handdator

Visa fullständig version : Kortosonhämmare??


NiHa
2003-10-03, 10:20
Ja, då är det dags att se om det är någon som kan ge mig lite uppslag om det finns någon produkt som signifikant reduserar utsöndringen av kortison utöver dom raitionella makronutrienterna protein,fett o kolhydrater.... (Obs! Inge fjant om några steorider, då jag också har som kriterier, att det ska gå att använda o inhandla utan att på något sett riskera fängelse eller böter).

Ozz
2003-10-03, 10:56
Tycker inte du ska fundera på sänka halten av ett kroppseget hormon (om du inte är sjuk och har förhöjda nivåer)
Vid kortisolbrist blir man trött, svag, magrar, tappar aptiten, man rubbar salthalten i kroppen mm.
Ett livsviktigt hormon.

EiseltUK
2003-10-03, 12:09
ALC eller fosfatidylserin är de ämnen som i första hand kan användas.

/ Henrik

NiHa
2003-10-03, 16:35
Vid vilka mängder får man en märkbar effekt?

EiseltUK
2003-10-03, 17:33
Fosfatidylserin tror jag är på några 100 mg, men det är väldigt dyrt och troligen inte i proportion till effekten. ALC 1-2 gram bör vara tillräckligt.

/ Henrik

storm
2003-10-03, 20:35
Jag håller med Ozz, du ska nog inte hålla på och mixtra med dina livsviktiga hormoner. Var rädd om dig!

NiHa
2003-10-03, 21:21
Har aldrig tänkt att mixtra med kroppens hormoner så att mekanismen som reglerar de olika hormonerna kompenserar utan är mest ute efter att redusera utsöndringen vid träning...

EiseltUK
2003-10-03, 22:10
Att hämma ogynnsam kortisolutsöndring medför nog ingen hälsorisk, men det är inte säkert att det gör så stor nytta heller i avseende på muskeltillväxt. Den hormonella responsen till träning kan vara en av de faktorer som stimulerar proteinsyntesen och som aktiverar kroppen adaptiva funktioner. Om kroppen inte känner av att träningen är en påtaglig stressfaktor så finner den ju ingen anledning till att anpassa och överkompensera.

Det finns inte någon direkt forskning inom detta område så man kan bara spekulera.

/ Henrik

NiHa
2003-10-03, 22:36
Jaha, då är det inte så mycket att göra åt det hela då. Hoppas att någon kan ge mig lite matnyttigt angående proteinsynteshöjare då. Kör väl på med mina proteinpeakar på morgonen o efter träning då.

EiseltUK
2003-10-03, 23:43
Originally posted by NiHa
Jaha, då är det inte så mycket att göra åt det hela då. Hoppas att någon kan ge mig lite matnyttigt angående proteinsynteshöjare då. Kör väl på med mina proteinpeakar på morgonen o efter träning då.

Det bästa sättet är nog sträva efter att motverka den nedbrytande effekten som kortisol har på muskelproteinerna, istället för att motverka själva kortisolutsöndringen. Detta gör du främst genom att äta kolhydrater och proteiner. Glutamin kan även ha en lite mer kraftfull än vanligt proteintillskott efter träning.

/ Henrik