-04-13, 21:10
Bergsbestigning med tung packning på hög höjd. Den som plockar mest antal höjdmeter på 20 minuter.

Gillar din tanke, men skulle det inte gynna en klättrare rätt mkt ?? :)

ANIKI
2010-04-13, 21:10
Ninja basecamp skulle nog vara något :)

Petoria
2010-04-13, 21:11
Slåss mot Chuck Norris

dellan
2010-04-13, 21:13
Försöka få ner Ronnie Coleman i ett nacklås.

qwer
2010-04-13, 21:14
Gillar din tanke, men skulle det inte gynna en klättrare rätt mkt ?? :)

Nee inte bergbestigning som i klättring, mera en slags snabbmarsch uppför. Givetvis i stökig terräng men inte ren klättring.

Antagligen hade ngn Sherpa vunnit, slutsats: Sherpas är "The Fittest people on the planet"

Edit: Beror ju givetvis vad man menar med klättrare. Finns ju en del olika stilar..

JimmyJoe
2010-04-13, 21:18
Bergsbestigning med tung packning på hög höjd. Den som plockar mest antal höjdmeter på 20 minuter.

Det lät som en saftig utmaning.

Är det någon som vet lite mer om bergsklättring? jag är intresserad av att börja med det.

david85
2010-04-13, 21:29
Nee inte bergbestigning som i klättring, mera en slags snabbmarsch uppför. Givetvis i stökig terräng men inte ren klättring.

Antagligen hade ngn Sherpa vunnit, slutsats: Sherpas är "The Fittest people on the planet"

Edit: Beror ju givetvis vad man menar med klättrare. Finns ju en del olika stilar..

oki de lät mer rimligt, om än mäter det uthållighet men även viss stryka att orka bära skiten samt rörlig för att få ut stegen bra.

Pjotor
2010-04-14, 05:11
Sparra mot en olympisk judoka, med ny sparringpartner varannan minut.

Arf Pingvin
2010-04-14, 06:14
Kroppsvikt i bänk. Mest lyfta ton vinner.

z_bumbi
2010-04-14, 06:43
Max tangentnedslag och rätt stavat dvs ingen egen version av stavning för att skriva snabbare.

Bite
2010-04-14, 07:20
för vad du tycker, men kategori en del styrka, kondition, flexibel, rörlig, kordination etc. Försök få in så många aspekter i passet på 20 min.

Jag skulle sätta ihop en hinderbana som inkluderar klättring i rep, sprinter i uppförslut (eller i djupsnö), något balansmoment (ta sig över en bom etc.), någon typ av "loading", d.v.s. tunnor, sandsäckar eller liknande, med olika vikt och lyfthöjd (även över huvudet). Puh, jag blir anfådd bara av tanken :D

Sir Anselm
2010-04-14, 07:40
För min del hade jag nog kört maxning chins, maxning dips och sen ett cooper-test eller liknande.

Sir Anselm
2010-04-14, 07:42
Jag skulle sätta ihop en hinderbana som inkluderar klättring i rep, sprinter i uppförslut (eller i djupsnö), något balansmoment (ta sig över en bom etc.), någon typ av "loading", d.v.s. tunnor, sandsäckar eller liknande, med olika vikt och lyfthöjd (även över huvudet). Puh, jag blir anfådd bara av tanken :D

Ah, en gammal hederlig militär hinderbana vore ju bra... Jag tänkte mest på gymmet.

Stridshinderbanan på Korsö, hinner man den på 20 minuter? Kommer inte ihåg...

BobaFett
2010-04-14, 08:13
Styrketestet man gjorde i lumpen.
+
Sprint 100m
Springa 5000m

Erik__
2010-04-14, 08:28
Styrketestet man gjorde i lumpen.
+
Sprint 100m
Springa 5000m

Styrketestet i lumpen handlade ju om att väga lite.

BobaFett
2010-04-14, 08:39
Styrketestet i lumpen handlade ju om att väga lite.

Jasså, när jag mönstrade fick jag en 5:a, vägde typ 75. När jag ryckte ut vägde jag 85 och fick långt över maxgränsen. Det var i lumpen jag började styrketräna ;)

Aja det ska alltså handla om maxprestation utan nåt förhållande till hur mycket man väger.

Sundqvist
2010-04-14, 08:42
ja vägde 70kg fick 7 på kondition och 8a på styrka :D



knäböj marklyft bänkpress =)

Charleston
2010-04-14, 09:28
Gillar Gym Jones 300-rutin (http://www.gymjones.com/knowledge.php?id=35)

Är visserligen inte exakt 20 min, målet är att klara följande övningar (i given ordning) på under 20 min.

25x Pull-up +
50x Deadlift @ 135# +
50x Push-up +
50x Box Jump @ 24" box +
50x Floor Wiper @ 135# (one-count) +
50x KB Clean and Press @ 36# (KB must touch floor between reps) +
25x Pull-up
300 reps total

Skulle vilja säga att den som klarar snabbast är rätt fitt i mina ögon. Dock är jag egentligen inte jätteförtjust i "kroppsviktsövningar" när folk ska mäta sig mot varandra. Små knattar har fördel där även om dom egentligen är svagare än större personer som inte klarar lika många chins.

Bergsbestigning med tung packning tyckte jag lät som ett bra test. Frågan där är väl bara hur tung packning man ska köra med.

mattilainen
2010-04-14, 09:32
cykla en mil. Gjort det på träningscykel på 18 min 23 sek.

hejhopp79
2010-04-14, 11:35
Förmodligen någon slags hinderbana

z_bumbi
2010-04-14, 12:20
Mitt svar är baserat på att frågan är helt omöjligt att svara på innan man har en klar målbild av vad man ska testa.

david85
2010-04-14, 15:23
T.ex. Benstyrka i en funktionell övning IRM (100%)
Är detta en klar mål bild för dig Z bumbi, ??

ville se vad folk tycker och definerar vad en vältränad person ska klara av.
Om du inte har någon variant behöver du inte yttra dej.

z_bumbi
2010-04-14, 15:48
T.ex. Benstyrka i en funktionell övning IRM (100%)
Är detta en klar mål bild för dig Z bumbi, ??

ville se vad folk tycker och definerar vad en vältränad person ska klara av.
Om du inte har någon variant behöver du inte yttra dej.

Det är en klar målbild för att testa maxstyrka men jag gissar att det inte var meningen för då kunde du lika gärna skrivit det och sen fråga om vilka övningar som bör testas. Så nej för tråden är det ingen klar målbild och det är därför svårt att ge ett riktigt genomtänkt förslag. Vad en vältränad person ska/bör klara av styrs ju av vad den är vältränad för och har man inget mål är det svårt att sätta upp några testkrav.

Jag har redan gett ett förslag där det finns ett klart mål.

hejhopp79
2010-04-14, 15:52
Å andra sidan spelar inte benstyrka på 1RM någon större roll mot någon som kan springa milen på 40 minuter. Vem är då "fit"? Som z_bumbi säger, vad ska man testa?

david85
2010-04-14, 16:21
Det är en klar målbild för att testa maxstyrka men jag gissar att det inte var meningen för då kunde du lika gärna skrivit det och sen fråga om vilka övningar som bör testas. Så nej för tråden är det ingen klar målbild och det är därför svårt att ge ett riktigt genomtänkt förslag. Vad en vältränad person ska/bör klara av styrs ju av vad den är vältränad för och har man inget mål är det svårt att sätta upp några testkrav.

Jag har redan gett ett förslag där det finns ett klart mål.


Jag förstår vad du menar och håller med,

Grejen var att jag ville se vad folk tycker därav gav jag bara ett 20 minuters pass och jag skrev i inlägget att urmärka detta på ett pass la 20 min är svårt, Tycker många förslag var bra under de kriterier jag nämde....

Ben grejen var att belysa riktmärken du verkar vilja ha för att kunna använda fantasin lite, dvs specifiera till max... jaja


Om målen är att bygga upp maximal arbets kapacitet i olika varinter av funktionell träning samt balansera det med maxstyrka i basala lyfta som benböj, marklyft, c&j samt löpning, balans, rörlighet och kondition. Personen tränade efter dessa syften hur skulle passet se ut för att utmärka den som lyckats bäst med träning?

Ville som sagt få ut lite fantasi